Midam

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Weer een bevestiging dat Vodafone niets doet aan hun 3G netwerk.

Weer een bevestiging, dat Vodafone niets doet aan het optimaliseren van hun 3G netwerk.
Ze hebben de afgelopen periode geen enkele 3G mast meer bijgeplaatst, maar juist zeven 3G masten buiten werking gesteld, dit terwijl het 3G netwerk op veel plekken nog slecht is.
Vodafone zou net zoals hun concurenten (KPN & T-Mobile) actief moeten inversteren in hun netwerk!
KPN heeft overduidelijk een flinke voorsprong op Vodafone qua 3G dekking, en heeft ook veel meer 3G masten actief staan, plus dat T-Mobile ook aardig op weg is.
Daarnaast maken KPN en T-Mobile gebruik van 3G via de 900 Mhz, wat een sterk verbeterde dekking binnenshuis opleverd, maar uiteraard ook buitenshuis.
Terwijl het nog maar de vraag is of Vodafone nog gebruik gaat maken van 3G via de 900 Mhz.
Vodafone moet veel meer het voorbeeld nemen aan de concurentie, door ook hun 3G netwerk verder te optimaliseren, en gebruik te gaan maken van de 900 Mhz.
Dit zelfde geldt ook voor het 4G netwerk van Vodafone, die nog steeds op veel lokaties geen bereik heeft.

Via de volgende link, kun je de actuele stand van zaken inzien omtrent 3G:
https://www.4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/672-3g-dekking-providers-12-december-2014

En het is aardig dat de expers en moderators antwoord geven op gestelde vragen van klanten, al zet dat totaal geen zode aan de dijk, en houdt men juist een mooie spiegel voor die niet klopt.
Op een geven moment geloofd niemand meer in jullie antwoorden, zeker niet als het tegendeel wordt bewezen.

Dus Vodafone ga actief je 3G en 4G netwerk optimaliseren, want anders gaat het je klanten kosten!
14 Reacties 14
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@Midam

Dank voor het signaal. Ik moet even navragen of de informatie op de website ook daadwerkelijk accuraat is, maar we zullen dit in ieder geval doorgeven aan de betreffende afdelingen. Er wordt binnen Vodafone wel constant aan het netwerk gewerkt. We hebben ook het 4G netwerk versneld uitgerold. Vanaf september zijn we bezig met het bijplaatsen van nieuwe 4G masten dus daar zal zeker nog verbetering in komen. 😄
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Mijn ervaring is dat 4G duidelijk steeds beter wordt. Ik val steeds minder terug naar 3G/2G.

Ook bouwen ze nog (mondjesmaat) door aan 3G, maar inderdaad niet op de 900 MHz-frequentie. Erg jammer dat Vodafone de enige provider is die daar niets mee doet, want daardoor kan ik bij mij thuis bijvoorbeeld niet in HD Voice bellen (goede 2G/4G, slechte 3G-ontvangst).
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@Midam

Nav je bericht heb ik navraag gedaan bij de betreffende afdelingen en zij hebben mij laten weten dat de informatie op de website niet klopt. Er zijn namelijk de afgelopen 2 maanden meer dan 40 3G masten bij gekomen.

We zullen hierover contact opnemen met www.4Gmasten.nl. Nogmaals bedankt voor het onder de aandacht brengen. 😄
4GMasten_nl

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Een aanvulling; de gegevens op 4GMasten.nl waren wel degelijk correct, het komt immers van het Antenneregister af. Echter heeft Vodafone pas geleden de laatste stand van zaken doorgegeven aan het Antenneregister, dat was nog niet verwerkt bij het Antenneregister tijdens de 2-maandelijkse 3G update.

Vandaag staat de update wel op het Antenneregister, vanavond of morgen zal een nieuwe update geplaatst worden met de nieuwe antennes (zowel 3G als 4G). Het aantal nieuwe 3G antennes ligt idd op meer dan 40 stuks zoals Maartje aangaf, het aantal 4G antennes ligt rond de 100 stuks.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Welkom op ons forum @4GMasten_nl . Bedankt voor de opheldering. Goed om te horen dat alles weer up-to-date is.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
@4GMasten_nl klopt het dat het niet mogelijk is om op een kaart alleen de nieuwste masten te bekijken? Ik zie alleen een overzicht waar alles op staat als ik doorklik.
4GMasten_nl

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@RuudNL De nieuwe locaties zijn nu selecteerbaar.
Midam
topicstarter
Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Fijn dat er nu meer duidelijk is geworden omtrent de plaatsing van nieuwe 3G en 4G masten bij Vodafone, waardoor er momenteel nog wordt gewerkt aan het netwerk.
Toch blijft Vodafone ver achter lopen op KPN en T-Mobile, die veel meer masten plaasten (op zowel 3G als 4G).
Daarnaast blijft het nog zeer onzeker of Vodafone 3G via de 900 Mhz. gaat aanbieden, want op korte termijn zal daar geen verandering in gaan komen.
Dus Vodafone er is nog veel werk te verzetten, om de geloofwaardigheid bij de klant terug te winnen.
Want op het forum staan nog steeds veel meldingen, over slechte of geen dekking van 3G en 4G op diverse lokaties.


Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Midam, het aantal masten zegt niet per definitie iets over de kwaliteit van het netwerk. Om een makkelijk voorbeeld te nemen: T-Mobile rolt momenteel vooral 4G uit in de 1800 Mhz frequentie. Die frequentie heeft een kleiner bereik dan de 9 800Mhz frequentie en om evenveel dekking te bieden heb je dan dus per definitie meer masten nodig.
Ik zeg daarmee uiteraard niks over de kwaliteit van het netwerk van T-Mobile. Heb ik geen ervaring mee. Het enige punt dat ik wil maken is: de kwaliteit van een netwerk hangt van veel meer af dan het aantal masten en meer is ook niet per definitie beter.

Wat betreft klachten online: goed nieuws bestaat niet op het internet en mensen nemen alleen contact op met de klantenservice als er iets niet werkt. "Hoi Vodafone, ik wil even melden dat het netwerk het weer top doet vandaag" zul je sowieso niet/weinig vinden online ;). Bij geen enkele provider.

Mag ik vragen waarom je eigenlijk vanaf de start van dit topic er al zo negatief in staat? Is dat vanwege je vragen in dit topic? http://forum.vodafone.nl/t5/Netwerkvragen/4G-Gemeente-Renkum-o-a-Doorwerth-en-Renkum/m-p/130458#M102...
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
T-Mobile heeft wel blokken in de 900-band (niet in de 800-band), en heeft aangekondigd vanaf de komende zomer een 4G900-netwerk uit te rollen met dezelfde capaciteit als de 4G800-netwerken van Vodafone en KPN. Dit naast het landelijke 4G1800 en 3G900 dat ze nu al aan het uitrollen zijn. 2G op 900 MHz schaffen ze af.

Aan de frequentieblokken zal het niet liggen dus. Het aantal antennes zegt ook niet alles verder inderdaad. Mijn ervaring met Vodafone op 4G wordt steeds beter nu ze het netwerk verder aan het uitbreiden zijn. Ok, dat uitbreiden mag wel wat sneller eigenlijk, maar het is steeds zeldzamer dat mijn telefoon níet meer op 4G zit.

En ik maak het ook regelmatig mee dat ik wel op 4G zit, en iemand anders met T-Mobile of KPN weer niet op die plek. Die plekken blijven er bij elke provider bestaan natuurlijk, daar doe je niks aan.

Ik heb trouwens wel het gevoel dat het Vodafone-netwerk op 3G het snelst is van de drie providers. Bij 4G is T-Mobile nog weleens sneller (maar buiten de Randstad nog beperkt aanwezig). Bij 4G wint Vodafone het vaak van KPN qua snelheden, vooral in steden.

@BasT er is vast geen nieuws over de uitrol van Vodafone? Wanneer zal 100% van het netwerk omgebouwd zijn?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Good catch Ruud, 900 ipv 800 was een domme typo. Fixed

Wanneer de uitrol helemaal klaar is, daar durf ik geen uitspraken over te doen, sorry. Afgezien van het feit dat dat echt iets is waar mensen met een hoger salaris over gaan: iets simpels als een langere periode echte winter (vorst enzo) zou het bouwen van masten verhinderen en de boel zo kunnen vertragen dat wat ik zeg niet meer klopt. Dus ik laat uitspraken over dat onderwerp over aan de mensen die er echt over gaan 😉
Midam
topicstarter
Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste BasT,

Als eerste sta ik er niet negatief in, zoals het bij jouw nu overkomt, los van het feit dat de link in jouw bericht niet meer aanwezig is, en ik dus niet kan inzien wat er in die topic stond vermeld.
Ten tweede wil ik met deze topic opkomen voor alle (nieuwe) klanten, die last hebben van een slechte of geen dekking van het 3G en 4G netwerk van Vodafone, gezien er naar mijn mening weinig wordt gedaan om deze klanten tevreden te stellen en te houden.
Afgezien van de standaard antwoorden die de klant terug krijgt.
Ik wil dat Vodafone veel meer transparanter wordt omtrent de opbouw van hun netwerk, en hun dekkingskaart hierop moet aanpassen, gezien daar nog veel onjuistheden is staan (vooral bij 4G).

Uiteraard hebben KPN en T-Mobile nog witte vlekken in hun netwerk, dat zal ik zeker niet gaan ontkennen.
Alleen zijn het aantal witte plekken bij KPN het minst van alle drie.
En over de download snelheden van het 3G alsmede 4G netwerk zijn de meningen verdeeld, die 1 van 4G bij Vodafone het snelst en de ander geeft de voorkeur bij KPN of T-Mobile.

Daarnaast vind ik de vergelijking met T-Mobile niet helemaal relavant, gezien die 4G op de 1800 Mhz. aanbieden, en daardoor ook meer masten moeten plaatsen voor een goede dekking.
Maar als je het aantal masten gaat vergelijken met die van KPN, dan zie je wel degelijk een groot verschil ten opzichte van Vodafone, gezien die ook op de 800 Mhz. zit met hun 4G.

Kijk als Vodafone de trend doorzet met het bijplaatsen van nieuwe 4G masten, dan komt het hopelijk wel goed.
Daarnaast zou Vodafone ook moeten beginnen, met het aanbieden van 3G via de 900 Mhz.

Ik ben zoals je zit best wel kritisch, maar dat mag ook.
Want ik kom graag voor andere (nieuwe) klanten op, die ook slechte ervaringen hebben met het netwerk van Vodafone.
En dan komen er vanzelf ook goede en mooie berichten op het forum, al zullen dat er niet zoveel zijn ben ik bang, al zijn het er maar een paar!
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@Midam

Kritisch zijn mag, maar we zijn al vrij transparant door alle storingen, onverwachte werkzaamheden en geplande netwerkverbeteringen elke dag op ons forum te plaatsen in het Fast Forward board. Je kunt dus elke dag zien op welke postcode wij werken aan het netwerk. Heb je daar ook al eens gekeken?
jpth76

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Dank voor alle antwoorden, maar op 1 vraag wordt steeds geen antwoord gegeven.
Dat is namelijk waarom Vodafone geen 3G op 900Mhz gaat inzetten.

Dus bij deze, waarom maakt Vodafone geen gebuik van 3G op 900Mhz.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic