Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Slecht bereik in grote delen van woonplaats. postcode 1687 Wognum


Afgelopen Kerst had Vodafone een hele mooie actie met onbeperkt data.
Via een ander forum werd ik gewezen op de app RootMetrics hiermee kan je
goede test doen om te kijken wat de dekking (signaalsterkte) is.

Hierbij mijn resultaat:



Het rode kruisje is de enige zendmast van Vodafone voor postcodegebied 1687.
Het zwarte kruisje is de mast van KPN
Daar links naast zie je 2 oranje vlakken. Daar Heb ik gekeken wat het bereik binnen was
Respectievelijk -105dBm en -106dBm. Dit komt neer op 2 a 3 streepjes ontvangst.
In het rode vlak zijn geen speedtesten mogelijk wanneer je binnen in een huis staat er is gewoon
geen bereik. Pas als je bij het raam gaat staan heb je 1 streepje ontvangst.
Nu weet ik dat de dekkingskaart van vodafone het volgende aangeeft:

Zowel 2G/3G/4G goed ontvangst. Wat betreft 2G/4G is het buiten wel oke.
3G is er gewoonweg niet ook al ben je buiten in dat rode vlak.

Mijn ouders wonen in het rode vlak en hebben een femtocel moeten aanschaffen omdat er anders
geen bereik is. Met T-mobile is er wel goed ontvangst binnen. Het mooie is dat T-mobile in dezelfde mast als Vodafone zit. Hoe kan het dat T-mobile wel goed ontvangst heeft en Vodafone niet?

KPN heeft wel goed onvangst in huis in het rode vlak.

Komt er nog mast bij in de toekomst en zo ja wanneer? Zodat de dekking beter wordt.
Opzich tevreden met Vodafone alleen het bereik in mijn woonplaats is voor mij en vele anderen toch een domper.


4 Reacties 4
Megapaul
topicstarter
Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Graag een reactie Vodafone?
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
De antennepanelen van T-Mobile zijn misschien anders uitgericht of hangen hoger in de mast?

Wellicht kan een technisch iemand van Vodafone kijken of er een relatief eenvoudige oplossing mogelijk is inderdaad.

4G-dekking zou je wel verwachten als bellen via 2G ook werkt op die plek.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo@Megapaul, Ik heb de dekking op die locatie even nagekeken. Het door jou aangegeven rode kruisje is inderdaad de locatie van onze antennes. Deze hangen in een T-Mobile mast. De reden waarom er toch verschil in de dekking kan zitten heeft wellicht te maken met verschillende factoren zoals de hoogte van onze antennes ten opzichte van de antennes van T-Mobile (in principe geldt; hoe hoger des te betere dekking). Daarnaast kan de richting van de antennes van invloed zijn op de dekking en de gebruikte frequenties. Aangezien ik geen inkijk heb in de mast van T-Mobile kan ik daar geen precieze vergelijking in trekken maar bovenstaande factoren kunnen dus een reden zijn van de mindere dekking in het rode vak. Op korte termijn zijn er geen wijzigingen gepland op die locatie dus het gebruik van SignaalPlus is vooralsnog de beste oplossing om de dekking te verbeteren. Hoop dat ik hiermee je vragen heb kunnen beantwoorden.
Megapaul
topicstarter
Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Serkan dank voor je reactie.
De zaken die jij opnoemt zijn factoren die meespelen.
Het rare is alleen dat ik zowel thuis (t.h.v. de oranje vlakjes op de kaart) als bij mij ouders in het rode vlak met t-mobile volledig bereik heb binnen / buiten het zou nooit zoveel verschil moeten maken lijkt mij.
Hierbij een foto van de desbetreffende zendmast.



Is het geen kwestie van goed afstellen?
Kan er niet een fout in zitten. Het verschil in bereik Is namelijk gewoon te groot. Graag een reactie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic