Hypervisor

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

IP adressen mobiel internet blacklist

Ik krijg tegenwoordig steeds vaker problemen met uitgaande mails die terug komen als spam als ik ze via mijn eigen webserver (imap) vanaf een ip adres in het vodafone netwerk verstuur. dit gebeurt op afkomst ip van de client.

hierbij de header van de mail
-------------------------------------------------------------
message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

jj*********@gmail.com
SMTP error from remote mail server after end of data:
host gmail-smtp-in.l.google.com [2a00:1450:4013:c00::1b]:
550-5.7.1 [2a01:7c8:aab1:276:5054:ff:fe0f:4800 12] Our system has detected
550-5.7.1 that this message is likely unsolicited mail. To reduce the amount of
550-5.7.1 spam sent to Gmail, this message has been blocked. Please visit
550-5.7.1 http://support.google.com/mail/bin/answer.py?hl=en&answer=188131 for
550 5.7.1 more information. t1si14634509wif.84 - gsmtp

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Return-path:
Received: from [62.140.132.6] (helo=[10.103.237.70])
by mail.'*********.nl with esmtpa (Exim 4.82.1)
(envelope-from )
id 1Yx0Z1-0005gf-HH
for j*******@gmail.com; Tue, 26 May 2015 00:09:39 +0200
Date: Tue, 26 May 2015 00:09:37 +0200
Subject: Re: *****************************
Message-ID:
Importance: normal
From: F***** *** *** ***G
To: J***********di
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative; boundary="--_com.android.email_342226816653390"

----_com.android.email_342226816653390
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: base64

Wanneer ik een blacklist check doe bij mx toolbox staat mijn mailserver niet op de lijsten.

Het ip adres van vodafone (62.140.132.6) wel.

http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=mx%3a62.140.132.6&run=toolpage#

LISTED BARRACUDA 62.140.132.6 was listed
LISTED CBL 62.140.132.6 was listed
LISTED Spamhaus ZEN 62.140.132.6 was listed

probleem is alleen dat dit random gebeurt. de ene keer werkt het prima en de andere keer heb ik een ander IP adrers en dan werkt het niet. ik heb er steeds meer last van.

is er actie op te ondernemen? want ook op bepaalde forums en websites die diensten als stopforumspam gebruiken kan ik vaak niet meer posten als vodafone gebruiker wanneer ik die ip adressen toe heb gewezen gekregen. het wordt best hinderlijk nu waar het vroeger niet vaak voor kwam en het te verhelpen was door de data connectie uit te zetten en opneiuw aan te zetten is het tegenwoordig aan de orde van de dag.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Vodafone gebruikt NAT, dus je deelt je IP-adres met meerdere gebruikers.

Als je een zakelijk abonnement hebt, is het wellicht mogelijk contact op te nemen met de klantenservice om een vast IP-adres aan je account toe te wijzen. Vroeger was dit een mogelijkheid (icm een ander APN).

Persoonlijk heb ik hier trouwens nog nooit last van gehad bij Vodafone.

Bekijk in context

8 Reacties 8
MrMister

Raadgever
  • 113Posts
  • 10Oplossingen
  • 64Likes
Beste Hypervisor,

Bij Vodafone krijg je altijd Dynamisch ip-adres dus het kan zijn dat je een ip-adres toegewezen hebt gekregen die is gemarkeerd is door spam door iemand die dit ip-adres hiervoor heeft gehad. Ik hoor dit echter niet heel erg vaak dus dat dit vaker bij u voorkomt vind ik heel erg raar.

U zou inprenciepe deze ip-adressen kunnen melden bij de klantenservice zodat hier eens na gekeken kan worden maar het volledig tegen gaan van misbruik met een ip-adres lijkt me vrijwel onmogelijk.

Met vriendelijke groet,
MrMister

Hypervisor
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
dat is toch geen bruikbaar antwoord MrMister, dat is vergelijkbaar als met de data verbinding uit zetten en aanzetten waarna het IP adres veranderd. Want ja, Ik weet dat we elke keer een dynamisch IP krijgen en dat deze verschilt, maar dat is geen excuus. Het echte probleem is dat IP adressen niet uit zichzelf van lijsten afkomen en degene die dit veroorzaken ook afmelden en aanmelden en vervolgens het volgende adres door abuse op de blacklists plaatsen. of ze het zelf door hebben is zelfs nog maar de vraag (tethering d.m.v. wifi met ene besmette laptop bijvoorbeeld)

Vodafone is eigenaar van en dus verantwoordelijk voor het IP

verder: ik ben niet degene die de IP adressen op de blacklists heeft gekregen dus waarom moet ik er achteraan gaan bellen....

Vodafone zou meer met dit soort abuse moeten doen. bijvoorbeeld preventief met regelmaat al hun ip adressen tov de meest gebruikte blacklists controleren met een script.

ik neem aan dat vodafone in geval van abuse meldingen wel kan zien welke abonnee er ingelogd was en die kan benaderen,

om dat makkelijker te maken zouden ze IP adressen een langere lease kunnen geven zodat je niet elke keer een andere krijgt als de connectie verbreekt en de lease verloopt zolang je met hetzelfde toestel/mac adres aan komt en bij abuse gewoon deze adressen kunnen blokkeren.

Gebruikers zullen dan ook struikelen over het feit dat ze niet kunnen internetten en vodafone kan dan sommeren om actie te ondernemen. Een hele belangrijke taak van een internet provider. een rol die vodafone best wel iets serieuzer mag nemen

Bij Ziggo heb je ook een dynamisch IP en daar heb ik al sinds ik het modem heb dezelfde. herstarts of onderbrekingen maken weinig uit, het blijft dezelfde. zelfs wanneer het modem na 24 uur aps weer eens ingeschakeld wordt

Het nadeel hiervan is wel dat vodafone meer IP adressen nodig heeft, maar aan de andere kant dat zou betekenen dat er nu meer actieve klanten als IP adressen zijn....
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Vodafone gebruikt NAT, dus je deelt je IP-adres met meerdere gebruikers.

Als je een zakelijk abonnement hebt, is het wellicht mogelijk contact op te nemen met de klantenservice om een vast IP-adres aan je account toe te wijzen. Vroeger was dit een mogelijkheid (icm een ander APN).

Persoonlijk heb ik hier trouwens nog nooit last van gehad bij Vodafone.
Hypervisor
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
zo ver was ik er nog niet in gedoken, en eht verklaart inderdaad wel wat zaken.
erg jammer dat er ge-nat wordt

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Dynamische publieke ip adressen komen vaak voor op spamlijsten bij de ziggo dyn ip's is dat ook zo niet alle lijsten maar sommige komen structureel alle dynamische ip's voor omdat er geen (mail) servers verwacht word op een dynamisch ip. Ziggo heeft trouwens ook zakelijke abo's net zoals vodafone dan krijg je een aantal statische publeieke ip adressen waar al die toestanden niet op van toepassing zijn.

Ik heb zelf ook een eigen mail server (postfix smtp en courier pop3 & imap) en zo nog wat servers. Ik gebruik een smarthost om met de buiten wereld te mailen. Voorheen kon dat ook met de mail server van vodafone maar vodafone is gestopt met mail service voor mobile phone only klanten. Ik neem aan dat klanten van vast internet van vodafone wel een mail voorziening hebben die kunnen de vodafone smtp als smarthost gebruiken.

Ik gebruik de smarthost van easydns waar ik mijn (ddns) domein heb lopen. Mijn mail server communiceert dan altijd met buitenwereld via de smtp server van easydns. Zodra ik een mail de wijde wereld in stuur via mijn eigen locale smtp server dan dropt mijn smtp server die mail bij de easydns smtp server. Ook binnen komende mail gaat via de easydns smtp server ook wel smarthost genoemt. Dat kan dus ook met de ziggo of vodafone smtp server als je daar klant van bent natuurlijk.

Dit ook omdat ziggo poort 25 dicht heeft staan voor uitgaande verbindingen ik gebruik een andere poort om met de easydns smarthost te communiceren bovendien heb ik die poort geblokt voor alles en iedereen behalve de easydns smtp server ip's (whitelisted)

Dit werkt zo al jaren als een speer,

Serca

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi,

Dit is al een wat ouder topic maar mischien dat iemand mij kan helpen. Als ik probeer te verbinden over 4G met somige diensten van mijn werk krijg ik de medling dat mijn IP geblokeerd is.

Nu heb ik even contact gezocht met de IT afdeling deze geven aan dat het IP dat mijn telefoon is geblokeerd in hun firewall door een blacklist bij Spamhouse. Hoe kan ik dit oplossen ? de klantenservice geeft aan geen support te geven op dit onderwerp.


RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Een mogelijke oplossing is dat je met de username/password van je werk alsnog wel kunt inloggen.

Dan kun je dus niet anoniem mail versturen maar gebruik je ook bij het versturen deze gegevens. Moet men bij je werk natuurlijk wel ondersteunen maar zo doen wij het in ieder geval, bij het versturen zijn we niet afhankelijk van lijsten van derden.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Serca, is het nog gelukt met het advies van RuudNL?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic