Arie-Jan

Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De nieuwe My Vodafone App is live!

Hallo, mijn naam is Arie-Jan en ik ben binnen Vodafone verantwoordelijk voor de My Vodafone App.

Op 10 februari hebben we onze volledig nieuwe My Vodafone App live gezet voor klanten met een Google Android of Apple iOS smartphone en/of tablet.
De nieuwe App draait volledig om jou en past zich aan op jouw persoonlijke situatie. Je krijgt bijvoorbeeld een extra waarschuwing vanuit de App zodra je databundel bijna op is, om je te behoeden voor ongewenste kosten.
Het nieuwe design is speels (hopelijk vinden jullie het leuk) en je kunt je eigen foto en naam toevoegen. Er is een 24/7 chatoptie beschikbaar, zodat je op ieder moment met je vragen terecht kunt bij een Vodafone medewerker. Natuurlijk kun je ook via de telefonische klantenservice, 24/7 Twitter en het forum onze hulp inroepen via deze app.

De afgelopen maanden hebben we dankzij een groep klanten al veel feedback ontvangen over deze App, de bèta test met klanten vanuit het Vodafone forum was super leuk en leerzaam. Veel feedback van onze testers hebben we direct verwerkt. Wij vinden deze App ontzettend belangrijk en willen jullie graag laten weten dat jullie zelf invloed kunnen uitoefenen op hoe deze App zich verder ontwikkelt. De komende maanden zullen er nog meer functionaliteiten worden toegevoegd, dus laat ons weten wat we volgens jullie nog moeten aanpakken!

Ik zal regelmatig op het forum te vinden zijn om jullie suggesties en vragen te bespreken. En natuurlijk om nieuwe ontwikkelingen met jullie te delen.

Heel veel plezier met het gebruiken van de nieuwe app en alvast bedankt voor jullie reacties!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey iedereen,

Nav jullie feedback in dit topic zijn er een heel aantal verbeteringen aan de My Vodafone App toegevoegd. Deze nieuwe update is nu live. Om te zien wat er veranderd is hebben we een ander topic gemaakt. Dit topic zal ik nu sluiten.

Nieuw topic: Samen met klanten bouwen aan de nieuwe My Vodafone App





Bekijk in context

216 Reacties 216
elger

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Als ik eerlijk ben: hier is een designer duidelijk helemaal los gegaan op "eyecandy", maar er is niemand die heeft gekeken naar de User Experience.

Een paar voorbeelden:
- Ik moet slepen. De hele tijd slepen. En dan geen gesture, maar heel precies slepen naar de locatie. Heeft geen functie, sterker nog het is lastiger dan bijv. tappen terwijl het hele idee van gestures is om met logische en handige bewegingen diverse interacties mogelijk te maken
- Continu animeren er dingen (zwevende) bolletjes die mijn aandacht afleiden van de informatie die ik zoek.
- Bij het inloggen moet ik mijn naam opgeven. Die hebben jullie al. En een foto kiezen, waarbij ik vervolgens enkel een foto uit de cameraroll op mijn telefoon kan kiezen (geen optie voor camera of foto pakken van social media). Totaal niet handig dus. Ik heb het maar zonder foto gedaan, want in mijn cameraroll staat geen foto van mezelf.
- Er zitten onnodige extra swipes in.Bij tegoed zie ik direct mijn beltegoed, maar voor mijn databundel moet ik nogmaals swipen. Dat terwijl dat ongeveer het enige is waarvoor ik de app gebruk
- Er zitten onnodige animaties in. Bij het laden van mijn databundel loopt het bolletje eerst vol en daarna weer terug. Kost tijd en is nergens voor nodig.

Dat zijn de eerste dingen die me opvallen na 2 minuten gebruik. Nu snap ik dat jullie graag een mooiere app wilde maken dan de vorige, maar dit is voor de gebruiker geen vooruitgang. Dit is form over function. En dat is heel jammer.
daanno

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Volgens mij zijn jullie in deze update te veel uit gegaan van het design ipv de functionaliteit en het doel van de app. Het doel van de app is, volgens mij althans, in de eerste plaats om consumenten te informeren over hun februik. Dit is echter secundair geworden in het nieuwe design en daarnaast ronduit omslachtig geworden om je beltegoed en dataverbruik in te zien. In plaats van de app openen en gelijk alle data overzichtelijk presenteren is de workflow plots als volgt;

1: App opstarten 2: inloggen met je hippe icoontje 2: belverbruik icoontje verslepen 3: datavebruik icoontje verslepen.

Het design is leuk maar begint al heel snel te vervelen als gevolg van de extra handelingen die je moet verrichten om tot de hoofdtaak van de app te komen; je verbruik in zien. Ik zou er dan ook voor pleiten om automatisch inloggen van het account weer terug te brengen en gelijk zodra je de app opstart op een overzichtelijke manier het beltegoed, sms tegoed, dataverbruik en je buiten de bundel kosten weer te geven.

Daarnaast mis ik nog steeds de volgende zaken in de app:
1: Rekening specificatie inzien
2: Gemiddeld verbruik weergeven over een bepaalde periode: 3 maanden, 6 maanden een jaar.
3: Het gemakkelijk aan en uitzetten van een blox.
4: Op reis informatie en tegoeden inzichtelijk maken (met namen data)
mcrapts

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Ik vind het nieuwe design niet zo leuk. Ik snap het ook totaal niet. Jullie zeggen zelf dat 80% van de gebruikers de app gebruikt om zijn of haar tegoed te checken. Waarom zie ik het tegoed dan niet meteen zodra ik de app opstart? Waarom zie ik nutteloze en onduidelijke cirkels met veel animaties? Waarom probeert Vodafone het wiel opnieuw uit te vinden? Ik kan nu al voorspellen dat de app over 1 maand 80% 1-ster ratings heeft. En dan zijn jullie natuurlijk heel verbaasd. Ik niet.

Ik ben teleurgesteld als klant en verbaasd dat niemand heeft gedurfd te zeggen dat dit appdesign (dat overduidelijk ná de vrijdagmiddagborrel op een whiteboard is gekalkt) gewoon helemaal nergens op slaat. Ik snap oprecht niet dat er kennelijk iemand is geweest die deze raadselachtige app gebruikte en toen dacht "ja, dit is handig".

Ter illustratie: het duurt maar liefst 20 (!) seconden om mijn datategoed te bekijken. Dat zijn er 19 teveel. Zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5UeQvtQ-qP0
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Hallo Arie-Jan,

Ik heb de app zojuist gebruikt en ik vind hem verschrikkelijk, helaas.

"Het nieuwe design is speels (hopelijk vinden jullie het leuk) en je kunt je eigen foto en naam toevoegen."

Hierin schuilt de crux. Waarom denken jullie dat ik, als klant, een speels design zou willen? Wat willen jullie eigenlijk met de app bereiken?

Als ik de app open, wil ik zo snel mogelijk mijn tegoed zien en eventuele andere instellingen. Dat is waar ik de app voor gebruik. Als ik een speelse app wil, ga ik wel een spelletje spelen. Echter, ik moet nu meerdere onhandige veegbewegingen maken en lang wachten op animaties voor iets simpels als het beijken van mijn tegoed. Tot overmaat van ramp staat er standaard geen tekst bij de icoontjes waardoor je als gebruiker compleet zoekende ben.

Het resultaat is dat ik als gebruiker extreem veel handelingen moet verrichten om iets simpels als mijn tegoed te zien. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn?

Ik vind de app een falikante mislukking en ik vind het onvoorstelbaar dat jullie een update uitbrengen die alleen maar lastiger en onoverzichtelijker is dan de vorige. Ja, het design is speels en het ziet er leuk uit, maar heeft dat nou serieus de prioriteit? Het gaat ten koste van gebruiksgemak.

Vind het werkelijk onvoorstelbaar dat deze app in deze vorm het licht heeft gezien.
crazyman94

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik vind de nieuwe app een verademing ten opzichte van bestaande My * apps van welk bedrijf dan ook. De interface is even wennen maar ik kom snel waar ik zijn moet.
crazyman94

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@daanno Mijn reis informatie en tegoeden zie ik terug in het Internationaal gedeeltevan de ap, jij niet?
mcrapts

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
@crazyman94 Vind je dit snel? http://www.youtube.com/watch?v=5UeQvtQ-qP0
tomverhoeff

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het belangrijkste scenario is zoals al meerdere keren is aangegeven het opvragen van datategoed of evt. andere tegoeden. Ter vergelijking een filmpje van de Windows Phone app, die niet is geupdate en het in mijn ogen wel heel goed doet. Ik heb binnen enkele seconden de info die ik zoek (databundel)
https://vine.co/v/MWX7qJwF0gr
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Dit gaat toch zeker niet de standaard app worden?
Samsung Galaxy S3 wordt er rete traag van, het laden van specs duurt langer etc. zie de oude app liever gewoon weer terug. Eerste foutmelding omtrent niet kunnen laden van klant- / abonnement details is inmiddels een feit.
williamonline

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Iedereen,

Ik moet zeggen, de app ziet er leuk flitsend uit, de user experience van deze app vind ik simpel gezegd: "*bliep*", zoals al eerder genoemd is.
Vraag 1: Waarom moet ik eerst een profiel aanmaken met foto en naam om mijn toegoed te bekijken?

Vraag 2a: Als ik dan in de app een rekening wil bekijken kan ik vervolgens enkel de factuur/betaal datum, openstaand bedrag zien en betaal status zien Wat voegt dit toe? Hiervoor heb ik toch ook een app van mijn bank? Vraag 2b: Waarom kan ik geen details van de rekening zien?

Vraag 3: Mijn datategoed werd altijd in MB vergeven. In mijn geval 2048 MB per maand/periode. Nu wordt mijn datategoed weergeven in GB.
- Is in het overzicht 1000 MB = 1 GB of 1024 MB = 1 GB ?
- Een datategoed van 800 MB = hoeveveel GB in het overzicht?
- Wordt er in het datategoed overzicht een afronding gemaakt, en hoe wordt deze dan gemaakt? Geeft dit vervolgens niet een vertekend beeld (en dus een foute indicatie)?

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik ben niet van plan het werk van een ander (tester) kostenloos uit te gaan voeren.
crazyman94

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@mcrapts Ik heb maar 1 databundel en die zie ik direct op het Tegoed scherm. Dus nog steeds ja.
mcrapts

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Ok, dan heb je mazzel en ben je slechts 15 seconden bezig! Nog steeds 14 seconden te langzaam. Bij de Simyo-app bijv. zie je meteen je tegoed. Dat is dus 14 seconden te langzaam.
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
@crazyman94 Je maakte en grapje toch? Je hebt een Vodafone-logo voor je naam, maar je mag toch nog wel voor jezelf denken bij Vodafone? Je moet 3x swipen en 10 seconden wachten om je data-tegoed te zien, dat is toch niet snel? Hoeveel databundels je ook hebt (de relevantie daarvan gaat mij eerlijk gezegd), dat is gewoon traag en gebruiksonvriendelijk.

Help me je gedachtegang begrijpen...
renes

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Alsjeblieft de oude app weer terug.

Nieuwe is echt gebruikersonvriendelijk. Hoe kan je dit nu doen??? Fratsen graag achterwege laten

Eventueel een nieuwe versie maken met de oude als basis maar dan met pushmeldingen etc.

Als eerste graag de oude versie weer terug in de app store
xahmol

Gedreven Liefhebber
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Deze app is duidelijk een voorbeeld van eyecandy gone wrong.

De gebruikerservaring van deze nieuwe app is echt vreselijk. De meest basale acties duren 10 keer zo lang. En degene die verzonnen heeft om te slepen ipv te klikken moeten ze opsluiten.
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm
Arie-Jan
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Bedankt voor jullie feedback. We nemen jullie suggesties en verbeterpunten waar mogelijk mee voor toekomstige updates van onze My Vodafone-app. Een aantal functionaliteiten die jullie noemen komen er zeker aan en sommige zijn zelfs al in ontwikkeling. We hebben hier alleen nog wat meer tijd voor nodig. Een vaker genoemde functionaliteit die jullie graag terug willen zien is bijvoorbeeld het beschikbaar maken van de rekeningdetails. Ik verwacht dat we deze functionaliteit voor het einde van de zomer in een nieuwe upgrade aan jullie kunnen presenteren.
Gamespel

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Wat een aanfluiting, heb de app geupdate en na een minuut al verwijdert!!!!
Zet maar snel de oude app in de app store!
Flow

Gedreven Raadgever
  • 132Posts
  • 14Oplossingen
  • 29Likes
De app werkt hier lekker. Ervaar het totaal niet als traag. Ik gebruik zelf de HTC ONE.

Wellicht handig om je toestel te vermelden. Misschien is dit een issue op bepaalde toestellen....
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic