jberends84

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data verbruik iphone 5 met ios 7

Hallo. Ik heb sinds vorige week een iphone 5 met ios 7 erop. Ik heb mijn abonnement verlengd naar een Vodafone red. Hiervoor had ik een Samsung galaxy nexus. Nu is het zo dat ik met de Samsung de hele dag van alles kon doen via 3G zonder extreem veel data te verbruiken. Echter nu met de iphone 5 vliegt de data er doorheen. Eventjes 20 minuutjes simpele websites bekijken in safari en wat artikelen lezen in de Telegraaf app en er is zo weer 100MB doorheen. Dit is echt heel erg veel en ik vraag me dan ook af of jullie hier misschien een oplossing voor hebben?
132 Reacties 132
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@per de tijdstippen staan gewoon vermeld op de rekening alleen die kunnen niet kloppen dat is 1 en 2 het kan niet zo zijn dat een iphone 5s 4 keer de hoeveelheid data verbruikt ten opzichte van een iphone 4s zonder dat ik daarvoor "gewaarschuwd" ben. Zeker omdat ik voor RED heb gekozen nadat de medewerker mijn datagbruik van afgelopen jaar had bekeken en zei dat ik nooit boven de 1Gb uit kwam dus 2GB meer dan genoeg zou zijn....
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Niet elke gebruiker heeft er last van, dat zou de tabaks industrie eens moeten weten dat het zo werkt.
Vodafone kan mijn gedrag wel voorspellen een medewerkeer heeft naar mijn gebruik van het afgelopen jaar gekeken en zei dat 2GB meer dan genoeg zou zijn voor mij.
Oplossingen zijn er voor problemen en die verwacht ik niet bij een nieuw duur betaald product.

En die 36,50 zijn niks vergeleken met de data kosten van de afgelopen 3 maanden....
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Bij mij het zelfde ik had alleen een iphone 5 hiervoor maar ik heb voorlopig genoeg gehoord (zien) hier
avanseters

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb sinds januari een iPhone 5s. Sinds een week of 3 zie ik dat er gedurende de dag veel dataverkeer is. Ik weet niet waar dit aan ligt. Ik zag mijn databundel er doorheen vliegen. Heb nu alleen WiFi aan om kosten te voorkomen. Belachelijk; daarom heb ik geen iPhone.
MariS87

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag allen,

Vol interesse heb ik de verschillende posta gelezen omdat ik dezelfde problemen ervaar. Ik heb een iPhone 5 (geen s of c) al meer dan een jaar. Recent heb ik echter een nieuw abonnement afgesloten bij vodafone met 4G en sindsdien is mijn dataverbruik verzesvoudigd - ik heb deze maand ineens een rekening van €112 vanwege data....ik schrik daar natuurlijk enorm van. Toen ik 1GB verbruikt had en daar al van schrok heb ik via de app gechat met een medewerker, die gaf me idd de tip om mn data verbruik via de iPhone zelf in de gaten te houden - geen nieuwe Apps en toch enorm dataverbruik..... Enige nieuwe sinds de rekening is in mijn optiek de wijziging in abonnent.... Gezien de hoeveelheid mensen die hier mee kampt zou ik toch pleiten voor een uitgebreid onderzoek of inderdaad dat we naar een onafhankelijke derde partij stappen om eea helder te krijgen.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @MariS87

Heb je al is naar het verbruik van Facebook gekeken?
Met de nieuwste update is die een mega slurper geworden.
Dit omdat ze video's in de timeline zijn afgaan spelen.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Ik zie hier veel klachten staan over het data gebruik. Vandaar dit bericht, om samen met jullie naar de oorzaak te kijken. De meeste mensen wijzen direct met de vinger naar Vodafone. Uiteraard sluit ik dit niet uit, maar om deze aanname te doen is het belangrijk om bewijs te verkrijgen. Ook wil ik jullie helpen om zoveel mogelijk van je iphone te genieten, en niet bang voor een hoge data rekening hoeft te wezen.

Ik kan niet in jullie telefoons kijken, dus er moet input van af jullie kant komen. Daarom hoop ik dat jullie samen met mij de volgende stappen wilt doornemen:


  • Installeer Onavo Count. Link
Als je de iPhone-app installeert moet je ook de installatie van een nieuw profiel accepteren. Vervolgens zie je… helemaal niets. De app heeft wat tijd nodig om data te verzamelen. Na een paar uur je iPhone te hebben gebruikt komen de eerste cijfers binnen. Daarom is het belangrijk dat we met ze allen over een maand de cijfers analyseren.

2. Installer Onavo Extend Link
De bedoeling van deze app is om er voor te zorgen dat de data verbuik van de iphone enorm omlaag gaat.

Nu is het de bedoeling dat we over een maand weer kijken:
- Hoeveel data geeft Onavo Count aan dat je hebt gebruikt.
- Hoeveel data geeft Vodafone aan dat je hebt gebruikt.
- Waaraan geeft Onavo Count aan dat het is verbruikt.



rfjcjanssen

Stamgast
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Beide geïnstalleerd, ik ga dit nu monitoren !
Merk trouwens wel dat ik sinds afgelopen maand 1.5gb minder data heb gebruikt. (Terwijl ik qua gebruik niks heb aangepast) is dit mogelijk een gevolg van die proxy-aanpassing?
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @rfjcjanssen ,

Ik neem aan van niet. Want deze proxy is juist bedoelt om al data te comprimeren, om zo het data verbruik van klanten omlaag te helpen.... het probleem wat verholpen is, zat in de doorvoersnelheid van deze proxy.

Daarnaast hoeft het niet te betekenen dat u achter de proxy zit. Want niet iedere klant zit er achter zover ik begreep. Alleen ik zou niks uit willen sluiten.
MariS87

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@NetwerkFreak: ja dat heb ik bekeken, overigens alle apps; niets boven de 20 mb afgelopen maand.....
dus m.i. ligt het daar niet aan. Ik heb beide Onavo Apps geinstalleerd en heb nu in mijn instellingen heel wat aangepast. Echter, ik blijf het vreemd vinden dat ik in mijn instellingen e.d. niets veranderd was afgelopen periode en er wel ineens veel meer dataverbruik is.......Gezien de hoeveelheid mensen die dit heeft, en de gemene deler een abonnement bij Vodafone lijkt te zijn, begrijp ik de eerste gedachtes van mensen wel.

Overigens, het smsje van "20% over" van je data kreeg ik 1 min voor ik het bericht kreeg dat ik 100 datakosten buiten mijn bundel had. Ik zou graag een functie zien dat je bij 5% of zelfs 0% al een bericht krijgt dat je je data kunt uitzetten of dat het al automatisch uitgeschakeld wordt (je kan het altijd zelf handmatig weer aanzetten immers) - dat is wat mij betreft service. Want nu kan Vodafone nog mooi geld cashen maar die keuze had ik nooit gemaakt als ik geweten had dat dit gebeurde.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@MariS87

Heb je toevallig je cloud functie op updaten via het mobiele netwerk staan? Want die wordt niet opgenomen in de apps maar kan wel enorm verbruiken.

Ik ben het met je eens dat dit de beste service zal wezen. Bij de nieuwe abbonomenten is er een tussenweg gevonden door te kiezen tussen "100mb voor €2" of gratis een slomere snelheid. Dus vodafone is wel op de goede weg
Wimp

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Al jaren klant bij Vodafone en sta op het punt een nieuwe iPhone 5s middels Abo verlenging aan te schaffen daar bij de 4s plotseling de 3G defect ging.
Ook nimmer enig data limit overschreden.
Nu ik deze discussie zo volg en zie hoe moderators namens Vodafone hier feitelijk acteren op dit probleem baart mij ernstige zorgen. Het heeft er alle schijn van dat Vodafone haar klanten "gijzelt" middels kosten in data verbruik. Daar de regels voor providers binnen de EU voor oa roaming steeds verder aangescherpt worden zal het "verdienmodel" voor de provider op dit vlak gezocht en gevonden gaan worden De provider verwacht dat de gemiddelde gebruiker niet beperkende Apps of trucjes toe gaat passen om dataverbruik te kunnen limiteren zoals in deze discussie word voorgesteld door moderators. Alleen een boven gemiddeld gebruikers met de nodige kennis van proxys e.d. zal dit snel doorzien hebben.
Ik vind dat Vodafone in deze bewust haar klanten afwentelt en vooral de oorzaak onterecht neer legt bij de gebruiker. De schamele pleister die geboden wo rd is de toepassing van monitor Apps te moeten installeren. En zo is de cirkel weer rond om de niets vermoedende gebruiker aan lijntje te kunnen houden.
Totdat deze discussie grote vormen gaan aannemen en er echte onafhankelijke professionals aan te pas gaan komen die de zaak bloot leggen. Het gaat hier om grote financiële belangen dus verwacht daar dan ook de nodige weerstand op van providers mocht het zover komen. Al met al is mijn conclusie dat dit nog wel even doormodderen gaat worden en of vodafone zich zelf de vraag durft re stellen of men voldoende integer handelt en acteert op dit probleem.

My 10p
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Vodafone heeft sinds begin april nieuwe abonnementen geïntroduceerd waarbij de klanten zelf kunnen kiezen of ze bij overschrijding van de bundel een lagere snelheid willen zonder bij te betalen, of kiezen voor meer mb. Juist omdat klanten hier veelvuldig naar vroegen omdat zij de bundels overschreden en dat extra kosten met zich mee bracht.

Het is dus niet zoals ik begrijp uit jouw verhaal dat men bewust datateller apps adviseerde zodat onwetende mensen extra kosten zouden maken. Voor 7 april was het helaas niet anders dan datateller apps installeren en zelf je gebruik in de gaten houden, omdat de mogelijkheid voor lagere snelheid er gewoon nog niet was.

Toen ik hoorde welke wijzigingen de nieuwe abonnementen van april met zich meenamen was ik in ieder geval blij verrast dat deze mogelijkheden er nu zijn.
Slingeraap12

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mensen mensen wat een gedoe. Ik ben in dit topic terecht gekomen nadat ook ik een enorm dataverbruik opmerkte met mijn nieuwe 5s + 4g tov mijn 4s +3g. Al snel kwam ik er achter dat de fout bij mijzelf lag, namelijk een bepaalde app die zich blijkbaar anders gedraagt op of misschien wel slachtoffer is van de functionaliteiten van de 5s. Probleem lijkt nu opgelost, het kan zo simpel zijn...

@NetwerkFreak laat zich natuurlijk gigantisch kennen ondanks de vele pogingen om paddypat en jahhanis te helpen. Dat deze twee heren/dames programma's als kassa en radar kijken bevestigt voor mij al de vermoedens over deze twee prachtige persona's met opmerkingen als: 'ik ben al bijna 10 jaar klant van vodafone' en 'ik gebruikte al een mobieltje toen jij nog niet geboren was'. Het feit dat Netwerkfreak een puist genoemd wordt en er gezegd wordt: 'noem mij ouderwets' geeft mij dan ook sterk de indruk dat deze mensen niet heel wijs zijn op internet en waarschijnlijk startpagina.nl als, u raadt het al, de startpagina hebben ingesteld. Lekker stug je hakken in het zand steken en heel hard boe roepen naar de grote boze corporaties die tegenwoordig niet meer snappen hoe heel erg zeer de klant koning is. Toch wel een heel erg luie koning als ik mag toevoegen. Je telefoon laten ophalen voor een datalek? Jeetje wat een armoe van maatschappelijke kennis. Juist dit soort diensten lijkt mij persoonlijk de grootste geldklopperij maar dat zal wel aan mij liggen.

Kortom, dames en heren, hang die hooivorken terug in de schuur en neem de gouden tip van Netwerkfreak aan: koop lekker een 3310. Niet alleen lekker rustig op dit soort fora maar ook fijn voor de portemonnee! Koop alleen een nieuw en modern apparaat als je een beetje zelfkennis hebt, lees je eens in, ken het product dat je dagelijks overal mee naar toe sleurt en vooral: neem eens tips van anderen aan. Schreeuwen is fijn hoor, zeker weten, maar luisteren...kijk daar ben je meer mee geholpen.

Ik groet u.
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
beste slingeraap naam zegt genoeg.Ik heb 4 zakelijke abonementen ,dus ik vind dit een serieus probleem en zit niet op iemand zoals jou te wachten ,er zijn nogal wat problemen geweest met kapotte toestellen en verlengen van abbonementen enz enz ,en vf is erg slecht met het oplossen van problemen ,maar zoals op je facebook te zien is ben je nog al erg in met vf ,en dat moet je vooral blijven doen en je niet bemoeien met serieuze problemen mvg pat

Edit Monitor Per:
Folks, laten we elkaar met respect behandelen. @Paddypat het prijsgeven van persoonlijke gegevens van andere gebruikers is niet gewenst. Vandaar dat ik deze heb verwijderd.

Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Laten we het netjes houden allemaal.

Als het probleem nog altijd niet is opgelost raad ik je aan om naar een Vodafone winkel te gaan @Paddypat
Zij kunnen je helpen je toestel goed af te stellen.
Je kunt zelf in iOS 7 bij instellingen - mobiel netwerk zien welke app zoveel data verbruikt. Het is inmiddels al een maand geleden dus dat zou nu een goed beeld moeten geven van welke apps hier schuldig aan zijn.
Slingeraap12

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi paddy,

Wat is dan een normaal antwoord? Iets wat eindigt met "!!!!!" of een woord met louter hoofdletters waardoor het nogal schreeuwerig OVERKOMT? Bedankt voor de tips, ik zal er op LETTEN!!!!!! Erg knap dat je mijn naam weet, wel jammer dat je hem dan verkeerd schrijft. Vervolgens bluffen dat ik heel erg betrokken Vodafone, zoals zou blijken uit mijn Facebook, wat staat er dan precies? Dat ik bij Vodafone werk? Dat ik al 100 jaar klant ben Vodafone? Dat ik Vodafone posters in mijn huis heb hangen? Nee, er staat helemaal niks dus hou die onzin lekker achterwege. Waar ik me mee bemoei? Ik heb er eigenlijk al amtwoord op gegeven in mijn vorige bericht maar aangezien goed schrijven nogal lastig blijkt te zijn zal het met lezen ook wel slecht gesteld zijn, sterker nog, dat weet ik wel zeker als ik de hele voorafgaande discussie in beschouwing neem. Ik kwam in dit topic terecht omdat ik een soortgelijk probleem had, dat probleem ik heb vervolgens zelf weten op te lossen naar aanleiding van de tips in dit topic. Ik had die oplossing wel neer kunnen pennen maar die werd daarvoor ook al zo'n 20 keer genoemd, ik vraag me af wat voor nut dit dan zou hebben. Wel jammer hoor dat ik mij niet mag mengen in deze discussie, al is het maar om te laten weten dat de aangedragen oplossingen wel gewoon kunnen werken. Wellicht was mijn probleem niet 'serieus' genoeg. @Paddypat
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
@Slingeraap12 @Paddypat
Points are taken
HartVoorstel = om weer richting inhoud te kijkenHart

Ik ga ervan uit dat iedereen hier met de beste bedoelingen zit. De zaken zijn nou eenmaal zoals ze zijn,ook al had je dat liever anders gezien. Dat niets af aan de correctheid van het antwoord ( om maar met de belastingdienst te spreken: "Leuker kunnen we het niet maken...")

Groetjes, Per


rayman76

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kamp met precies dezelfde problemen.

Hiervoor abonnement met 700mb internet tesamen met HTC one X in heel de 2 jaar abonnemet 2 keer over de 700mb gegaan en nu elke maand ellende.
Durf gewoon niet eens meer een filmpje te bekijken op youtube. vb net een filpmje gekeken van 1,5 minuut en wat denk je en belachelijke 200 mb data eraf.

Het kan toch niet zo zijn dat ik nu veel problemen heb om omnder de 2 gb te blijven terwijl half jaar geleden 700 mb voldoende was. heb dezelfde apps erop staan en surf ook precies hetzelfde.

Dan ben ik ook nog eens slachtoffer geworden van de slecht werkende MyVodafone app. Wat een ellende Vodafone en de Iphone 5S

Ikzelf ben er helemaal klaar mee dit tesamen met de zeer belachelijke en slechte hulp vanuit Vodafone (winkel en via Telefoon en Chat) gaan er wel voor zorgen dat ik na deze termijn ga overstappen.

Het enige wat ze vertellen is dat we een extra toevoeging op je abonnement kunnen zetten zodat boven de 2gb je data verkeer langzamer wordt zonder dat je bij hoeft te betalen.

Ik baal ervan dat ik er nog bijna 1,5 jaar aan vastzit. Heb namelijk collega met KPN en Iphone en die heeft nergens problemen mee. Aan wie ligt het dan?

Gr Rayman76
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Jammer om te lezen @rayman76,

Bij andere providers gaat de snelheid buiten de bundel vaak standaard omlaag. Hierdoor wordt internet vaak onwerkbaar. Vandaar de keuze voor snel internet buiten je bundel voor een voordelig tarief.

Providers hebben geen invloed op de hoeveelheid data die door een telefoon verbruikt wordt, dat hebben alleen de mensen aan de knoppen. Dus de klant die met de betreffende telefoon werkt. Door een datateller te gebruiken zou je kunnen zien waar jouw iPhone de data aan verbruikt.

Lees ook eens de tips in dit topic.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic