Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes

De vernieuwde Vodafone Wallet

http://voda.fo/ne/zw8dg

In maart introduceerden we “contactloos betalen met je telefoon”.
Als eerste in Nederland konden we iedereen laten ervaren wat het is om met je telefoon te betalen, de eerste stap richting de toekomst. We vroegen jullie toen wat jullie ervan vonden. Daarop kregen we veel reacties.

We luisterden naar jullie feedback en hebben de Vodafone Wallet én SmartPass verbeterd.

Verbeteringen aan Vodafone Walletmaak van je telefoon je portemonnee

  • De Wallet is nu eenvoudig te downloaden op alle Android telefoons via Google Play
  • Alle Android gebruikers kunnen hun klanten- en kortingskaarten opslaan
  • Contactloos betalen via de NFC-simkaart kan op veel meer telefoons (>28)
  • Is je Android telefoon nog niet geschikt? Dan kun je dmv de SmartPass sticker betalen
  • Het is duidelijker welke diensten wel of niet mogelijk zijn op jouw telefoon. Er komen steeds meer mogelijkheden
Voordelen Vodafone Wallet

  • Als eerste in Nederland contactloos betalen met je telefoon
  • Altijd al je pasjes bij de hand, Easy!
  • Volledige controle en inzicht via de Wallet app
  • Je kunt zelf je Wallet aan en uitzetten en beveiligen met een pincode, wel zo veilig
  • Ook betalen met je Wallet wanneer je batterij leeg is
  • Exclusief voor Vodafone klanten!
Veel gestelde vragen
Waar kan ik de app downloaden?
Hoe werkt betalen met je Wallet?
Wat krijg je?
Hoe kom ik aan een NFC-simkaart?
Kan ik gebruik maken van Vodafone Wallet?
Kan ik betalen via de NFC-simkaart?
Hoe is te zien of mijn telefoon een Vodafone versie is?
Meer informatie vind je op onze website

Waar kan ik de app downloaden?
Dat kan via Google Play

Hoe werkt betalen met je Wallet?
Betalen met je Wallet gaat gemakkelijk, veilig en snel. Je tikt met je telefoon of sticker tegen de contactloze betaalterminal en klaar! Zo eenvoudig is het. Onder de €25 is geen pincode nodig, voor hogere bedragen vul je je pincode in op de betaalautomaat.
De Wallet wordt steeds verder uitgebreid zodat je straks ook andere betaalkaarten, tickets en kortingsvouchers kunt toevoegen.
Je kunt ook al je klantenkaarten digitaal opslaan in de Vodafone Wallet. Zo heb je altijd al je pasjes bij de hand en loop je nooit meer een korting mis.

Wat krijg je?
Met de Wallet krijg je een veilige mobiele portemonnee waarin je diverse betaalkaarten zoals de SmartPass en klanten- en kortingskaarten kunt opslaan. Je hebt dan altijd al je pasjes bij de hand. In winkels kun je je klantenkaarten laten zien en direct contactloos betalen met je telefoon. In de toekomst kun je ook tickets en kortingsvouchers toevoegen aan je Wallet of reizen met het openbaar vervoer.

Hoe kom ik aan een NFC-simkaart?
Heb je nog geen NFC SIM kaart maar wel een telefoon die ‘betalen via de NFC-simkaart’ ondersteunt, dan kun je gratis een NFC-simkaart afhalen bij een Vodafone winkel of bestellen via de klantenservice.

Kan ik gebruik maken van Vodafone Wallet?
Vodafone Wallet is beschikbaar voor bijna alle Android telefoons (Android 2.3 en hoger). Tijdens de installatie wordt gekeken of jouw telefoon gecertificeerd is om te ‘betalen via de NFC-simkaart’. Is je telefoon (nog) niet geschikt, geen probleem, dan kun je betalen vanuit je Wallet via een sticker met NFC-chip. Download de Wallet app uit de Google Play store en ontdek de mogelijkheden.

Kan ik betalen via de NFC-simkaart?
Vanwege veiligheidsredenen kun je alleen betalen via de NFC-simkaart met telefoons die hiervoor gecertificeerd zijn. Op dit moment zijn alleen bepaalde software versies ondersteund. Kijk dus goed op de lijst op onze website of jouw versie ondersteund wordt en vraag in de winkel altijd om de Vodafone versie.
Als jouw telefoon ondersteund wordt kun je gratis een NFC-simkaart aanvragen via de klantenservice of ophalen in de Vodafone winkel en vervolgens de Wallet installeren.
Staat jouw telefoon er nog niet tussen, of heb jij een variant zonder de vereiste Vodafone software? Dan is het nog steeds mogelijk om de Wallet te installeren. Je kunt er in dat geval voor kiezen om contactloos te betalen via een sticker met NFC-chip.

Hoe is te zien of mijn telefoon een Vodafone versie is?
Als je bij het aanzetten of het uitzetten van je telefoon het Vodafone logo ziet dan heb je vrijwel zeker een Vodafone versie. Dit is echter niet altijd het geval.
In de Vodafone winkel kunnen ze de doos van je telefoon scannen en in het systeem zien of het een Vodafone (VF) versie is of een open market (Vanilla) versie.
Per merk kun je op de onderstaande manier vaststellen of jou telefoon de Vodafone versie is:
HTC: Ga naar Instellingen -> Info -> Software-informatie -> Softwarenummer. Deze code ziet er uit als A.B.C.D, indien C = 161 of 16x dan betreft het een Vodafone versie. Soms staat er ook VF op de doos.
LG: Ga naar Opties -> over de telefoon -> Software informatie -> Softwareversie. In het geval van een Vodafone versie staat er “VDF” of “204-04”.
Sony: Op telefoons met Vodafone versie zijn al diverse Vodafone Apps vooraf geïnstalleerd op de telefoon. Dit is echter geen 100% garantie dat het een VF-branded software is, de apps kunnen namelijk ook later geïnstalleerd zijn.
Samsung: Ga naar het belscherm, en toets de combinatie *#1234# in. Vervolgens krijg je de CSC code te zien. Als in deze code VF staat dan is het een Vodafone versie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Update 02-02-2018:


Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Even een update:

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Bekijk in context

110 Reacties 110
slijkhuis

Gedreven Meedenker
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Eindelijk wallet, geupdate op PlayStore, NFC Simkaart, en jahoor, geen VF toestel (note 3).

"Na de zomer word het voor iedereen beschikbaar".
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Even een waarschuwing aan iedereen: stel GEEN pin code in!
Er zit momenteel een bug in de Wallet app waardoor je niet meer in de app kan inloggen zodra je een pin code hebt ingesteld.
Je kunt de app wissen hoeveel je wilt, je kunt zo vaak mogelijk de app herinstalleren, je komt er gewoon nooit meer in.
JeroenBert

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik krijg bij installatie van de wallet deze melding:
Installatie niet mogelijk.
Er gaat iets fout met instellen van de wallet. Probeer het aub later nog eens.


Cyberco

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja hoor eindelijk na maanden wachten, wel een toestel via Vodafone gekocht is het GEEN VF !@#$%^&*
Hopelijk komt dit ooit nog eens goed! Voordat ik overstap.


DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik heb dus 2 telefoons waar ik het op kon testen: Nexus 5 en LG G3.

Op de Nexus 5 heb ik de Wallet app succesvol ingesteld, totdat ik een PIN code had ingesteld.
Hierdoor kon ik de app nooit meer binnenkomen.
Het invoeren van de juiste PIN code verergerde het alleen maar, want ik kan het maar tot 4 keer 'fout' invoeren om het inlogscherm nog te kunnen zien.
Want dan kan ik de app data nog wissen, maar zodra ik het 5 keer achterelkaar 'fout' invoer, zie ik het inlogscherm nooit meer terug!
Vodafone 3 keer gebeld: de eerste keer heb ik geen email ontvangen, de tweede keer heb ik een email ontvangen 'die ik in Nederland niet kan openen' en de derde keer kreeg ik pas te horen dat er een technische storing gaande is.
Dus op de Nexus 5 ben ik zowel in de app als buiten de app niet meer welkom. :@

Op de LG G3 had ik iets meer geluk, want daar heb ik expres geen PIN code ingesteld.
Kom ik de volgende dag het NS in en de PIN automaat herkent mijn SIM kaart niet eens!
Ik leg mijn telefoon bij de PIN automaat, ik tik het aan, ik houd het daar op een korte afstand, scherm aan, scherm uit, app in, app uit, ik probeerde het allemaal.
En ik werd maar voorschutgezet!

Kortom: kans op falen is wederom 100%.
Voorlopig moet ik het vooralsnog met de ING pas doen.
WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Alleen probleem gehad bij installatie en eerste configuratie maar toen dat eenmaal gedaan was WiFi weer aangezet en sindsdien geen problemen meer gehad met invoeren pincode. Zou wel eens een probleem kunnen zijn met netwerk...
lonkhuijzen

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is al bekend of er een versie komt die werkt op rooted phones? En wanneer komt er de mogelijkheid om eigen bankpassen toe te voegen (abn/rabo/.ing etc)?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @lonkhuijzen,

Daar is op dit moment nog geen informatie over beschikbaar.

Ik zou er overigens niet zo snel op rekenen dat er een versie beschikbaar komt op rooted telefoons vanwege de beveiliging.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Aangezien ik niet in het oude topic kan posten, doe ik het hier wel.

Het ziet ernaar uit dat bedrijven nu eindelijk contactloos betalen op korte termijn gaan accepteren.
Alleen dit weekend heb ik al 5 van de 7 plekken in Breda en omstreken gevonden waar dat al mogelijk is:

Sumo (zeggen van wel, maar ik kon het daar niet).
Australisch café Walkabout.
Watch.
Apothekenpost Etten-Leur.
Bijenkorf (niet echt goed gezien, wel gezien dat er nu pin automaten staan die ook in de Blokker, Watch, Walkabout en de apothekenpost staan).
olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dezelfde foutmelding, ik krijg ook de melding Installatie niet mogelijk. Net als JeroenBert die dit al 3 weken geleden heeft gemeld. Is dit inmiddels opgelost?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @olafd72,

Dit probleem is intern niet bekend. Welke telefoon gebruik je precies? Helpt het bijvoorbeeld als je je telefoon opnieuw start?
olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou dat is niet helemaal waar want via twitter kwam VodafoneNL met de vraag of ik de i1_3 versie heb, anders werkt het niet. Waar ik dit versienummer kan vinden, is mij onbekend.
Opnieuw opstarten heb ik uiteraard gedaan. Wallet deinstalleren en opnieuw installeren, cache leegmaken, etc. Taal van telefoon van Engels naar Nederlands, werkt niet. Weer teruggezet naar Engels, ook niet.
olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Net gebeld. Ik snap er niks van, in ieder geval van de constructie die mij uitgelegd is. Ik heb dus een Z3 met een NFC chip er in. Vodafone Wallet ondersteunt volgens de lijst met goedgekeurde toestellen wel mijn toestel, maar de NFC wordt niet gebruikt, niet ondersteunt. Ook al heb ik een moderne NFC chip in mijn supermoderne toestel, ik moet een Vodafone sticker met NFC chip op mijn toestel plakken of ik moet een simkaart met een NFC chip van Vodafone aanvragen. met sticker en simkaart heb ik dus twee NFC chips op/in mijn toestel! Ik moet dan dus mijn huidige NFC chip uitzetten, waardoor ik dus ook weer heleboel NFC funcitonaliteit mis waar ik juist mijn ingebouwde NFC chip dus logischerwijs voor wil gebruiken.. Dat is toch raar? Of mis ik iets?
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@olafd72

Volgens onze website:

Betalen via de NFC-simkaart kan vanwege veiligheidsredenen alleen met telefoons waarvan de softwareversie gecertificeerd is. Tijdens de Wallet installatie wordt gekeken of jouw telefoon gecertificeerd is. Hier zie je welke telefoons gecertificeerd zijn. De volgende versies van de Z3 ondersteunen direct betalen via NFC-simkaart:

Sony Xperia Z3 (i1_3) Alleen de Vodafone versie - te herkennen als er Vodafone apps voor-geïnstalleerd waren
Sony Xperia Z3 compact (i3_2) Alleen de Vodafone versie - te herkennen als er Vodafone apps voor-geïnstalleerd waren
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Dat van LG is sowieso onzin:
1. Er bestaat geen branded LG G3 toestel.
2. Er bestaat al helemaal geen LG G3 S.

Dan is mijn vraag nogmaals: wanneer worden eindelijk de vanilla toestellen ondersteund?
Het zou 'aan het eind van deze zomer' al moeten gebeuren, maar de herfst is allang al begonnen.

Kijk je naar Orange PL, dan is de enige vereiste dat je een Orange abonnement, een NFC SIM en een Poolse bankrekening hebt.
Veel beter geregeld dus, en nog veel eerder ook aangezien zij dit al sinds begin 2013 doen!
Dus waarom duurt iets in Nederland zo lang terwijl het in vele andere landen (USA, Polen, Australië, Japan, UK, Singapore, etc.) het al jaren lang volledig wordt toegepast?

Maar aan de andere kant zijn er nog landen die nog erger achterlopen op contactloos betalen, bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland.
hds

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vorige week werd ik gebeld door iemand van VF. Ik zou een nieuwe simkaart krijgen met NFC .
Mijn tweede dus.

Twee dagen later de sim ontvangen.
De wallet gedeïnstalleerd, en opnieuw geïnstalleerd.

Helaas, de wallet laat zich niet installeren.
Het werkt dus nog niet.

olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maartje, zoals je kan lezen begrijp ik dat allemaal. Waar het mij om gaat is dat ik een supermodern toestel heb aangeschaft met een NFC chip er in. Die kan ik dus bij Vodafone niet gebruiken, heb ik dus niks aan, omdat ik bij jullie een NFC simkaart nodig heb of een sticker. In beide gevallen krijg ik dan dus een extra NFC chip en kan ik de NFC van mijn toestel dus niet gebruiken. Waarom is dat? Waarom kan ik mijn NFC chip niet gebruiken ipv een sticker of aparte NFC simkaart?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi olaf, de NFC-chip is uiteraard niet onklaar ofzo ;). Echter, specifiek ons betaalproduct, Vodafone SmartPass, kun je NOG niet gebruiken via je NFC chip.

Er zijn 2 factoren, enerzijds de hardware (je sim en NFC chip) en anderzijds de software (android). Omdat de software op je telefoon de betaling doorstuurt en je NFC-chip aanstuurt en we zeker willen zijn dat er daarin nergens gerommeld wordt, is op dit moment alleen nog via branded android-versies op specifieke toestellen direct betalen met SmartPass via de chip mogelijk. Het is nog een nieuw product, en we willen zeker weten dat er niks mis gaat. Op de gecertificeerde toestellen weten we dat zeker. Aan het certificeren van meer toestellen en "vanilla" android-versies werken we hard. Het is puur een kwestie van veiligheid 🙂

En uiteraard kun je de chip, via een andere toepassing dan die van ons, gewoon gebruiken als je dat zou willen.
olafd72

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dus de gecertificeerde toestellen met NFC chip kunnen wel zonder sticker of NFC simcard ? Ik vind het maar onduidelijk hoor, maar de Z3 is toch gecertificeerd, waarom heb ik dan een NFC sticker of NFC simcard nodig?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic