Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
xliannex

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Handmatig aan en uitzetten van 4G heeft geen effect. Zit inderdaad in Amsterdam, volgens deze kaart heeft heel A'dam dekking
https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml
 
Ik probeer al de hele week in detail te kijken op deze kaart
https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/actuele-dekkingskaart.shtml
maar die geeft bij mij alleen een titel en verder een lege pagina.
 
Voel me echt een beetje genept nu. Kan ik die blox weer uitzetten? Ik betaal voor iets dat ik helemaal niet krijg.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Zou je eens een andere browser willen proberen? Ik heb het hier getest met IE, Firefox (laatste versie) en Chrome en de kaart werkt voor mij prima.

Mocht je buiten het 4G gebied zitten, bel dan even met de klantenservice. Misschien kunnen zij je helpen. Overigens is de BloX op dit moment de eerste 3 maanden gratis en breiden we het netwerk steeds verder uit, dus mocht je nu op het randje of net er buiten zitten, dan betaal je iig niet voor niets 🙂
xliannex

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
BasT dank voor je reactie!
 
Ok weer een stapje verder... volgens de dekkingskaart (die werd geblokt door mijn popup blocker) zit ik midden in het dekkingsgebied.
 
Heb inmiddels twee keer gebeld met de klantenservice en heb nu af en toe 4G.
 
Ik deel mijn oplossing hier even zodat misschien nog iemand anders er iets aan heeft. Wat bij mij heeft gewerkt:
 
- Settings/general/reset/reset network settings
- En een harde reset van de helpdeskmedewerker
Eerste keer had dit geen effect, tweede keer wel. Waarom is een raadsel.
 
Nu heb ik op sommige plekken in mijn buurt 3G en op andere 4G. En in mijn huis GPRS?! Ik blijf het nog een tijdje uitproberen om te zien hoe de dekking zich ontwikkelt de komende tijd.
 
Misschien een idee om deze oplossing ook ergens op de Vodafone site te vermelden? Schreelt een hoop frustratie denk ik.
 
Groet!
 
 
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Graag gedaan. De dekking zal sowieso nog uitgebreid worden dus dat komt goed 🙂

We geven wat je gedaan hebt wel als tips. Zo'n reset kun je bijvoorbeeld idd afdwingen door je toestel uit&aan te zetten, netwerkinstellingen opnieuw op te halen (bij een iPhone) of een andere netwerkprovider (bv de vrienden van Ali B of onze parachutespringers 😉 :D) te selecteren en weer terug te switchen naar het oude vertrouwde VodafoneNL netwerk.
Negen van de tien keer is dat genoeg, en soms is dan nog een reset door de klantenservice nodig.

Maar dat staat nog niet heel duidelijk beschreven. Ik ga eens een elegante manier verzinnen om dat ergens te noteren. Toevoegen aan de eerste post van dit topic lijkt me wel een mooie manier toch?
Jord89

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb vanmiddag mijn iPhone 5 geupgrated naar 4G. Maar heb sinds dat moment dus helemaal geen internet meer.
Vraag me af of dit is goed gegaan en of het wel kan op mijn telefoon maar had het idee van wel.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Jordy, kijk aub even naar de post hierboven. Beantwoord dat je vraag? 🙂
markvhelvoort

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
 
Welke snelheid krijg je bij het inschakelen van de 4G blox? De maximaal mogelijke 4G snelheid of wordt deze tot een bepaald maximum afgeknepen zoals bij de RED abonnementen? Bij RED super krijg je de maximum mogelijke snelheid (theoretisch 50mbps) , bij de overige RED abonnementen niet (theoretisch 30mbps).
 
Groeten, Mark
Maartje
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Mark,

Het klopt inderdaad dat de maximum snelheden per abonnement kunnen verschillen. Red Super is het snelst en hiermee kun je dus ook de hoogste snelheden van 50 Mbps download / 25 Mbps upload. Bij de andere abonnementen waarop je de 4G bundel kunt toevoegen ligt de maximum theoretische snelheid iets lager en kun je maximaal 30 Mbps download / 15 Mbps upload halen.
RaymondH79

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste vodafone,

ik heb vorige week met 2 jarig abbonement nogmaals verlengd met 2 jaar en ben daarbij gelijk overgegaan naar RED Super. Ben erg tevreden over de vele extras en onbeperkt bellen & smsen inclusief snelheid, 4GB internet en natuurlijk de Samsung GS4 met extra simkaart. Ik wil graag weten wanneer 4G netwerk beschikbaar is in mijn woonplaats (Haarlem, 2026), zodat ik optimaal kan genieten van mijn abbonement...

Ps. HBO GO gratis voor 3 maanden is erg vet. Wat voor meer aanbieding kunnen Red super abbonementhouders nog meee verwachten?
Groeten!
Raymond
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey Raymond,

Super zeg dat je zo blij bent met je nieuwe abonnement en toestel!
Wanneer 4g beschikbaar is in jouw woonplaats komt dit op de kaart te staan op vodafone.nl/4g

Ik weet helaas niet welke leuke andere aanbiedingen er nog komen voor Red Super klanten! Maar HBO Go is erg leuk he? Altijd leuke films en series on demand bij je 😄
Halbart

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In Rotterdam Kralingen werkt het telefoonnetwerk niet. Kan niet bellen en gebeld worden.
Hans1968

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo ik heb sinds gisteren een samsung galaxy s4 gekocht als los toestel.
hiervoor had ik een i phone 5 daar werkte het 4g wel op .
vandaag gebeld met de klanteservice en zei gaven aan dat het ligt aan een  los gekocht toestel.
ik moest samsung bellen omdat vodafone apparte software op de toestellen zet tbv de 4g
samsung zegt dat dit een onzin verhaal is .
en het toestel het op 4g moet doen
ik zie bij verbindingen idd geen lte optie staan .
hoe los ik dit nu op .
 
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hé Hans,

Waar heb je het toestel dan gehaald? Het is belangrijk dat je het juiste abonnement, een 4G geschikt toestel en in een 4G dekkingsgebied zit. Van welk abonnement maak jij gebruik?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

En heb je al gekeken voor een Software Update via OTA (via toestel) of Samsung Kies (via PC).
En je hebt wel een Vodafone RED abonnement?
henkkok13

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste moderator,
Er staat niet op de site, wat de uitrolplannen zijn.
Kun je mij vertellen, wanneer ongeveer Amersfoort (3824WZ) 4G krijgt?
Dank, Henk
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey henkkok13,

Dat is een goede vraag. Ik kan me goed inbeelden dat je graag wil weten wat deze plannen zijn. Echter hebben we hier geen informatie over. Voor nu kun je het beste http://voda.fo/ne/2mxgi in de gaten blijven houden.
r-s

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, sinds de zomer ben ik in het bezit van een galaxy s4, een telefoon die geschikt is voor lte.
Ik ben al jaren een tevreden klant van Vodafone, maar ik heb te horen gekregen dat het niet mogelijk is om 4g blox te activeren op mijn abonnement.
Voor mij is het niet interessant om over te stappen op de veel duurdere red abonnementen, dus mijn vraag is of in de nabije toekomst dit wel/niet mogelijk wordt om toch een 4g blox te activeren?
Bij andere providers word je automatisch op 4g aangesloten, ook de oudere abonnementen, vandaar mijn vraag.

Groeten,
Robin
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi r-s,

Dat is lastig te zeggen zonder je gegevens erbij te nemen. Ik kan je niet aangeven wat er in de toekomst allemaal mogelijk gaat zijn, simpelweg omdat dit bij ons als webcrew ook nog niet bekend is. Ik zou gewoon eens contact opnemen via 1201 of onze facebook en twitter account. Wellicht kunnen we wat voor je betekenen.
seryago

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone,

Paar minuten geleden heb ik op nu.nl gelezen dat vodafone pas april 2015 uitrol van 4G wil afronden. Ik woon in Groningen en over 2 weken mag ik mijn abonnement verlengen. Hierdoor zou ik graag willen weten of een idicatie hebben wanneer er 4G in Groningen komt?

Mvg,

M.C
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
hoi Seryago,

Op de volgende pagina vind je een kaartje met een indicatie: https://www.vodafone.nl/4g/
Op een aantal plekken in Groningen komt al in April 2014 4G. Hopelijk is dat dan al op de plek waar jij woont 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic