Midam

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Geen landelijk 4G dekking, pure marketing!

Beste Vodafone,

Volgens jullie actuele dekkingskaart, beweren jullie landelijk 4G dekking te hebben, terwijl jullie dat helemaal nog helemaal niet aanbieden.
Op de lokaties waar het opeens (binnen 1 dag) licht blauw gekleurd is, zou je minimale tot redelijke 4G dekking moeten hebben, terwijl dat in de praktijk NIET het geval is.
Dit is niet alleen een constatering vanuit mijn kant, maar ook van vele andere Vodafone klanten met een 4G abonnement, en de website van 4gmasten.nl waar men wel de juiste informatie geven.
Volgens berekeningen van 4gmasten.nl zouden jullie nog net niet aan de 85% 4G dekking komen, dus met andere woorden nog geen landelijke dekking!!
En dat Vodafone het leuk vind om de open plekken ineens licht blauw te kleuren, terwijl daar nog helemaal geen 4G dekking is, vind ik (en met mij nog vele andere Vodafone klanten) misleidend en puur op de marketing gericht.
Op de lokatie waar het donkerblauw gekleurd is, is wel redelijke tot goede dekking van het 4G netwerk.
Waarschijnlijk is Vodafone bang dat klanten gaan overstappen naar KPN, omdat die wel een redelijk tot goede landelijke 4G dekking aanbieden, en dus wel de juiste infomatie geven.
Vodafone moet ten allerijde eerlijk en open blijven naar de bestaande en nieuwe klant, en dus GEEN foutieve of misleidende informatie geven op hun 4G dekkingskaart.
Op dit formum is er al veel gepraat over de 4G dekking van Vodafone, met van elke moderator of senior wel een antwoord die ten gunste van Vodafone is, maar ZONDER een goed antwoord richting de klant.
Als een klant vraagt wanneer er een 4G mast in hun woonplaats wordt geactiveerd, blijft het doodstil of kan men het niet aangeven wanneer dat gaat gebeuren!
Ik begrijp dat Vodafone een commercieel bedrijf is, waar geld verdient moet worden, maar doe dat dan wel op een eerlijke en open wijze richting de klant, door transparant te zijn over de werkelijke dekking van 4G.
Wat Vodafone nu doet is pure marketing, waardoor zei foutieve informatie geeft over haar 4G dekking.

Ben erg benieuwd naar de reactie van de moderators en seniors op mijn bericht.
Maar ook van andere klanten van Vodafone.

*Mod-edit door BasT: per ongeluk was alle tekst vertgedrukt. Dit heb ik aangepast*
10 Reacties 10
happy-4g

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
waarom heb je alles dikgedrukt? alleen voor extra aandacht?

ik gebruik zelf ongeveer een jaar 4G en ik merk dat in bijna alle plekken waar ik kom bereik met 4G heb, helemaal de laatste maanden. zelfs de meest kleine dorpjes.

maar goed, we zijn nederlanders dus er valt altijd wel weer wat te klagen...
desjaak

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe geen landelijke 4g dekking.?rij voor me werk (vrachtwagenchauffeur) Door het hele land en het klopt wel er zijn nog maar heel weinig gebieden waar je nog 3G of h+ krijgt...ja binnen in een woning of bedrijfspand van beton of staal maar dat is logisch. ..

en er zijn altijd zure mensen die klagen pfffff

ben ook zeer tevreden over vodafone.
edje1970

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Helemaal mee eens ik ervaar ook dat er op heel veel plekken geen 4g is .
En voor wat betreft dekking in huis dit is bij KPN echt beter voor elkaar.
Bij Vodafone is het netwerk duidelijk minder dan bij KPN en is vooral te merken binnenshuis.
Is ook logisch want als je kijkt op de site van lte masten zie je dat ze bij KPN ruim twee keer zoveel masten voor 4G hebben dan Vodafone.
Ook 3G is beduidend slechter en dan vooral binnen.
Ik gebruik zakelijk een KPN toestel en kom echt heel veel plekken tegen waar KPN wel dekking heeft en Vodafone niet .
Andersom is slechts 1maal voorgekomen .
Zegt genoeg lijkt me.
Met vriendelijke groet.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Het hangt ook nogal van je toestel af. Zo zou de Galaxy S5 een betere 4G-ontvangst hebben dan veel andere toestellen.

Maar er zit wel een kern van waarheid in; in de lichtblauwe gebieden moet je wel echt je best doen om ontvangst te krijgen. Wel is het duidelijk dat het blijft verbeteren. Ik reis door heel Nederland voor m'n werk en zie elke maand weer minder vaak terugval naar 2G/3G. Op veel plekken is het ook gewoon goed, maar op sommige plekken waar je het niet verwacht ineens wel terugval (bijv. Amsterdam vlakbij de KPN-toren, als je binnenshuis bent daar in de buurt 😉 )
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Midam ,

Het netwerk van 4G is al in Nederland verspreid over 95% maar zoals eerder werd verteld in en bericht ligt het helemaal aan je toestel en Galaxy S5 als voorbeeld is en goed 4G toestel maar er zijn ook andere fabrikanten waarbij het 4G signaal meevalt.
Binnenhuis kan er geen garantie worden gegeven, zelf heb ik ook en 4G abonnement en heb ik binnen wel gewoon bereik en ook in andere delen van Nederland als Amsterdam zelf heb ik dus geen last van het probleem over 4G af en toe zie ik heel even 3G voorbij komen maar dat is zo weer verdwenen als ik bijvoorbeeld het internet open.

Ook wordt er op de dekkingskaart het volgende getoond:

De dekkingsinformatie over het dekkingsgebied van Vodafone is indicatief. Afhankelijk van het gebruikte mobiele toestel, type gebouw en de plaats waar u zich bevindt kan de dekkingskwaliteit verschillen. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Vodafone Libertel B.V. aanvaardt geen aansprakelijkheid voor mogelijke fouten in deze weergave.

Daarbij moet ik wel zeggen dat bijvoorbeeld het vermelden van en nieuwe 4G mast of overige is vaak niet zo snel te melden zeker als er nog en aantal punten overwogen moeten worden. En bij sommige gemeenten gaat en mast plaatsen stukken moeilijker, denk aan grens gemeentes.

Je hebt op sommige plekken in Nederland misschien even geen 4G maar 3G denk aan en beton gebouw met dikke muren of H+ G enz...
Midam
topicstarter
Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste happy-4g,

Het was niet mijn bedoeling om mijn tekst dikgedrukt te vermelden, maar daar kwam ik pas achter nadat ik mijn verhaal had gepost.
Het is zeker niet voor extra aandacht, maar om een discussie teweeg te brengen op dit forum (daar is het tenslotte ook voor), over hoe men denkt over de 4G dekking van Vodafone.
Gelukkig heb jij geen problemen met 4G dekking in je omgeving, en dat is mooi om te horen.
Helaas, is dat nog niet overal het geval!
Midam
topicstarter
Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste desjaak,

Ik heb het idee dat je nu twee soorten netwerken door elkaar haalt, ik heb het puur en alleen over de dekking van het 4G netwerk, terwijl jij begint over het 3G netwerk.
Al moet ik daar wel aan toevoegen, dat ik het super zou vinden (en met mij nog vele andere) als Vodafone 3G via de 900 Mhz zou gaan aanbieden, dat zorgt voor een veel betere dekking binnenshuis.
Nu biedt Vodafone alleen 3G via de 2100 Mhz aan, en die komt niet ver genoeg in gebouwen.

En ik klaag niet, ik wil een goede discussie teweeg brengen, waar Vodafone misschien zijn voordeel uit kan halen.
Midam
topicstarter
Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste RuudNL,

Eindelijk een Senior Expert die eerlijk en open over de 4G dekking van Vodafone praat, zonder daar omheen te draaien met mooie verhalen waar je niets aan hebt.
Ik ben daar zeker happy mee, maar hoop ook dat 1 of meerdere moderaters van Vodafone een goede reactie geven op mijn verhaal.

Hiermee wordt dus bevestigd dat in het lichtblauw op de dekkingskaart van Vodafone, maar zeer beperkt of geen 4G dekking is, al ben ik het wel met je eens dat Vodafone nog steeds bezig is zijn netwerk te verbeteren.
Hoop dat deze discussie Vodafone aanzet om nog meer 4G masten te activeren, want ze zijn er nog lang niet!

Midam
topicstarter
Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi SamsungExpert,

Zelf heb ik een Galaxy 4S, de voorganger van de 5S van Samsung.
Je mag dan verwachten dat de Galaxy 4S dezelfde antenne heeft als de 5S, gezien het een behoorlijk duur toestel was en nog is.
Binnen de Gemeente Renkum alwaar ik woonachtig ben, is de 4G dekking de afgelopen weken enigzins verbeterd, en heb ik binnen mijn eigen dorp goede tot zeer goede 4G dekking buitenshuis maar ook binnenshuis.
Dit komt doordat Vodafone een eigen mast heeft in het midden van mijn dorp, en het dorp maar klein is.
Maar ga je Oosterbeek in vanuit de richting van Wageningen dan heb je totaal geen 4G dekking, maar ook geen 3G dekking, en mag je dus blij zijn dat je nog kunt bellen via 2G.
En zo kan ik nog meer plekken aan te wijzen waar geen 4G dekking is, terwijl dat wel wordt vermeld op jullie dekkingskaart.
Het mag dus niet zo wezen, dat alleen mensen met een Galaxy S5 een goede 4G dekking ervaren, en de overige merken blij mogen zijn als ze wel een 4G signaal ontvangen.
Vodafone moet gewoon zorgen voor een goede 3G en 4G dekking waar iedere klant tevreden gebruik van kan maken, en dus niet op de enne plek wel en op de andere weer niet.


Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Midam, dat het 4G netwerk nog niet af is, daar zijn we het volledig mee eens. Vandaar dat we ook alleen aangeven dat het netwerk landelijk dekkend is qua buitendekking. Het is met name in de dunner bevolkte gebieden nog niet overal zo sterk dat je binnenshuis, in de trein of in de auto 4G hebt. Nu hebben dat huis of die trein/auto daar zeker wat mee te maken zoals RuudNL al aangaf, maar uiteraard bouwen we druk door.

Houd voor de gein eens in de gaten hoeveel werkzaamheden er komende week langskomen in het Fast Foward board. Een groot deel daarvan betreft ofwel het activeren van 4G masten, ofwel het klaarmaken van bestaande 2G/3G masten voor het (op afzienbare termijn) toevoegen van 4G apparatuur. Dus het netwerk is landelijk dekkend qua buitendekking en op veel plaatsen al heel sterk&snel, maar daar houdt het niet op. We activeren elke week nieuwe masten en dat gaat nog wel een tijdje door 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic