jberends84

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data verbruik iphone 5 met ios 7

Hallo. Ik heb sinds vorige week een iphone 5 met ios 7 erop. Ik heb mijn abonnement verlengd naar een Vodafone red. Hiervoor had ik een Samsung galaxy nexus. Nu is het zo dat ik met de Samsung de hele dag van alles kon doen via 3G zonder extreem veel data te verbruiken. Echter nu met de iphone 5 vliegt de data er doorheen. Eventjes 20 minuutjes simpele websites bekijken in safari en wat artikelen lezen in de Telegraaf app en er is zo weer 100MB doorheen. Dit is echt heel erg veel en ik vraag me dan ook af of jullie hier misschien een oplossing voor hebben?
132 Reacties 132
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo. Ik heb sinds vorige week een iphone 5 met ios 7 erop. Ik heb mijn abonnement verlengd naar een Vodafone red. Hiervoor had ik een Samsung galaxy nexus. Nu is het zo dat ik met de Samsung de hele dag van alles kon doen via 3G zonder extreem veel data te verbruiken. Echter nu met de iphone 5 vliegt de data er doorheen. Eventjes 20 minuutjes simpele websites bekijken in safari en wat artikelen lezen in de Telegraaf app en er is zo weer 100MB doorheen. Dit is echt heel erg veel en ik vraag me dan ook af of jullie hier misschien een oplossing voor hebben?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Jberends84, we hebben deze klachten niet eerder ontvangen. Je kunt met iOS 7 het datagebruik per app bekijken. Heb je dit al eens nagekeken? Zie hiervoor Instellingen -> Mobiel netwerk -> Gebruik Mobiele Data Voor. Wellicht zie je hier opvallend veel datagebruik door een specifieke app.
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je antwoord. Uiteraard ben ik bekend met deze mogelijkheid om mijn data bij te houden. Het is voor elke app hetzelfde, als ik safari gebruik voor 20 minuten zonder dat ik filmpjes bekijk ofzo zit ik zo aan 40mb verbruik! Ook de gmail app, als ik 2 mailtjes open en een link in die mail open om even te bekijken heb ik gelijk al 17mb verbruikt. Met mijn Samsung kon ik voor die 57 mb samen wel 2 dagen de hele dag surfen met mijn browser.
Conclusie, geen vreemde uitschieters in gebruik van data door bepaalde apps maar sinds ik de iphone 5 gebruik verbruikt alles veel meer data!
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het is zelfs zo erg heb ik net even gekeken, als ik safari open, rechtstreeks naar my Vodafone ga en inlog, ben ik al 2,2 mb data verder. Dat kan niet normaal zijn denk ik zo..
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi jberends84,

Wat vervelend dat je nu zo snel door je databundel heen bent! We hebben een topic gemaakt met tips om je dataverbruik te minderen. Kijk hiervoor in dit topic: Datagebruik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven. Ik ga er vanuit dat je hiermee verder komt. Mocht je hier niet genoeg aan hebben, of nog andere tips hebben, meld het dan in het betreffende topic. Zo kunnen we alle oplossingen centraal houden 😉

jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat begrijp ik en ik begrijp ook dat je alles centraal wilt houden alleen zoek ik specifiek antwoord op mijn vraag en ben ik niet op zoek naar een manier om minder data te verbruiken als dat ik deed. Het is probleem is dat ik nu met evenveel gebruik veel meer data verbruik als met mijn vorige telefoon en abonnement (smart 150). Maar zo te horen hebben jullie geen idee wat hier de oorzaak van is!! Misschien moet ik maar contact opnemen met phone house waar ik de telefoon gekocht heb want ik heb het idee dat ik hier niet echt serieus wordt genomen..
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ik vind het ook vreemd maar ik kan het niet direct verklaren. Wij kunnen als Vodafone niet zien wat er zoal veranderd is in iOS7. Ik weet in ieder geval wel dat onze webbpagina's niet ineens stukken groter zijn geworden. Dus ik kan het ook niet direct verklaren, anders dan heel vaag "lijkt door iOS te komen"

Ik hoop eigenlijk op mensen die hetzelfde merken, of juist niet. Iemand die dit merkt?

Edit: ik heb een aantal andere berichten hier samengevoegd. Misschien dat we samen een patroon kunnen herkennen en in ieder geval een stukje duidelijkheid kunnen krijgen 🙂
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oké ja daar lijkt het mij ook aan te liggen, aangezien het dus niet aan de verbinding met Vodafone kan liggen.. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem!
Bedankt voor je moeite om dit zo samen te voegen!
wil

Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik merk ook meer dataverbruik. Ik zie dat dns-voorzieningen 6 MB heeft verbruikt op 1 dag. Ik weet niet wat dns-voorzieningen is. Alle andere apps wordt het gebruik in kb uitgedrukt dus dat is minimaal verbruik data. Ik gebruik heel weinig mobiel data omdat ik altijd op wifi zit. Dus die 6 MB op 1 dag is wel vreemd.
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat is inderdaad vreemd. Ik heb de smartphone crew aan de telefoon gehad en die kwamen met het slimme idee om even mijn sim kaart in andere mobiel te doen en een andere sim in mijn mobiel. Dan weet ik iig of het aan de telefoon ligt of niet.. Zoniet blijven er 2 opties over, de sim kaart of het netwerk. En anders ga ik richting phonehouse voor een nieuwe telefoon! Maar ik hoop dat het aan de sim kaart ligt!
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Ja hopelijk is het met een simpele simwissel op te lossen.
Laat je ons weten wat de resultaten zijn qua verbruik met een andere simkaart? 🙂 Dan hebben andere klanten er ook weer iets aan.
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou ik ben vanmiddag bij vodafone geweest en daar een schone installatie van mijn iOS 7 gedaan en een nieuwe simkaart erin gezet maar niks helpt.. Ik denk dat ik maar een week of 2 à 3 aankijk hoe mijn verbruik is en loopt het echt de spuigaten uit dat ik dan kijk voor een andere oplossing. Die enige andere oplossing is mijn iPhone ter reparatie laten opsturen.. Maar wat zou er hardwarematig in een telefoon niet goed kunnen zijn waardoor het dataverbruik zo hoog is? Ik heb geen idee!!
LindaM

Gedreven Liefhebber
  • 320Posts
  • 50Oplossingen
  • 10Likes
Hoi jberends84,

Heb je ook al eens een tijdje een ander toestel getest? Omdat het om 2 verschillende toestellen gaat zal er wel enig verschil zitten in het aantal MB's dat je verbruikt maar dit zal geen groot verschil moeten zijn.
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou dan zou ik het met een andere iphone 5 moeten vergelijken en die heb ik niet zo voor handen.. En mijn sim kaart past niet in de galaxy s 3 van mijn vrouw, en ook al zou dat wel kunnen dan biedt dat nog geen uitsluitsel. Ik heb met vodafone red trouwens toch recht op een leentoestel als ik mijn telefoon ter reparatie laat opsturen?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Klopt ja, je kunt gebruikt maken van de VTS service. Als je die belt krijg je een leentoestel en halen ze ook je toestel op.

Het is overigens wel zo dat iPhones meer data verbruiken dan andere toestellen. Een reparatie zal daar weinig aan veranderen. Ken je misschien nog iemand anders met een iPhone 5? Je zou eens vergelijkend waren-onderzoek kunnen doen. Noteer allebei de verbruikte hoeveelheid data en open dan allebei dezelfde site. Is het verbruik dan hetzelfde?
Angelus077

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zelf dit probleem ook. Heb me net met mijn iPhone aangemeld op dit forum. 1,9MB aan data verbruikt. Niet te zuinig. Ik merk het extreme data verbruik pas sinds de update naar iOS 7
jberends84
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oké zo te horen ben ik dus niet de enige!
Ik heb met een collega met iphone 5 en tmobile van sim gewisseld en het ligt niet aan het toestel.. Het verbruik met de vodafone sim van mij op haar toestel is extreem hoog en met haar tmobile sim in mijn toestel ongeveer 2,5 x zo laag!

Ik heb vervolgens dus weer telefonisch contact opgenomen met vodafone en de situatie voorgelegd maar het enige wat ik nu als feedback krijg is om maar een klachten formulier in te vullen. Phone house heeft ook nog voor mij gebeld en krijgt dezelfde reactie! Vreemde actie van vodafone, ik wil gewoon te woord worden gestaan en niet anno 2013 met pen en papier een klachtenbrief op hoeven sturen!
Angelus077

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Inderdaad vreemd. Mijn factuur is deze maand (hij staat net online) van gemiddeld 35 euro ineens 120 euro! Heb de specificatie nog niet gezien maar ti's best veel.
Angelus077

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En blijkbaar is het bij Vodafone dus niet voldoende om telefonisch je klacht door te geven? Moet daar serieus een brief o.i.d. voor worden geschreven? Dat is ook niet echt meer van deze tijd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic