Dataverbruik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven

Reputatie 6
  • Vodafone Collega
  • 2516 reacties
http://voda.fo/ne/gp3k3Hallo allemaal,

Je kent het vast wel: je hebt net een nieuwe smartphone en je wilt het liefst de hele dag online zijn. Maar hoeveel MB heb je daar voor nodig? Want een onverwachte rekening, daar zit niemand op te wachten.

Om je te helpen het maximale uit je bundel en smartphone te halen zonder dat je voor onverwachte kosten komt te staan, hebben we dit topic gemaakt. Ik wil je hier graag uitleggen wat nou eigenlijk "een MB" is en hoe je kunt bepalen hoeveel MB bepaalde types gebruik nodig hebben. Als je begrijpt wat een MB is kun je namelijk van tevoren bepalen hoeveel je nodig hebt. En zo kun je precies tot het randje van je bundel gaan, zonder er over te schieten.

Zo heb je maximaal plezier van je bundel en toestel zonder dat het je meer kost dan je wilt!

60 reacties

Reputatie 6
Wat is een MB
Wil je je verbruik in de hand houden kunnen houden, dan is het belangrijk om te weten wat een MB eigenlijk is. De korte versie eerst:

• MB - MegaByte: de grootte van een bestand
  • Mbps - MegaBit per seconde: de snelheid waarmee data over het internet verzonden wordt
Heb je hiermee voldoende info, spring dan door naar het https://#link2Wil je graag iets meer weten lees dan verder.

Wat is een MB; achtergrondinformatie:

Alle informatie op je computer of telefoon is op het kleinste niveau een verzameling van énen en nullen. Deze kleinste eenheid noemen we een bit. Bits worden tegenwoordig met name gebruikt om snelheid uit te drukken, dus de hoeveelheid énen en nullen die over het internet gaan in een bepaalde tijd. Vodafone drukt de snelheid van je verbinding uit in Megabits per seconde, ofwel Mbps.

Hebben we het over de opslag van informatie dan spreken we over bytes. Dit is historisch de standaard geworden omdat men is gaan kijken naar de hoeveelheid opgeslagen leestekens in een bestand. Alle computercode bestaat uiteindelijk uit leestekens. Vandaar dat is afgesproken: één leesteken is één byte. Eén byte bestaat uit 8 bits.

Omdat er veel data in bestanden zit staat er meestal een aanduiding van hoeveelheid voor de byte. Zo komen we op de de MB (MegaByte, 1 miljoen bytes) en de KB (kilobyte, 1000 bytes). Deze geven aan hoeveel ruimte bv een MP3'tje op je telefoon inneemt.

Voor het doel van dit topic weet je nu ruim voldoende. Ben je nieuwsgierig naar wat hier nog meer allemaal achter zit dan verwijs ik graag naar deze pagina op wikipedia als startpunt.

Wat kun je met één MB
In de onderstaande tabel vind je een schatting van wat je ongeveer met 1 MB kunt.

Webpagina bekijken
0,5 MB - 2 MB (bij veel plaatjes/advertenties)

E-mail bekijken zonder bijlage
0,05 MB (alleen tekst)

E-mail bekijken met bijlage
0,5 MB + grootte van de bijlage

Foto's uploaden of bekijken (bijvoorbeeld Facebook)
Afhankelijk van de grootte van je foto

Liedje luisteren via bijvoorbeeld Spotify
5 MB (liedje van 4 minuten)

1 uur radio streamen (zonder video)
28 MB (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken

Bekijken van een video (bijvoorbeeld YouTube)
2,5 MB per minuut

Bekijken van een HD video (bijvoorbeeld YouTube)
7,5 MB - 12,5 MB per minuut

WhatsApp / BlackBerry Messenger (pingen) alleen tekst
0,01 MB per bericht

Internetbellen (bijvoorbeeld Skype) zonder video
1 MB per minuut

Twitter (alleen tekst)
0,04 MB per bericht

Zoals je kunt zien is hoeveel data je verbruikt afhankelijk van wat je doet en hoe lang of hoe vaak je dat doet.

Korte teksten versturen via mail, Ping of WhatsApp verbruikt amper MB's. Het "streamen" van muziek of film verbruikt veel meer. Een voorbeeld: de standaardkwaliteit waarmee Spotify op dit moment muziek over 3G streamt via zijn app is 160 Kbps. Dat is ongeveer 0,02 MB per seconde. Voor een liedje van 4 minuten luisteren heb je dan 0,02 x 60 x 4 = 4,8 MB nodig.

Wil je weten hoeveel je MB je verbruikt door muziek of film te streamen via een andere app of dienst? Zoek dan op de site van die dienst op op welke bitrate ze streamen en voer het bovenstaande sommetje uit!

Ik heb veel data verbruikt in héél weinig tijd. Hoe kan dat?
Nu je weet wat een MB is en welke toepassingen veel of weinig gebruiken kunnen we kijken naar hoeveel data je verbruikt. De belangrijkste factoren voor hoeveel je gebruikt zijn tijd en het type dienst dat je gebruikt. Ofwel: hoe lang internet je en heeft de app die je open hebt veel of weinig MB's nodig.

Om je een idee te geven hoeveel MB je in in een uur kunt downloaden geef ik een rekenvoorbeeld: je internetsnelheid is 1 Mbps. Je download dan 1 x 60 seconden = 60 Megabit in één minuut. Omgerekend is dat 7,5 MB per minuut of 0,125 MB per seconde.

In Nederland haal je bijna overal een snelheid van minimaal 5 of 6 Mbps. Bijvoorbeeld in Amsterdam haal je op de meeste locaties gemiddeld 50 – 70 Mbps. Als je een uur met die snelheid zou downloaden met die snelheid dan download je 70 x 60 x 60 x 0,125 = 31500 MB, ofwel 30,76 GB.
De snelheid die je haalt ligt op veel plekken in Nederland hoger. De maximale theoretische downloadsnelheid in ons netwerk is op moment van schrijven 225 Mbps (4G+). Met die snelheid download je maximaal 101,25 GB per uur. (Ons netwerk wordt steeds sneller, daarom raakt dit overzicht snel verouderd, laatst bijgewerkt op 20-8-2017).

Afhankelijk van wat je toestel precies doet kun je dus met gemak honderden MB's tot meerdere GB's per uur verbruiken.

Waar moet ik echt op letten?
Dat klinkt mogelijk erg eng, 101,25 GB. Maar niet gevreesd! Snelheid op zichzelf zegt niks, alleen hoe snel je data binnen krijgt. Hoeveel is afhankelijk van de app die je gebruikt en dit is dus het belangrijkste waar je op moet letten. Om je een idee te geven van wat de mogelijke grootverbruikers zijn geef ik daarom hier de belangrijkste categorieën:

Ben je bewust van het dataverbruik bij:

• Streaming: alle sites & apps die media naar je toestel "streamen". Daarbij gaat het meestal om het bekijken van video of beluisteren van audio via het internet.
  • Het versturen van bestanden: dit is een brede categorie. Waar je vooral aan moet denken is: - het uploaden van zelf gemaakte foto's, muziek, etc - grote bestanden e-mailen - (automatische) back-ups en synchroniseren met cloud-diensten Dit laatste punt wil ik extra toelichten omdat het soms voor ongemerkt hoog verbruik zorgt. Stel dat je 3GB muziek op je toestel hebt. Als je toestel automatisch een volledige back-up daarvan maakt dan wordt zonder dat je het merkt (bv als je slaapt) in soms minder dan een uur 3GB verbruikt. Een beetje zonde natuurlijk. De oplossing is simpel: zet backups op wifi-only.
  • Video, muziek of foto-apps / websites; bv Facebook, een website als DeviantART, populaire sites als 9gag.com en andere sites met veel audio, video of plaatjes
  • Apps en het updaten van apps: apps zijn niet altijd geprogrammeerd om heel zuinig om te gaan met data. Daarnaast worden apps door hun programmeurs zeer regelmatig geüpdate. Update je apps het liefst via wifi. Dit stel je in via de instellingen van de app zelf. Let bij apps op of er veel reclame getoond wordt. Gratis apps kunnen gratis zijn en blijven omdat er reclame getoond wordt. Opzich prima maar ook die pop-ups verbruiken data.
  • Toestelsoftware updates: deze zijn vaak enkele honderden MB's groot. Stel je toestel zo in dat het software-updates alleen via wifi download.
  • Tethering: dit is het delen van de mobiele internetverbinding van je telefoon met bv een laptop. Let hier mee op. Je telefoon en tablet zijn gemaakt om zuinig om te gaan met data, je laptop is dat niet.
  • Bellen via apps als bijvoorbeeld WhatsApp gaat ook via mobiele data en is vaak de oorzaak van hoog dataverbruik
  • Slaapstand & batterij-spaarstand: de meeste toestellen hebben een optie om wifi automatisch uit te schakelen zodra het scherm uit gaat. Ook hebben veel toestellen een optie om wifi uit te laten schakelen door de batterijspaarstand. Als je toestel eerst de wifi uitschakelt en daarna start met iets dat veel MB's nodig heeft, bv een backup, dan kan dat hoge kosten veroorzaken. Stel je toestel liefst zo in dat het de wifiverbinding altijd actief laat.
Naast de bovenstaande info vind je op diverse andere plekken op het internet advies. Een goed startpunt voor verder lezen is bv deze pagina van de Consumentenbond.

Hopelijk heeft iedereen na het lezen van dit bericht een goed idee van wat een MB is en wat je er mee kan. Dan kun je weloverwogen bepalen hoe je je toestel gebruikt, altijd je kosten in de hand houden en met vertrouwen gebruik maken van je mobieltje!
Reputatie 6
De post hierboven geeft je een algemeen idee van wat een MB is en welk type app of dienst meer data verbruikt dan anderen. Deze zaken staan vast, ongeacht welke telefoon je gebruikt. Maar zijn er nou ook handige functies op je toestel?

De Vodafone apps:
Allereerst is er onze eigen Netwerker:
  • Voorkom dat je toestel door bv de batterij-spaarstand ongemerkt van wifi naar 3G schakelt: zonder de dat je browser plaatjes ophaalt.
  • Verbied apps die automatisch veel data gebruiken dit te doen via het mobiele netwerk. Ga naar instellingen -> gegevensgebruik -> klik de app aan -> vink deze optie aan
  • In de browser: check via de instellingen of je browser de desktop of mobiele versie van een site ophaalt. De desktopversie verbruikt over het algemeen merkbaar meer MB's per geladen pagina.
iOS (iPhone en iPad)

• Een tip van Moderator Maartje voor mensen met een kleine MB bundel (bv 200 MB): schakel sommige apps uit & schakel pushmessages uit
  • Check een indicatie van welke apps veel data verbruiken op jouw toestel in iOS7: ga naar instellingen -> mobiel netwerk -> mobiel dataverkeer
  • Bepaal welke app via mobiel internet mag synchroniseren: ga naar instellingen -> mobiel netwerk -> wijzig via het schuifje welke app mobiel data mag verbruiken
  • Sinds iOs 9 uit is, is er ook een nieuwe optie: WiFi-assistentie. Dit staat automatisch aan nadat je de update hebt uitgevoerd. Je iPhone schakelt hiermee automatisch over naar het 4G-netwerk als de WiFi-verbinding niet optimaal is. Je kunt deze uitzetten via instellingen -> mobiel netwerk -> vink het vakje bij WiFi-assistentie uit

Reputatie 7
Hallo Bas en overige forum-leden,
Zelf gebruik ik op mijn Android smartphone de App : 3G Watchdog (uit de Google PlayStore).
Het handige van deze App is dat deze je data-verbruik zeer aktueel bijwerkt. Dus tot op de voorgaande minuut, als je dit zo instelt.
Maar ook kun je naar wens een dag-quotum instellen. Of een quotum voor meerdere dagen. Een week. Of een maand.

Zo kun je zelf je quotum (data-plafond / data-limiet) bepalen.
En instellen dat 3G Watchdog jouw data-verbinding verbreekt bij het bereiken van 100% van je data-quotum.
Ook kun je een waarschuwing instellen bij bijvoorbeeld 80% van je ingestelde quotum.
Zelf heb ik een dag-quotum ingesteld van 1/30 gedeelte van mijn Vodafone data-maand-bundel.
En dat 3G Watchdog mijn data-verbinding voor die dag automatisch verbreekt bij het bereiken van mijn dag-quotum. Zo ga ik niet in één keer ongewenst door mijn gehele maand-data-bundel heen.

Voor Apple Iphone gebruikers is er bijvoorbeeld de App: Dataman Next uit de Apple Appstore.
Je kunt ook zoeken op de zoektermen: Data usage counter. En zelf een App uitzoeken die je het meeste aanspreekt.

Tenslotte kost het automatisch "synchroniseren" bij Android smartphones en Android Tablets, gigantisch veel data. Vaak ongemerkt.

Met deze posting kun je je mobiele data-verbruik controleren en beheren en beheersen.

Succes.

Netwerker
Reputatie 6
Dankje voor de toevoegingen. Ik ga aankomende week de apps die je noemt eens bekijken, misschien kan ik ze toevoegen in mijn post bij de iPhone-tips 🙂
Reputatie 7

Ongewenst en ongevraagde overgang van een gratis Wi-Fi-verbinding naar een betaalde 3G-data-verbinding kan torenhoge facturen opleveren.

Hierbij een advies om te voorkomen dat je smartphone ongewild overschakeld van een WiFi-verbinding naar een 3G-verbinding. Het verzenden / ontvangen van data via een 3G-verbinding brengt hoge kosten met zich mee. Vooral omdat het om veel MegaBytes in één data-sessie kan gaan.

Het advies geldt voor Android (alle versies vanaf Android 4)

Maar jouw reactie aan dit topic kan aantonen dat het advies ook voor andere versies van Android geldt.

Daarover later meer.

We moeten diep in de toestel-instellingen duiken om het probleem definitief te verhelpen. Tussen haakjes de Engelstalige benamingen, indien je toestel nog op de Engelse taal staat ingesteld)

• Ga naar Instellingen (Settings)
  • Ga naar WiFi of WiFi Instellingen (Wifi of WiFi settings)
  • Druk vervolgens op de Menu-button (meestal links van de Home-button onderaan je toestel
  • Ga naar Geavanceerd of Geavanceerde Instellingen (Advanced of Advanced Settings)
  • Ga naar WiFi inschakeld laten tijdens in slaapstand (Keep Wi-Fi on during sleep)
  • Kies Altijd (Always)
  • Ga met de Terug-button verschillende keren terug naar het door jou gewenste scherm
  • Controleer zeker tien keer of jouw toestel NIET meer overschakeld van Wi-Fi naar 3G wanneer het in de (diepe) slaap stand is geweest.
  • Ga naar dit topic en meld alsjeblieft jouw ervaringen en vooral het versie-nummer van Android (te vinden via Instellingen ---> Toestel-info)
  • Deel deze tips en jouw ervaringen in andere forums met andere forum-leden
Deze instellingen verhelpen wel dat je smartphone na een stand-by (diepe slaapstand) via Wi-Fi verbonden blijft. En niet ongewenst overgaat naar een 3G-verbinding.

Maar deze instellingen voorkomen niet dat je smartphone bij een zwak Wi-Fi-signaal overgaat naar een 3G-data-verbinding. Daarvoor zul je zelf je 3G-netwerk-verbinding uit moeten zetten, indien je gebruik maakt van een Wi-Fi-verbinding.

Ik hoop dat onder andere dit advies voorkomt dat jij geconfronteerd wordt met ongewenst torenhoog data-verbruik via een 3G-verbinding.

Succes.

Netwerker

Reputatie 6
Nice 🙂 Ik heb een link naar deze post toegevoegd onder de toesteltips-post, bij de android-tips .
Reputatie 7
[Aangepast aan de aktuele situatie op 29 december 2013]

Hallo Forum-leden,

Ongewenst en onbewust 3G-dataverbruik kan ervoor zorgen dat je factuur behoorlijk hoog oploopt.
Dit geldt vooral als er een nieuw firmware-update voor het besturingssysteem is.

Heel binnenkort volgt een firmware-update is voor het Android-besturings-systeem naar versienummer 4.3
Dit geldt voor veel toestellen van onder meer Samsung. Onder andere de Galaxy S 3.
De omvang van deze update is groot: circa 418,5 MegaByte !!!

Indien een dergelijke update gaat via het 3G-Netwerk, dan ben je zo door je data-tegoed heen.
Enkele forum-leden hebben dit onlangs moeten ervaren: de automatische update van het besturings-systeem Android naar versie-nummer 4.3 via een betaalde verbinding. Dit kost hen circa €40,00 of een groot gedeelte van hun data-tegoed.

Hierbij het advies om update van het besturings-systeem altijd via Wi-Fi te laten verlopen.
Voor mensen die nog Engelstalige instellingen op hun smartphone hebben, heb ik deze tussen haakjes erbij vermeld.

Bij het Android besturings-systeem doe je dat als volgt:
  • Ga naar Instellingen (Engelstalig: Settings)
  • Ga naar Toestel Info (Engelstalig: About device)
  • Ga naar Software-update (Engelstalig: Update software)
  • Haal het vinkje bij Automatisch bijwerken weg (Engelstalig: Auto update)
  • Zet het vinkje bij Alleen Wi-Fi aan (Engelstalig: Wi-Fi only)
Je kunt via bovenstaande instellingen zelf bepalen wanneer je checkt voor updates. En dan zelf bepalen of je deze firmware-update binnen haalt. Bij Samsung kan dat ook via de computer met Samsung Kies!.

Ik hoop dat bovenstaand instellingsadvies jou helpt om onbewust hoog mobiel data-verbruik te voorkomen.
En daarmee ook ongewenst torenhoge facturen.

Succes.

Netwerker

Reputatie 6
Top! Thnx voor alle tips! Keep 'em coming! 😃
Reputatie 7

In deze posting wil ik instellings-adviezen geven om Apps altijd te updaten via een Wi-Fi verbinding. En dus niet via een betaalde 3G-/4G-verbinding. De instellings-adviezen gelden voor Android en de Google PlayStore.
Aanvullingen op deze posting zijn welkom. Voor klachten over hoog data-gebruik moet je een eigen topic openen.

• Ga naar het Home-scherm van je smartphone of tablet
  • Druk op Apps
  • Selecteer Play Store
  • Druk op de Menu Button (meestal links van de Home Button)
  • Selecteer Instellingen
  • Eventueel inloggen met je Google account-gegevens
  • Selecteer Apps automatisch bijwerken
  • Keuzerondje selecteren : Apps alleen via wifi automatisch bijwerken of Apps niet automatisch bijwerken

Bij het kiezen van keuzerondje: "Apps niet automatisch bijwerken"
zul je zelf in de Play Store regelmatig het volgende moeten doen:
  • Verzeker jezelf ervan dat je via Wi-Fi bent verbonden. En dat de 3G-verbinding uitstaat
  • Ga naar de Play Store
  • Selecteer de Menu Button (meestal links van de Home Button)
  • Selecteer Mijn Apps
  • Kijk bij de Geïnstalleerde Apps (in Mijn Apps)
  • Werk de apps die ge-update moeten worden bij door deze te selecteren
  • controleer via de netwerk-verbinding of de update (nog) plaats vind via Wi-Fi:
  • je mag dus geen 3G / H / H+ symbooltje zien bovenaan je scherm (naast netwerk-signaal-verbinding)

Op deze wijze verzeker je jezelf ervan dat jij je Apps update via een Wi-Fi-verbinding. En dat jij controle houdt over het updaten van Apps. Het voorkomt onbewust en ongewenst hoog data-verbruik via een 3G-/4G-verbinding.

Succes !

Netwerker
Reputatie 7

In deze posting wil ik een advies geven om Apps altijd goed af te sluiten. Het niet correct afsluiten van Apps op je smartphone kan leiden tot torenhoog ongewenst data-verbruik. En dus ook tot hoge facturen, indien je boven je maand-data-bundel heen gaat. Vooral een niet-correct afgesloten video-app kan het ongewenste data-verbruik erg hard oplopen. (bijvoorbeeld YouTube).

Mijn instellings-adviezen gelden voornamelijk voor het Android besturings-systeem. Maar voor andere smartphone besturings-systemen gelden andere benamingen. En grosso modo hetzelfde.

Sluit je apps dus altijd op een correcte wijze af.
Bij veel smartphones die op Android draaien, is het daarbij aan te bevelen om het volgende te doen.

Druk ongeveer twee seconden op de Home Button.
Nu krijg je een overzicht te zien van de Apps die nog "open staan".
Door de prullenbak te kiezen kun je deze apps alsnog correct afsluiten.
Bij veel Samsung smartphones werkt het ook als je deze apps "swiped" (dus met een vingerbeweging van links naar rechts weg veegt).
Het is aan te bevelen dit altijd te doen, als je apps hebt gebruikt met data-ontvangst.

Een ander advies is om via
  • Instellingen
  • Gegevensgebruik
  • Naar beneden scrollen
En vervolgens te bekijken welke Apps het meeste data hebben verbruikt.
Deze app kun je selecteren door erop te touchen.
Nu kun je zien of het gaat om voorgrond-gegevens of achtergrond-gegevens.
In veel gevallen kun je de achtergrond-gegevens uitzetten.

Of via:
  • Instellingen
  • Applicatie manager
  • de app die het meeste data verbruikt verwijderen.
Op deze wijze krijg je zelf weer controle over je eigen data-verbruik. En kun je dit data-verbruik omlaag brengen. En zodoende binnen je maandelijkse data-bundel blijven.
Dat geldt ook voor alle overige adviezen die moderator Bas en ondergetekende in dit topic hebben gegeven.

Succes !

Netwerker
Reputatie 5
Weer 2 super tips 😃 2 kudo's voor jou 🙂
Reputatie 6
Misschien nog handig om te vermelden voor een iPhone:

- Zorg ervoor dat je apps na gebruik uitschakelt. Scheelt weer dataverbruik én zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat, dus twee vliegen in één klap. 😉 Dit doe je door snel achter elkaar 2x op de home knop te drukken. Je ziet dan onder in beeld welke apps op dat moment actief zijn. Deze kun je afsluiten door je vinger lang op de app te houden. De apps gaan dan wiebelen en je ziet dan links naast de app een "minnetje" staan. Door op dat minnetje te klikken kun je de app afsluiten.

- Pushmessages! Very important! Als pushmessages aan staan dan betekent het dat je iPhone automatisch nieuwe informatie binnenhaalt en dat deze d.m.v. een pushmessage naar jou stuurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app Nu.nl, deze stuurt je een berichtje als er breaking news binnen komt. Ook bij WhatsApp kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om niet automatisch gesprekken binnen te halen (bij bijvoorbeeld groepsgesprekken kan dat erg handig zijn 😉. Om dit te doen ga je naar instellingen > berichtgeving > je kiest dan de betreffende apps en kiest bij meldingsstijl > geen.

En inderdaad wat Bas al heeft vermeld:

- Zorg ervoor dat je geen mobiele data gebruikt voor FaceTime of het automatisch synchroniseren van iTunes. Ga naar instellingen > mobiel netwerk > gebruik mobiele data voor: > Schakel iTunes, FaceTime, Passbook-updates en Leeslijst uit.

Mocht je nog iets missen of zelf nog aanvullingen hebben, laat het ons dan weten! Alle tips zijn welkom zodat we het lijstje zo compleet mogelijk kunnen maken. 😃
Reputatie 7
(Begin van de quote)
Mocht je nog iets missen of zelf nog aanvullingen hebben, laat het ons dan weten! Alle tips zijn welkom zodat we het lijstje zo compleet mogelijk kunnen maken. 🙂
(Einde van de quote)

Hallo Bas en Maartje en overige forum-leden,

Dat zal ik dan maar doen.

In deze posting ga ik het onbewuste en ongewenste hoge data-verbruik behandelen als gevolg van automatisch synchroniseren van accounts, naar cloud-servers.
En daaraan nauw verbonden: de automatische back-up van je smartphone gegevens en account-gegevens naar cloud-servers.

Het algemene gedeelte van deze posting geldt voor alle smartphones en tablets. Ongeacht het besturings-systeem dat erop staat.
Later geef ik specifieke instellings-adviezen voor het Android operating system, op smartphones en tablets.

Algemeen
Synchroniseren van data is een ontzettend handig middel. Indien je smartphone zoek raakt of gestolen wordt, kun je op een nieuwe smartphone de data herstellen. Dus vanaf de cloud-servers van bijvoorbeeld Samsung of Google of Microsoft. Zo beschik je altijd over je mobiele data.
Nadeel is dat er hoog onbewust mobiele data-verbruik mee verbonden is. Vooral wanneer je synchroniseert of back-upped via een 3G- / 4G- verbinding. Je moet voor jezelf bepalen of de voordelen van synchroniseren, opwegen tegen de nadelen van hoog onbewust data-verbruik !

Mijn algemene advies is om altijd te synchroniseren via een Wi-Fi-verbinding. En ook om altijd het back-up-proces van je smartphone te verrichten via een Wi-Fi-verbinding.

Ook hier geldt weer dat je ervan verzekerd moet zijn dat je smartphone niet ongewenst en onbewust overschakeld naar een betaalde 3G- / 4G- verbinding. Zie mijn eerdere adviezen hierover in dit topic.

Specifiek voor Android besturings-systeem

Indien je het back-up proces niet meer automatisch wilt uitvoeren.
  • Ga naar Instellingen
  • Ga naar Back-up maken en terugzetten
  • Het vinkje weghalen bij Back-up mijn gegevens
  • Het vinkje weghalen bij Automatisch herstellen
Let op: ik adviseer je dan om zelf regelmatig een back-up te maken van je smartphone, via Wi-Fi-verbinding. Of met een usb-kabeltje naar je desktop-computer of laptop.

Om de synchronisatie instellingen van je accounts uit te zetten bij Samsung smartphones:
  • Veeg met je vinger vanaf de zwarte balk bovenaan om het mededelingen-scherm te tonen
  • Zet Sync uit Deze mag niet meer groen van kleur zijn, maar licht-grijs.

Via:
  • Instellingen
  • Accounts
  • Het gewenste account kiezen, bijvoorbeeld je Google account
  • Nu kun je zelf bepalen wat je wel en niet wilt synchroniseren, door vinkjes te plaatsen of weg te halen.
  • Ga weer terug naar het Home scherm, door op de Home button te drukken.

Succes !

Netwerker

Reputatie 7
Hallo Bas en overige forumleden,
Onderstaande tips staat nog niet in dit topic om ongewenst hoog data-verbruik te voorkomen.
Het klinkt raar, maar als je je maand-data-bundel bij Vodafone hebt verbruikt, dan is het zinvol om dit instellingsadvies op te volgen. Het gaat om mobiel internetten zonder afbeeldingen. Sommige moeten er niet aan denken, maar het bespaart wel heel veel data. Kan handig zijn als je moet besparen op MegaBytes.

Bij de standaard Internet-browser bij alle Android-versies (met het wereldbolletje):
  • kies de Menu Button (meestal links van de Home Button)
  • eventueel naar beneden scrollen
  • Instellingen
  • Bandbreedtebeheer
  • Zoekresultaten vooraf laden
  • Kies: alleen met Wi-Fi
  • Haal het vinkje weg bij Afbeeldingen laden
  • Ga met de Terug Button terug naar het gewenste scherm
Je krijgt in je internet-browser dan slechts tekst-informatie te zien. Even wennen. Maar het werkt wel. En het scheelt je enorm veel (ongewenste en onbewuste) mobiele data.

Zodra je je nieuwe maand-data-bundel hebt gekregen, kun je op dezelfde wijze "Afbeeldingen laden" wederom aanzetten.
Met het opvolgen van alle tips en instellings-adviezen in dit topic kun je je ongewenste mobiele data-verbruik voorkomen.
Aanvullingen zijn altijd welkom. Voor klachten over hoog onverklaarbaar data-verbruik verzoek ik je een eigen topic te openen.

Succes !

Netwerker
Reputatie 6
Top-tips allemaal 🙂
Ik heb er weer een stel toegevoegd aan de toestel-tips post!
Reputatie 7
Voor het lezen van deze posting is het noodzakelijk dat je bekend bent met de voorwaarden en aspecten van Vodafone MultiSim: 1 data-bundel voor smartphone en tablet.
Lees daarom eerst de posting van Vodafone Community Manager Stevie door via deze weblink:
http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/MultiSim-1-databundel-voor-smartphone-amp-tablet/td-p/55256
En keer daarna met de Terug-Knop van je internet-browser terug naar deze posting.

Goed. Twee of drie apparaten die vanuit één maandelijkse data-bundel data kunnen gebruiken. Op je smartphone en tablet(s). Klinkt goed. En ik begrijp dat Vodafone deze dienst aanbiedt om tegemoet te komen aan de vraag van klanten.
In deze posting wil ik de drie adviezen om kosten te beheersen, van Vodafone Community Manager Stevie aanvullenmet een vierde advies. Dit om je data-gebruik op je beide (of alledrie) de apparaten in de hand te houden. En om daar grip op uit te oefenen. En om ervoor te zorgen dat je ook met twee apparaten die data verbruiken, niet buiten je maandelijkse Vodafone data-bundel heengaat.

Dus aanvullend op de eerste drie kosten-beheersings-adviezen van Stevie.
4. Download uit de Google PlayStore de App: 3G Watchdog Pro. De meest recente versie is versienummer 1.23.2 Deze Pro-versie kost €2,69 en is te vinden door te zoeken in het zoeken van de Google PlayStore. (Afrekenen kan alleen door middel van Credit Card of Google.gift Card.)
3G Watchdog Pro bevat uitgebreide features om je data-verbruik op beide (of alledrie) je apparaten te monitoren. En om je data-verbruik te limiteren. Deze versie is sinds kort ook in te stellen op de Nederlandse taal.
Je huidige verbruik wordt berekend naar een maand-verbruik indien je op de huidige wijze doorgaat met data-verbruiken. Er zijn meerdere widgets in te stellen op je Home Scherm. Zodat je de App niet eens hoeft te openen.
Er zijn nog veel meer features om je data-verbruik door 3G Watchdog Pro aan banden te leggen. En om je mobiele internet-verbinding automatisch te verbreken, bij het bereiken van een vooraf ingestelde data-limiet.

Indien je bijvoorbeeld via je tablet 80% van je maandelijkse Vodafone-databundel verbruikt, dan stel je op je tablet een data-limiet (maand-quotum) in van 80% van je data-bundel.
De overige 20% is dan je data-limiet (quotum) voor het data-verbruik op je smartphone.
Na verloop van tijd leer je je eigen data-verbruik steeds beter kennen. En kun je deze percentages aan het begin van je nieuwe Vodafone maand-data-bundel naar keuze opnieuw bepalen en instellen.

Tel je de verbruikte data op beide 3G Watchdog Pro Apps bij elkaar op.
Dan weet je precies hoeveel mobiele data je tot op dat moment reeds verbruikt hebt.
In de My Vodafone App kun je dan zien hoeveel mobiele data je nog TEGOED hebt, tot het einde van de maand.

Op deze wijze kun je heel bewust omgaan met je data-verbruik. En samen met alle overige adviezen, tips en tricks in dit topic, ga je dan niet meer door je maandelijkse data-bundel heen.
Dat voorkomt onaangenaam hoge facturen van Vodafone, wegens onbewust hoog data-verbruik.
En jij hebt dan (weer) grip op je data-verbruik. Ook bij twee of drie apparaten, uit één Vodafone maand-data-bundel.

Zoals altijd: aanvullingen en nieuwe adviezen blijven welkom in dit topic. Voor klachten over hoog mobiel data-verbruik verzoek ik je dringend om een eigen topic te openen.

Succes !

Netwerker

Reputatie 6
Hey netwerker, vraagje over die app. Ik heb hem zelf nooit gebruikt namelijk.

In hoeverre biedt hij andere opties dan de opties die android zelf al (gratis) biedt? Limieten instellen en automatisch de verbinding verbreken kan elke androidtelefoon met 4.x out-of-the-box (zie ook dit plaatje: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Datagebruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven/m-p/51310#M3667)

Wat voegt watchdog daar aan toe? Houdt die een totaal van meerdere nummers bij (een multisim heeft een apart mobiel nummer) of meet hij het gebruik op één toestel?
Reputatie 7
Hallo Bas,
De volgende informatie heb ik van de website van 3GWatchdog. Weblink: http://www.3gwatchdog.fr/
De informatie op die website is engelstalig. Maar ik tracht zo goed mogelijk de extra features van de betaalde versie van 3G Watchdog Pro te vertalen. Zoals ik eerder heb vermeld: de betaalde versie kost €2,69 in de Google PlayStore.
Die extra features zijn:
  • per app instellen bij welk data-verbruik je data-verbinding wordt verbroken
  • Data-verbruiks-gegevens per dag; data-verbruiks-bundel; week; maand. Weergave in taart-diagrammen en tabellen. Plus prognose indien je op de gangbare wijze doorgaat met het verbruiken van data. Dus ge-extrapoleerd (berekend) naar maand-verbruik
  • Meer instellingen om je data-verbinding automatisch door 3G Watchdog Pro te laten verbreken. Na vooraf ingestelde regels
  • Herkent meerdere SIM-kaarten. En houd per SIM-kaart je data-verbruik bij. Maar 3G Watchdog Pro telt niet het data-verbruik voor meedere SIM-kaarten bij elkaar op.
  • Back-up van data-verbruiksgegevens
  • Herstel van data-verbruiksgegevens na een harde reset op je smartphone / tablet
  • Meerdere widgets die je op je Home Scherm kunt plaatsen, zodat je de app 3G Watchdog Pro niet eens meer hoeft te openen.
  • Meerdere gebruikers-thema's
  • In te stellen in de Nederlandse taal. Dat geldt sinds kort ook voor de gratis versie 3G Watchdog

Zoals eerder geschreven: de engelstalige informatie staat op de website van 3G Watchdog. Mijns inziens zijn dat voldoende extra features ten opzichte van het besturings-systeem Android, dat ik de betaalde versie van 3G Watchdog Pro wil adviseren. Zeker omdat het je leert om op bewuste wijze met je maandelijkse Vodafone data-bundel om te gaan. En omdat Vodafone zelf nog geen maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat haar klanten buiten hun maandelijkse data-bundel heen kunnen gaan. Dus er geldt nog niet: maand-data-bundel op = automatisch mobiele internet-verbinding uit.

Vandaar al mijn adviezen.
Hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoord.

Succes !

Netwerker

Reputatie 6
Dankjewel. Ik heb de watchdog-site eens uitgeplozen.

Ik zie daar oa de volgende info/disclaimer

The disclaimer - 3G Watchdog can only be as accurate as the raw data measured by your phone, adjusted by some common billing rules. Also, don't install on your SD card since it runs as a service. See FAQS for more info. - See more at: http://www.3gwatchdog.fr/3g-watchdog-pro#sthash.p3LELpz9.dpuf

De app meet niet meer dan wat android zelf doet en houdt ook geen info van meerdere simkaarten uit verschillende toestellen bij. Wat betreft je multi-sim heb je er niet zoveel aan. Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens een privacy-policy zie.

Wat het wel doet is je heel veel opties geven om je verbruik te voorspellen (doet android ook, maar minder), grafischer inzichtelijk maken wat je verbruikt en de optie om van meerdere simkaarten het verbruik apart bij te houden kan handig zijn als je meerdere simkaarten om beurten in dezelfde telefoon gebruikt.

Persoonlijk lijkt mij de meerwaarde van deze app (of in ieder geval van de betaalde versie) klein tenzij je meerdere simkaarten gebruikt of de grafieken e.d nuttig vindt.

Dan heeft iedereen bij deze een pro- en contra-mening. Lijkt me genoeg om een afgewogen keuze te maken om deze (of een andere monitor app, er zijn er diverse) te installeren
ik heb je post gelezen maar kom op mij gespecificeerde rekening geen instellingen tegen zoals de synchronisatie mijn dataverbruik schiet 's nacht om 3 uur omhoog met waarschijnlijk updates die data willen verbruiken.

Toch wel raar terwijl ik altijd mijn wifi aan heb staan?
Of zijn er apps die alleen via een 3g netwerk data verbruiken? en niet via wifi?

is er een manier om dit grondig te onderzoeken?
Reputatie 7
Beste Pierre Nanuru,
Jouw vragen heb ik reeds beantwoord in berichtnummer 6 van dit topic. Posting van Netwerker.
De berichtnummers vind je links onderaan de berichten. Dus 6 van xx.
Vlak bij "Ongepaste inhoud melden"

Even scrollen in dit topic dus. Ook mijn berichtnummer 4 is van belang voor jou. (Van 17-08-2013)

Succes!

Netwerker
Reputatie 6

pierrenanuru schreef:
ik heb je post gelezen maar kom op mij gespecificeerde rekening geen instellingen tegen zoals de synchronisatie mijn dataverbruik schiet 's nacht om 3 uur omhoog met waarschijnlijk updates die data willen verbruiken.

Toch wel raar terwijl ik altijd mijn wifi aan heb staan?
Of zijn er apps die alleen via een 3g netwerk data verbruiken? en niet via wifi?

is er een manier om dit grondig te onderzoeken?

Er is een manier om dit te voorkomen. Als je echt niet wilt dat je toestel automatisch overschakelt naar 3G als je verbinding hebt met Wi-Fi dan kun je jouw mobiele dataverbinding helemaal uitschakelen. Je hebt die verbinding immers niet nodig als je verbonden bent met Wi-Fi. Je telefoon kan namelijk automatisch overschakelen van Wi-Fi naar 3G en dit gebeurt vaak als je het toestel in standby modus zet (wat dus meestal het geval is als je slaapt om 3u 's nachts. 😉
Reputatie 7
Hallo Bas en overige Forum-leden,

Hierbij een nieuwe posting met nieuwe inzichten en adviezen om je onbewuste 3G - / 4G- dataverbruik aan banden te leggen. En dit te voorkomen.

Titel van deze posting: Apps en Machtigingen; noodzaak en misbruik

In de voorgaande bijdragen in dit topic om je onbewuste 3G- / 4G- data-verbruik te beperken, komt onvoldoende naar voren dat Apps op de achtergrond veel data kunnen verbruiken. Ook de Machtigingen die Apps nodig hebben om te functioneren komt onvoldoende aan bod in dit topic. Vandaar deze bijdrage.

Voordat je een App download uit de Google PlayStore of de Apple AppStore of via Samsung Apps, verschijnt er een scherm met Machtigingen die een App nodig heeft om goed te functioneren op jouw smartphone.

Veel mensen kiezen de optie "Doorgaan" of "Accepteren" om maar zo vlug mogelijk deze App te kunnen downloaden. Zonder goed te lezen, welke Machtigingen de App nou werkelijk nodig heeft.

Voor dit topic is met name de specifieke Machtiging: Volledige internettoegang van belang.
Sommige Apps hebben deze Machtiging nodig om goed te functioneren.
Maar er zijn ook heel veel Apps die misbruik maken van het feit dat jij hen gemachtigd hebt tot Volledige internettoegang. Op deze manier staat "de poort" van je smartphone namelijk wagenwijd open voor onbewust en ongewenst 3G- / 4G- data-verbruik. Vaak in de nachtelijke uren.
Daarbij kan het gaan om meerdere GigaBytes aan data-ontvangst / data-verzending over het Netwerk van Vodafone. Met een onaangenaam hoge factuur als gevolg.

Ik kom tientallen topics tegen op dit Forum van mensen die wanhopig vragen waaraan de onverklaarbare data-verbruik is opgegaan. Vodafone kan die vragen niet beantwoorden, vanwege de privacy-wetgeving. Maar in deze posting vindt je het antwoord.
Een App maakt duidelijk misbruik van de Machtiging tot Volledige internettoegang.

Dus aan de ene kant is het noodzakelijk dat Apps volledige internettoegang nodig hebben. Anders kunnen zij niet functioneren. Aan de andere kant zijn er veel Apps die misbruik maken van deze Machtiging. Die jij hebt verleend.

Op de volgende wijze kun je bekijken welke Apps het meeste data hebben verbruikt in de afgelopen periode, via het 3G- / 4G- Netwerk van Vodafone:
  • Instellingen
  • Gegevensgebruik
  • Kijk goed naar de Cyclus gegevensgebruik, en of deze wel synchroon loopt met: of de kalendermaand. Of de datum waarop je hebt verlengd. Of de datum waarop je voor het eerst klant bent geworden van Vodafone
  • Door de verticale schuifbalken te verplaatsen, kun je zelf de periode bepalen, waarin jij inzicht wilt hebben in jouw 3G- / 4G- dataverbruik. (dat kan zelfs voor één specifieke dag of één specifieke week)
  • Door naar beneden te scrollen kun je zien welke Apps het meeste data hebben verbruikt.
  • Meestal zijn dat de YouTube App; de Google PlayStore App en de standaard Internet App (met het wereld-bolletje)
  • Zie je vreemde zaken. Dus Apps die veel meer data hebben verbruikt, dan jij wenst. Dan kun je deze ongewenste, data-vretende App verwijderen.
Dit doe je als volgt:
  • Instellingen
  • (bij recente versies van Android moet je hier kiezen voor de optie: Meer)
  • Applicatiebeheer
  • Selecteer de betreffende App
  • Scroll naar beneden om de Machtigingen in te zien
  • Scroll vervolgens weer naar boven om de button: "Verwijderen" weer in beeld te krijgen.
  • Verwijder de App. Door de button "Verwijderen" te selecteren.

Door regelmatig via Instellingen ---> Gegevensgebruik te kijken welke App het meeste data verbruikt. Daarmee heb je een extra 'tool' om je onbewuste en ongevraagde 3G- / 4G- dataverbruik te verhinderen.

In combinatie met alle adviezen die in voorgaande postings in dit topic zijn gepost, kun je je smartphone zodanig beschermen, dat onbewust en ongewild betaald data-verbruik niet of nauwelijks meer mogelijk is.
Daarnaast adviseer ik om in ieder geval dagelijks via My Vodafone je resterende data-tegoed te controleren.

Alle adviezen opvolgen, voorkomt hoge Vodafone facturen en onverklaarbaar data-verbruik.

Succes !

Netwerker

N.B. Nog niet-vermelde adviezen in dit topic zijn altijd welkom.
Klachten over jouw data-verbruik zullen door de Moderators van Vodafone worden verwijderd.

Reputatie 6
Nog iets nuttigs om te weten: Facebook heeft een update van haar app aangekondigd. Na die update speelt de app automatisch video's af, ook via mobiel internet. Je kunt die app zo instellen dat hij alleen automatisch afspeelt als je met wifi verbonden bent, maar dat moet je wel handmatig doen. Standaard staat hij op altijd afspelen.

Zie: http://techcrunch.com/2013/12/11/facebook-autoplay-video/

(Kudo's voor Serkan die het berichtje tegenkwam :))
Thanks @Bas

De optie is als volgt uit te zetten op een iOS-Device:
- Ga naar Instellingen op je toestel.
- Ga naar Facebook -> Instellingen.
- Bij het onderdeel 'Video' zie je twee schakelaars. De tekst bij de tweede schakelaar is niet goed zichtbaar, maar hier staat ‘Uitsluitend automatisch afspelen via Wi-Fi’. Zet deze schakelaar aan.

Reageer