Burnardo

Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

foute telefoonnummers

Afgelopen week werd naar mijn mobiel nummer gebeld op een erg vroeg tijdstip. Zelfs nog 'n keer, ongeveer 1 uur later.
Ik lag nog lekker te slapen en had beide keren ook niet opgenomen.

Aangezien het wel een 'echt nummer' was, wilde ik wel uitzoeken waar dit vandaan kwam.
Naast een Google zoektocht meende ik dat een poging tot terugbellen mij ook wel wijzer zou maken.
Het terugbellen maakte me niet wijzer. Het telefoontje 'leek' geen verbinding te maken.
Nu staat er in ene een geldbedrag op mijn Vodafone rekening van 1 telefoongesprek ' buiten de bundel', en naar het buitenland. Kosten €4,53.
De Google zoektocht leverde me direct op dat dit frauduleuze clubjes zijn en dat je het best zo'n nummer kan blokkeren op je eigen telefoon.

Dat heb ik dan ook gedaan.

Ik vermoed dat ik het bedrag zal moeten betalen en dat daar helaas, ondanks de duidelijke kwaadwillende bedoelingen niets tegen kan worden gedaan.

Maar waarom worden dergelijke telefoonnummers niet door de provider (dus ook Vodafone) standaard geblokkeerd om dergelijke 'scams' te voorkomen?

Ter info: in dit geval was het herkende telefoonnummer: 88182151359
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Burnardo
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Om op je telefoon een nummer te blokkeren is er een heldere handleiding (voor android toestellen) hier te vinden:
androidplanet.nl/tips/android-telefoonnummers-blokkeren/

Voor iedereen die daar voordeel mee wil opdoen...

Bekijk in context

5 Reacties 5
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi Burnardo,

Het was verstandig dat je niet opnam, dat scheelt je weer wat kosten! Alleen het was onverstandig om terug te bellen, hierdoor heb je met een duur nummer betaald en zit je met de gemaakte kosten. Je zou hiervoor even contact kunnen opnemen met de klantenservice.

Op je vraag waarom deze nummers niet geblokkeerd kunnen worden van het netwerk. Dat is helaas niet even zomaar te doen, omdat ook mensen vanuit het buitenland en in Nederland gewoon in contact met elkaar mogen zijn. En zelfs al zouden oplichters het vermoeden hebben dat hun nummer is geblokkeerd van het netwerk switchen ze zo even naar een nieuw nummertje en zo gaat het riedeltje door. In de landen waaruit ze bellen is de overheid en de politie hierin niet verdiept (laks) (daardoor lopen de oplichters geen risico om opgepakt te worden) omdat er geen sterke maatregelen worden genomen.

Mocht je nog een vraag hebben horen we dit graag van je terug!
Groet,
Burnardo
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Dank voor je reactie.
Het terugbellen blijkt achteraf niet zo slim, inderdaad, vandaar dat ik hoop dat anderen ook van mijn fout leren.
ellie46

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde net achter gekomen hoe kan ik dit nummer blokkeren
ellie46

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het begin van de nummers waren hetzelfde alleen de laatste niet twee keer 4,53
Burnardo
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Om op je telefoon een nummer te blokkeren is er een heldere handleiding (voor android toestellen) hier te vinden:
androidplanet.nl/tips/android-telefoonnummers-blokkeren/

Voor iedereen die daar voordeel mee wil opdoen...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic