Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Inflatiecorrectie 2020

Is jouw rekening opeens een paar cent hoger dan verwacht? Dat komt door de jaarlijkse inflatiecorrectie. Elk jaar stijgen prijzen door inflatie. Dat geldt ook dit jaar weer voor onze abonnementskosten. Vodafone past per 1 oktober 2020 de vastgestelde inflatiecorrectie toe op jouw abonnement.
 

Dit betekent dat je abonnementskosten vanaf 1 oktober 2020 met 2,6%  stijgen. Dit percentage is vastgesteld door het CBS. Deze prijsverhoging geldt echter alleen als je een abonnement hebt afgesloten voor 1 juli 2020. Is dit voor jou het geval? Dan vind je een aankondiging hiervan op je factuur van september, én een reminder op de factuur van oktober. 

< Bekijk mijn factuur in My Vodafone >

Inflatie geldt niet voor kortingen
De verhoging door de inflatiecorrectie heeft alleen betrekking op de abonnementstarieven, zonder kortingen. Dus factuurkorting of de extra korting die je ontvangt omdat je ook Ziggo klant bent telt hierbij dus niet mee. Alle andere tarieven zoals het binnen- en buitenbundeltarief en de kosten voor een BloX blijven hetzelfde. Ook de voorwaarden voor je abonnement wijzigen niet. 

Op mijn rekening is geen inflatiecorrectie toegepast?
Zag jij geen verschil op je factuur van oktober en/of november? Dat kan. Bij sommige klanten is de inflatiecorrectie niet goed toegepast voor die betreffende maanden. Daardoor hebben we een klein bedrag te weinig in rekening gebracht. Dit gaan we verder niet verrekenen. Vanaf december zie je wel het juiste bedrag op je factuur. 

Meer info?
De inflatiecorrectie is opgenomen in artikel 9 van de Algemene Voorwaarden voor Consumenten op pagina 6. Meer informatie over de inflatiecorrectie vind je hier.

Heb je vragen hierover? Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic. De Community denkt graag met je mee. 


Zoek je meer uitleg over hoe je rekening is opgebouwd? Lees dan dit topic

35 Reacties
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Yes, ook daar zaten we op te wachten 
Maar goed, het is elk jaar zo en ook dit jaar natuurlijk weer te verwachten.
Bedankt voor het doorgeven, schrikken we niet als de volgende rekening hoger uitvalt 

kranky

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

een paar cent?

 

probeer 12 euro incl btw en niet per 1 okt maar gewoon per 1 sep

Carli63

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Www.inflatie.eu laat een dalende infl correctie zien. 0,71% over het laatste jaar. Dit zijn officiële cijfers. Waar baseert Vodafone zich op. 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Via https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/inflatiecorrectie.shtml kun je alles terug lezen over de inflatiecorrectie en waarop dit gebaseerd is @Carli63 

Hazzy

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

In de voorwaarden staat dat het tarief verhoogd kan worden met de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS.

Dat is niet 2,6%, maar 1,1% : https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/41/inflatie-loopt-op-naar-1-1-procent-in-september.

Ze pakken de CPI van september 2019!!!

Janne

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik dacht eigenlijk dat je aan een contract niks kon veranderen, ik heb dit nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd en zit al wel meer dan 15 jaar bij Vodafone??

Conquistador

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hazzy wrote:

In de voorwaarden staat dat het tarief verhoogd kan worden met de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS.

Dat is niet 2,6%, maar 1,1% : https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/41/inflatie-loopt-op-naar-1-1-procent-in-september.

Ze pakken de CPI van september 2019!!!

Gaat @Steven Vodafone hier nog op reageren?  

Hazzy

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Conquistador wrote:
Hazzy wrote:

In de voorwaarden staat dat het tarief verhoogd kan worden met de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS.

Dat is niet 2,6%, maar 1,1% : https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/41/inflatie-loopt-op-naar-1-1-procent-in-september.

Ze pakken de CPI van september 2019!!!

Gaat @Steven Vodafone hier nog op reageren?  

Zelf heb ik 2 chats getracht. 1e keer zegt gewoon staat in de voorwaarden, doei. 2e medewerker was bereidwilliger en ging het aan haar leidinggevende voorleggen. Volgende ochtend zou ik per mail reactie krijgen. Je voelt hem al aan:

Goedemorgen,

Gisteren spraken we elkaar op de Vodafone Chat over de inflatiecorrectie. Ik heb navraag gedaan bij mijn leindinggevenden hierover. Je gaf aan dat we het verkeerde percentage hanteren. Ik heb hierop de volgende terugkoppeling ontvangen: "Het percentage wordt landelijk bepaald, niet door Vodafone. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt elk jaar vast met welk percentage de prijzen in Nederland gemiddeld zijn gestegen. Het gemiddelde inflatiepercentage over 2019 is 2,6%. Omdat ook onze kosten zijn gestegen, verhogen we de maandelijkse abonnementskosten van onze particuliere en zakelijke abonnementen vanaf 1 oktober 2020 met maximaal 2,6%". Meer informatie heb ik hier helaas niet over.

Een heel fijn weekend gewenst.

Met vriendelijke groet,

Inge
Vodafone

 

Vervolgens maar gebeld naar 0800-0094:

Ook een bereidwillige medewerker die met mij het CPI van het CBS wilde nakijken. Had hij erg snel gevonden. En zijn conclusie, ja het lijkt inderdaad niet goed te zijn. Ging met zijn leidinggevende overleggen. Als hij het ook niet wist, zou er een case, waarin de berekening/onderbouwing van die 2,6%  gegeven worden, aangemaakt worden. Na 10 minuten overleg, zou ik binnen een uur de bevestiging met casenummer per mail ontvangen. Ik heb de mail nog niet, maandag maar weer even bellen. Anders wordt het Kassa/Opgelicht.

Als dit niet gecorrigeerd gaat worden, dan is de prijsverhoging onrechtmatig en reden voor iedereen om zijn/haar contract te mogen opzeggen!!!  

@Steven Vodafone , ik ben zo benieuwd naar je reactie. Is die net zo ontwijkend of een echte toelichting op de 2,6%. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je geeft al aan dat je een onderzoek hebt laten aanmaken hiervoor. Laten we het onderzoek afwachten en kijken wat hier uit komt @Hazzy  

Ik ben heel benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Ik op dit moment alleen de informatie die op onze website staat. Ik heb het voor de zekerheid ook intern aangegeven zodat dit vanuit hier ook gecontroleerd wordt.

Hazzy

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Steven Vodafone wrote:

Je geeft al aan dat je een onderzoek hebt laten aanmaken hiervoor. Laten we het onderzoek afwachten en kijken wat hier uit komt @Hazzy  

Ik ben heel benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Ik op dit moment alleen de informatie die op onze website staat. Ik heb het voor de zekerheid ook intern aangegeven zodat dit vanuit hier ook gecontroleerd wordt.


@Steven Vodafone, fijn dat je reageert, maar misschien goed om nogmaals mijn hele reactie goed door te lezen:

“Na 10 minuten overleg, zou ik binnen een uur de bevestiging met casenummer per mail ontvangen. Ik heb de mail nog niet, maandag maar weer even bellen.”

Case zou aangemaakt worden, maar ik heb er geen bevestiging van gekregen. Dus waarschijnlijk niet aangemaakt?

Swolliewood

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En KPN houd 2,1% aan….. wat is dit toch allemaal…. Ineens verzinnen ze een extra regel dus in het contract….

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@Hazzy  kun je de gegevens in je profiel aanvullen? Dan controleer ik voor je of er een onderzoek loopt. Geef even een seintje als je dat gedaan hebt

Hazzy

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Steven Vodafone wrote:

@Hazzy  kun je de gegevens in je profiel aanvullen? Dan controleer ik voor je of er een onderzoek loopt. Geef even een seintje als je dat gedaan hebt


@Steven Vodafone, hierbij het seintje. Ik ben benieuwd. Dank je.

RichardZijlstra

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

kan ik nu ook mijn abonnement opzeggen mede een contracts voorwaarde breuk van Vodafone?

weet nog wel een jaar terug bij ziggo daar werd ook iets gewijzigd en toen kon je van dat contract af? 

 

Vriendelijke groet RM Zijlstra 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hallo @RichardZijlstra ,

Klopt, bij Ziggo ging dat echter om een andere reden (een verhoging van het totaalbedrag per maand). Bij een inflatiecorrectie is het echter niet mogelijk om op te zeggen.

Meer informatie vindt je hier.

RichardZijlstra

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

inflatie correctie is eigenlijk toch ook een verhoging van de abo kosten, 

 

wat maakt het dan het verschil? 

 

of is dat een domme vraag? 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Inflatiecorrectie is iets wat een jaarlijkse terugkeer heeft, bij Ziggo kan een verhoging komen door bijvoorbeeld het verbeteren van het netwerk, klantenservice etc.. @RichardZijlstra . Dat hoeft echter niet ieder jaar voor te komen.

Meer informatie kun je ook hier teruglezen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb je een privébericht gestuurd @Hazzy 

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Ter verduidelijking: 

Vodafone hanteert altijd het gemiddelde inflatiepercentage van het vorige volledige kalenderjaar. En dat is voor 2019 dus 2,6% zoals op de website van het CBS vermeld staat.

Aleya

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nog een kleine 2 maanden, dan kan ik opzeggen. Ik begon ooit met €15 p.m nu zit ik aan de €18,79 alleen maar door de inflatie correctie, een vast abbo is zo vast dus niet ? Ook de zogenaamde aantrekkelijk deal is nog duurder €27 p.m met 10 + gratis 5 GB data ? hoezo gratis, zit al in de verhoogde abbo. Had genoeg aan de 6 GB. 

PeterFuhren

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat een stompzinnige en onnodige actie!!

We zitten steeds meer thuis door Corona, gebruiken veel meer wifi in plaats van mobiele data maar Vodafone doet zielig en klaagt over gestegen kosten. Ik vermoed dat de winst op abonnementen met data aanzienlijk gestegen zijn. 

Dat is uiteraard een aanname mijnerzijds. 

Liefst zou ik per direct opzeggen. 

PeterFuhren

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Carli63 wrote:

Www.inflatie.eu laat een dalende infl correctie zien. 0,71% over het laatste jaar. Dit zijn officiële cijfers. Waar baseert Vodafone zich op. 

 

Oh, krijgen we dan volgend jaar korting?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes
Aleya wrote:

Nog een kleine 2 maanden, dan kan ik opzeggen. Ik begon ooit met €15 p.m nu zit ik aan de €18,79 alleen maar door de inflatie correctie, een vast abbo is zo vast dus niet Ook de zogenaamde aantrekkelijk deal is nog duurder €27 p.m met 10 + gratis 5 GB data hoezo gratis, zit al in de verhoogde abbo. Had genoeg aan de 6 GB. 

Hey @Aleya . Heb je aan 6GB genoeg icm 150 belminuten? In dat geval heb ik wellicht een mooi aanbod voor je, waardoor je toch weer op 15 euro uitkomt. Ik stuur je even een mailtje met de opties :-). 

Mirna

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En waarom geldt die inflatiecorrectie alleen voor bestaande klanten? Als ik nieuw een abonnement afsluit kan dat nog gewoon volgens de prijs die ik in eerste instantie betaalde. Ik ben daar echt boos over, ondanks dat het geen enorm bedrag is. Dit abonnement kan ik nog niet opzeggen, maar die mijn andere ga ik straks toch maar eens opzeggen. Jammer na meer dan 20 jaar….

Aleya

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Lycke VodafoneIk pas, omdat ik voor dat bedrag ook onbeperkt sms en bellen had. Daar komt bij ,omdat ik Ziggo korting heb, blijft ik last houden van de inflatiecorrectie, wat ik zo iets belagelijks vind, ook al gaat het om een klein bedrag.

oekel

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zodra ik kan opzeggen , zeg ik Vodafone meteen op na al meer dan 10 jaar een abonnement te hebben afgenomen, ik wil ook wel een abonnement met 150 minuten en 6gb voor 15 euro maar zo'n aanbod krijg ik nooit .

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@Mirna jammer om te lezen dat je er zo over denkt.
Bij iedere provider vind er jaarlijks de inflatiecorrectie plaats. Dit zal toegepast worden op bestaande abonnementen. 

Dit wordt gedaan omdat ook onze kosten zijn gestegen. Denk hierbij aan het netwerk, systemen en diensten die wij aanbieden. 
Vodafone mag de tarieven één keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS. Als Vodafone dit doet binnen 3 maanden nadat je met Vodafone jouw overeenkomst bent aangegaan, mag je de overeenkomst kosteloos beëindigen. (artikel 9 van de algemene voorwaarden
 

Mirna

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven Vodafone wrote:

@Mirna jammer om te lezen dat je er zo over denkt.
Bij iedere provider vind er jaarlijks de inflatiecorrectie plaats. Dit zal toegepast worden op bestaande abonnementen. 

Dit wordt gedaan omdat ook onze kosten zijn gestegen. Denk hierbij aan het netwerk, systemen en diensten die wij aanbieden. 
Vodafone mag de tarieven één keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS. Als Vodafone dit doet binnen 3 maanden nadat je met Vodafone jouw overeenkomst bent aangegaan, mag je de overeenkomst kosteloos beëindigen. (artikel 9 van de algemene voorwaarden
 

Inflatiecorrectie is helemaal prima en was me er al helemaal van bewust dat jullie dat mogen doorvoeren. Het probleem zit mij erin dat jullie dit nu doen, zonder dat de kosten daadwerkelijk zijn gestegen. Immers: ik kan nog steeds een abonnement afsluiten voor de lagere originele prijs. En dat ben ik enorm boos over! Trek die prijzen dan gelijk!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Waar haal je vandaan dat onze kosten niet gestegen zijn @Mirna? Waar baseer je dit op? 
De kosten zijn wel degelijk gestegen. Denk hierbij aan de uitrol van 5G, eSIM, systeemonderhoud en updates, het netwerk etc. 
Daarnaast is de inflatiecorrectie alleen voor abonnementen die al aangeschaft zijn. In de voorwaarden en zoals ik hierboven ook al aangaf, zullen nieuwe abonnementen en abonnementen die binnen 3 maanden  voor de inflatiecorrectie afgesloten zijn, hebben dit jaar niet te maken met de inflatiecorrectie. Dit zal pas volgend jaar zijn. Abonnementen die binnen die 3 maanden afgesloten zijn of nu nieuw afgesloten worden, krijgen volgend jaar te maken met de inflatiecorrectie. 

@oekel dat is jammer om te horen? Mag je al verlengen? Zoja, kun je de gegevens in je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik kijk graag met je mee hiervoor.

 

Mirna

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik nu een abonnement afsluit kan dat voor dezelfde bedrag als dat ik eerder betaalde. M.a.w. inflatiecorrectie telt alleen voor huidige klanten, nieuwe klanten mogen wel voor een lagere prijs en abonnement afsluiten. Dat vind ik krom. Zet diezelfde verhoging dan ook voor nieuwe klanten neer.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik begrijp dat je dit krom vindt. Nieuwe abonnementen etc krijgen pas volgend jaar met de inflatiecorrectie te maken.  Dit is ieder jaar zo en bij iedere provider is dit @Mirna  
Ik zal je feedback intern aankaarten. 
 

Ricco

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Hazzy Is er nog nieuws over dat lopend onderzoek? 

Gemini030

Meedenker
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Sharon Vodafone wrote:

Ter verduidelijking: 

Vodafone hanteert altijd het gemiddelde inflatiepercentage van het vorige volledige kalenderjaar. En dat is voor 2019 dus 2,6% zoals op de website van het CBS vermeld staat.

Dit duidt erop dat de inflatiecorrectie van volgend jaar dus een stuk lager uit zal vallen.

De prijsverhoging geeft een vervelend gevoel: juist een prijsverhoging van een mobiel abonnement is ook onderdeel van de berekening van de Consumentenprijsindex (CPI). En de argumentatie loopt helemaal scheef doordat Vodafone expliciet meldt dat kortingen niet worden gecorrigeerd voor inflatie. Zo krijg je ieder jaar als trouwe triple-play-klant relatief minder korting, terwijl je abonnementsgelden wel relatief en absoluut stijgen. 

ricjuh

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Lekkere timing hoor.. Heel veel mensen verliezen hun baan, mensen die nog werk hebben krijgen geen loonsverhoging maar jullie verhogen even de rekening met 2.6% onder de smoes "inflatie".. Zo halen jullie nooit die klanttevredenheid ?

Ik zal volgend jaar ook overstappen 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hi @ricjuh ,

Ook de andere providers hanteren een inflatiecorrectie ?. 

Fijn weekend!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic