Arie-Jan

Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Samen met klanten bouwen aan de nieuwe My Vodafone app

*update dd 10-7-2014*

Hallo allemaal,

We hebben een nieuwe release van de MyVodafone app in de app store gezet. We hebben in deze release de volgende dingen veranderd en toegevoegd:


  • Je kunt het tegoed van je buitenland BloX nu direct op je tegoed scherm en het buitenland scherm zien
  • We hebben de Alles-in-1 op Reis XL BloX toegevoegd
  • In het buitenland tonen we (als je locatievoorzieningen hebt toegestaan in de app) alleen de BloX die van toepassing zijn in dat land
  • Vanaf nu is het mogelijk om buitenland producten van andere providers af te sluiten en te activeren in de app
  • We hebben het tegoed scherm veranderd, zodat het duidelijker is wanneer je tegoed voor het laatst geüpdatet is

=====================================================
Hallo allemaal,

Na de lancering van onze nieuwe My Vodafone app kregen we van zowel klanten als andere experts een enorme hoeveelheid commentaar, tips en suggesties. Ik vind het ontzettend positief om te zien dat zoveel mensen zoveel waarde hechten aan onze app dat ze er hun tijd in willen steken. Bedankt daarvoor! Jullie feedback maakt zowel ons als onze app steeds beter.

Nu is een app als de My Vodafone app nooit helemaal klaar. Er zullen altijd updates blijven komen met verbeteringen naar aanleiding van jullie feedback en met nieuwe functionaliteit. De eerste release die we recent gedaan hebben bevat de basis hiervoor: de gebruikersinterface, het visuele design en een aantal basisfuncties. Dit zijn allemaal noodzakelijke onderdelen waarbinnen we nieuwe functies kunnen gaan toevoegen.

Met die nieuwe functies zal de app steeds breder, maar ook steeds persoonlijker worden. Wat we daar mee bedoelen is dat de app steeds meer informatie zal laten zien op het moment dat het relevant voor je is. Vodafone Hybrideklanten kunnen bijvoorbeeld naar wens bundels activeren en deactiveren. Maar de app zal ook herkennen in welk land je bent. Hij laat je dan automatisch de juiste tarieven zien, in plaats van een lijst met alle tarieven.

Met die “we laten je zien wat je nodig hebt, op het moment dat je het nodig hebt” gedachte in het achterhoofd gaan we nog heel veel functies toevoegen in de toekomst. En op die toekomst kun jij als klant veel invloed hebben! Naar aanleiding van jullie feedback in het oude topic, en het commentaar dat we telefonisch en elders online ontvingen, zitten er in deze update van de app al de diverse verbeteringen:


  • Niet iedereen vond de swipe-beweging bij het navigeren van de app erg gebruiksvriendelijk. Daarom is de iconen aanklikken nu ook mogelijk
  • We kregen vaak het commentaar dat het te lang duurde om je tegoed te zien. Daarom staan nu al je reguliere tegoeden en de tegoeden van maximaal 2 actieve BloX in één scherm, en zijn alle animaties in dat scherm ruim 2x zo snel geworden.
  • Veel mensen vonden dat het onnodig veel tijd kostte om in te loggen in de app. Als je één account hebt en de optie “wachtwoord onthouden” aanvinkt kom je daarom nu direct in het hoofdscherm van de app. Zo ben je na openen van de app maar één klik weg van de informatie die je zoekt
  • Het icoon voor de buitenlandtarieven werd door velen als onduidelijk gezien. Daarom hebben we dat icoon aangepast naar een duidelijkere versie
Daarnaast zijn er in deze release nog een aantal nieuwe functies beschikbaar, namelijk:


  • Integratie met het Vodafone Forum; de “hot topics” hier op ons forum zullen worden opgenomen in de help-sectie van de app. Zo kun je zelf makkelijker het antwoord vinden op je vragen en gebruik maken van de schat van kennis die jullie als forumgebruikers hier verzameld hebben
  • Klanten met een RED Plus of Super abonnement kunnen via de app rechtstreeks bellen met een collega van de klantenservice. Je hoeft dus tijdens het bellen niet meer door een keuzemenu. Zo kun je sneller en makkelijker contact met ons opnemen
Zoals jullie kunnen zien zijn er door jullie, ondanks uitgebreide tests voor we de app lanceerden, nog heel wat verbeterpunten gevonden. Om er voor te zorgen dat jullie tips in de toekomst zo goed mogelijk worden meegenomen, zijn we druk bezig om een officieel proces in te richten voor het verwerken van die tips. Want wij hebben natuurlijk allerlei ideeën, maar wie weet nou beter wat je nodig hebt dan jijzelf? Zodra dat af is zullen we jullie daarover in meer detail informeren.

Zoals gezegd, deze eerste update is nog maar het begin. Heb je commentaar op deze of toekomstige updates? Dat is en blijft welkom! En heb je suggesties voor nieuwe functies? Ook die worden erg gewaardeerd en nu is het moment om ze te laten horen. Elk goed idee nemen we mee in onze overwegingen. Ik wil iedereen daarom bij deze nogmaals van harte uitnodigen al zijn commentaar, ideeën en tips hier te melden!
117 Reacties 117
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
In de oude app zit nu een bol: "nieuw in deze app".
Ik ga er van uit dat dit de oude app is, want niks wat in de update moet zitten werkt.

Misschien handig om mensen met de oude versie deze bol niet te laten zien....

Als ik naar de playstore ga naar mijn apps, staat er geen optie om de app te updaten. Dus zo live is die nog niet.
Wanneer ik op "Vodafone" zoek, kan ik bijwerken. Maar zodra ik hier op klik krijg ik de melding: Deze app bestaat al!

Lekkere overgang dus..

Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ik realiseer me dat het een beetje "wij van WC Eend" is, maar toch: prima update Arie-Jan!

Alle opties reageren vlot, tappen werkt goed, en het is leuk (voor ons vaste forumbezoekers) en handig (voor iemand die info zoekt) om forumtopics in de app tegen te komen.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Arie-Jan ,

En nieuwe update nou zelf was het voor mij niet nodig want de vorige grote update werkte prima en razendsnel bij mij ;)! Kudos naar het App developers team. (Nog steeds en topie app).
rvdadrie

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gelukkig is de knikkerbak weg. Dat scheelt.

Nu graag nog toevoegen waar de icoontjes voor staan en de app gaat er weer op lijken. Het is nu gokken welk icoontje waarvoor staat en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.


NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@rvdadrie ,

Zodra je sleept met een icoon komt het er bij te staan :'')

@Arie-Jan ,

Een belangrijk goed in de programmeurswereld, die tegenvoordig jammer genoeg naar de achtergrond verdwijnt is het KISS principe. Dit staat voor:

  • Keep it simple, stupid
Dit is de kracht van de beste programma''s in de wereld. En ook direct het struikel punt van de nieuwe app.

De oude app was naar dit principe opgebouwd. Waardoor deze voor zowel jong als oud als informatief aan voelde. De top-requirement van de vodafone app is in mijn optiek informatie bieden. Bij de nieuwe app lijkt het bijna dat de top-requirement is geweest; "we gaan laten zien wat we kunnen!".
Uiteraard snap ik dat er niet geprobeerd moet worden draagvlak te creeeren voor de app, want hier is veel geld in gestoken. Dus dit draai je niet zomaar even terug.

Dus nu inhoudelijk over de app:

  • Het symbool van Entertainment en Nieuw in deze app botsen tegen elkaar aan. Naar mijn mening was dit niet nodig geweest, dit ziet er nog al raar uit.
  • Wanneer je naar Mijn Profiel -> Acties gaat. Vervolgens open je Tip 2. en sluit je deze weer af. Dan wilt het icoon van tip 2 terug naar zijn plek, dwars door tip 1 heen. Dit ziet er heel stom uit...
  • Wanneer je in Mijn profiel profiel wijzigen kiest. opent gelijk je toetsenbord. Wanneer je op de terug knop drukt, en deze weggaat. Zie je hier opeens de foto van de rug van de vrouw door heen flitsen.
  • Onder Mijn profiel -> Privacy statement. Welke voorwaarde je ook opent, verschijnen er rechts onder in 2 pijltjes om vermoedelijk te bladeren. Alleen dit is bij geen enkele voorwaarde mogelijk.
  • Wanneer je onder Mijn profiel -> Abonnement de extra aankopen opent. Geeft hij standaard bij mij aan dat ik geen internet verbinding heb. Terwijl ik dit toch wel degelijk heb.
  • Wanneer welk icoon rechts boven naar het Vodafone logo getrokken wordt, kan die daar om de 1 of andere reden niet overheen. Als je hem op exact de juiste plek houdt, gaat die hier enorm glitchen.
  • Overal in de app ga je terug als je op de terug knop van je telefoon drukt. Behalve als je "Nieuw in deze app" opent. Dan sluit de gehele app af.
  • Onder 24/7 support als je de hot topics snel naar boven swiped. ziet dit er heel raar uit. Net alsof de achtergrond glitcht.


rvdadrie

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@mijn voorganger 😉

Ik wil juist niet slepen. Dat is/was een van mijn grootste kritieken op 3.0. Tis geen spelletje 😉



NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@rvdadrie @Arie-Jan

Rvdadrie je bedoelt zo iets?
Onder het motto: "Keep it simple stupid".



Ja die enorme blunder links boven in de hoek heb ik ook gezien... :$

Gedachte gang:

  • Alles is statisch. Dit komt de duidelijkheid en het overzicht enorm ten goedde.
  • Het Arrive-algoritme wat momenteel onder de iconen zit kan er uit. Dit zorgt voor een hele verbetering op low-level telefoons
  • Keep it simple!!! Alles is voor iedereen momenteel in 1 oog opslag duidelijk. Ook voor de mensen die minder goed met hun telefoon zijn.
  • Op de slider "Nieuw in deze app" zitten 2 pijlen naar boven. Voor mensen die swipen niet gewend zijn. Wanneer je zulke knoppen gebruikt. Drukt deze gebruikers groep hier wel op. Dit omdat dit natuurlijk aanvoelt.
  • Zoals de meeste niet direct opvalt, is het account met foto erbij weg gehaalt. Waarom? Als ik mijzelf wil zien, kijk ik wel in de spiegel.
  • Maar hoe switch je nu van accounts? Onder mijn profiel kan je ook gewoon uitloggen. Daarnaast: Waarom zou ik 2 accounts op 1 telefoon willen beheren? Als je je bijvoorbeeld je dochter in de gaten wilt houden, kan je toch ook gewoon op haar smartphone vragen om even te mogen kijken...
  • En onze mooie animaties dan? Dit is allemaal ballast. Laat zulke dingen gewoon uit een app die ook op low-level telefoons een goede ervaring moet bieden.
rvdadrie

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja! Graag! Dat is duidelijk!
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Icoontjes zonder tekst is echt een klassieke UX-blunder. Graag tekst onder de icoontjes toevoegen.
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Hier wat leesvoer van iemand die er wél verstand van heeft: http://uxmyths.com/post/715009009/myth-icons-enhance-usability
inja

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Er was aangegeven dat bij de nieuwe update de gegevens compleet zouden zijn, ik mis nog steeds de gegevens links onder bij het kopje, Bijgewerkt. Daar zou tijd en datum komen te staan. Wanneer wordt dat gerealiseerd.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Terry ,

Dat ben ik volledig met je eens. Als we kijken naar het:
.
Zijn de eerste 2 regels:


  • Houd je layout "helder", gelijk, gemakkelijk om te lezen, en makkelijk te navigeren voor alle gebruikers.
  • Gooi de app niet vol met flash, afbeeldingen en andere afleidingen
Deze punten zijn beide uit het oog verloren...
Vooral het 2de punt, gebruik niet overmatig veel flash 😄

En zo zijn er veel meer basis theorieren en regels die een "Goede" app maken. Geen van deze principes blijkt hier gebruikt

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik vind deze update al een hele verademing in vergelijking met de vorige. Ga zo door!
j0hnny86

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vind het het nog steeds storend dat je de rekening specificaties niet kan inzien. Want daarvoor gebruik ik de app ook. De allereerste versie had dit wel en toen deze een update kreeg was dit verdwenen.
Je krijgt wel een pop up om mee te doen aan een tevredenheidsonderzoek maar of er wat mee wordt gedaan is mij een raadsel. Want heel veel mensen willen ook de detail rekening zien en niet het totaal bedrag.
En gewoon een normale layout zou wel fijn zijn. Zoals het voorbeeld van NetwerkFreak

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Ik geef ook even me mening over het plaatje dat @NetwerkFreak onlangs op het Forum plaatste dat is toch wel gezellig :).

Is het en ja of is het en nee bij mij? Het is en nee en dat heeft te maken met en te basic vorm.
En natuurlijk weet ik dat er ook mensen zijn van liever deze dan die! Maar dat is mij overbodig, wat wel en tip zou kunnen zijn is dat er inderdaad en easy mode bij komt maar ook en normal mode waarmee je toch zelf kiest voor welk en dat gebeurd via en instellingen menu.

Andere zullen dit vast en handig idee vinden maar dat heeft vaak te maken dat die mensen last hebben van de app (zelf heb ik dit niet, don't ask me why).
En mijn profiel kopje mag er best bij komen (ik kijk nooit in de spiegel daarom,) ;).
Er kan natuurlijk ook en instellingen menu worden gemaakt net als bij 3D games van high quality of normal of zelf low quality zodat en toestel dit toch aankan en hiervoor geen haperingen vertoont.

Het idee is wel erg leuk voor de mensen die het inderdaad houden van simpel en goed. Want dit ziet er voor deze personen handig uit zodat mensen die hiervan niet zoveel weten het toch simpel hebben.
antartic

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Die afbeelding van NetwerkFreak ziet er geweldig uit, graag meteen implementeren!

Op dit moment erger ik mij naast de langzame ladende animaties vooral aan de rond zwevende knoppen.
Elke keer als ik daar na kijk heb ik het gevoel dronken of op zee te zijn. Het zorgt er nog net niet voor dat ik zee ziek wordt maar het scheelt niet veel.

De andere ergernis is dus de langzame ladende animaties, bijvoorbeeld als ik op tegoed tik (swipen weiger ik) dan wordt er eerst een cirkel omrand om vervolgens weer minder te worden. Wie zit daar op te wachten? Graag gewoon meteen alle data weergeven zonder poespas.

Ofwel graag een veel meer statische versie van deze app, een versie zoals NetwerkFreak heeft gepost zou ik geweldig vinden.
dvtxc

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tot mijn grote opluchting hebben reeds veel mensen gereageerd op deze verschrikkelijke update. En ook mensen met verstand van zaken. Zoals NetwerkFreak al heeft aangegeven hebben de programmeurs bij Vodafone enkele basisprincipes bij het ontwikkelen van software compleet genegeerd. De oude overzichtelijke app is gegaan naar een spelletje vol met onduidelijke en volstrekt onnodige swype acties.

Ik wil nog een punt maken die ik niet heb zien langskomen. Naast het feit dat ik user experience (van wat ik zie op screenshots en videos) verschrikkelijk vind, heb ik de app niet eens KUNNEN installeren, omdat de My Vodafone app van 6 MB naar plotseling 30 MB is gegaan. Dit is bijna 4 keer zo groot als de YouTube app. Mijn telefoon, inmiddels al wat jaartjes ouder heeft hier gewoon GEEN ruimte voor, en ik heb alleen al de basis meuk geinstalleerd staan. Hierbij aan vodafone: 30 MB (!!) Voor een app om je tegoed en verbruik te bekijken? 30 MB??! Voor wat stomme animaties?? Wat voor (ik wil hier gewoon zeggen smerige) argumenten proberen jullie te bedenken om in de vodafonewinkels tegen klanten die met problemen met hun telefoon komen, te zeggen "ja sorry meneer/mevrouw, uw telefoon is gewoon te oud, u moet een nieuwe hebben. Maar gelukkig hebben wij enkele [met simlock] in de aanbieding hier!"

Dus jullie proberen mensen warm te maken voor de app, terwijl menig telefoongebruiker de app niet eens KAN installeren. Mijn telefoon is niet eens zo oud: Xperia Arc, maar er zijn voldoende (veelal prepaid gebruikers) mensen die een wat ouder of low-end toestel gebruiken, en die heeft niet zoveel werkgeheugen om die fancy animaties af te spelen, of niet zoveel opslagruimte om deze 30 MB pure verspilling kwijt te raken. Ik ken fotoalbum-apps die buitengewoon grote functionaliteit bieden en maar 400 kB zijn, web-browsers die onder de 1 MB blijven, maar de ontwikkelaars bij vodafone hebben duizenden regels code weten te schrijven omdat zij denken dat gebruikers bij een noodzakelijke app (vergeet niet dat een tegoed app gewoon heel belangrijk is voor velen) een flash voorstelling willen krijgen. Vodafone hoort haar klanten een app te bieden waarmee ze inzicht krijgen in hun gebruik, instellingen, tegoeden, opwaarderingen, voorwaarden en niets meer en niets minder.

Het moge duidelijk zijn dat ik tot die tijd niet zal updaten en bij de oude simpele app zal blijven die gewoon altijd (snel) werkt.
dvtxc

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Voor de mensen die reeds hun "My Vodafone" app hebben geupdated en weer terug willen. Ik heb de oude apk hier online gezet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/88877929/com.vodafone.android-1.apk (4,90 MB)

Om de app te kunnen installeren dienen wel eerst de instellingen omtrent applicaties van derden te worden veranderd, gezien je een app installeert buiten de Play Store omgeving.

  • Open de Android instellingen
  • Ga naar "Beveiliging"
  • Accepteer "Onbekende bronnen"
Stappen zijn gebaseerd op Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich. Kan verschillen per toestel, zeker gezien ik een custom ROM draai.

Verder zou het installeren geen probleem moeten zijn. Wellicht is het misschien handig om de nieuwe app allereerst te verwijderen. De app is afkomstig van mijn /data/app/ map (root benodigd). Degenen die nog niet zijn overgestapt en de nieuwe app willen proberen, raad ik (mits je root toegang hebt) aan om de oude app, die zich in deze map bevindt, te backuppen.
inja

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Sinds de laatste update zijn er problemen met het automatisch inloggen, krijg vaak de melding automatisch inloggen is mislukt of je wordt tussentijds ineens afgemeld. Ook duurt het vaak erg lang wil je de gegevens van je tegoed te zien krijgen. Vind het verder een prima app. Zou het wel fijn vinden om ook een antwoord op je vraag te krijgen, heb op 13 maart ook al iets gepost maar krijg geen reactie.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic