jvandem

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Batterijproblemen na android update Xperia Z

Update: door

Vorige week heb ik mijn telefoon, zoals aanbevolen, geupdate naar Android 4.4.2 met Build 10.5.A.0.230.

Sindsdien is mijn accu binnen een paar uur leeg. Het batterij overzicht geeft aan dat Google Services 86% (!) van mijn totale batterijverbruik representeert. Mijn telefoon is praktisch onbruikbaar, ja ik best wel bellen maar daar heb ik m niet voor gekocht.

Is vodafone op de hoogte van deze problemen? Andere fora staan er vol over en Sony schijnt op de hoogte te zijn, maar er komt weinig nieuws naar buiten.
Vorige week heb ik mijn telefoon, zoals aanbevolen, geupdate naar Android 4.4.2 met Build 10.5.A.0.230.

Sindsdien is mijn accu binnen een paar uur leeg. Het batterij overzicht geeft aan dat Google Services 86% (!) van mijn totale batterijverbruik representeert. Mijn telefoon is praktisch onbruikbaar, ja ik best wel bellen maar daar heb ik m niet voor gekocht.

Is vodafone op de hoogte van deze problemen? Andere fora staan er vol over en Sony schijnt op de hoogte te zijn, maar er komt weinig nieuws naar buiten.
24 Reacties 24
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hey @jvandem

Eerlijk gezegd zijn die problemen bij ons nog niet bekend maar ik heb het wel meteen intern aangekaart. Bedankt voor het signaal dus! Als er nieuws is zal ik een update plaatsen in dit topic.

Kijk eerst even na of het helpt als je de telefoon terugzet naar de fabrieksinstellingen. Wellicht is dat voor nu een tijdelijke oplossing.

Update: Probeer eens of je Google Services gedwongen kunt stoppen via instellingen > apps?
jvandem
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het probleem is echt groot. Mijn telefoon is onbruikbaar geworden, houdt het nog geen kwart dag met normaal gebruik meer vol. Dit is echt belachelijk. Ik zie online op fora reacties over de Z, Z1, Nexus. Verder is er geen enkele reactie van een provider. Geef op z'n minst een klein persbericht oid uit. We zitten met telefoons van honderden euro's met software die jullie hebben geleverd, en ze zijn onbruikbaar! Help!

http://www.gsminfo.nl/blog/nieuws/6342/sony-xperia-z-kampt-met-batterijproblemen-na-4-4-kitkat-update

http://www.itpro.co.uk/android/22485/android-443-update-wreaks-havoc-on-nexus-devices

http://www.androidpit.com/android-4-4-2-battery-drain-fix-for-sony-xperia-z

Onderste link geeft een fix, maar daarvoor moet je wel wat beveiligingszaken uitvinken, dat is niet echt een lange termijn oplossing.
moonniek

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook batterij problemen sinds de update. Mijn telefoon wordt warm/heet tijdens het surfen en ik ben nu snel aan het typen, want batterij loopt ontzettend snel leeg.
Wat een ellende.

Terugzetten naar fabrieksinstelling vind ik wel heel spannend hoor. Kunnen jullie niet uitzoeken wanneer er een nieuwe updaten komt waarin dit probleem opgelost wordt?

Baal hier enorm van.

bvloon

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het lijkt er op dat Sony de update niet heeft getest in combinatie met Google Services. GS kun je uitzetten maar dan verlies je wel gelijk een groot aantal functies. 81% van de battery-drain gaat rechtstreeks naar services. Da's mooi waardeloos ...

Er zijn volgens mij twee opties:

1: Vodafone geeft toestemming om de toestellen via de Flashtool en de juiste FTF terug te zetten. In het geval van bricking vervangt Vodafone het betreffende toestel.
2: Vodafone voert de downgrade zelf uit (toestel ophalen bij klant, vervangend toestel achterlaten, toestel weer naar de klant brengen).

Ik ben een RED klant ... ik ga maar eens even bellen met de klantenservice.

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi!

Zoals eerder aangegeven heb ik dit intern aangekaart en er wordt naar gekeken. Ik hoop snel een update voor jullie te hebben. 😄
moonniek

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is er inmiddels wat bekend?
Ik heb echt het idee dat mijn telefoon er kapot van gaat. Na 10 minuten wordt mijn telefoon heet en de batterij blijft maar leeglopen. Pfff

Ik laat mijn telefoon nu op terwijl locatievoorziening uit staat. Zet hem daarna aan en uit. Dan eist google play services tijdelijk minder batterij, maar het slaat natuurlijk nergens op.

Op internet lees je dat zeer veel mensen hier last van hun batterij hebben, vnl op xperiaz

Ik hoop snel wat te horen of een nieuwe update te krijgen.

Ps kan het kwaad dat mijn telefoon zo warm wordt??

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@jvandem,@moonniek,@bvloon,

We hebben gisteren een officiële reactie ontvangen vanuit Sony. Let wel op, de reactie is Engelstalig.

“Sony Mobile Communications would like to provide an update in response to the recently highlighted concerns regarding excessive battery drain on some Xperia models running android 4.4.1 or higher. We have identified that the root cause of this is related to the latest version of Google Play Services (4.4.52). Until a new version of Google Play Services is provided by Google we urge users to either uninstall the latest update of Google Play Services (might limit use of Google Services like Youtube) or go to Settings > Google (accounts) > Ads > Tick the box for Opt out of interest-based ads, and also disable back up of your data by going to Settings > Backup & reset (Personal) > uncheck the box for “Back up my data”.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee! 😄
moonniek

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reactie. Nu maar hopen op vlotte update. Want de oplossing die ze noemen werkt niet echt.
N_Perfors

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb dit probleem bij mijn toestel opgelost door van alle Google gerelateerde apps de updates te verwijderen (Instellingen > Apps > Tabblad Alles). Daarna opnieuw opstarten, zorg wel even dat je WIFI hebt want hij gaat al de services vanzelf weer updaten na de restart.
cryptoknight

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat is de huidige status?

Ik heb namelijk momenteel zoveel last dat ik mn telefoon bijna niet knap kan gebruiken. Zeker 70% vd accuduur gaat naar google play services.
Heb al een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, locatie uitgezet, minimale instellingen advertenties staat uit en nogsteeds accu veel te snel leeg.


Patlieke

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is er inmiddels al iets bekend hierover?
Wacht nu al maanden op een oplossing, maar er komt maar niks.
Sony zelf heb je ook weinig aan, die reageren ook niet, of pas heel laat op mails. En buiten de stortbui aan klachten is er verder ook helemaal niks te vinden over de status van dit probleem.
Begin me ondertussen af te vragen of er uberhaupt wel iets aan gedaan wordt,dit duurt wel erg lang...
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Wij hebben na de laatste update van mijn collega Maartje geen nieuwe informatie ontvangen. Vooralsnog is dat de laatste informatie en 'workaround'.
Jeroenma

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook ik heb problemen:
1. Telefoon is binnen 6 uur leeg.
2. Telefoon laadt niet meer op als de telefoon aan staat.
3. Video's streamen duurt heel lang.

Telefoon heb ik nodig voor mijn werk dus snel langs de vodafone winkel om er wat aan te gaan doen.....

Hopelijk komen ze tot een redelijke oplossing.
kirsten1

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb na bijna een jaar in het bezit te zijn van de Sony Xperia Z1 nu continue batterijproblemen, iets wat ik met mijn werk me echt niet kan veroorloven. Mijn batterij word heet (kan dit eigenlijk kwaad ?) , maar de batterij kan al na enkele uurtjes, zelfs zonder ervan gebruik te maken, leeg zijn.
M.a.w. elke dag MOET ik de telefoon opladen op meerdere momenten.
Daarnaast loopt het sms scherm geregeld vast. Het enigste wat dan een beetje helpt is het toestel geheel uitschakelen en opnieuw proberen. Dat kan toch niet voor zo'n duur toestel....
Dan heb je een duur abbonement Vodafone Red E en nog niet 1 jr in gebruik en nu alleen maar problemen.
Hier word je echt niet blij van.
Het liefste smeet ik hem weg op dit moment, het is echt niet leuk meer.
Ik lees erg veel problemen die hieraan gerelateerd zijn, denk dat het tijd word eens actie te ondernemen.........
Een echt niet blijde gebruiker van de Sony Xperia Z1 😞
Trouwens....het zou handig zijn hulp links etc als die in het Nederlands konden , ik begrijp niet voldoende engels....
Daarnaast heb ik nog een probleem....ben hiervoor al teruggeweest in de winkel, maar dat heeft ook niets geholpen....mijn WiFi schakelt te pas en onpas vanzelf uit, normaal nog niet zo erg hier in NL, maar ik ben onlangs in Spanje geweest, wat is er nu gebeurt, zonder dat ik het in de gaten heb schakelt het toestel steeds de WiFi uit, met als gevolg...ja je kan hetb al raden....een superhoge rekening deze maand. En bedankt pffffffffffff. Wie kan me nu vertellen wat ik het beste kan doen ? En stel ik mik dit toestel in de prullenbak...kan ik dan met een ander toestel op hetzelfde abonnement verder ????? Hier word je echt niet goed van...had ik maar nooit voor dit toestel gekozen.:@

Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @kirsten1,

Uiteraard niet prettig dat je zoveel problemen hebt met je telefoon! Gebruik je wel al de laatste software op je telefoon? Voor veel bekende problemen worden namelijk updates uitgebracht door de fabrikant, met deze updates worden elke keer veel problemen verholpen.
kirsten1

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb steeds de laatste updates erop gezet, enkele dingen geheel geblokkeerd anders kan ik hem helemaal niet gebruiken. In de Vodaphone winkel zeiden ze mbt de Wifi, ja mevr. U heeft hem ook uitstaan...pfff dat is nou net het probleem, ik zet hem steeds weer aan maar hij gaat zonder dat je het gelijk in de gaten hebt ook weer uit. Kan dit aan die updates liggen...ik weet het niet meer.
Terug gaan ermee en hem laten opsturen ?
Ik heb geen vervangend toestel met internet, niet handig voor mijn werk dus (taxichauffeur) , ik gebruik dagelijks mijn telefoon hiervoor.
Het enigste wat op dit moment overblijft is het toestel terugzetten op fabrieksinstellingen, maar wat houd dit verder in, ben ik dan alles kwijt wat ik op mijn telefoon heb staan van bijv. gegevens,apps etc. ? Hoe werkt dit ?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @kirsten1,

Het kan zijn dat door de update wifi misschien is uitgezet, al heb ik dit zelf nog niet eerder meegemaakt. Wanneer je wifi daarna weer aanzet zou het ook aan moeten blijven staan. Anders lijkt er iets mis te gaan.

Wanneer de fabrieksinstellingen terugzetten het probleem niet oplost kun je inderdaad het beste je telefoon laten opsturen. Je kunt een back-up maken van de gegevens op je telefoon met PC Companion van Sony. Kijk voor PC Companion op deze site.
kirsten1

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dus een backup gemaakt, de telefoon op fabrieksinstellingen teruggezet, helaas vind ik mijn telefoonnummers nergens meer terug.......
Daarnaast nog met Vodafone gebeld vandaag, als de problemen dan nog niet over zijn rest maar één ding, terug naar de fabriek 😞
Het word dus eerst maar eens enkele dagen afwachten wat hij doet.....
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
wifi wordt uit gezet door de powersaver modus, zorg ervoor dat onder netwerk data roaming iig ook uitstaat, dan kom je niet voor hoge kosten te staan.

Je batterij probleem komt naar alle waarschijnlijkheid door een buggy app die op je telefoon staat en gebruikt maakt van de google services, dit omvat heel veel zaken die apps kunnen gebuiken oa. locatie. Op kitkat is het vrij lastig uit te vinden welke app verantwoordelijk is zonder root. Na al deze frustratie zou ik gewoon een factory reset doen en er dan voor kiezen om niet al je apps terug te laten zetten bij het opnieuw instellen (een vinkje uitzetten voor backup bij instellen google account) en dan kijken hoe je toestel zich gedraagt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic