steev-1

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Abonnement kosteloos wijzigen na het 1e jaar van het abonnement

Beste mensen,

Ik heb op 3 Oktober 2012 een 2-jarig abonnement bij Vodafone afgesloten. Ik had een jaar 50% korting die nu net voorbij is, en mij was in de winkel verteld dat ik na een jaar mijn abonnement kosteloos kon wijzigen. Het wijzigen van het abonnement kon alleen één goedkoper. Nu ik dat wilde doen, ik belde de klantenservice, werd mij verteld dat sinds 1 September 2013 de andere abonnementen vervallen zijn en ik alleen nog kan wijzigen naar een Red-Abonnement en dan ook nog alleen van 50 euro naar eentje van 49 euro, wat me ook nog eens 50 euro omzetkosten zou kosten. Dit is een totaal ander verhaal dan wat mij een jaar geleden is verteld, en ook nog eens niet kosteloos! Hoe kan dit?

Met vriendelijke groet,

Steven
21 Reacties 21
Tarabass

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik wilde een topic openen met precies dezelfde vraag. Ik heb mijn abonnement via de bel company afgenomen, en daar werd mij ook verteld dat ik na een jaar 1 stap omlaag mocht en dat dat (gezien de bijbetaling voor de telefoon) voor mij de beste keuze was. Eenmaal in de winkel werd mij verteld dat ik wel 1 stap terug kon doen, maar dat dat 50 euro zou gaan kosten en dat een stap omlaag voor mij zou betekenen dat ik van 50 naar 49 euro kon gaan

Ik zou ook graag willen weten hoe dit kan, waarom de nieuwe voorwaarden en abonnementen ineens voor bestaande klanten zouden gelden en waarom een abonnement van 49 euro gezien wordt als stap omlaag. Ik voel me aardig opgelicht aangezien ik anders nooit voor dit abonnement gekozen zou hebben gezien mijn belgedrag en dataverbruik.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo beiden, begrijpelijke vragen. Er lopen volgens mij een aantal dingen door elkaar.
Om te voorkomen dat er onduidelijkheden ontstaan som ik even alles op.

Op het moment dat je een contract afsluit met ons, dan loopt dat contract volgens de voorwaarden die we zijn overeengekomen. Dus 1 of 2 jaar, met een korting voor een bepaalde periode en met de tarieven die gelden bij je abonnement. De kosten van je abonnement zijn uiteraard afgestemd op de mogelijkheden en bundels van je abonnement en bv een toestel. Daar gaat je handtekening onder en dat geldt dan dus de contractperiode.

Omdat we snappen dat omstandigheden kunnen veranderen, zijn er mogelijkheden om een contract tussentijds aan te passen. Die mogelijkheden staan heel helder in de voorwaarden van de abonnementen.
Over het algemeen zijn ze:


  • je mag je abonnement na 6 maanden aanpassen
  • je mag of naar een hoger, of een lager maandbedrag
  • je mag maximaal één stap onder je originele maandbedrag gaan zitten
  • het verlagen van je abonnement is niet gratis, hier zijn administratiekosten aan verbonden
  • word je abonnement gewijzigd, dan vervallen eventuele kortingen
Dat is het overzicht. Ik denk ook niet dat het onredelijk is dat je bv één stap mag verlagen. Het zou zakelijk voor ons zéér onhandig zijn als iedereen 6 maanden een abonnement zou mogen nemen met een spiksplinternieuwe iPhone van 600 euro, en vervolgens na 6 maanden een abonnement van 15 euro nam.
Ook dat aan het verlagen kosten verbonden zijn lijkt me niet onredelijk. Wij moeten een klantenservice en mogelijkheden om te verlagen beschikbaar hebben, terwijl we minder gaan verdienen dan contractueel overeengekomen.

De regels opzich lijken me dus niet onredelijk.

Wat ik echter niet snap is dat jullie andere regels vertelt is. Deze regels zijn al jaren zo, elke collega kan die weten en ze staan ook bij elk abonnement in de voorwaarden.
Dat wordt geadviseerd een duurder abonnement te nemen omdat je het toch weer lager kan zetten lijkt me helemaal vreemd. Je zet je handtekening niet onder een duurder contract dan wat je nodig hebt toch?
Tarabass

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als ik naar de belcompany ga verwacht ik dat ik goed voorgelicht wordt. Zeker als Vodafone deze winkel heeft overgenomen. Het rekensommetje wat we daar gemaakt hebben is heel simpel:

Optie 1:
Bijbetalen toestel: €120,-
Maandbedrag: €42,50
Eerste jaar 50% korting

Over twee jaar betekent dit kosten van : €885,-

Optie 2:
Bijbetalen toestel: €0,-
Maandbedrag: €50,-
Eerste jaar 50% korting
Na een jaar een stapje terug doen naar een 42,50 abonnement

Over twee jaar betekent dit kosten van : €810,-

Dat schilt over twee jaar dus €75,-.

Bij een goedkoper abonnement moest ik, zo uit mijn hoofd, dus €120,- bijbetalen voor mijn toestel. Zou ik echter een treedje hoger instappen dan was toestel gratis 'zijn'. Daarbij was er een aanbieding waarbij het eerste jaar 50% korting gegeven werd. Ik heb dit zelf niet bedacht, maar dit zijn instructies die ik gekregen heb van de belcompany.

Toen ik afgelopen zaterdag daar was zeiden hun, na contact met de klantenservice, ook verbaasd te zijn dat ik alleen maar terug kon gaan naar een abonnement van €49,-. Ze zouden een ticket aangemaakt hebben bij het hoofdkantoor. Hierover zou ik gemaild worden. Dit is echter nog niet gebeurd.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ah, dan snap ik de situatie beter. Dat verklaart het wijzigen na één jaar. Dat mag ook eerder, maar dan verlies je je korting dus vandaar zal dat niet geadviseerd zijn.

Wat in de voorwaarden staat over het wijzigen van je abonnement is dat je een stap omlaag mag, maar alleen naar een abonnement dat op dit moment verkocht wordt. Er wordt dan dus gekeken naar waar op de ladder je abonnement staat ten opzichte van de huidige abonnementen. Vervolgens kun je wijzigen naar het abonnement dat daar één stap onder zit. De nieuwe abonnementsvormen hebben andere prijzen, dus het zou kunnen dat je dan naar een abonnement van 49 gaat ipv 42,50.

Ik weet wel dat de regel dat je naar een actueel abonnement moet wijzigen (ipv een stap omlaag in je oude abonnementsstructuur) tegenwoordig strikter wordt gehanteerd dan vroeger. De economie zit iedereen tegen 😉 Dat gezegd hebbende heeft hij altijd zo in de voorwaarden gestaan. Daar is niks aan veranderd. Dus misschien dat de collega in de winkel iets voor je kan regelen, maar de klantenservice zal hier denk ik aan vasthouden en heeft daarin ook gelijk.

De nieuwe abonnementen hebben trouwens best wel voordelen boven de oude (bv onbeperkt gratis bellen naar alle normale nederlandse nummers ipv alleen naar Vodafone nummers). Is een RED sowieso niet de moeite waard?


Tarabass

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Advsieer je nu werkelijk dat ik beter naar een red-abonnement kan gaan van €49,-, terwijl me dat €50,- administratiekosten gaat kosten? Ik ben dan voor aankomend jaar i.p.v. de afgesproken €510,- incl. de kosten €638,- kwijt. En dat terwijl ik ver onder mijn verbruik zit. Dat lijkt mij geen goede deal, en totaal onzinnig.

Even goed, een stap terug doen is natuurlijk niet van 50 naar 49 gaan. De 49 red-abonnementen zijn evenredig aan de 50 abonnementen van vorig jaar. Ze zijn enkel een euro goedkoper geworden. Ik begrijp nu waarom. Worden ze volgend jaar €48,-? En waarom wordt dit bepaald op basis van de prijs, en niet op basis van de aangeboden minuten, sms'en en mb's?

Ik ga zeker terug naar de belcompany. Zij hebben mij onjuist, of in ieder geval onvoldoende, voorgelicht. Mij is verteld dat ik terug kon naar €42,50 maandlasten, anders had ik het nooit zo gedaan. Gezien mijn verbruik is dat ook een heel logische stap. Ik word nu verplicht te betalen voor minuten en mb's waarvan ik geen gebruik maak.

Maar wat doen wij consumenten er aan? Helemaal niets. Wij moeten gewoon betalen voor abonnementen waarvan we niet volledig gebruik maken, mogen niet verder zakken dan eigenlijk nodig is en als we weigeren het verschil te betalen krijgen we gelijk een bkr-registratie en worden we afgesloten. Als dank voor de klandizie mogen vaste klanten het volle pond betalen en krijgen nieuwe klanten weer korting.

Gelijkwaardige abonnementen in prijs verlagen met €1,- en dan dat als enige stap omlaag aanbieden is natuurlijk buiten proportie en een voorwaarde die wij als consument nooit hadden kunnen voorzien.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Hoi Tarabass,

Jammer dat je er zo over denkt. Je hebt er zelf voor gekozen om een hoger abonnement te nemen, zodat je het toestel gratis kreeg in plaats van bij te hoeven betalen. Je wist dus eigenlijk al dat je een abonnement had dat duurder was dan je nodig had. Op dat moment stond ook al in de voorwaarden dat er voorwaarden verbonden zijn aan het verlagen van je abonnement.
Het is geen geheim dat de prijzen van abonnementen regelmatig wijzigen in de telecomwereld, zo ook bij Vodafone. Je hebt hiermee een risico gelopen en het pakte niet zo uit als je verwachtte. Daar kan ik helaas niets aan veranderen.
patrick34

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hetzelfde is mij gebeurd bij het afsluiten in de vodafone winkel. En nu ik onderuit wil met niet eens zo`n duur toestel wordt verteld dat hier kosten aan verbonden zijn.(alleen in het voordeel van vodafone na een jaar of 11 klant te zijn) Bij mijn inziens heeft vodafone bij het wijzigen van de regels na het afsluiten van mijn abonnement een contractbreuk gepleegd. Recht van de consument. Ga donderdag gelijk naar de winkel want dit is bij het afsluiten van mijn abonnement niet afgesproken. Een beetje jammer maar zeg mijn vertrouwen in vodafone na elf jaar op. Hebben hier twee vodafone abonnementen die zeer zeker niet weer verlengd gaan worden.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Patrick, ik vind het jammer om te horen dat het niet kosteloos kunnen wijzigen van je abonnement reden is om ons na 11 jaar vaarwel te zeggen. Ik zou hopen dat 11 trouwe jaren juist reden zijn om nog eens te verlengen. Daarnaast is sowieso de beste optie om direct bij afsluiten dat abonnement te nemen waar je de komende één of twee jaar mee verder wilt.

Ik zie ook dat je van contractbreuk spreekt. Daar is geen sprake van. In de voorwaarden van onze abonnementen staat al jaren dat het wijzigen van een abonnement, zowel omhoog als een stap omlaag, mogelijk is.
Ook de voorwaarden die daarbij gelden staan er in en gelden al jaren hetzelfde. Gezien het feit dat er niets gewijzigd is, is er van contractbreuk geen sprake
patrick34

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dus de verkoper heeft ons destijds glashard staan voor te liegen? Dat ik kosteloos kon verlagen met mijn internet mb`s. En dan erbij heb een goedkoop toestelletje waar de kosten ook al dik voor betaald zijn. Ben nog nooit eerder door vodafone zo teleurgesteld. Er is zeker sprake van een contractbreuk gezien de voorwaarden waarvoor ik getekend heb (kosteloos mijn abo en die van mijn vrouw verlagen na een jaar aanzien van de inetbundel) en de regels die jullie nu hanteren. Dit is niet waarvoor ik destijds getekend heb. Jullie hebben tijdens een lopend abonnement de voorwaarden gewijzigd.
jdeswart

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
(ongeveer) Zelfde probleem hier, er worden kosten berekend en dat zou bekend moeten zijn maar zijn erg moeilijk te vinden. (Zeker als je niet precies weet waar je naar moet zoeken).

Wat coulance zou hier wel op zijn plaats zijn.

Als vodafone zo omgaat met bestaande klanten, zullen die uiteindelijk zodra ze kunnen overstappen. Dan moet vodafone weer nieuwe klanten werven en dat kost uiteindelijk veel meer.

valentijn75

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier het zelfde verhaal!!

Alleen ik zit met 2 abonnementen en deze bij Vodafoon zelf afgesloten en ook zij hebben mij verteld dat het kosteloos verlaagt kon worden!!!!!!!!!!!

Zit dus met een exstra kostepost van 100,-

Kan het maar met 1 word beschijven: BELACHELIJK!!!

mooie verkoop praatjes houden mag wel, maar als er veranderingen plaats vinden dan gelden er ineens andere regels waar de verkooper van Vodafoon zich achter verschuilen!!

Dit heet verkeert voorlichten, of mag Vodafoon dat wel!?!?
Vekeert voorlichten maar er niet op terug komen als de meerdere klanten gaan klagen!!

Goede klantebinding, en dan nog vreemt vinden dat jullie deze klanten niet meer terug zien!!!

Terwel te wel tevreden waren, maar zich nu behoorlijk genaait voelen.
Gamespel

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
"In de voorwaarden van onze abonnementen staat al jaren dat het wijzigen van een abonnement, zowel omhoog als een stap omlaag, mogelijk is."
Juist en niet naar een andere abonnementsvorm!
Dus BSW -> BSW en niet naar een een of ander Red abonnement!
Tarabass

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En hoorde we niets meer van Vodafone. Prima, ik zal eens kijken wat mijn rechsbijstand van de situatie vind. Dit riekt naar opliching namelijk..
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
https://www.vodafone.nl/support/algemeen/alle-tarieven-en-voorwaarden.shtml

Voor de mensen die de voorwaarden niet kunnen vinden. Op bovenstaande link staan ze allemaal.

Uit de bel sms web regelmatig / vaak / altijd / extreem voorwaarden van vorig jaar:

Mogelijk vanaf 6 maanden na aanvang of verlenging van het contract. Er wordt per wijziging € 20,34 inrekening gebracht. Het is toegestaan om naar één stap onder het initiele contactuele maandbedragte migreren. Alleen toegestaan naar een abonnement dat op het moment van aanpassing nogcommercieel aangeboden wordt door Vodafone. Bij wijziging vervallen alle kortingen op uwabonnement. Maximaal één wijziging per maand. Dit staat ook in de andere voorwaarden, hier zijn al dan niet verschillende kosten aan verbonden.
Jullie zijn met deze voorwaarden akkoord gegaan. Je krijgt de voorwaarden in de winkel bij ondertekenen contract en bij een online of telefonische bestelling heb je 7 dagen om het door te nemen en indien je het er niet mee eens bent kun je zonder opgaaf van reden alles terugsturen en annuleren.
Dit is niet gebeurd en hier kunnen we over blijven discussiëren maar daardoor veranderen de voorwaarden niet die jullie ondertekend hebben. Ik vind niet dat je een bedrijf dan voor frauduleus / oplichter kunt uitmaken. Omdat de regels niet blijken te zijn zoals je zelf had verwacht.

Bovenstaande klinkt misschien hard daar ben ik me van bewust. Je zou kunnen vragen aan de winkelmedewerker of het mogelijk is te migreren naar een abo 1 stap er onder, uit coulance. Of ze het ook doen is aan hen maar je kunt het op zijn minst netjes vragen.

jptadema

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone mensen,
De draai die hier word gegeven aan het geheel naar aanleiding van de klachten van klanten die hun abonnement na een jaar niet meer kosteloos kunnen wijzigen slaat natuurlijk nergens op.
Alsof de commerciele mensen binnen vodafone niet van te voren wisten hoe dit soort lekkermakerij in de praktijk zou uitpakken.
Mij is namelijk precies hetzelfde overkomen,een tweejarig bel+sms+web-2vaak 42,50 afgesloten ook met dien verstande dat ik het abonnement na een jaar kosteloos kon terugzetten naar 37,50.Inmiddels heb ik ook te horen gekregen dat dit kosteloos terugzetten van het abonnement niet meer bestaat sterker nog het hele abonnement wat nog een jaar loopt bestaat niet meer.
Als ik nu iets wil wijzigen kost dit 50 euro,dit is zo ongeveer het te behalen voordeel dat voorgespiegeld werd een jaar geleden.Rekenen kan men dus bij Vodafone.Ik ben al jaren klant bij vodafone maar voor mij is dit het laatste abonnement want dit is in mijn beleving geen eerlijke manier van zaken doen.En beste moderator Bas als volgens jouw de collega"s de regels verkeerd toepassen ligt die verantwoording bij Vodafone en niet bij de klant.


Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
jptadema schreef:

Mij is namelijk precies hetzelfde overkomen,een tweejarig bel+sms+web-2vaak 42,50 afgesloten ook met dien verstande dat ik het abonnement na een jaar kosteloos kon terugzetten naar 37,50.Inmiddels heb ik ook te horen gekregen dat dit kosteloos terugzetten van het abonnement niet meer bestaat sterker nog het hele abonnement wat nog een jaar loopt bestaat niet meer.


Hey @jptadema

Het kosteloos verlagen van je abonnement is nooit een optie geweest. Wel is het mogelijk dat de prijzen hiervan per abonnement kunnen verschillen. Zoals je in het bericht van Arina kunt lezen staat dit ook al in de voorwaarden van het abonnement dat je destijds hebt afgesloten.
Tarabass

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als we het 'kosteloos verlagen' eens buiten beschouwing laten, want daar lijkt de discussie nu alleen nog maar over te gaan, slaat het nog nergens op. Mij is verteld dat ik na een jaar een stap terug kon doen. Dit zou inhouden dat ik van een 50-abonnement naar een 42,50 abonnement zou kunnen gaan. Dit was op het moment van afsluiten. Echter heeft Vodafone haar abonnementvormen terloops aangepast, en dus de spelregels, veranderd. Omdat de nieuwe abonnementen €0,50 goedkoper zijn is een stap terug doen nu ineens niet van 50 naar 42,50, maar van 50 naar 49,50.

Dit is dus totaal niet evenredig aan de afspraken die gemaakt zijn bij het tekenen van de contracten. Zoals ik al eerder aangaf, een stap terug doen is nu alleen maar mogelijk door én een bepaald bedrag te betalen én maar €0,50 in maandlasten te gaan zakken.Op jaarbasis betekent dit dat ik na een stap terug te doen meer betaal dan wanneer ik het zo laat zoals het nu is. Ik moet dus meer gaan betalen voor minder bel-/sms-/webeenheden.

Vodafone speelt het, zoals alle telecomboeven, weer erg smerig. Ze verlaagt haar abonnementen met welgeteld €0,50 waardoor alle lopende abonnementen ineens duurder worden als je een stapje 'terug' zou doen. Daarbij slaat ze haar klanten met de contractuele voorwaarden om de oren om haar gelijk te halen. Zo van; "Zie je wel? Je hebt het zelf fout gedaan. Je hebt het niet goed gelezen.". Terwijl wij nooit hebben kunnen weten dat nieuwe contracten 'goedkoper' werden en dat een 'stap terug' duurder zou worden dan het lopende contract te behouden.

Vodafone vindt het rechtvaardig te stellen dat een 'stap terug' doen duurder mag zijn dan het lopende contract. En als je het daar, zeer begrijpelijk, niet mee eens bent dan wordt je voor dom uitgemaakt. We hebben immers zelf contracten getekend waarin in juridische termen zou staan dat een stap terug ook duurder kan zijn door vieze berekeningen erop los te laten.

@Arina91

Ik heb bij de belcompany, nu onderdeel van Vodafone, netjes gevraagd of ik uit coulance niet nog een treetje omlaag kon. Zij gaven aan dit te moeten overleggen met Vodafone, er is over gebeld en een ticket aangemaakt, en je raadt al hoe Vodafone reageerde. Dezelfde 'ja-we-hebben-het-gezegd-maar-in-de-getekende-contracten-staat-het-anders-dus-mag-je-doodvallen' bull**bleep**..
ronapietersma

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes


Dat snap ik volkomen. Maar administratiekosten van 50 EURO????

Dat is echt teveel...
jptadema

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Maartje,
Je hebt heel goed dat er uitgevist wat ik niet hardmaken kan namelijk dat er gezegd is kosteloos dat heb ik natuurlijk niet zwart op wit.
Wat ik wel zwart op wit heb dat ik na een jaar tegen vergoeding van 20 euro een stap terug kan er werd zelfs geadviseerd dit na een jaar te doen omdat anders de actie voorwaarden vervielen.
Dus het kosteloos even buiten beschouwing gelaten tegen vergoeding van 20 euro kan het ook niet.
Maar hoe noemen jullie dit soort zaken binnen vodafone nu eigenlijk?
Ik weet zeker als ik 1 maand niet betaal heb ik een probleem telefoon afgesloten enz.
Wat kun je nu als klant doen als vodafone zich niet aan de afspraken houd? Ja in de winkel vinden ze het ook allemaal onterecht, dus we staan weer lekker in het middden met z'n allen.En coulance waar??Welke werknemer van jullie mag zonder te bellen coulance toepassen dan,hij of zij krijgt toch ook nul op het request.
Dus wat is nu weer de twee meter lange adder onder het gras?De overname van Bel Company door Vodafone? Waardoor gemaakte afspraken niet meer rechtsgeldig zijn?Graag uitleg uit coulance want daar zal het wel bij blijven.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic