Ieke10

Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Alleen ‘s nachts wordt er internet data afgeschreven in de Vodafone app

Wat ik heel irritantcindt is dat als je de mobiele data aanlaat staan je niet meer kunt zien hoeveel data je hebt verbruikt tijdens een sessie. Dit wordt altijd onder een tijdstip ‘s nachts ingevoerd. Ik wil soms graag weten hoeveel data een sessie heeft gekost maar op deze manier kan ik dat niet beoordelen omdat hij weer bij een andere sessie van ‘s nachts is opgeteld. Waarom vermelden jullie tijden die gewoon niet kloppen. ‘ s Nachts lig ik in bed op mijn WiFi terrein en hoort hij helemaal geen data te gebruiken. Ik weet dat dit soms toch wel eens gebeurd maar geen tientallen of soms honderden mb’s. Die zijn en van overdag geweest, dat snap ik. Maar zet ze dan ook onder het juiste tijdstip. Dan heb ik een beetje meer inzicht.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Dan zou ik deze info eens uitvoeren:

Wi-Fi Assistentie uitschakelen

Je kunt Wi-Fi Assistentie uitschakelen en weer inschakelen via de instellingen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk.
  • Blader naar beneden totdat je de schakelaar Wi-Fi Assistentie ziet.
  • Zet de schakelaar uit.


Wi-Fi Assistentie: oppassen met beperkte databundel

Deze nieuwe functie in iOS9 moet het leven eigenlijk makkelijker maken, maar komt komt alleen van pas bij mensen met een grote databundel. Staat de schakelaar aan, dan schakelt de iPhone automatisch over naar 3G of 4G. Automatische app-updates en andere achtergrondactiviteiten op je iPhone kunnen dan heel wat dataverkeer veroorzaken en dat is slecht nieuws voor mensen die zuinig moeten omspringen met hun MB’s. Wi-Fi Assistentie kan ook in actie komen als je toegang tot een mobiel netwerk is verlopen, bijvoorbeeld wanneer je in een hotelkamer of op een congres betaalde, tijdelijke toegang tot het draadloze netwerk hebt gekocht. Wi-Fi Assistentie heeft ook wel voordelen: je batterij gaat langer mee, omdat je iDevice niet steeds probeert om opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk.


Dataverbruik per app bekijken

Mocht je benieuwd zijn naar het dataverbruik van je telefoon, dan kun je dit zelf eenvoudig bekijken. Ga hiervoor naar Instellingen -> Mobiel netwerk. Onder het kopje Mobiele datagebruik zie je staan hoeveel data je gebruikt hebt in de huidige periode. Deze periode wil zeggen het moment vanaf de laatste keer dat je de gegevens opnieuw ingesteld hebt. De exacte datum en tijd hiervan vind je helemaal onderaan deze pagina, onder de knop Stel gegevens opnieuw in. Op deze pagina vind je ook een lijst van alle apps die op je toestel staan met bijbehorend dataverbruik in diezelfde periode.


Bepalen welke apps data mogen gebruiken

Je kunt op het scherm hierboven niet alleen zien hoeveel data de apps verbruiken, maar je kunt ook toestemming geven voor dataverbruik. Wil je bijvoorbeeld niet dat Facebook je databundel opslurpt, dan zet je de schakelaar uit. De app mag in dat geval alleen nog data via het Wi-Fi-netwerk ophalen en niet via 3G of 4G.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Hoi Ieke10
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe het systeem werkt bij Vodafone maar ik kan me goed voorstellen dat ze nooit realtime kunnen inzien wat je doet. Dat gebeurd altijd achteraf en waarschijnlijk plaatsen ze dan ook op dat moment de gebruikte data van de uren er voor. Weet niet of het handig is of niet? Maar als je wenst te willen weten wat in de nacht gebruik maakt van je data dan zou ik daar een app voor downloaden, die zijn er genoeg. Eentje zoeken die voor je kan bijhouden wanneer er gebruik is gemaakt van je data.

Zoals je zegt, sommige telefoons gebruiken toch in de nachten 4G data omdat het dan net niet goed zou werken met Wifi of dat er een kleine hik in de verbinding zit. Dat is overal zo en ook bij jou op je Wifi terrein, echt. Maar goed, je zou dus kunnen kijken voor een app?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi Ieke10

Een data sessie wordt pas geregistreerd zodra de sessie ten einde is. Hierbij dient dus of alles betreft data afgesloten te zijn of de telefoon gaat in een slaapstand waardoor het uitgeschakeld wordt. Het is ook logisch dat we hem niet eerder dan dat kunnen registreren.
Hierdoor zie jij dat de sessie tot snachts heeft geduurd terwijl je eigenlijk al sliep.


Wat voor een toestel Heb je als ik vragen mag? Ik wil namelijk weten of je slimme netwerkwissel/wifi assistentie hebt aan staan. Deze mag voor de zekerheid eens uitgezet worden zodat er geen verbinding met het netwerk wordt gemaakt als je verbonden bent met de Wi-fi. Deze optie zorgt er namelijk voor dat als het netwerk buiten sterker is dam de wifi, er automatisch verbinding wordt gemaakt met het netwerk. Dit kan ook vaak MB's schelen. Staat Deze optie uit en je gaat over op WiFi dan wordt ook de verbinding verbroken em dus eerder geregistreerd.
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Oké, dat snap ik. Ik heb een iPhone 5s.
Maar dan nog lijkt het erop dat ik alleen in de nacht internet er is zelden een tijd overdag in mijn lijst. Voorbeeld laatst heb ik een keer overdag in de auto live gesteamd. Ik wilde graag weten hoeveel mb’s dat opslubt. Maar dan zie ik dus een tijd terug van in de nacht met 405 mb om 2:03. Dat vind ik dus heel vreemd. Maar ik snap dat als er al een verbinding bestond op dat moment dat het erbij geteld wordt.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Dan zou ik deze info eens uitvoeren:

Wi-Fi Assistentie uitschakelen

Je kunt Wi-Fi Assistentie uitschakelen en weer inschakelen via de instellingen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk.
  • Blader naar beneden totdat je de schakelaar Wi-Fi Assistentie ziet.
  • Zet de schakelaar uit.


Wi-Fi Assistentie: oppassen met beperkte databundel

Deze nieuwe functie in iOS9 moet het leven eigenlijk makkelijker maken, maar komt komt alleen van pas bij mensen met een grote databundel. Staat de schakelaar aan, dan schakelt de iPhone automatisch over naar 3G of 4G. Automatische app-updates en andere achtergrondactiviteiten op je iPhone kunnen dan heel wat dataverkeer veroorzaken en dat is slecht nieuws voor mensen die zuinig moeten omspringen met hun MB’s. Wi-Fi Assistentie kan ook in actie komen als je toegang tot een mobiel netwerk is verlopen, bijvoorbeeld wanneer je in een hotelkamer of op een congres betaalde, tijdelijke toegang tot het draadloze netwerk hebt gekocht. Wi-Fi Assistentie heeft ook wel voordelen: je batterij gaat langer mee, omdat je iDevice niet steeds probeert om opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk.


Dataverbruik per app bekijken

Mocht je benieuwd zijn naar het dataverbruik van je telefoon, dan kun je dit zelf eenvoudig bekijken. Ga hiervoor naar Instellingen -> Mobiel netwerk. Onder het kopje Mobiele datagebruik zie je staan hoeveel data je gebruikt hebt in de huidige periode. Deze periode wil zeggen het moment vanaf de laatste keer dat je de gegevens opnieuw ingesteld hebt. De exacte datum en tijd hiervan vind je helemaal onderaan deze pagina, onder de knop Stel gegevens opnieuw in. Op deze pagina vind je ook een lijst van alle apps die op je toestel staan met bijbehorend dataverbruik in diezelfde periode.


Bepalen welke apps data mogen gebruiken

Je kunt op het scherm hierboven niet alleen zien hoeveel data de apps verbruiken, maar je kunt ook toestemming geven voor dataverbruik. Wil je bijvoorbeeld niet dat Facebook je databundel opslurpt, dan zet je de schakelaar uit. De app mag in dat geval alleen nog data via het Wi-Fi-netwerk ophalen en niet via 3G of 4G.
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Goed, ik heb de WiFi assistentie uitgezet en zal het eens een paar dagen uitproberen. Bedankt voor jullie hulp tnt.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Graag gedaan! Ik hoor graag of dit al geholpen heeft Ieke10
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Nee, werkt allemaal niet. Opnieuw een voorbeeld. Vrijdag op zaterdagnacht om 2:51 staat 71 mb (zaterdag middag heb ik een app gedownload) maar om 5:51 staat 8,57 kb. Hoe kan het dat de app die pas in de middag wordt gedownload er ‘s nachts al om 2:51 staat terwijl er ‘s nachts om 5:51 een nieuwe sessie lijkt te ontstaan. Overigens lig ik rond die tijden gewoon te slapen en ben ik thuis in mijn wifinetwerk. Dit is toch gek? Of ben ik gek!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Naar mijn mening en ervaring probeert hier een app verbinding te maken (synchroniseren, updaten etc).
71 MB en 8,57 KB is namelijk niet veel (eigenlijk is dit heel weinig).
Dit zal dan ook niet je sessies van in de middag zijn.
Ik raad je aan om eens morgenvroeg de data op te vragen per vannacht 22-08 in je toestel. Hierdoor krijg je te zien wat er verbinding maakt met het internet.

Omdat Apple niet per dag kan inzien, zul je hem bij mobiele data straks voordat je het toestel neerlegt, moeten resetten betreft het verbruik
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik denk wel dat het de middagsessie is omdat er de rest van de dag niets meer is bijgekomen en dat is eigenlijk altijd. Overdag lijkt het alsof ik niet internet terwijl ik dat natuurlijk wel doe en zeker ook via de mobiele data omdat ik dan vaak niet in wifigebied ben. Het downloaden heb ik bewust via mobiele data gedaan maar zijn dus niet in de middag terug te vinden.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ook dit zou je natuurlijk overdag kunnen uitproberen zodat je ziet waaraan het verbruikt wordt. Echter raad ik aan om dit ook savonds te doen. Zodat je precies kunt uitsluiten wat dit is geweest.
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hier twee voorbeelden waarbij ik via mobiele data overdag app’s heb gedownload:
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
En inderdaad het zijn geen grote hoeveelheden maar dan nog hoe verklaar je dat dit allemaal alleen maar ‘s nachts gebeurd ipv overdag.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Geen idee, wat dit precies is, maar door het te gaan uitsluiten, weet je wel wat of welke app het is zodat je hem kunt beperken hiertoe.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11821Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Zet je toestel eens in vliegtuig modes als je naar bed gaat 🙂
Als die dan in de nacht nog info heeft opgegeven dan kan het zijn dat dit een correctie is van de dag of juist nog een aantal data van de avond? Een mobiel uitzoeken waarom en/of waarom niet data gebruik is heel erg lastig 🙂
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik ga nogmaals proberen duidelijk te maken wat ik bedoel:
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ieke10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Zoals je kunt zien zijn de foto’s van verschillende tijdstippen overdag van vandaag. Iedere keer (en dat klopt ook, want dan heb ik van mobiele data gebruik gemaakt. Is de stand hoger maar telt alles op bij 1:38. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Het gaat me niet om de hoeveelheid ‘s nachts maar om het tijdstip dat gebruikt wordt. Tussen de tijden door ben ik ook steeds weer in een wifigebied geweest waar ik gebruik van maakte. En dat fenomeen vind ik dus vreemd. Hoezo staat bijna alle data weggeschreven ‘s nachts?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic