Sticky

Software-updates voor Android: hoe werkt het?


Reputatie 4
Badge +8
http://voda.fo/ne/mn7h7

We krijgen vaak de vraag wanneer we software updates voor Android toestellen uitrollen en waarom we de updates niet altijd per direct beschikbaar stellen.

Branded vs. unbranded toestellen
Het is belangrijk om te weten of je een branded of een unbranded toestel hebt. Op een Vodafone branded toestel staat speciale firmware van Vodafone. Als je een unbranded toestel hebt dan krijg je de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn. Vodafone beheert de uitrol van software updates voor unbranded toestellen dan ook niet.

Hoe kun je zien of je toestel branded is?
Je herkent een branded toestel vaak aan het Vodafone logo dat in beeld komt als je de telefoon opstart. Dit is echter niet altijd het geval. In de Vodafone winkel kun je de doos van je telefoon laten scannen. In het systeem staat vermeld of het om een Vodafone versie (VF of VDF) gaat of een open market (unbranded) versie. Je kunt dit echter ook nakijken via de instellingen van je toestel. Hieronder hebben we per merk opgesomd hoe je kunt controleren of je een branded toestel hebt.

Buitenlandse of Nederlandse toestellen
We zien vaak dat klanten hun telefoon bij derde partijen kopen. Zij kopen het toestel dan wel in combinatie met een Vodafone abonnement, maar ze kopen het toestel dan niet rechtstreeks bij Vodafone. Sommige aanbieders halen hun toestellen regelmatig uit het buitenland, waardoor het kan voorkomen dat je geen Nederlands toestel hebt.

Overzicht per merk
Alcatel:
De U5 en A3 zijn unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Asus:
De Asus ROG is unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Cat®️:
De Cat®️ B35 is unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
HTC:
Ga naar Instellingen > Info > Software informatie > Softwarenummer. Deze code ziet eruit als A.B.C.D. Wanneer C de code 161 is of 16x dan betreft het een Vodafone versie. De HTC U11 was branded.
Huawei:
Hierbij zie je alleen aan het Vodafone logo bij het opstarten dat het om een branded toestel gaat. In het afgelopen jaar waren alle toestellen unbranded.
LG:
Ga naar Opties > Over de telefoon > Software informatie > Softwareversies. Als er VDF of 204-04 staat gaat het om een branded versie.
Motorola:
De Motorola G6 is unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Nokia:
Deze toestellen zijn altijd unbranded. Je krijgt de updates direct van de fabrikant zodra deze beschikbaar zijn.
Samsung:
Ga naar het belscherm en toets de combinatie *#1234# in. Je krijgt de CSC code te zien. Als in deze code VF staat dan gaat het om een branded versie.
Sony:
Bij deze toestellen kun je alleen aan het opstartscherm met het Vodafone logo en de vooraf geïnstalleerde Vodafone apps zien of je een branded toestel hebt.

Wanneer krijg je de update?
Bij branded toestellen duurt het meestal iets langer voordat de update beschikbaar is. Zodra de fabrikant de update vrijgeeft dan gaat Vodafone deze eerst testen. Het testen van de update en het oplossen van eventuele problemen neemt vaak wat tijd in beslag, waardoor de update even op zich kan laten wachten. We passen de software wanneer nodig aan, zodat klanten met een branded toestel de best mogelijke update krijgen en dat eventuele bugs van tevoren weggewerkt zijn. We weten zo zeker dat je toestel goed werkt op ons netwerk en met onze diensten.

Hoe gaat de uitrol in zijn werk?
Zowel voor branded als unbranded toestellen geldt dat de update nooit voor iedereen tegelijkertijd beschikbaar is. De uitrol verloopt in fases, waardoor het mogelijk is dat je buurman met hetzelfde toestel wel al een update heeft maar jij nog niet. Andersom kan natuurlijk ook :)

Informatievoorziening over uitrol
We willen jullie natuurlijk zo goed en snel mogelijk informeren over nieuwe updates. We kunnen echter niet zien wie welke update wanneer krijgt. Hiervoor hoef je dan ook geen contact op te nemen met de klantenservice. Via het Vodafone Forum houden we je zo goed mogelijk op de hoogte van het laatste nieuws over de updates.

Hoe controleer je of de update voor jou al beschikbaar is?
Normaal gesproken krijg je vanzelf een melding als de update voor jouw toestel beschikbaar is. Je kunt echter ook handmatig controleren of er updates beschikbaar zijn via de instellingen van je toestel. Hoe je dat doet, verschilt per toestel en softwareversie. Je downloadt en installeert de update op jouw toestel. Let er daarbij op dat het vaak om grote downloads gaat. Je kunt er daarom voor kiezen zo’n download alleen via WiFi te doen. Het is daarnaast, vooral bij iets oudere toestellen, mogelijk om via software van de fabrikant zelf de update op een pc te downloaden.

En dan: installeren maar!
Let er op dat je toestel tijdens de installatie helemaal niet beschikbaar is. Een update duurt meestal enkele minuten, maar dat verschilt per toestel en per update. Onderbreek de update nooit, omdat dat onherstelbare schade aan je toestel kan veroorzaken. Het is daarnaast verstandig om een back-up van je gegevens te maken voordat je begint met updaten. We raden aan om een back-up regelmatig te maken en zeker voordat je je telefoon voorziet van een update. Zo voorkom je het eventuele verlies van belangrijke gegevens.

31 reacties

Naar mijn weten niet. Ik zelf doe het er altijd na omdat ik dan weten dat ik met een clean instal begin.
Hoi @Johan501


Welkom op de Community!
Als je echt met een schone installatie wilt beginnen, raad ik aan om als eerst inderdaad het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarna zal het toestel vragen om een back up terug te zetten. Dit kun je natuurlijk weigeren. Ik persoonlijk zet altijd eerst de update erop en zet hem dan pas terug. Het kan natuurlijk ook omgedraaid :)
Er is helaas nog geen datum bekend voor de Note 8


Goedendag!

Bedankt voor je reactie. Qua backups, die weiger ik altijd wel. Alles weer opnieuw instellen vind ik best leuk haha. Dus allebei kan, en heeft de ene niet meer voordeel voor de installatie dan de andere? Bedoel welke meer aan te raden is.

Okay jammer, wil graag Android 9 haha.
Hoi @Johan501

Welkom op de Community!
Als je echt met een schone installatie wilt beginnen, raad ik aan om als eerst inderdaad het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarna zal het toestel vragen om een back up terug te zetten. Dit kun je natuurlijk weigeren. Ik persoonlijk zet altijd eerst de update erop en zet hem dan pas terug. Het kan natuurlijk ook omgedraaid :)
Er is helaas nog geen datum bekend voor de Note 8
Goedendag! :)

Is er toevallig bekend wanneer de Galaxy Note 8 (Branded versie) Android 9 krijgt?

Weet niet of ik het hier kan vragen, maar ik wil graag als die komt met een schone installatie beginnen.
Opties:

1. Moet ik dan eerst Android 9 installeren als die uitkomt en dan naar fabrieksinstellingen zetten voor een "frisse installatie"?

of

2. Als ik een melding heb van Android 9, eerst naar fabrieksinstellingen i.p.v. Android 9 installeren en daarna pas installeren?
Het wordt in badges uitgerold. Helaas hebben wij geen inzicht wanneer welk nummer aan de beurt komt. Echter is dit wel een mooie work around! Fijn om te lezen, dat jullie zo alsnog de update kunnen installeren.


Hier hebben we twee Nokia 7.1 met Vodafone en Hollandsnieuwe (ook Vodafone netwerk) simkaart. Update naar Pie en laatste security patch kwam telkens maar niet. We hebben toen eens de Vodafone simkaart er uit gehaald en konden direct updaten.

Als je een nieuw Nokia 7.1 toestel met VF simkaart opstart, dan krijg je een buildnummer 59B van android dat nog steeds op 8.1 met november update staat (kan je in update overzicht op site Nokia nazoeken). Echter, reset je toestel en update zonder Vodafone kaart en je toestel update gewoon naar het buildnummer van Nokia met de laatste updates. Het lijkt toch echt een ding dat aan het Vodafone netwerk is gerelateerd. Nokia support zei ook al dat het kon liggen aan ontbreken van goedkeuring van de update door de provider.
Het wordt in badges uitgerold. Helaas hebben wij geen inzicht wanneer welk nummer aan de beurt komt. Echter is dit wel een mooie work around! Fijn om te lezen, dat jullie zo alsnog de update kunnen installeren.

Goede avond!

Ik moet even schelden in de kerk; ik zit ook al lang te wachten op de pie update (ta1095 simlock vrij gekocht bij mm met Vodafone sim only). Van het weekend een gratis Lebara prepaid sim besteld deze zojuist in mijn telefoon gestopt en direct de melding van de update (nog voor aanmelden bij Lebara, alleen het herkennen van het netwerk (KPN) was voldoende). Het is helaas dus toch een Vodafone dingetje.

Hopelijk is het alleen de grote update die ergens achter blijft hangen en komen de veiligheids updates wel door
Goed idee!
Ik heb net ook een Lebara sim besteld, hopelijk morgen de update installeren.

Vanmiddag m'n Lebara sim in de telefoon gestopt en die begon gelijk de Pie update installeren.

Nadat die was geinstalleerd kreeg ik ook gelijk de januari 2019 update binnen en is ook geinstalleerd.
Morgen of overmorgen maar weer de Lebara sim er in en dan kijken of er ook een februari update binnen komt.

Jammer dat het nog steeds niet met de Vodafone sim binnen komt, maar voor nu is dit dus de work-around.
Goede avond!

Ik moet even schelden in de kerk; ik zit ook al lang te wachten op de pie update (ta1095 simlock vrij gekocht bij mm met Vodafone sim only). Van het weekend een gratis Lebara prepaid sim besteld deze zojuist in mijn telefoon gestopt en direct de melding van de update (nog voor aanmelden bij Lebara, alleen het herkennen van het netwerk (KPN) was voldoende). Het is helaas dus toch een Vodafone dingetje.

Hopelijk is het alleen de grote update die ergens achter blijft hangen en komen de veiligheids updates wel door

Goed idee!
Ik heb net ook een Lebara sim besteld, hopelijk morgen de update installeren.
Goede avond!

Ik moet even schelden in de kerk; ik zit ook al lang te wachten op de pie update (ta1095 simlock vrij gekocht bij mm met Vodafone sim only). Van het weekend een gratis Lebara prepaid sim besteld deze zojuist in mijn telefoon gestopt en direct de melding van de update (nog voor aanmelden bij Lebara, alleen het herkennen van het netwerk (KPN) was voldoende). Het is helaas dus toch een Vodafone dingetje.

Hopelijk is het alleen de grote update die ergens achter blijft hangen en komen de veiligheids updates wel door
Het is inderdaad apart dat zij doorverwijzen naar ons @Marro
Bedankt voor de aanvullende informatie @Steven Vreemd dat Nokia dan weer verwijst naar de provider. We moeten dan maar even afwachten.
Ik ben even gaan navragen voor jullie, maar er zijn geen branded Nokia toestellen. De updates verlopen dan ook via Nokia zelf @maro @korenjw
mogelijk vraagt Nokia wel providers om feedback. Niemand heeft namelijk iets aan een update met (provider specifieke) bugs.
De beveiligingsupdates lopen ook via Nokia, daar staan wij buiten.
Ik heb ook een Nokia 7.1 (TA-1095). Deze is unbranded, maar ik heb ook nog steeds geen update naar Android Pie ontvangen. Ook mijn beveiligingsupdate is nog van november 2018, terwijl bij andere providers al januari 2019 verschenen is. Hoop dat er snel wat duidelijkheid komt betreffende updates, want daar koop je eigenlijk wel zo'n Android One toestel voor.

Ik heb hetzelfde type. Nokia support zei dat uitrol mede afhankelijk is van goedkeuring door provider. Ik hoop dat Vodafone de update kan vrijgeven, want Android One.
Ik heb ook een Nokia 7.1 (TA-1095). Deze is unbranded, maar ik heb ook nog steeds geen update naar Android Pie ontvangen. Ook mijn beveiligingsupdate is nog van november 2018, terwijl bij andere providers al januari 2019 verschenen is. Hoop dat er snel wat duidelijkheid komt betreffende updates, want daar koop je eigenlijk wel zo'n Android One toestel voor.
Zover ik weet zijn er geen branded Nokia toestellen @Marro
Je geeft aan dat de jouwe wel branded is. Kun je mij vertellen hoe je daarbij komt? Dan kan ik dit intern ook gaan navragen voor je.


Er stonden allerlei Vodafone apps op voorgeinstalleerd. Ook werd hierboven in de thread gesteld dat nog niet bekend was wanneer de update zou worden vrijgegeven. Het kan dus ook spraakverwarring zijn. Weten jullie echter wanneer de update wordt goedgekeurd?
Zover ik weet zijn er geen branded Nokia toestellen @Marro
Je geeft aan dat de jouwe wel branded is. Kun je mij vertellen hoe je daarbij komt? Dan kan ik dit intern ook gaan navragen voor je.
Zou iemand van Vodafone een update willen geven over wanneer Android 9 met december update eindelijk vrij wordt gegeven voor een branded Nokia 7.1? Het is bijna februari en mijn toestel draait nog steeds op 8.1 met november patch. Dit is niet bepaald de Android One ervaring waarvoor ik heb betaald. Build 00WW_2_59B
Bij branded toestellen, duurt het helaas langer voordat er een update komt. Dit is omdat wij dan als eerste onze schil er nog overheen leggen. Vervolgens wordt dit weer terug gestuurd naar de fabrikant zodat de uitrol kan beginnen. Op dit moment is er nog geen datum bekend.

Is inmiddels bekend wanneer de Android 9 update voor de branded Nokia 7.1 uit komt? Onder Android One waren maandelijkse updates beloofd, maar mijn toestel draait nog steeds op 8.1 met de november update. De update is al weken geleden door Nokia vrijgegeven en in NL medio december uitgerold.


Is er geen manier om van de branded software af te stappen en gewoon de images van de fabrikant te gebruiken? Ik zie nu niet echt de meerwaarde van branded software. Er staat enkel een Vodafone Start app geinstalleerd...
Reputatie 7
@Richard 116, zoals ik het lees weet je er veel van, maar we komen vaak ook klanten tegen die maar wat proberen en vervolgens wel problemen krijgen met de fabrieksgarantie omdat ze zich niet goed hebben ingelezen. Vandaar dat ik het voor de zekerheid heb aangegeven. Als het qua hardware inderdaad exact is zou het wat betreft software inderdaad niets uit mogen maken. Maar het blijft altijd op eigen risico.
Nog nooit geen last van gehad wat jij opnoemt, maar als je hem bricked dan kan je hem ook weer unbricken, veel ervaring met samsung, en een driver probleem????????(Driverpack Samsung downloaden) eerst je goed inlezen dan de juiste software voor je tel downloaden en opletten welke hardware er inzit check altijd via hardware info. Unbranded software is gewoon software en als je niet root dan trip je knox ook niet, en het garantie verhaal wettelijk gezien mag jij hem gewoon van andere software voorzien is kortgeleden een uitspraak over geweest mits je de juiste software/firmware gebruikt.
Samsung moet gewon voldoen aan het Nederlandse recht. en als je er niet uitkomt kijk gewoon even op XDA ben al 15 jaar lid van dat forum veel info daar en een hoop slimme koppen bij elkaar. en wat je benoemt dat die software niet getest is, de Vodafone toestellen zijn gewoon Samsung toestellen waar Vodafone een schil overheen gezet heeft, dus qua hardware exact gelijk een normaal toestel dus moet softwarematig niks uitmaken toch?????????

Alvast een goed en veilig uiteinde.
Reputatie 7
@Richard 116, welkom op het forum. Als je de unbranded software op je toestel zet maak je het inderdaad unbranded. We raden dat altijd af, het is namelijk niet getest en goedgekeurd voor het specifieke model/type. Ik heb zelfs meegemaakt dat de drivers/hardware anders kan zijn waardoor het toestel helemaal onbruikbaar (bricked) werd. Maar op je eigen risico mag je dat uiteraard doen. Informeer wel bij de fabrikant hoe het precies zit met de fabrieksgarantie, zij hebben daar namelijk specifieke voorwaarden voor.
Maar als je via Odin er en andere versie opzet dan maak je hem unbranded toch????????.
Heb wel vaker een branded versie gehad en heb hier de Nederlandse open PHN/of de Duitse open DBT software opgezet icm een VDF simkaart , gaf geen probleem.

Heb in mijn CSC wel VF staan maar ik kom geen aps tegen van Vodafone op mijn telefoon deze is aangeschaft bij een Vodafone winkel.

En de Vodafone schil hoeft voor mij niet een goed netwerk heb ik liever dan een schil met bloatware met de PHN/DBT ben je vrij in je keuze van wat je er op zet.

En als je hem flashed met home csc dan blijven je bestaande gegevens gewoon op je telefoon staan incl je aps.

Dus kort samengevat ik zet er PHN op en maak gewoon gebruik van het Vodafone netwerk zonder problemen.
Bij branded toestellen, duurt het helaas langer voordat er een update komt. Dit is omdat wij dan als eerste onze schil er nog overheen leggen. Vervolgens wordt dit weer terug gestuurd naar de fabrikant zodat de uitrol kan beginnen. Op dit moment is er nog geen datum bekend.
Heb je een branded toestel of een unbranded?

Branded volgens mij. Er stonden Vodafone apps zoals Start voorgeinstalleerd.
Heb je een branded toestel of een unbranded?

Reageer