braminjr

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Opslaggeheugen IPhone 6

Ik heb mijn abonnement verlengd met een iPhone 6, 128gb toestel via Vodafone. Als ik mijn toestel, nieuw uit doos, aansluit op iTunes zie ik dat er bij capaciteit slechts 114gb staat! Hoe kan dat, wat is er met 14gb gebeurd?
7 Reacties 7
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi @braminjr , dat kan ik wel verklaren denk ik.

Eerst even in het algemeen: elk toestel heeft een "harde schijf" van een bepaalde grootte, in jouw geval 128GB. Op het moment dat je je toestel uit de doos haalt is het echter niet leeg. Alles wat op het toestel wordt geïnstalleerd gaat op die harde schijf. Je besturingssysteem (in dit geval: iOS 😎 en voorgeïnstalleerde apps dus ook.

Om zeker te weten dat er met het besturingssysteem niets mis kan gaan en om te zorgen dat je je toestel bv kan resetten naar de fabrieksinstellingen, reserveert en beveiligt de fabrikant het deel van de harde schijf waar die bestanden staan. Zo weten ze zeker dat het besturingssysteem niet overschreven kan worden, herstelbestanden nooit verwijderd kunnen worden, etc. De ruimte die dit inneemt is er uiteraard wel, maar hij is niet beschikbaar om bv apps op te installeren.

Het is dus logisch dat je van die 128GB niet ook 128GB beschikbaar hebt. Ik heb even gekeken op een iPhone 5s 16GB van een collega. Op de iPhone 5s van 16GB is ongeveer 4GB gereserveerd (ca 25%).

Ik heb geen iPhone 6 128GB bij de hand, dus ik kan daarop niet kijken, maar wij bouwen/programmeren de toestellen niet dus ik kan ook niet exact zien hoeveel er op dat toestel gereserveerd wordt en exact waarvoor. Ik vind 14GB aan de grote kant. Aan de andere kant, het is procentueel minder dan er op de 5s is gereserveerd (25% vs 18%). Dus in dat opzich is het ook weer niet overdreven veel.
Je zou bij Apple eens kunnen vragen wat er precies op die 14GB staat. De fabrikant hoort te weten wat ze op het toestel gezet hebben 🙂

Of mocht iemand het al weten, plaats even een berichtje!
braminjr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de goede uitleg! Ik begrijp het allemaal maar ik vindt 14gb wel heel veel!!! Is dat ook zo bij de iPhone 6/16gb? Heb jij een email adres van Apple voor mij waar ik deze klacht kan doen?

Groetjes
donnywals

Liefhebber
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Hey@braminjr, het antwoord van @BasT klopt maar gedeeltelijk. Naast de ruimte die fabrikant 'reserveert', is 1 geadverteerde GB in werkelijkheid minder. Als vuistregel wordt gebruikt dat elke 1000MB 1GB is. In werkelijkheid is 1024MB gelijk aan 1GB. Voor MBs moet je rekenen dat 1MB niet 1000KB is maar 1024KB. Dus, als ik dan even reken kom ik op het volgende sommetje:

jouw 128GB is 128.000 MB, en dat is 128.000.000KB. Reken ik dat om naar 'echte' MBs kom ik op 128.000.000/1024 = 125.000MB (Hier mis je dus al 3GB..).
125.000/1024 = 122Gb (En daar gaat in totaal 6GB die dus in werkelijkheid nooit vrij geweest is op je telefoon). Als je echt ver wilt gaan kloppen de KBs ook niet echt, 1KB is namelijk niet 1000 bytes maar 1024bytes. En natuurlijk wordt er altijd geadverteerd met 1000 bytes.

Ik hoop dat het zo nog duidelijker is voor je 🙂
braminjr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de uitleg Donny!
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo,

Vanuit interesse voor jouw topic heb ik eens gegoogled op de zoektermen:
preinstalled stuff on Apple iPhone 6

Van de zoekresultaten werd ik niet vrolijk. Maar zij bevestigen wel dat Apple ongelofelijk veel Apps (ongewenste rotzooi) installeert op Apple iPhone 6 en 6 plus.

Lees maar in dit topic van iMore.(Engelse taal)
Weblink: http://m.imore.com/yes-iwork-apps-are-pre-installed-64gb-and-128gb-iphone-6-and-iphone-6-plus

Naast het besturingssysteem en de herstelmodus installeert Apple ook bijzonder veel Apps waarvan Apple denkt dat die goed zijn voor haar klanten.
Bijvoorbeeld iWork. Maar in het artikel worden nog veel meer Apps genoemd.

Het wordt tijd dat de Europese Commissie (Eurocommissaris van Mededinging) deze praktijk eens onder de loep gaat nemen. Het kost gebruikers zeker 8 tot 10 GigaByte aan geheugenruimte. En concurrenten worden op deze wijze buiten de deur gehouden.

Je hebt gelijk dat je bij de 128 GB versie slechts 114 GB ter beschikking hebt.
Bij de 64 GB versie is de vrij beschikbare geheugenruimte ongeveer 55 GigaByte.

Mijn advies: probeer preinstalled Apps, waar jij het nut niet van inziet te verwijderen.
Hopelijk lukt het om op die manier meer vrije geheugenruimte te claimen van Apple Inc.

Succes!


Netwerker
braminjr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Netwerker: Hartstikke bedankt voor de uitleg
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic