Ko

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Netwerkproblemen postcode 1072RB

Toestel: HTC Desire S
Abonnement: Vodafone Bel+SMS+Web 150 2 jaar (loopt vanaf juli 2011)

Ik heb sinds een dag of tien in toenemende mate trager internet op 1072RB. Gister en vandaag staat het vaak stil of vrijwel stil. Begin vanmiddag gebeld met de helpdesk: die vertelde dat er wel werkzaamheden waren (geweest), maar dat dit nu goed zou moeten zitten, zeker nadat de medewerker mijn telefoonverbinding had gereset, ik mijn toestel aan en uit had gezet, en de medewerker daarna kon zien dat er een normale open verbinding met mijn toestel was. NIET dus: nog steeds hetzelfde: wel ikoontje wisselend tussen 3G en H, maar vrijwel geen internetsnelheid.
Daarom adviseerde de medewerker me naar een Vodafone-winkel te gaan, omdat het dan 'in 9 van de 10 gevallen aan de sim-kaart ligt', als kon hij een oorzaak bij het toestel niet uitsluiten.
Tussen haakjes: over de werkzaamheden in mijn postcode-gebied 1072 heb ik NIETS kunnen vinden onder de melding van storingen door Vodafone... vreemd dat de helpdesk-medewerker meteen zag dat er wél zeer recente werkzaamheden hadden plaatsgevonden, waaraan hij ook nog eens toevoegde: 'en er kunnen hier en daar nog wat kortstondige problemen optreden, maar als het goed is zijn die verdwenen na het resetten van de verbinding'....

Inmiddels ben ik al in de winkel (Amsterdam Wibautstraat) geweest. Vriendelijke medewerker constateerde dat ik oude sim-kaart had. Werd gratis vervangen. Helaas: ook in de winkel slechte internetverbinding: soms even goed, dan weer stilstaand. Daarom suggereerde de medewerker mijn toestel terug naar de fabrieksinstellingen te zetten. Zoals bekend is dat vervelend, omdat je daarna veel opnieuw moet instellen en terugzetten. Daarom vroeg ik nadrukkelijk: weet je zeker dat het niet aan het Vodafone-netwerk ligt en het echt bij mijn toestel moet liggen? De medewerker zei stellig dat er in de winkel een goede verbinding was en dat het op mijn toestel - ook met de nieuwe sim-kaart dus - duidelijk niet goed doorliep. Daarom zuchtte ik maar eens diep en zette de stap naar terugzetten fabrieksinstellingen. De medewerker deed dit voor me, inclusief het terugzetten van mijn Google Account een mijn e-mailaccounts - prima service, wat dat betreft niks verkeerds te melden over Vodafone en in het bijzonder deze winkel en medewerker. Maar nu komt het vreemde...

... ook na de reset naar fabrieksinstellingen bleef de verbinding in de winkel haperen. De medewerker liep toen met het toestel naar het raam, waar de verbinding een stuk sneller leek. En zei daarop: we zitten hier tussen twee masten in, dus de verbinding is soms niet optimaal. POTDIKKIE! - ik had nou juist eerder gevraagd of hij zeker wist dat het niet aan het Vodafone-netwerk kon liggen! Eerst zeggen dat je dat zeker weet, en daarna komen met het verhaal dat de verbinding in de winkel niet stabiel is: DAT KLOPT GEWOON NIET!

Tussen haakjes: voordat ik de winkel inging moest ik even op Station Amstel zijn, en daar was de verbinding SNEL. Ook een vreemd 'signaal' in deze.

Nu een uurtje thuis en de belangrijkste apps teruggezet. Google Account en e-mail werken - nogmaals, wat dat betreft een pluim voor de service van Vodafone bij reset naar fabrieksinstellingen in de winkel - maar wel erg traag, wat komt omdat de internetverbinding nog steeds NAADJE is. Alle moeite dus helaas voor niets.

Samengevat:

1. Helpdesk weet van storingen, inclusief nog mogelijk 'kortstondige problemen' die niet op de storingspagina van Vodafone zijn te vinden.

2. De internetverbinding van Vodafone op 1072RB en in de winkel in de Wibautstraat van Amsterdam is compleet naadje respectievelijk matig tot slecht.

3. Kennelijk zijn er plaatsen en/of tijdvakken in Amsterdam waar het WEL goed loopt (zoals bij Amstelstation om circa 14.15 uur vanmiddag).

4. Medewerker in winkel zet te makkelijk stap naar reset naar fabrieksinstellingen, hoewel hij bij nader inzien NIET kan uitsluiten dat het aan het netwerk van Vodafone ligt.

5. Mijn conclusie uit het bovenstaande, gevoegd bij meerdere klachten over de slechte internetverbinding in Amsterdam van de afgelopen dagen op dit forum: er is iets helemaal niet pluis met net Vodafone-netwerk in Amsterdam. Nota bene sinds Vodafone me als klant laat weten dat het internet 'tweer keer zo snel wordt, terwijl u daarvoor niets hoeft te doen', is de kwaliteit van de verbinding juist keihard achteruit gekacheld. De indruk ontstaat dat Vodafone daarover meer weet dan het communiceert met de klant.

Daarom mijn dringende verzoek aan Vodafone: geeft zo spoedig complete openheid van zaken over de stand van de kwaliteit van de internetverbinding in Amsterdam en laat weten wanneer de zaak weer helemaal op orde en stabiel is. Vraag terzijde: kan het liggen aan a. de abonnementsvorm en/of b. een hardware-probleem in die zin, dat het '2x zo snelle internet-signaal' dat voor elke gebruiker wordt uitgerold, NIET goed wordt verwerkt door bepaalde toestellen?

Heel graag uw reactie op het bovenstaande! Hartelijk dank alvast en met een vriendelijke groet.
Ko
18 Reacties 18
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ko schreef:
Toestel: HTC Desire S
Abonnement: Vodafone Bel+SMS+Web 150 2 jaar (loopt vanaf juli 2011)
....

Daarom mijn dringende verzoek aan Vodafone: geeft zo spoedig complete openheid van zaken over de stand van de kwaliteit van de internetverbinding in Amsterdam en laat weten wanneer de zaak weer helemaal op orde en stabiel is. Vraag terzijde: kan het liggen aan a. de abonnementsvorm en/of b. een hardware-probleem in die zin, dat het '2x zo snelle internet-signaal' dat voor elke gebruiker wordt uitgerold, NIET goed wordt verwerkt door bepaalde toestellen?

Heel graag uw reactie op het bovenstaande! Hartelijk dank alvast en met een vriendelijke groet.
Ko
Hallo Ko, ik begrijp je vraag en ik snap ook dat je het post in een ander topic over problemen in Amsterdam.

Echter, dekkingsproblemen zijn (NB: als ze aan ons netwerk liggen) 99 van de 100 keer gerelateerd aan een probleem met een specifieke mast. Vandaar dat je problemen op postcode A niet kunt vergelijken met postcode B en van je bericht een apart topic gemaakt heb. 1072 is te ver weg van 1066 om last te hebben van dezelfde defecte mast.

Om antwoord te geven op je vraag: ons netwerk in de hoofdstad is in zijn algemeenheid goed. Echter, met de zeer dichte bebouwing en enorme drukte zijn er diverse storingsfactoren waardoor het bereik per locatie kan verschillen.

Los daarvan zijn er deze week en vorige week op zeer veel plaatsen in Amsterdam werkzaamheden (zie ook het Fast Forward Board) waar je nu hinder van zou kunnen ondervinden. In de toekomst zul je er echter alleen plezier van hebben.

Op postcode 1072 zijn geen storingen bekend op dit moment maar er zijn dusdanig veel werkzaamheden dat je op diverse plekken in de "ring" om amsterdam-centrum af en toe verminderd bereik kunt hebben. Dit is enerzijds onderdeel van ons Fast Forwardprogramma en anderzijds een stukje voorbereiding op Koninginnedag.
Ik wil je vragen om nog even geduld te hebben. Binnenkort zal ons netwerk beter dan ooit zijn in Amsterdam

Wat betreft je vraag over het zogenaamde Dual Carrier internet dat momenteel wordt uitgerold: daar moet allereerst je toestel voor geschikt zijn. Los daarvan hebben oudere abonnementen inderdaad een lagere maximumsnelheid. Jouw specifieke abonnement heeft een snelheid van 3.6 Mbps download en 384 Kbps upload.
Dat geldt voor de meeste oudere abonnementen (2011 en eerder)
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je snelle reactie Bas (en de terechte verplaatsing van mijn melding).

Begrijp ik uit je woorden goed dat 'af en toe verminderd bereik' een eufemisme is, omdat je daarna zegt dat 'binnenkort' het netwerk beter zal zijn dan ooit?

Met andere woorden: valt mijn ervaring van inmiddels tenminste circa 36 uur bijna geen internetsnelheid op mijn adres binnen de mogelijke tijdelijke verslechteringen die je schetst? Zo ja: kan Vodafone aangeven wanneer - echt een datum graag - de zaak weer helemaal op orde is? Zo nee: gaat Vodafone specifiek kijken of er nog niet in kaart gebrachte problemen zijn met masten in mijn postcodegebied 1072RB? - en laat je op dit forum (hier dus) dan nog even weten wat uit die inspectie komt? Immers: als inspectie uitwijst dat mijn inmiddels langdurige probleem onverklaarbaar is, dan moet er hetzij toch iets met mijn toestel zijn, hetzij mijn toestel is op zich prima, maar Vodafone doet iets verkeerd bij het updaten van het netwerk, waardoor bepaalde typen toestellen het nieuwe signaal niet goed kunnen verwerken - en het zou dan onder mijn garantie van twee jaar vallen dat dat Vodafone dit snel oplost: hetzij aan de kant van het uitzenden van het signaal, hetzij door mij een gelijkwaardig vervangend toesteltype aan te bieden dat het signaal wél goed oppikt.

Alvast dank voor je reactie en met vriendelijke groet,
Ko
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
PS: en dat het aan mijn toestel ligt is niet heel waarschijnlijk, omdat ik zoals gezegd vanmiddag op het Amstelstation snel internet had.
Ik ga het vanavond nog even testen bij een kennis elders in Amsterdam en laat je de uitkomst nog even weten hier.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In gebied 1075 is de verbinding beter dan in 1072, maar toch nog langzaam.
Wel blijkt uit het verschil dat het aan de ongelijkmatige en duidelijk verslechterde kwaliteit van het netwerk ligt.
Nogmaals: laat Vodafone hier helder, eerlijk, volledig en nauwkeurig over communiceren en niet zo vaag en ontwijkend als tot nu toe.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Ko, ik wil niet bot lijken maar je doet een aantal aannames die ik niet kan onderschrijven.

Allereerst is het zo dat dekking en snelheid altijd zullen wisselen per locatie. Dat komt doordat je uiteindelijk werkt met straling en die kan nou eenmaal gestoord worden. Het zal nooit zo zijn dat het signaal op alle plaatsen en alle tijdstippen even sterk is. Dat is simpelweg onmogelijk.

Daar komt bij dat je abonnement een snelheid van 3,6 Mbps biedt en dus in geen geval gebruik kan maken een snelheid van 28,8 Mbps. Ook de geschiktheid van individuele toestellen voor deze hogere snelheden zijn niet de verantwoordelijkheid van Vodafone.

Daar komt bij dat je me hier geen info geeft over de exacte details van je klacht zoals bijvoorbeeld de snelheid die je haalt en het type toestel dat je gebruikt.

Begrijp me goed, ik wil graag met je uitzoeken wat er aan de hand is maar zoals ik al zei: momenteel wordt er veel onderhoud gedaan. Daar komt bij dat er zo ontzettend veel factoren meespelen die buiten onze controle vallen dat ik enige hulp van je nodig heb.

Ik hoop dat ook op een constructieve instellen en iets meer vertrouwen van jouw kant. Ik begrijp dat je met de ervaring die je in de winkel gehad hebt wellicht wat skeptisch geworden bent, dus ik hoop dat we hier een nieuwe start kunnen maken, eea grondig en binnen een redelijke termijn kunnen uitzoeken.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
> Hallo Ko, ik wil niet bot lijken maar je doet een aantal aannames die ik niet kan onderschrijven.
 
Ook ik wil niet bot lijken, maar jij doet hieronder een aantal impliciete aannames die ik evenmin kan onderschrijven.

> Allereerst is het zo dat dekking en snelheid altijd zullen wisselen per locatie. Dat komt doordat je uiteindelijk werkt met straling en die kan nou eenmaal gestoord worden. Het zal nooit zo zijn dat het signaal op alle plaatsen en alle tijdstippen even sterk is. Dat is simpelweg onmogelijk.
 
Je suggereert dat ik dit niet zou beseffen. Dat klopt niet, ik ben daar heel goed van op de hoogte. Maar ik gebruik mijn telefoon nu al anderhalf jaar met dit Vodafone-abonnement in ik stel gewoon zonder enige twijfel vast dat de internetsnelheid in mijn gebied 1072RB de afgelopen circa 10 dagen achteruit is gekacheld en de afgelopen anderhalf etmaal vaak ongeveer 0 is, bijna nul, vrijwel niks, nagenoeg nada, circa stilstand.

> Daar komt bij dat je abonnement een snelheid van 3,6 Mbps biedt en dus in geen geval gebruik kan maken een snelheid van 28,8 Mbps. Ook de geschiktheid van individuele toestellen voor deze hogere snelheden zijn niet de verantwoordelijkheid van Vodafone.
 
Weer twee suggesties van jouw kant die onterecht zijn. Nogmaals, ik vergelijk gewoon hoe het was met hoe het in snel tempo slecht is geworden, dat wil zeggen vaak onbruikbaar internet in mijn postcodegebied en haperend internet in enkele andere gebieden waar ik vandaag ben geweest: in 1075 leek het vanavond even de goede kant op te gaan, maar ook daar bleef het balkje van de webpagina al snel in veel gevallen steken op de helft of in elk geval een eind vóór 'totaal ingeladen' en verscheen de inhoud van de pagina derhalve niet of slechts gedeeltelijk. op Vodafone.nl bijvoorbeeld kreeg ik alleen het menu te zien en niet de inhoud van de pagina zelf. Vijf minuten wachten: nog steeds alleen het menu, verder wit (o ja, en de footer).
 
> Daar komt bij dat je me hier geen info geeft over de exacte details van je klacht zoals bijvoorbeeld de snelheid die je haalt en het type toestel dat je gebruikt.
 
Wat betreft het laatste: ik heb in mijn eerste reactie aangegeven dat ik een HTC Desire S heb.
Wat betreft het tweede: zie boven: van de ervaring van een redelijk tot goed 'doorlopende' internet-verbinding gedurende anderhalf jaar (vanaf juli 2011) - dat wil zeggen webpagina's die op 'zware' uitzonderingen na geheel inladen binnen een seconde of 10 tot 15 (en zelfs hele zware pagina's onder de halve minuut) - zit ik nu in mijn eigen postcodegebied met vaak onbruikbaar internet en daarbuiten met haperend internet: pagina-laadtijden van een minuut of langer en regelmatig pagina's die NIET (helemaal) worden ingeladen (zie het voorbeeld hierboven, jullie eigen site).

> Begrijp me goed, ik wil graag met je uitzoeken wat er aan de hand is maar zoals ik al zei: momenteel wordt er veel onderhoud gedaan. Daar komt bij dat er zo ontzettend veel factoren meespelen die buiten onze controle vallen dat ik enige hulp van je nodig heb.
 
Hierboven ben ik, hoop ik, volstrekt helder over mijn klachten. Maar wat betreft 'veel onderhoud': daarover stelde ik ter verduidelijking al de vraag of de ernst van mijn klacht daardoor verklaard kan worden? En zo ja: wat dan de uiterlijke datum is waarop dit onderhoud is afgerond?

> Ik hoop dat ook op een constructieve instellen en iets meer vertrouwen van jouw kant. Ik begrijp dat je met de ervaring die je in de winkel gehad hebt wellicht wat skeptisch geworden bent, dus ik hoop dat we hier een nieuwe start kunnen maken, eea grondig en binnen een redelijke termijn kunnen uitzoeken.
 
Het was en is niet mijn bedoeling om te negatief te zijn of om onterecht wantrouwen uit te stralen. Dat je e.e.a. grondig wilt uitzoeken binnen een redelijke termijn, waardeer ik en ik vertrouw er ook beslist op dat je dit zult waarmaken.
 
Zonet nog een test gedaan in 1072RB: vodafone.nl laadt totaal niet in: balkje in de browser blijft steken in beginstand (langer dan een minuut gewacht). KPN.nl homepage laadt binnen redelijke tijd in, maar willekeurige pagina laadt pas in circa een minuut in. Homepages van Trouw en de Volkskrant laden redelijk in, maar willekeurige artikelen (alleen tekst of hooguit één klein fotootje erbij) doen er weer circa een minuut over om helemaal in te laden. Een simpele blog op blogspot.com: homepage laadt goed in, willekeurig kort artikel met één klein fotootje doet er langer dan 30 seconden over om in te laden. Wel is dit veel beter dan het eerder vandaag was (toen de zaak veelal helemaal stilstond) - wat volgens mij toch echt (opnieuw, net als de snelle verbinding op het Amstelstation waarover ik eerder mailde) een duidelijke aanwijzing is dat er iets met het Vodafone-netwerk gewoon niet oké is. Maar het is nog steeds veel slechter dan het voorheen was.
 
Kan gebeuren, maar m'n punt is dan (nogmaals): wees als provider volstrekt helder en transparant over wat voor ernstige verslechteringen door 'onderhoud' waar en wanneer kunnen optreden en hoe lang e.e.a kan gaan duren; schiet niet zo in de verdediging. Ik kan je verzekeren: dat heeft een averechts effect op de klant, in elk geval op mijn persoontje. De teneur van jouw reactie is - eerlijk gezegd - denigrerend: je suggereert op allerlei manieren dat ik niet genoeg kennis heb of dat mijn klacht onjuist is omdat ik teveel eisen zou stellen aan een 3,6 Mbps-verbinding. Maar nogmaals: ik wéét dat ik die verbindingssnelheid heb, al anderhalf jaar, en naar tevredenheid - tot voor kort dus. Het heeft van jouw / Vodafone's kant gewoon geen pas om mijn waarneming dat de zaak sind kort veel slechter is, in twijfel te gaan trekken. Dat is óók een kwestie van vertrouwen, namelijk in de gebruikservaring en het daarop gestoelde beoordelingsvermogen van iemand die al anderhalf jaar klant is. Echt, als ik me daarin niet gerespecteerd blijf voelen, ben ik over zes maanden wég bij Vodafone. Terwijl ik nu juist tot nu toe wel tevreden was.
 
Nogmaals, als de ronduit beroerde verbinding die ik afgelopen anderhalve dag heb gehad in de genoemde postcode-gebieden in die mate van ernst te verklaren is door 'veel onderhoud': zég dat dan gewoon klip en klaar - en noem een einddatum van dat onderhoud-, en ga niet proberen de klachten in twijfel te trekken of te bagatelliseren alsjeblieft.
 
Vat dit niet op als botheid of als een aanval op jouw persoonlijk, maar als een oprechte poging van mijn kant om duidelijke en eerlijk tegen Vodafone te zijn, en om meer transparantie aan de kant van Vodafone te bewerkstelligen.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ko schreef:

Vat dit niet op als botheid of als een aanval op jouw persoonlijk, maar als een oprechte poging van mijn kant om duidelijke en eerlijk tegen Vodafone te zijn, en om meer transparantie aan de kant van Vodafone te bewerkstelligen.
Zo vat ik het niet op 🙂

Om het zo helder mogelijk te zeggen: er zijn deze hele week nog werkzaamheden in Amsterdam waardoor je op (onder andere) jouw postcode een verminderde internetsnelheid kunt merken. Dit weekend zou het kunnen dat je nog een lage snelheid merkt op een aantal plekken. Na Koninginnedag hoort de snelheid weer helemaal normaal te zijn.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zonet - circa 13.20 uur - weer getest in 1072RB:
 
- Vodafone: pagina begint in tegenstelling tot gister wel in te laten, maar dit proces blijft steken ruim voor het eind; alleen menu van de pagina wordt zichtbaar; na ruim een minuut geeft het telefoontje de medeling dat er een probleem is met de gegevensverbinding en dat het niet kan communiceren met de server. Na minuten lang wachten verschijnt de internet-foutpagina: 'Webpagina niet beschikbaar'.
 
- Zoeken met Google.nl gaat nu goed.
 
- KPN.nl Homepage wordt wel zichtbaar, maar geheel inladen duurt langer dan een minuut. Inladen van een willkeurige pagina gaat soms goed, somd duurt het circa een minuut.
 
- Testen met Speedtest 13.55 uur - 14.07 uur
1. Download 3260kbps; upload 312kbps; Ping 71 ms
2. Download 3255kbps; upload 42% compleet; Ping 77 ms
3. Download 3274kbps; upload 42% compleet; Ping 117 ms
4. Download 3092kbps; upload 319kbps; Ping 68 ms
5. Download 2552kbps; upload 337kbps; Ping 78 ms
5. Download 2911kbps; upload 318kbps; Ping 75 ms
6. Download 3375kbps; upload 314kbps; Ping 62 ms
7. Download 2955kbps; upload 327kbps; Ping 80 ms
8. Download 2895kbps; upload 327kbps; Ping 84 ms
9. Download 2079kbps; upload 318kbps; Ping 73 ms
10. Download 2579kbps; upload 323kbps; Ping 76 ms
 
14:09 uur: Inladen willekeurige pagina KPN.nl: blijft lang steken ruim voor einde balkje, voltooid pas in ruim een minuut
 
14:10 zoeken met Google.nl: inladen volledige pagina blijft meer dan twee minuten steken ruim voor einde balkje (langer heb ik niet gewacht)
 
14:13 inladen Vodafone.nl: blijft lang steken ruim voor einde balkje, inhoud pagina verschijnt nu wel binnen circa 30 seconden, maar het laadbalkje bereikt niet het eind van het browser-adresvenster (niet langer gewacht dan 2 minuten)
 
KORTOM: het lijkt het sterk op dat het signaal in mijn poscodegebied geleidelijk terug naar normaal komt.
Eind van de middag herhaal ik Speedtest (5x) en het inladen van Vodafone.nl en meldt ik hier de uitslag.
 
 
 
 
 
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie Bas, de mijne hierboven kruiste de jouwe omdat ik nogal lang deed over het testen en het schrijven van het verslagje ervan.
Al bij al hou ik het erop dat de verbinding alleen tijdelijk (heel) slecht was, dat het nu al richting normaal gaat, en dat het straks weer is zoals ik gewend was.
Zo niet, dan laat ik dat hier weten.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Aanvullend vraagje: kan het gezien de redelijke Speedtest-resultaten maar toch nog langzaam of incompleet inladen van bepaalde webpagina's ook aan de browser van mijn toestel liggen? - standaard-browser HTC Desire S, altijd gebruikt, nooit een andere browser geïnstalleerd, ook niet tijdelijk, en geen rare dingen gedaan met het toestel of op internet de laatste maand.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ko schreef:
Aanvullend vraagje: kan het gezien de redelijke Speedtest-resultaten maar toch nog langzaam of incompleet inladen van bepaalde webpagina's ook aan de browser van mijn toestel liggen? - standaard-browser HTC Desire S, altijd gebruikt, nooit een andere browser geïnstalleerd, ook niet tijdelijk, en geen rare dingen gedaan met het toestel of op internet de laatste maand.
Nou, je zou wel verschil kunnen merken bij specifieke pagina's. Ik heb zelf een Galaxy S2 en ik merk daarbij dat bijvoorbeeld pagina's die heel java of flash-heavy zijn beduidend langzamer laden dan een simpele pagina met alleen wat plaatjes en tekst. Dat heeft dan meer met de processorkracht en efficientie van de browser van je toestel te maken.

Waar je ook naar kan kijken is de upload-grafiek in speedtest. Zie je daar rare pauzes in of loopt de upload gewoon soepel? De combi ping/upload kan zorgen dat je toestel zijn antwoord trager naar de webserver stuurt, wat weer zijn invloed heeft op de snelheid dat een pagina laadt.
Beetje hetzelfde idee als wanneer je volledige upload op je PC wordt opgeslorpt door (legaal 😉 ) uploadende torrents, dan schiet browsen ook niet op.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
14.40: Raar, Speedtest geeft 3200kbps maar inladen Vodafone.nl lukt weer niet in redelijke tijd (langer dan een minuut) en klikken op aanbieding 'Sim Only 2 jaar' op de homepage (Vodafone.nl) is vruchteloos: pagina begint zelfs niet in te laden, en na een minuut of twee, drie geeft telefoontje weer de mededeling 'Probleem met gegevensverbinding; De server kan niet communiceren, probeer het later opnieuw.' En internetpagina 'Webpagina niet beschikbaar' verschijnt. Speedtest geeft vervolgens toch weer tuim 3200kbps, maar een incomplete upload.
 
-> Kan het zijn, gezien herhaaldelijk incomplete uploads volgens Speedtest, dat het inladen van veel pagina's stagneert omdat er een 'heen-en-weertje' wordt gevraagd door de server en het uploaden van het gewenste seintje vanaf het toestel disfunctioneert ten gevolge van de onderhoud aan het netwerk?
 
Wel, ik zal zoals gezegd eind vanmiddag nog 5x Speedtest doen en inladen twee Vodafone.nl-pagina's testen en de uitslag hier melden. Daarna zal ik wachten tot na Koninginnedag, zeg tot donderdag 2 mei. Op 2 mei zal ik weer 5x Speedtest doen en het inladen van Vodafone.nl en KPN.nl testen en dat hier melden.
 
Ik hoop echt van harte dat het probleem dan achter de rug is, of dat jij (Bas dus) me dan - op grond van al mijn tests en van wat je weet over de afronding van het onderhoud en van eventuele andere klachten - met zekerheid kunt zeggen dat het aan mijn toestel moet liggen als ik dan nog steeds de bovengeschetste problemen ondervind.
 
Vriendelijke groet,
Koe
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Opnieuw kruistende reacties, sorry. Toevallig kwam ik dus net zoals jij op het punt van haperende upload als mogelijke oorzaak. Ik heb nu tenminste drie keer gehad dat Speedtest aangeeft dat de test-upload niet aankomt (voor circa de helft niet voltooid wordt). Uit jouw reactie maak ik op dat dit inderdaad het stagneren van het inladen van (bepaalde) webpagina's zou kunnen verklaren. Zou je nog even kunnen uitzoeken of specifiek dit probleem te maken kan hebben met het tijdelijke onderhoud dat je hebt genoemd?
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zoals beloofd hier nog vijf speedtests (tussen 17.15 en 17.30) in gebied 1072RB en poging inladen Vodafone.nl. En een pagina vanaf die homepage.
 
Speedtest:
1. Download 1597kbps; upload 25kbps; Ping 89 ms - upload stond lang stil
2. Download 1966kbps; upload 21kbps; Ping 78 ms - upload stond lang stil
3. Download 2701kbps; upload 48kbps; Ping 66 ms - upload stond lang stil
4. Download 1848kbps; upload ---; Ping 75 ms - upload bleef eindeloos steken op 47 procent
5. Download 3243kbps; upload 51 kbps; Ping 76 ms - upload stond lang stil
 
Dus:
- download-snelheid flink te laag en duidelijk slechter dan eerder op de middag;
- uploaden is nu helemaal naadje; het wordt waarschijnlijker dat dit de of een grote oorzaak is van het stagneren van het inladen van webpagina's.
 
Test inladen vodafone.nl 17:34 uur: 
- inladen pagina begint niet eens te open;
- na circa twee minuten verschijnt een compleet witte pagina en gebeurt er verder niets meer.
 
Conclusie: na een verbetering eerder vanmiddag ten opzichte van gister en eergister, is het nu weer slecht.
 
Zoals eerder aangekondigd, zal ik op 2 mei - de datum waarop volgens de moderator van dit forum de werkzaamheden van Vodafone die e.e.a. mogelijk verklaren, zijn afgerond -  de tests herhalen en hier posten.
 
Als de situatie dan niet is genormaliseerd, zal ik helaas sterk overwegen afscheid te nemen van Vodafone, tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat de oorzaak in mijn individuele toestel zit (en dat valt dan nog onder mijn garantietermijn van mijn tweejarige contract). Dit acht ik persoonlijk echter niet heel waarschijnlijk, omdat het internet op sommige pagina's en/of tijdstippen wel (even) goed loopt.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Met een weekje vertraging hier de beloofde herhaalde speedtest.
Tijd: tussen circa 18.30 en 18.40

1. Download 3345kbps; upload 289bps; Ping 104ms
2. Download 3262kbps; upload 328kbps; Ping 98ms
3. Download 3269kbps; upload 328bps; Ping 78ms
4. Download 3288kbps; upload 326kbps; Ping 82ms
5. Download 3286kbps; upload 312kbps; Ping84ms

De problemen die ik hierboven heb gemeld zijn kennelijk en objectief gezien opgelost. Ook de gebruikerservaring is weer op peil. Fijn. Het had mij (en diverse anderen) alleen wel veel moeite bespaard als Vodafone over de tijdelijke en circa een week durende slechte internetverbinding tijdig en volledig openheid van zaken had gegeven. Volgende keer beter alsjeblieft! - ook in het belang van Vodafone zelf (klantenbinding).
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey Ko,

Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit! Fijn dat het nu is opgelost en bedankt voor je terugkoppeling en feedback. Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Mocht je nog updates hebben dan ben je uiteraard welkom om deze te plaatsen.
Ko
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas afgelopen dagen, met name vandaag, weer veel te vaak pagina's die zeer traag of niet inladen (server time-out).
 
Speedtest vandaag rond 21:30 uur:
 
1. Download 362 | upload 91
2. Download 360 | upload 91
3. Download 361 | upload 91
4. Download 360 | upload 188
5. Download 360 | upload 91
 
Het spijt me, maar als dit regelmatig blijft voorkomen, is het voor mij einde verhaal Vodafone. Tot een maand terug was ik zeer tevreden over mijn bovengenoemde abo; ik raak er nu van overtuigd dat men deze relatief goedkope abonnementsvorm in kwaliteit achteruit laat gaan (merkbaar sinds de uitrol van 4G).
Ook al is het bij een concurrent wellicht gemiddeld niet veel sneller, een stuk goedkoper kan het zeker.
Jammer, van tevreden klant naar vermoedelijke overstapper.
 
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Ko,

Jammer dat je teleurgesteld bent. Heb je in de tussentijd je sim wel even uit je toestel gehaald?
Een nieuwe aanmelding op het netwerk kan helpen. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als de snelheid telkens op en af gaat, dat is zeker niet de bedoeling.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic