NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes

Help! ik heb een slecht wifi netwerk.

Hallo allemaal,

Eén van de meest gehoorde uitspraken waarom mensen overstappen naar een andere netwerk provider is de laatste tijd: "Ja, we hadden super slecht wifi. Continu viel het signaal weg! echt bagger!".

Om er voor te zorgen dat deze uitspraak in de toekomst minder voor komt, heb ik besloten deze volgende handleiding te schrijven.

Hoe kan het dat mijn wifi signaal slecht is?
De meest voorkomende reden is dat je buren ook wifi hebben. Ik snap dat nu de meeste van jullie dit bericht zitten te lezen met deze uitdrukking: :S.

Maar helaas, het is toch echt de waarheid.

Om dit fenomeen een beetje te snappen moet ik een klein beetje toelichten hoe wifi signaal er uit ziet. Het wifi signaal kan op 2 verschillende banden zitten: 2.4Ghz en 5Ghz. Dit is bijvoorbeeld net als bij je autoradio dat slam fm op 93.5Mhz zit, en 538 op bijvoorbeeld 108Mhz. Radio zender zitten allemaal op andere "golflengtes", alleen wifi gebruikers zitten tegenwoordig bijna allemaal op 2.4Ghz.
Dit zorgt er voor dat deze signalen op elkaar storen. Om er toch voor te zorgen dat deze signalen iets minder op elkaar storen zijn er "Channels".



Dit betekent eigenlijk dat iedereen niet precies op 2.4Ghz zit, maar net ietsjes er van af. Dit zorgt er voor dat Signalen minder op elkaar storen.

U kan dus begrijpen dat als u uw Wifi signaal op channel 1 heeft, en uw buurman ook. Dat deze over elkaar heen vallen en elkaar vestoren.

Om een overzicht te krijgen op welke wifi channel uw signaal zich bevind is een handige app in de playstore/itunes. Deze heet "wifi analyzer".

Als u deze App opent krijgt u een plaatje wat er zo uit kan zien:



Hier aan kan u bekijken of u op het juiste chanel zit. Stel u wifi naam is [bart-signal] dan zit u dus op een goede chanel. Want hier zit verder niemand anders op. Maar stel u wifi naam is [Home1643] dan zit u verkeerd, en kan u beter op bijvoorbeeld chanel 2 gaan zitten, want die is nog helemaal vrij.

Hoe stel ik mijn chanel in?
Op google zijn hier meerdere handeidingen over te vinden. Dit is namelijk Afhankelijk van u router. Als u deze handleiding niet kan vinden. Zet in onderstaand topic dan even uw router type nummer, en ik zou u de handleiding sturen.

Kan ik mijn wifi signaal verbeteren?
Dit kan ook, alleen dit kost wel een paar euro. Hiervoor moet u een "Access Point" aanschaffen of een router die in "Acces Point" mode gezet kan worden. Een echte topper hier in is de: Asus ac-66u. Alleen de prijs is hier ook na. Anders kan een TP-Link WDR4300 uitkomst bieden. Deze is goedkoper als de asus-ac66u, maar zijn signaal sterkte is dan ook minder.

Kan ik mijn router naar 5Ghz zetten?
er zijn routers die Dual-band ondersteunen. Dit betekent dat die zowel op de 2.4ghz en 5ghz het signaal uitzend. Zover ik weet levert vodafone nog geen routers die dit kunnen, daarvoor zou andere router aangeschaft moeten worden. Als u hier aankoop advies over wilt, kunt u dat altijd vragen.




2 Reacties 2
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Hoi @NetwerkFreak
Bedankt voor dit mooie topic :D. Dit maakt denk ik veel duidelijk.
Ik heb je plaatjes nog even toegevoegd
Miglow

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Je schrijft dat er ook 5Ghz netwerken zijn, maar ik kan in mijn gisteren opgeleverde router van Vodafone nergens de 5Ghz instellingen vinden. Dit terwijl er in de handleiding staat dat bij de nieuwste apparatuur er ook een 5G-netwerk zichtbaar zou moeten zijn. Er zijn hier in de flat en directe omgeving veel 2,4Ghz netwerken in de lucht en ik zou daarom graag 5Ghz gebruiken. Hoe krijg ik die instelling aan de praat zodat ik me niet met 20-35Mbit tevreden hoef te stellen, terwijl ik op 5Ghz met gemak 90Mbit doorvoersnelheid haal?

(De 2,4Ghz en 5Ghz-snelheden zijn uit ervaring met mijn vorige provider Ziggo)
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic