cloike74

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

whatsapp als sms berekend en nu?

Al jaren ben ik klant van vodafone en sinds whatsapp op de markt is ben ik een groot gebruiker hiervan.
SInds kort heb ik een nieuwe gsm een i phone 4. 
De afgelopen 2 maanden al 2 dikke rekeningen gehad, nu ik de 2e kreeg gisteren schrok ik me rot.
330 eurootjes..
 
Wat blijkt....alle whatsapps zijn als sms berekend, ik vind dit niet kunnen!!
Ik ben er 100 procent zeker van dat ik alleen met deze mensen whatssap....deed ik voorheen ook.
En ja ook hun hebben whatsapp.
 
Wat gaat er fout bij Vodafone?
En hoe kan ik mijn teveel betaalde geld terug ontvangen?
 
Een zeer teleurgestelde vaste vodafone klant.
10 Reacties 10
cloike74
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Update:
 
Ik heb contact gezocht met vodafone, en ze gaan dit verhaal neerleggen bij de technische dienst. Er is mee worden gekeken naar mijn specificatie en de medewerker zag ook dat de hoeveelheid wel eens whatssapss konden zijn, natuurlijk kan hij dat niet zien, vandaar de doorstuur naar de technische dienst en deze zullen dan weer contact met mij opnemen. 
 
Mocht ik in mijn gelijk staan, zou ik het geld terug krijgen.
 
We zijn benieuwd en ik houd jullie op de hoogte
 
 
Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
Dit is wel ook al eens eerder gemeld.
Als het toestel niet in staat is om het bericht als whatsapp te sturen, dan wordt het als sms verstuurd.
Heb je alle authenticaties goed staan, zodat whatsapp toegang heeft tot internet e.d.?

Klik hier voor het vorige bericht over whatsapp/sms berichten.
cloike74
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij de persoon naar wie ik zoveel whatssapp komen ze ook gewoon in de whatsapp binnen, ik heb hier nooit last van gehad ....strange, ik wacht het antwoord eens af van de technische dienst. Ben bang dat ik naast het net vist, maar bij mij staan ze allemaal in de whatssapp lijst en in mijn sms lijst staat geen enkelen communicatie tussen die persoon en mij. Dus nu zolang even via fb chatten..
cloike74
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
BOOS : Bericht gekregen van de technische dienst, en wat denken jullie, ja hoor hun zagen alleen smsjes en het was technische niet mogelijk dat een whatssapp als sms werd berekend. Kom aan, ik whatsapp al jaren, nog nooit dit meegemaakt, ik ben niet de stomste. Ik ga hier verder mee naar kassa en de consumenten bond. Alsof ik ff voor 300 zoveel euro ga smsn....Ik heb trouwens op de lijst van mijn whstapps gegevens alle verzonden bytes staan en ook bij mijn sms lijst staat geen enkel whatssap tekst..
 
Mensen let aub op....hier gaat iets fout..
 
#ikgahierverdermee 
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Beste cloike74,
 
ik begrijp dat dit beslist geen leuke situatie is, absoluut.
 
Maar ik voel me toch geroepen, ook al gaf Stevie je al een link naar een eerdere uitleg van mijn zijde, om te proberen het toch nog iets duidelijker voor je te maken:
 
Als je  naar de consumentenbond of kassa stapt, vergeet je dan niet te melden dat je een klacht over Whatsapp hebt? Het is namelijk echt niet Vodafone die besluit om jouw berichtjes als SMS te behandelen, het is Whatsapp die dat doet.
En dit staat ook echt in de gebruiksvoorwaarden van Whatsapp beschreven en waar je zelf een accoord voor geeft wanneer je Whatsapp installeert.
Dat is geen leuke boodschap die ik je breng, dat besef ik, maar het is wel de realiteit.
 
Dat je dus kwaad bent, daar kan ik volledig begrip voor opbrengen, maar richt je pijlen wel op het juiste doelwit zou ik je willen adviseren.
 
Persoonlijk zou ik toch nog een keer contact met de klantenservice zoeken en in alle redelijkheid het verhaal nogmaals aan hun voorleggen.
Vertel daar duidelijk bij dat jij je nooit gerealiseerd hebt dat Whatsapp bij verbindingsproblemen je berichten als SMS verstuurt in plaats van als Whatsapp-berichtje. En vraag ze om met je mee te denken over een gezamelijke oplossing.
 
Het lijkt me namelijk nuttiger om te zien of je samen tot een oplossing kunt komen, dan Vodafone de schuld te geven van iets dat Whatsapp doet. In zo'n geval gaan vaak aan beide zijden de hakken in het zand en is er nergens meer een oplossing te vinden. Met een stukje vriendelijkheid kom je in het algemeen een stuk verder.
 
Ik hoop dat ik je hiermee toch nog wat extra duidelijkheid heb kunnen geven en dat je met mijn advies iets kunt.
 
Laat je ons het vervolg nog even weten alsjeblieft? Alvast dank voor de moeite die je daar aan zou besteden.
Emile

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Niet dat ik zelf problemen heb met whatsapp, maar ik ging eens nazoeken waar dat nou staat wat je zegt, nl. dat whatsapp terugvalt op normaal SMS als hij via internet het whatsapp berichtje niet heeft kunnen versturen. Eerlijk gezegd kan ik het nergens vinden...
 
Alles wat ik kan vinden is http://www.whatsapp.com/legal en daar vind ik niets terug over terugvallen op SMS, juist dat het een vervanging is voor SMS.
 
Dus, kunnen jullie eens een link leveren waar dan staat dat whatsapp stiekum sms berichtjes kan versturen als je even geen internet hebt? Ik maak mij er namelijk wel zorgen over dat dit zomaar zou gebeuren.
 
Of zijn het gebruiksvoorwaarden die je alleen ziet op het moment dat je het installeert en is het niet meer terug te vinden daarna?
 
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Als ik heel eerlijk ben zou ik zelf deze informatie ook graag willen zien. Ik hoor dit issue namelijk eens in de zoveel tijd een keer langskomen. Daarom heb ik het met collega's van de Web Crew getest. We hebben er diverse toestellen bij gepakt, alle instellingen van WhatsApp verandert, zelfs geprobeerd te WhatsAppen zonder internet aan.

We hebben het probleem niet 1x kunnen reproduceren.

Ik weet ook dat mijn collega's van de tweede lijns technische dienst (de mensen waar wij naartoe gaan als we iets niet weten) meerdere uren hebben besteed aan het reproduceren van dit probleem en ook hen is het nooit gelukt.

Ik zal hier niet beweren dat het onmogelijk is dat WhatsApp berichten als SMS stuurt en ik vind het heel vervelend dat er kosten voor je zijn cloike74. Ik denk dat Martins advies een goed advies is. Leg het nog eens heel redeiljk uit bij de Klantenservice.

Maar los daarvan, @ Emile: ik zou me er totaal niet druk over maken. We hebben niet 1x kunnen vaststellen dat het probleem echt bestond en ik gebruik ook zelf al jaren probleemloos WhatsApp
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Volgens mij kon het vroeger wel, maar ik kan de optie nu niet meer terugvinden in Whatsapp. Ik draai de nieuwste versie.
 
Je kunt trouwens wel via Whatsapp naar je eigen contacts en daar alsnog een sms-bericht sturen naar iemand (iig op Android). Sommige mensen kunnen daar misschien van in de war raken.
 
Hoop dat Vodafone het oplost door bijv. een onbeperkt sms-bundel aan te sluiten met terugwerkende kracht. Scheelt flink wat geld dan. Ook wel erg hoog, die losse sms-tarieven zeg. En ook bizar dat het in Nederland gewoon duurder is dan in het buitenland.
cloike74
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo allemaal,
 
Bedankt voor het meedenken en reageren.
Het is juist de medewerker die ik bij vodafone aan de lijn had die zei dat het in de voorwaarden stond van whatsapp dat er bij geen verbinding het bericht als sms zou worden verstuurd. Maar is het niet zo, dat ik betaal voor een goede verbinding bij vodafone? 
 
Nogmaals in mijn lijst van whatssapp staan de verzonden bytes in mijn sms lijst staat geen enkel smsje die als whatssapp is worden berekend. 
 
Nogmaals ik betaal voor verbinding en die zou gezien vodafone gewoon 100 % moeten zijn.
 
Ik whatssapp vnl met belgie, maar dat moet toch niet uitmaken?
 
Whatssapp bewaard de verzonden berichten niet op hun server staat bij de help sectie van de app, wel kan ik via iphone deze opvragen. 
 
Ik vind dit heel vervelend dat ik nu alle bewijzen moet gaan verzamelen, terwijl ik voor een goede dekking betaal.
 
 
cloike74
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Bas,
 
Ik whatssapp ook al jaren en nooit dit meegemaakt, op deze keer na!
 
Nogmaals ik hoor van iedereen dat ze dit probleem niet kennen, dus ik wil niks laten doen onstaan, alleen is het nu bij mij wel gebeurd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic