DuurzaamMartin

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Introductiefilm Eco-score - Wat is het? door Martin de Jong

Hi allemaal,

Mijn naam is Martin de Jong en ik ben duurzaamheidsmanager bij Vodafone. Je zou kunnen zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor het groene ondernemen door Vodafone. Ik zeg altijd dat ik de leukste baan bij Vodafone heb. Dat vind ik ook echt, ik hou mij bezig met de wereld een beter maken en ik word er nog voor betaald ook! Mijn werk kun je in tweeën verdelen: Er voor zorgen dat Vodafone zelf ilieuvriendelijker wordt en onze klanten helpen zelf milieuvriendelijker te worden door het gebruik van onze diensten en producten. Dus aan de ene kant hou ik mij bezig met o.a. energie besparingen, papierloos werken en leveranciersketen. Aan de andere kant hou ik mij bijvoorbeeld bezig met recycling en hergebruik van mobiele telefoons, CO2-besparingen door het flexibel werken en het duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons: de eco-score.

Ik woon in Haarlem, ik ben getrouwd en vader van 2 kleine kinderen. Ik heb heel veel kunnen reizen in de wereld. En tijdens mijn reizen heb ik met eigen ogen kunnen zien wat ecologische schade economische groei kan veroorzaken. Dat heeft mij heeft mij gemotiveerd om marketing vaarwel te zeggen en mij in te zetten voor de betere wereld. Ik weet het, dat klinkt heel idealistisch, en dat is het eigenlijk ook. Toen ik begon met duurzaamheid merkte ik ook het hoge geitenwollensokken gehalte. Iets wat mij, met mijn geloof in gereguleerde marktwerking, tegen de borst stuitte. Maar inmiddels is het groene ondernemen heel normaal geworden en bij Vodafone zelfs strategisch belangrijk geworden. 80% van onze klanten hebben laten weten dat ze positief zijn over onze inspanningen voor een duurzamer Vodafone en ik merk dat ik daar energie van krijg. Ik vind het heel belangrijk om te weten van onze klanten vinden, dat geeft mij een beter idee wat er achter de cijfers zit. Dus ik ga graag met jou in discussie op dit forum. Jouw mening telt echt: power to you!


Gr. Martin
Duurzaamheidsmanager Vodafone




12 Reacties 12
Herman56

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
beste Martin,
bedankt voor je uitleg. Goede zaak, want de effecten van de elektronica-productie zijn vaak ernstig en vrijwel onbekend. Persoonlijk probeer ik al jaren zo te consumeren dat ik slavernij, uitbuiting, milieuvervuiling, CO2-productie, grondstof- en energieverspilling voorkom of tegenga, en dat is lastig als de productieketen zo complex en mistig is als bij mobiele telefoons. Ik las ruim 2 jaar geleden dat Vodafone de Samsung Blue Earth zou gaan verkopen en heb hem bij de volgende verlenging van mijn abonnement ongezien aangeschaft. Ondanks wat tekortkomingen voldoet hij nog wel, als orienteer ik mij voorzichtig op een nieuwe. Ik reageer graag op je uitnodiging.
Ergens op de Vodafone-site staat:
"Groene telefoons
Er waren twee groene telefoons beschikbaar bij Vodafone: de PUMA telefoon van Sagem en de Samsung Blue Earth. Beiden zijn met zonnecellen uitgerust en van milieuvriendelijke materialen gemaakt. Helaas werden deze telefoons niet goed verkocht in Nederland."

Ik ben al jaren sterk gemotiveerd om een mens- en milieuvriendelijke telefoon te hebben. Ik heb daarom veel moeite gedaan om uit te vinden of die al bestonden. Toch heb ik nog nooit van de PUMA gehoord. Ik herinner me dat de verkoper zei dat de Blue Earth die ik kocht de laatste uit de voorraad was, en dat er ook maar iets van 300 in heel Nederland bestonden. Ik heb er ook nooit iemand mee gezien.
Dat Vodafone ze in Nederland niet goed heeft verkocht, is helaas dus maar de helft van het verhaal. Het komt volgens mij omdat er
1. geen reklame voor is gemaakt, sterker nog, bijna geen publiciteit aan is gegeven;
2. ze te weinig in voorraad waren, en dus niet konden worden verkocht.
Maar ik zie graag marketingonderzoeksgegevens (je kent vast nog mensen bij de afdeling) die mij van het tegendeel kunnen overtuigen.

Even over de eigenschappen van de Blue Earth: het was van Samsung niet handig dat ze hun eigen platform erop hebben gezet, en geen Android of ander populair systeem. Ik ben trouwens een paar uur bezig geweest om het besturingssysteem te achterhalen, want het werd nergens vermeld (ook niet bij de specs op de Vodafone-site). Apps en spelletjes zijn dus nauwelijks te krijgen, en andere werken er uiteraard niet op. Voor mij voldoende, maar voor de meeste gebruikers natuurlijk reden om een echte smartphone te kiezen.
Technisch bleek de telefoon ook soms tekortkomingen te hebben, die volgens mij niets met de duurzame productie te maken hebben. Meest storend is dat het touchpad soms behoorlijk ongevoelig is en regelmatig zelfs zo maar bevriest. BlueTooth heeft soms verbindingsproblemen, en de USB-kabelverbinding naar de pc heeft nooit gewerkt. De navigatie vind ik niet altijd handig. Het zonnepaneeltje is een leuke duurzame gimmick, maar heeft wat principieel-technische beperkingen. Updates van de besturing zijn er niet meer geweest (maar dat wist ik bij aankoop natuurlijk niet), ook de Vodafone-site beloofde altijd veel, maar wist nooit iets van deze telefoon.
Ik heb al verschillende keren Samsung benaderd of ze belangstelling hadden voor feedback. Soms bereikte ik een vriendelijke maar hulpeloze klantenservice. Serieuze reactie of hulp heb ik nooit gekregen. Voor mij voldoende om voorlopig geen Samsung-producten meer te kopen.
Misschien hebben jullie als groot bedrijf wel ingangen. Als Vodafone belangstelling heeft voor gemotiveerde gebruikersfeedback/meedenkers voor duurzame (PPP) mobiele elektronica (en/of marketing ervan), dan kom ik graag een keer gedachtewisselen.

Intussen kondig je wel aan dat de ecoscore 'vanaf nu' bij de telefoons staat, maar dat is nog lang niet bij allemaal, en waar het logootje wel staat, is vaak de score nog niet bekend.
Ik probeerde de link naar de uitleg (naast het logo), en merkte dat de link in het popupvenster naar de webpagina (www.vodafone.nl/ecoscore) doorgeschakeld is naar http://over.vodafone.nl/duurzaam/klant-control/eco-score, en die pagina bestaat niet. Dat helpt natuurlijk niet, als je iets nieuws introduceert. Een half jaar of zo geleden heb ik dat ook al gemeld, en er zou iets aan worden gedaan. Nog niet dus. Ook bij Vodafone heeft het onderwerp blijkbaar nog geen prioriteit.
En ik zou graag telefoons kunnen rangschikken op Eco-score, om makkelijk een nieuwe zo eco-mogelijke te kunnen vinden (geen haast ;-)). Kun je dat regelen?
Hartelijke groet,
Herman Radstake
DuurzaamMartin
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Herman,
 
Dank je wel voor je uitvoerige reactie. Goed om ook eens iets van een bewuste consument te horen. Volgens mijn gegevens zijn er in Nederland door Vodafone 900 Samsung Blue Earth telefoons verkocht en nog veel meer niet verkocht.  Het toestel had inderdaad zijn beperkingen, zowel functioneel als commercieel. Je merkt ook dat mobiele telefoons die duurzaamheid uitstralen zoals de Blue Earth en de PUMA gewoon  niet verkocht worden. Maar niet omdat ze duurzaam zijn, maar omdat er functionaliteiten missen. Ik zie gelukkig veel meer duurzame innovaties in nieuwe toestellen terugkomen, maar dat is minder zichtbaar voor de gebruiker. Een voorbeeld hiervan vind ik de batterijtechnologie. Hier is de afgelopen jaren veel in verbeterd (bijv. oplaadtijd), maar er kan nog veel verbeteren (bijv. vervangbaarheid).
 
De eco-score zie ik als een eerste stap naar de verdere verduurzaming van de sector. Er is nog geen gebruikersplatform van de eco-score, maar ik vind het een goed idee, en zal je aanbod zeker aannemen als het er van komt. De eco-score is dus een eerste stap, we hebben een tweede stap net afgrond, een korte herziening van de methode. Dankzij de input van Nederlandse stakeholders is bijvoorbeeld meer weging aan duurzame innovatie gegeven.
 
We zijn nu bezig met een derde stap, met name gericht op het verhogen van klantrelevantie. Ik zit hierbij te denken aan het vermelden van batterijverbruik en oplaadtijd op de prijskaartjes, denk je dat dit voor klanten relevant is?
 
Vanaf vrijdag 21-9 werkt de korte URL weer , maar de verder informatie over de eco-score is nu ook te vinden op http://over.vodafone.nl/duurzaam/handige-tips-tools/eco-score.  En ja een overzicht van de meeste duurzame telefoons is handig. Voor zowel smart telefoons als basis telefoons geldt dat Nokia de top 3 beheerst met verschillende modellen. Voor smart telefoons is Sony Ericsson een goede 2e gevolgd door RIM (BlackBerry). Dat laatste komt vooral door kleinere schermen van het toestel. Bij de basis telefoons is naast Nokia, weer Sony Ericssons de 2e met Samsung als derde.
 
Top 3 Smart Phones
Nokia    C5 - 00   4,1
Nokia    C5 - 5MP 4,0
Nokia    E5           3,9
 
Top 3 Basic Phones
Nokia    100         4,1
Nokia    C1 - 02   4,1
Nokia    C2 - 05   4,1
 
Nogmaals dank voor je reactie. Laat het me weten als je nog vragen of opmerkingen hebt.
Martin
SimonePivar

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Martin,
 
Dank voor deze uitleg. Toen ik laatst in de Vodafone winkel was, was de kennis hierover vrij summier bij de medewerkers. Misschien een tip om ze hier beter in te trainen?
Maar dit terzijde... Hoewel ik zelf zeer positief sta tegenover dit label -en dit ook meegenomen heb bij mijn keuze- vraag ik me wel af wat de waarde is. Zal Vodafone op termijn toestellen met een lage eco-score uit de verkoop halen?
 
Hoor graag je reactie,
 
Met hartelijke groet,
 
Simone Pivar
Starcurling

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Martin,
 
Goed verhaal dat veel meer aandacht verdient. Gaan jullie ook telefoons verbannen als deze te zwaar bevuilend zijn?
DuurzaamMartin
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Simone,
 
Dank voor de tip over de kennis van onze medewerkers. Alle medewerkers in onze winkels hebben een training gevolgd en de eco-score is voor nieuwe medewerkers ook een onderdeel van hun training. Je kunt ook niet van onze medewerkers verwachten dat de kennis meteen zo diepgaand is dat er direct antwoord gegeven kan worden. Maar ik neem dit signaal mee in de verdere refresh van de eco-score.
 
Voor je vraag over het gevolg van de eco-score voor vervuilende toestellen, kijk even naar het antwoord dat ik op deze vraag heb gegeven van starcurling.
 
groet, Martin
DuurzaamMartin
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hallo Starcurling,
 
Dank voor het compliment. En nee we gaan geen toestellen met een lage score verbannen. Wel is het zo dat we de deel-scores met alle fabrikanten bespreken en hun de verbeterpunten laten weten. Ook leggen wij de lat ieder jaar hoger. Dus een toestel wat in 2012 nog een 3,1 kon halen, zal in 2013 een stuk lager gaan scoren. Verder bespreken wij met de fabrikanten wat wij aankomende jaren verwachten op het gebied van duurzaamheid.
 
Op dit moment is het dus aan jou als consument om te kiezen voor een toestel met een hogere eco-score. Er zijn ook nog toestellen (van 1 fabrikant) zonder score, dat vind ik persoonlijk nog erger dan een toestel met een lage score. Maar dat neemt niet weg dat sommige toestellen zo laag scoren dat ook ik mij vraagteken zet bij de verkoopbaarheid van een dergelijk toestel. Dus het is echt power to you: koop een toestel met een hoge eco-score!
 
Martin
Herman56

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
beste Martin,
ik heb er anderhalf uur over gedaan om een uitgebreid antwoord geschreven, maar bij het verzenden 'mislukte de verificatie', en is het verdwenen :-((.
Kern van mijn antwoord was dat ik je argumentatie zwak vind, met motivatie waarom, en dat Vodafone de indruk wekt te greenwashen. En de IT van website en forum rammelt. Ik zal niet snel meer de moeite nemen om serieus en lang te reageren.
Mocht je meer willen weten, dan lees ik het graag in mijn mail (herman@cccommunicatie.nl) , aangezien dit forum geen melding van antwoorden geeft. Vandaar ook dat ik nu pas reageerde.
Vriendelijke groet,
Herman Radstake
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
hey Herman, je kunt je op dit topic abonneren door dit aan te geven bij het plaatsen van het bericht, of door bij onderwerpopties te klikken op abonneren 🙂
DuurzaamMartin
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Samsung Galaxy Ace Style4,1
Vodafone Smart 4 Turbo 3,7
Samsung Galaxy Note Edge3,7
Galaxy S5 Mini3,7
Xperia M2 E3 IPX3,6
Samsung Galaxy-A3-LTE3,6
Galaxy A53,6
Eider VE3,6
Samsung Galaxy S53,5
RIM Q20 (Classic)3,5
Sony E23,5
Samsung Galaxy Alpha3,4
Nokia Lumia 9303,4
HTC V01 (Desire 320)3,3
Roadrunner (Lumia 530) 3,3
Vodafone Smart 4 Power 985N (Bagheera)3,2
TCT Soul- 3.5 VF 6853,2
Samsung Galaxy Note43,1
Sony Zperia "Z3”3
RIM Passport3
Huawei Ascend G73
HTC A11 (Desire 510) 3
HTC M83
DuurzaamMartin
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Een nieuwe geupdate versie met nieuwe eco-scores:

SupplierDevice nameFinal score -ECO format
SamsungGalaxy Young23,9
SamsungG360F Galaxy Core Prime3,7
SamsungJ100H Galaxy J13,7
LGG4c3,7
SamsungE1200i VE3,6
SamsungGalaxy A33,6
SamsungGalaxy A53,6
SamsungG925F Galaxy S6 Edge3,5
TCTVF895 Smart Prime 63,5
HuaweiP8 Lite3,5
SamsungG920F Galaxy S63,4
HuaweiP83,4
SonyXperia Z5 Compact3,4
SonyXperia M4 Aqua3,3
LGG43,3
VodafoneVodafone Smart Speed 63,3
SonyXperia Z53,2
SamsungSamsung Galaxy Note43,1
HTCHTC One M93,1
SonyXperia Z33,0
RIMPassport3,0
HuaweiHuawei Ascend G73,0
LGLeon 4G3,0
HTCOne M8s3,0
VodafoneVodafone Smart Ultra 63,0
SonyXperia Z3 Compact2,9
RIMQ102,6
TCTVF695 Smart First 62,3
DuurzaamMartin
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
In 2016 is Vodafone gestopt met de eco-score. Zowel in Nederland als internationaal. Uiteindelijk heb ik als bedenker het definitieve besluit zelf genomen. Met pijn in mijn hart. Uiteraard. Zie onderstaand blog dat hierover op Vodafone.nl gepubliceerd is.

De impact van de eco-score
Op 1 november 2011 was het zover. De eco-score, het eerste duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons, werd geïntroduceerd. Bijna 70% van het totale assortiment van Vodafone Nederland kreeg toen een score die de ecologische en maatschappelijke impact inzichtelijk maakt door een cijfer 1 (slecht) tot 5 (goed) te geven.
Door vervolgens samen te werken met Forum to the Future en Telefonica O2, kreeg de eco-score een onafhankelijker karakter en werd een belangrijke stap gezet richting een internationaal en sectorbreed label. De eco-score is uiteindelijk in 10 andere Vodafone-markten ingevoerd: Australië, Tsjechië, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Nieuw-Zeeland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Ik schrijf dit alles bewust in verleden tijd, want wellicht is het je opgevallen: Vodafone vermeldt geen duurzaamheidslabels meer op prijskaartjes, folders en onze website. We hebben namelijk besloten te stoppen met het voeren van de eco-score, in alle markten.

Niet relevant? Vanaf het begin bleek dat de consument duurzaamheid niet als belangrijk keuzecriterium hanteert. Uit een omvangrijke evaluatie van Vodafone samen met de TU Delft in 2012 bleek weliswaar dat 80% van onze klanten positief was over de eco-score. En 50% van onze klanten gaf aan de score te willen gebruiken bij de selectie van een telefoon. Maar slechts 5% gaf aan de score daadwerkelijk te gebruiken als onderdeel van het keuzeproces… In 2015 heeft er opnieuw een evaluatie plaatsgevonden. Belangrijke vraag: is de houding van consumenten ten opzichte van de eco-score en het meewegen van milieucriteria bij de aanschaf van een mobiele telefoon verbeterd? Het antwoord hierop is duidelijk: nee. De evaluatiescores zijn weliswaar iets beter, maar nog steeds vinden onze klanten de eco-score niet relevant genoeg om mee te nemen bij hun keuze voor een mobiele telefoon .

Klanten waarderen de eco-score, maar de overgrote meerderheid laat zijn keuze er niet vanaf hangen. Ik zei al eerder dat dat bij duurzaamheidsonderwerpen niet ongebruikelijk is. En dus hebben wij juist geprobeerd klantrelevantie voor de eco-score te creëren, zie onderstaande infographic:

Mobiele telefoonproducenten
Wij hebben bij de mobiele telefoonproducenten bijgedragen aan verbetering van eco-prestaties. Zo heeft een grote telefoonfabrikant in 2013 de eco-score toegevoegd aan de ontwerpcriteria voor nieuwe toestellen en onderdeel gemaakt van de beloningen van de ontwerpers van de toestellen. In 2014 en 2015 heeft dit geleid tot een betere score van de toestellen van deze telefoonfabrikant. En ik vermoed dat dit ook andere toestelleveranciers heeft gemotiveerd; de scores van de verschillende mobiele toestellen zijn namelijk verbeterd vergeleken met vijf jaar geleden. We zien met name dat slecht scorende leveranciers sterke verbeteringen hebben laten zien. Maar ook de hoog scorende leveranciers zijn beter geworden. Het laatste jaar zien we echter geen verbeteringen meer. De goed scorende leveranciers blijven op hetzelfde niveau en de slecht scorende leveranciers, scoren nu gemiddeld.

Hoe nu verder?
Uiteindelijk levert de inzet van mobiele telefonie een positieve bijdrage aan het milieu. Maar ik vind dat we, ondanks dat we de eco-score voor klanten niet meer vermelden, moeten blijven streven naar optimalisatie van milieuwinst. Daarom blijven we ‘aan de achterkant’ leveranciers stimuleren om milieuvriendelijker en socialer te opereren. We blijven hoge ethische, gezondheids-, sociale en milieunormen eisen van al onze leveranciers, en met hen samenwerken om betere milieu- en maatschappelijke prestaties te behalen in de volledige keten. We gaan ons samen met hen richten op de industriebrede impact van onze dienstverlening, in plaats van de nadruk te leggen op de impact van specifieke telefoons. Het maken van afspraken hierbij is niet voldoende. Daarom zullen onze auditteams ook gaan controleren of leveranciers zich aan de afspraken houden. Hierbij trekken we op met 10 andere mobiele operators om zo ook een sterker signaal vanuit ons te laten horen.
We blijven ook de circulaire economie stimuleren door het voor onze consumenten- en zakelijke klanten aantrekkelijk te maken om gebruikte mobiele telefoons te hergebruiken.

Ik schrijf dit blog wel met een dubbel gevoel. Als bedenker van de eco-score 1.0 is het natuurlijk jammer dat ik moest besluiten om met de eco-score te stoppen. Aan de andere kant, het was een succesvolle en vooral interessante manier om duurzaamheid te vertalen naar iets concreets. Ik, wij, hebben veel geleerd. Kennis die we nu kunnen toepassen bij de volgende stappen.

Via de duurzaam ondernemen-pagina’s op www.vodafone.com houden we jullie op de hoogte van de vorderingen.
Martin de Jong


Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
 
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic