Stefan23

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen verbinding met netwerk

Mijn iPhone 6s uit 2016 maakt sinds gisteren (29 juli) geen verbinding meer met het Vodafone 4G-netwerk. Wel werkt thuis bellen via wifi, waarbij het toestel weet dat er een Vodafone simkaart in zit (er staat bij netwerk immers Vodafone NL Wi-Fi). Dezelfde simkaart in een gloednieuwe Nokia zorgt wel voor een 4G-verbinding.

Interessant: uitgerekend gisteren (29 juli) ging mijn nieuwe 2-jarige Vodafone-abonnement in, maar mijn vorige 2-jarig abonnement was ook bij Vodafone.

Vandaag (30 juli) drie keer met Vodafone klantenservice gebeld.

Dame 1, vanochtend: ik kan zien dat uw abonnement net is omgezet, dus toestel even in de vliegtuigstand en uit/aan. Verder kon de dame in haar systeem zien dat er op 9 juli iets was met het toestel met het netwerk verbinden. Interessant, want toen kwam ik uit de VS en moest de iPhone op Schiphol dus weer verbinding zoeken met het Nederlands netwerk.

Heer 1, eerder vanmiddag: abonnement omzetten heeft niets met wegvallen netwerkverbinding te maken. Simkaart even in ander toestel testen. Dat heb ik inmiddels dus gedaan en daar werkte alles prima (ik zag 4G staan; heb niet gebeld).

Heer 2, later vanmiddag: o, dat ligt aan de iPhone. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel 4G in > Alleen data (stond op Gesprekken en data). Maakt ook niets uit en bovendien: dit stond altijd zo ingesteld en in de drie iPhones van gezinsleden net zo, dus waarom zou dat opeens anders moeten?

Kortom:


  • een iPhone die opeens het netwerk niet meer vindt
  • rond dezelfde dag dat het ene Vodafone-abonnement omgezet moet worden naar het andere
  • drie keer contact met 1200 en drie keer een totaal andere "probleemoplossing"

Eigenlijk wil ik alleen nog maar weten: nieuw toestel of nieuwe simkaart?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi Stefan23

Je mag anders ook via de app een chat starten zodat mijn collega's daar alles kunnen controleren voor je.

Met de kruistest wijs je juist uit of het probleem bij het toestel ligt of simkaart etc.
Mocht het de simkaart zijn dan kunnen mijn collega's altijd een nieuwe sturen. Dit is ook evt via de winkel.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hey Stefan23

Welkom op het forum!
Ik kan me voorstellen dat je ook bereikbaar wilt zijn en zeker met je nieuwe abonnement. Waarom er 3 keer een ander woord wordt gegeven, durf ik niet te zeggen. Namens Vodafone mijn excuses hiervoor.
Heb je hierbij ook een nieuwe simkaart gekregen of niet?

Ik raad je aan om eens de volgende stappen te doorlopen:
Mobiele data dient aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk. Ook kun je hier roaming aanzetten.

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Gesprekken over 4g moet aan staan bij de opties onder de instellingen - mobiele data - opties en dan gesprekken over 4g.

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.
Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken. Daarna zet je hem terug op Vodafone.

In My Vodafone kun je zien of er nog een rekening eventueel open staat of dat er een blokkade op het nummer staat.
Tevens kun je contact opnemen met mijn collega's. Zij kunnen zien of er een blokkade bij ons op staat en hoe het nummer is aangemeld op het netwerk. Vanuit hier kan ik dit helaas niet controleren wegens privacy redenen. Daarnaast kunnen zij ook zien of het abonnement correct staat.
Stuur je ons een berichtje via Facebook of Twitter zodat we dit kunnen controleren?
Stefan23
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Steven,

Bedankt voor dit uitvoerige antwoord.

De antwoorden op de vragen: bij het kiezen van het nieuwe abonnement (ik had een abo met toestel en dit is nu een sim only abo geworden) heb ik niet voor een nieuwe simkaart gekozen, want dat leek me niet nodig. Ik bleef immers bij Vodafone met het bestaande nummer. En ik zit al dik tien jaar bij Vodafone met dit nummer en kies elke twee jaar een nieuw abonnement.

Opnieuw opstarten en vliegtuigstand is al vele keren geprobeerd.

De instellingen staan precies zoals in je antwoord beschreven.

Bedankt voor de tip van de kruistest. Ik heb wel mijn simkaart in een ander toestel gedaan, maar niet een andere kaart in mijn toestel.

In My Vodafone staat niets over problemen met rekeningen. Die worden al jaren via automatische incasso betaald en dat gaat altijd goed. Ik ben bij met betalen en ik zie dat mijn nieuwe sim only abonnement op 29 juli is ingegaan.

Ik zit niet op Facebook en Twitter, dus ik kan via die weg niet vragen of het abonnement correct staat, zoals jij dat noemt.

Maar nu iets geks: af en toe maakt mijn toestel wel degelijk verbinding met Vodafone 4G. Soms maar heel kort, vanochtend meer dan een uur. En de rest van de dag opnieuw weer niet.

Buiten de deur ziet mijn toestel alle netwerken: Vodafone, KPN, Tele2, T-Mobile. Als ik handmatig Vodafone selecteer, blijft bovenin het scherm staan "Geen service".

Ik wacht even op een verdere reactie voordat ik eventueel een kruistest doe. Want dat mijn iPhone wel degelijk het Vodafone-netwerk ziet en soms spontaan contact daarmee maakt, vind ik typisch. Zou er bij Vodafone toch iets mis zijn gegaan met de nieuwe instellingen bij het nieuwe abonnement?

Met vriendelijke groet,
Stefan
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi Stefan23

Je mag anders ook via de app een chat starten zodat mijn collega's daar alles kunnen controleren voor je.

Met de kruistest wijs je juist uit of het probleem bij het toestel ligt of simkaart etc.
Mocht het de simkaart zijn dan kunnen mijn collega's altijd een nieuwe sturen. Dit is ook evt via de winkel.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Wat wijst de kruistest uit en hebben mijn collega's nog alles kunnen controleren?
loes_vdm

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Stefan23 wrote:
Mijn iPhone 6s uit 2016 maakt sinds gisteren (29 juli) geen verbinding meer met het Vodafone 4G-netwerk. Wel werkt thuis bellen via wifi, waarbij het toestel weet dat er een Vodafone simkaart in zit (er staat bij netwerk immers Vodafone NL Wi-Fi). Dezelfde simkaart in een gloednieuwe Nokia zorgt wel voor een 4G-verbinding.

Interessant: uitgerekend gisteren (29 juli) ging mijn nieuwe 2-jarige Vodafone-abonnement in, maar mijn vorige 2-jarig abonnement was ook bij Vodafone.

Vandaag (30 juli) drie keer met Vodafone klantenservice gebeld.

Dame 1, vanochtend: ik kan zien dat uw abonnement net is omgezet, dus toestel even in de vliegtuigstand en uit/aan. Verder kon de dame in haar systeem zien dat er op 9 juli iets was met het toestel met het netwerk verbinden. Interessant, want toen kwam ik uit de VS en moest de iPhone op Schiphol dus weer verbinding zoeken met het Nederlands netwerk.

Heer 1, eerder vanmiddag: abonnement omzetten heeft niets met wegvallen netwerkverbinding te maken. Simkaart even in ander toestel testen. Dat heb ik inmiddels dus gedaan en daar werkte alles prima (ik zag 4G staan; heb niet gebeld).

Heer 2, later vanmiddag: o, dat ligt aan de iPhone. Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel 4G in > Alleen data (stond op Gesprekken en data). Maakt ook niets uit en bovendien: dit stond altijd zo ingesteld en in de drie iPhones van gezinsleden net zo, dus waarom zou dat opeens anders moeten?

Kortom:


  • een iPhone die opeens het netwerk niet meer vindt
  • rond dezelfde dag dat het ene Vodafone-abonnement omgezet moet worden naar het andere
  • drie keer contact met 1200 en drie keer een totaal andere "probleemoplossing"
Eigenlijk wil ik alleen nog maar weten: nieuw toestel of nieuwe simkaart?

Beste Stefan,

Ik heb sindskort een Iphone 6 en exact precies hetzelfde probleem! In mn vorige telefoon (Lenovo K5) nooit problemen gehad en altijd genoten van mn abonnement, maar nu overal waar ik kom zie ik ‘Geen service’ in beeld van mn Iphone. Ik betaal dus voor een abonnement waar ik totaal niks aan heb. Als ik met wifi verbonden ben dan zie ik wel ‘Vodafone NL’ in beeld en kan ik gewoon bellen en gebeld worden. Helaas komen SMS berichten ook niet binnen. Ik zit nog een jaar aan dit abonnement vast.

Ik heb online gezocht naar dit probleem en het schijnt vaker voor te komen. Of het nu aan Vodafone, IOS of een combinatie van die twee ligt, wie zal het zeggen. De oplossingen die jij kreeg worden online ook aanbevolen, ookal heeft niets geholpen. Het enige wat nog te proberen valt is IOS opnieuw te downloaden, maar dan via Itunes. Zelf heb ik geen Apple computer, dus lukt het mij niet om dit te doen. Wellicht heb jij er iets aan.

M.vg.

Loes_vdm
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Heel even tussendoor...
Een SIM-kaart die je al 10 jaren hebt, misschien ligt daar het probleem wel?!?
Je kan beter toch maar even een nieuwe SIM-kaart aanvragen want, naar mijn idee, zijn die beter en kunnen meer handelingen aan voor je complexe telefoon dan zo'n oud SIM-kaartje. Had ik bij mijn oude provider ook en toen had ik er geen last meer van.

Ik heb hier ook een iPhone 6 toestel liggen met een Vodafone prepaid kaartje en dat werkt geweldig, geen enkel probleem mee. Deze heb ik bij Schakel 4G in alleen Data aanstaan, geen gesprekken. Hoop dat het allemaal lukt en dat je er uit komt met Vodafone en de iPhone.

Vodafone had wel problemen met dit toestel... Zie dit bericht: https://www.iculture.nl/nieuws/vodafone-ios-11-verbindingsproblemen-4g-polls/ (echter, dit was eind 2017, mag toch nu wel opgelost zijn, hoop ik).
Stefan23
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Steven, Loes_vdm en Energieboy,

Bedankt voor jullie reacties.

Vooral het feit dat dit vaker lijkt voor te komen (en dus bekend mag worden verondersteld bij Vodafone) vind ik interessant.

Bizar: mijn iPhone 6s ziet wel alle netwerken, als je de netwerkselectie op handmatig zet. Ook Vodafone NL. Als je dat vervolgens handmatig selecteert, blijft hij melden "Geen service".

Net zo bizar: af en toe maakt hij wel degelijk contact met het 4G-netwerk. Ik heb dit nu al drie ochtenden op rij gezien. Vanochtend als test geprobeerd om het vaste nummer thuis te bellen, toen hij aangaf 4G-bereik te hebben, maar er gebeurde niets. Geen beltoon en de vaste telefoon ging niet over.

Vervolgens de kruistest gedaan, zoals door Steven geadviseerd, met een prepaidkaartje van Simyo. En dan blijkt dat mijn simkaart in een ander toestel (een hele goedkope Nokia) wel werkt. Het vaste nummer gebeld en dat ging over. Vervolgens het Simyo-kaartje in mijn iPhone: aargh, exact hetzelfde probleem: geen service.

Kortom, het zal dan toch wel aan het toestel liggen, of misschien aan een combinatie van iOS en Vodafone, zoals Loes zegt.

In elk geval ben ik het zat dat ik buiten de deur niets met het toestel kan en heb ik zojuist dus maar een iPhone 8 besteld in de Apple Store. (Hele diepe zucht.)

Ik had voor het eerst sim only gekozen omdat zo'n toestel gemakkelijk langer dan twee jaar meekan. En exact op de dag dat Vodafone mijn abonnement met toestel omzette in sim only, ging het mis en nu koop ik dus alsnog een nieuwe telefoon. Het kan verkeren.

In elk geval ben ik in de loop van morgen hopelijk weer overal online en telefonisch bereikbaar.

Me vriendelijke groet,
Stefan
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Wat je eens zou kunnen proberen is het toestel eens terug zetten naar fabrieksinstellingen of doe een hard reset. Maak hiervoor wel een back up van je toestel Stefan23
Hiermee kun je uitsluiten of het aan de software van het toestel ligt.
Stefan23
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Steven,

Overigens nog bedankt voor de tip om het via de chat te proberen. Dat werkt super. Eigenlijk beter dan 1200 bellen. Er zijn tickets aangemaakt voor mijn probleem, maar ik heb daar inmiddels op geantwoord naar aanleiding van de kruistest en aankoop ander toestel.

Ik blijf hier gemengde gevoelens bij houden, want de samenloop van gebeurtenissen is wel heel toevallig, maar ik ga ook niet eindeloos wachten op de actie van een anoniem groot concern.

Met vriendelijke groet,
Stefan
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
De Vodafone kaart werk niet in een redelijk nieuwe iPhone 6 maar wel in een oude Nokia. Waarom dan niet eerst proberen met een gloednieuwe Sim-kaart?

Om dan nu gelijk een nieuwe iPhone te kopen. Mooi natuurlijk, maar wie weet zit je straks weer met het probleem. Ik zou toch even langs een winkel lopen om het te proberen.

In ieder geval bedankt voor je updates.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Geen reactie meer, topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic