TdeK

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Blokkeren van partuculiere nummers versus het blokkeren van callcenters

Goedemiddag,

Excuus indien dit niet de juiste plek is voor dit onderwerp, ik kon geen subforum vinden over support of service. Voordat ik tot mijn vragen kom is wat achtergrond informatie:

Sinds begin deze maand word ik geregeld gebeld door een Privé nummer. Na opnemen is een robotstem te horen die zegt door te gaan verbinden met een correspondent. Dit gebeurt nooit en na ongeveer 15 seconden eindigt de oproep vanzelf. Nadat dit op zijn minst drie keer had plaatsgevonden, ging ik over tot het invullen van een overlast formulier.

De volgende dag kreeg ik antwoord van Vodafone (Overlastoffice). De vertegenwoordiger liet mij weten dat het ging om een callcenter. Vodafone liet weten niks te kunnen doen om mijn nummer van de bel-lijst te verwijderen. Ikzelf kon twee dingen doen: 1. inschrijven in het bel-me-niet register (meteen gedaan) en 2. Het blokkeren van ongewenste nummers via een app.

Diezelfde dag werd ik wederom gebeld door het nummer. Zoals overal staat vermeld, kan het maximaal 2 weken duren voordat registratie in het bel-me-niet register geheel is doorgevoerd. Dit zou betekenen dat ik mogelijk nog 2 weken lang dagelijks zal worden gebeld door een robot die meteen ophangt.

Daarom vroeg ik de vertegenwoordiger in een mail om het nummer toch te blokkeren. De reactie van Vodafone daarop was dat diverse apps nummers kunnen blokkeren, 'wij kunnen dat niet'. Nu is dat vreemd gezien het feit dat op de pagina van het overlast formulier duidelijk staat vermeld dat nummers (kunnen) worden geblokkeerd. Link: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/telefonische-overlast-melden-of-betaalde-diensten-stopzetten.shtml#telefonische-overlast

Samengevat staat op deze pagina dat 'Vodafone nummers' (uiteindelijk) worden geblokkeerd. Voor niet Vodafone-nummers wordt in dezelfde situatie een verzoek gestuurd naar de aanbieder om te blokkeren.

De informatie van 'Overlastoffice' leek tegenstrijdig met hetgeen dat staat vermeld op de site. Dus ik vroeg duidelijkheid. De reactie was als volgt:

"Onderstaande [Hiermee wordt bedoeld de informatie m.b.t. het blokkeren van nummers zoals vermeld op de site, T] is voor particuliere aansluitingen en niet voor call centers."

Indien dit zou kloppen, dan zou dit de tegenstrijdige informatie kunnen verklaren. Dit roept echter nieuwe vragen op. Kan hieruit worden opgemaakt dat Vodafone alleen particuliere nummers blokkeert na overlast, terwijl bij overlast veroorzaakt door callcenters alleen de gebruiker zelf kan handelen? Is er daadwerkelijk een verschil tussen het blokkeren van particuliere nummers versus het blokkeren van callcenters? Zo ja, wat zijn de redenen voor dit onderscheid? Gaat het om technische beperkingen, wettelijke verplichtingen, contractuele verplichtingen, economische overwegingen of wellicht iets anders? Persoonlijk gezien lijkt dit een arbitrair onderscheid voor een klant met overlast.

Indien iemand hier meer over weet, of indien iemand een plaats weet waar deze vraag beter gesteld kan worden, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

T
1 Reactie 1
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi TdeK

Welkom op de community!
Lastig gevallen worden is nooit fijn, zowel privé als zakelijk niet!
De vraag die je hier stelt kun je het beste bij mijn collega's neerleggen, door terug te reageren op de mail die je gekregen hebt van hun.

Het blokkeren wordt pas na 3 keer melden gedaan. Wel is het zo,, dat als je een product afneemt bij een bedrijf (ook al sta je vermeld in het bel me niet register), het bedrijf je mag contacteren.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic