RebeccaL

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Verbruik buiten bundel

Ok, dit is een lang verhaal. Aan het begin van deze maand heb ik opeens 500mb verbruikt terwijl ik thuis op de bank zat. Deze zaak heeft Vodafone netjes opgelost. Dit incident zal dan ook niet verder naar voren komen dan een snelle vernoeming bij mijn totale verbruik deze maand.

Nu heb ik deze woensdag weer bijna 1000 mb meer gebruikt dan mijn telefoon aangeeft gebruikt te hebben. In EEN dag. Terwijl ik na 12:00 in de vroegmiddag niet meer het huis uit geweest ben. Mijn teller stond toen op circa 28mb. (En ja, mijn data stond uit.) Ik werd paranoïde.

Aan het einde van de dag, vlak voor ik ging slapen, heb ik maar 1 extra gb aangevraagd. (Mijn maand zou nog 8 dagen duren.) Nog voor dat dit verwerkt was, heb ik mijn telefoon weggelegd en ben ik gaan slapen. De volgende ochtend werd ik wakker en tot mijn grote schrik was er opeens zo’n 650mb van mijn gloednieuwe 1gb bundel af gegaan!

De rest van de dag heb ik, uit angst om op een rekening van honderden euro’s uit te komen, mijn telefoon niet durven te gebruiken.

Nu staat mijn telefoon teller op 840mb deze maand, dit is ongeveer wat ik normaal verbruik. De Vodafone app geeft aan dat ik nu nog 351mb over heb. Van de 2.49gb die ik deze maand heb (dit is inclusief een 500mb tegemoetkoming voor het eerder vernoemde vorige incident).

Een belangrijk punt, ik ben bij de Vodafone winkel langs geweest. Hier heb ik een lang gesprek gehad met een van jullie collega’s en hebben we een tijd lang naar alle instellingen zitten turen.

Ik heb automatisch updaten uitstaan voor zowel apps als systeem, mobiele data zet ik altijd uit zodra ik in bereik van mijn (of andere) wifi ben, mijn data roaming staat uit en 95% van de apps op mijn telefoon mogen mobiele data niet eens gebruiken. De voornaamste apps die ik dagelijks met data gebruik zijn Pokemon Go en Whatsapp. (Side note, Whatsapp mag geen videos en foto’s downloaden. Tevens ontvang ik nooit video’s en vrijwel nooit foto’s.)

Ik heb bevestiging van een van jullie collega’s in de winkel dat de instellingen kloppen en verbruik niet mogelijk zou moeten zijn.

Ik heb contact gehad met een van uw Facebook collega’s. Deze vertelde mij dat de telefoonteller niet wettelijk bindend is voor mijn daadwerkelijke verbruik. Dat is prima, ik snap dat jullie mbs afronden. Maar een verschil tussen 840 en 2490 mb is zo groot dat ik niet geloof dat een telefoonteller zo inaccuraat is.

Ik weet niet of het gezegd moet worden maar het verbruik buiten mijn bundel, zijn geen aankopen via Vodafone, ik weet waar ik deze kan vinden.

Nou, het gaat hier niet enkel om geld. Als ik een keer iets meer moet betalen, dan is dat oké. Maar ik wil niet dat ik elke dag in angst 20x de app moet checken om te zien of ik niet toevallig opeens op de achtergrond de trilogie van Lord of the Rings gedownload heb. Ik wil niet dat ik elke ochtend en elke avond een screenshot van mijn app moet maken mocht er in de nacht weer wat gebeuren waarvoor ik halsoverkop naar de klantenservice toe moet.

Bij mijn gebruik van deze maand, heb ik de ‘normale’ dagen gemiddeld 40.05mb per dag verbruikt. Dit is mijn normaal verbruik en zal andere maanden ook rond dit getal liggen. Op 1 januari was dit 537mb, op 22 januari was dit 1070mb. Bij geen enkele app in mijn ‘data usage’ lijst, zijn deze hoeveelheden te verklaren. Niets komt in de buurt van dit torenhoog verbruik.

Dit is van de zotten en ik zou graag wat meer informatie willen krijgen dan enkel een lullige copy-paste ‘Een datateller is een hulpmiddel, waar geen rechten aan ontleend kunnen worden’.

Ik dank u alvast voor het lezen van dit lange verhaal. Ik wilde zo veel mogelijk details hier in weergeven. Ik hoop oprecht hier een logische verklaring voor te vinden, zodat ik met een gerust hart gebruik kan blijven maken van mijn bundel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Wat vervelend @RebeccaL ! Je geeft aan dat je zelf al van alles gecontroleerd hebt in je toestel met behulp van mijn collega's in de winkel. Welk toestel gebruik je? Bij iPhones is het namelijk wat lastiger om het verbruik goed te controleren en te beperken. En, om het nog onhandiger te maken, bij installeren van nieuwe updates kan het voorkomen dat sommige opties teruggedraaid worden, zoals bijvoorbeeld de WiFi assist (die mobiel data verbruik ook wanneer je op WiFi staat) en iCloud backup. Dat zou dus een reden kunnen zijn dat ook het checken van de instellingen toch niet waterdicht is. 

Overigens: de tip van Energieboy zou ik wel opvolgen. BloX Beperkt Internet voorkomt onnodig hoge kosten! 🙂 

 

 

Bekijk in context

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11837Posts
  • 3484Oplossingen
  • 3101Likes

Hoi @RebeccaL 
Als eerst wil ik je zeggen dat ik begrijp dat je hier hol en dol van kan worden. Dit is natuurlijk niet echt normaal maar er kan van alles zijn waar het aan kan liggen. Je bent al langs een Vodafone winkel geweest en die hebben goed met je mee kunnen kijken. 

Even tussendoor, ik hoop dat ze je gewezen hebben op de BloX Beperkt Internet, met deze Blox surf je door op lage snelheid en betaal je geen buiten bundel kosten. Relaxed! Hiermee kan je dus nooit boven je databundel uitkomen, alleen maar lagere internet snelheid. Dat geeft je al wat minder stress om straks een hoge rekening te krijgen en is een gratis dienst van Vodafone. Zie: https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/blox/beperkt-internet.shtml

 

Het klopt wel dat de telefoon teller afwijkt dan van die van Vodafone. Maar zoveel, dat lijkt mij ook niet. Je zou eens kunnen proberen om een paar dagen een ander toestel te gebruiken. Misschien ligt het aan het toestel of toch aan apps die je erop hebt staan. Een goede backup maken, opnieuw naar fabrieksinstellingen zetten en dan kijken wat er gebeurd, als je er nog niets op hebt staan. 

Dat zijn de tips die ik je kan mee geven en misschien dat iemand van Vodafone Community, een medewerker van Vodafone, nog kan mee kijken. En anders zou je een klacht in kunnen dienen op de site en dat ze er dan naar gaan kijken/onderzoeken. 

Succes in ieder geval en ik hoop dat je toch iets kan vinden en vergeet die gratis BloX niet in te schakelen!!

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Wat vervelend @RebeccaL ! Je geeft aan dat je zelf al van alles gecontroleerd hebt in je toestel met behulp van mijn collega's in de winkel. Welk toestel gebruik je? Bij iPhones is het namelijk wat lastiger om het verbruik goed te controleren en te beperken. En, om het nog onhandiger te maken, bij installeren van nieuwe updates kan het voorkomen dat sommige opties teruggedraaid worden, zoals bijvoorbeeld de WiFi assist (die mobiel data verbruik ook wanneer je op WiFi staat) en iCloud backup. Dat zou dus een reden kunnen zijn dat ook het checken van de instellingen toch niet waterdicht is. 

Overigens: de tip van Energieboy zou ik wel opvolgen. BloX Beperkt Internet voorkomt onnodig hoge kosten! 🙂 

 

 

RebeccaL
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Sharon wrote:

Wat vervelend @RebeccaL ! Je geeft aan dat je zelf al van alles gecontroleerd hebt in je toestel met behulp van mijn collega's in de winkel. Welk toestel gebruik je? Bij iPhones is het namelijk wat lastiger om het verbruik goed te controleren en te beperken. En, om het nog onhandiger te maken, bij installeren van nieuwe updates kan het voorkomen dat sommige opties teruggedraaid worden, zoals bijvoorbeeld de WiFi assist (die mobiel data verbruik ook wanneer je op WiFi staat) en iCloud backup. Dat zou dus een reden kunnen zijn dat ook het checken van de instellingen toch niet waterdicht is. 

Overigens: de tip van Energieboy zou ik wel opvolgen. BloX Beperkt Internet voorkomt onnodig hoge kosten! 🙂 

 

 


Hoi Sharon. Ik gebruik een Xiaomi Pocophone F1. Blox had ik eerder al aan staan, maar deze was om een of andere reden automatisch uit gezet. Wanneer dit gebeurd is, weet ik niet. Nu staat Blox wel weer aan. Ik kan wel een datalimiet op mijn telefoon aan zetten, maar aangezien circa 66% van mijn verbruik blijkbaar niet eens door mijn telefoon berekend wordt, weet ik niet hoeveel zin dit gaat hebben.  De telefooninstellingen zijn niet veranderd nadat ik deze ingesteld heb. Tevens heb ik communicatie met de cloud uit staan tenzij ik op Wifi zit.

Ik ga morgen een formele klacht indienen bij Vodafone, hopelijk wordt ik dan niet afgewimpeld zoals ik eerder had tijdens Facebook contact. (Hierbij werd mijn beschrijving maar half gelezen, kreeg ik standaard antwoord en ontstond na het tweede bericht een pijnlijke herhaling van het knippen-plakken van het Vodafone personeel instructieboekje.)

Bedankt voor uw tips en uw tijd!

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Graag gedaan @RebeccaL 

Ik ben ook een beetje out of options nu aangezien je echt alles al uitvoerig gecontroleerd en geprobeerd hebt. Voor het indienen van een klacht raad ik je deze pagina aan. We zijn wel benieuwd naar wat nu de uiteindelijk de oorzaak + de oplossing was/is. Zou je deze nog met onze willen delen als je antwoord hebt? Ik laat het topic nog even openstaan daarvoor. 

RebeccaL
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Sharon wrote:

Graag gedaan @RebeccaL 

Ik ben ook een beetje out of options nu aangezien je echt alles al uitvoerig gecontroleerd en geprobeerd hebt. Voor het indienen van een klacht raad ik je deze pagina aan. We zijn wel benieuwd naar wat nu de uiteindelijk de oorzaak + de oplossing was/is. Zou je deze nog met onze willen delen als je antwoord hebt? Ik laat het topic nog even openstaan daarvoor. 


Eindelijk een update!

Helaas is de bron van mijn probleem nog steeds onbekend.

De werknemer, welke ik hier anoniem zal laten, heeft in ieder geval mijn probleem serieus genomen. (Tijdens mijn tijd in klantenservice bij Vodafone, was dit niet altijd het geval.)

Ik kan nu, zonder een nieuwe toestel te ‘moeten’ kopen, in ieder geval de tip om een alternatief toestel te gebruiken, in werking stellen. Vanwege toevallige schermreparatie, zal ik binnenkort voor ongeveer twee weken een leentoestel krijgen. Ik zal hier nauwlettend in de gaten gaan houden of er ook MB’s gesnoept worden. Ook kleinere hoeveelheden, aangezien ik ergens wat paranoïde ben geworden dat dit ook gebeurd kan zijn.

Ik heb nu een oplossing van Vodafone gekregen. Het is misschien niet een antwoord op wat er zo ontzettend fout is gegaan, maar het is voldoende. Wie weet wordt er in de toekomst nog bekend (wellicht via anderen die hetzelfde probleem tegen komen) wat het probleem is en hoe het opgelost kan worden.

Hopelijk doet het probleem zich niet meer voor.

In ieder geval bedankt voor de mensen die mij in dit forum van tips hebben voorzien. Hopelijk kan het ook nog iemand in de toekomst helpen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik zal het topic open laten staan @RebeccaL.

Ik hoor namelijk graag of je dit met het leentoestel ook ervaart.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic