krance

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Netwerk op een boot.

Ik was op een boot en Vodafone heb me aangesloten op een netwerk in Norwegen! Dit cost me 50 euro for 5MB internet verkeer, ik heb mijn Data Roaming altijd aan binnen europa. Dit is ongeloofelijk dat de kosten is niet vergelijkbaar met andere landen binnen europa (echt slecht). Let op, zet alles uit als je staan op de boot!!!!!!!
4 Reacties 4
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Op veerboten verbind je soms met een zogenaamd maritiem netwerk. Dit is een netwerk dat het ook ver van de kust blijft doen, en dat meestal via satelliet loopt.

Om die reden gelden de EU-tarieven hier niet. Alleen erg lullig dat je er zo achter moet komen, want het kan iedereen overkomen; veel mensen weten niet eerst dat die netwerken bestaan, en als je dataroaming aan hebt staan en hij op automatisch zoeken staat, dan verbind je er wel mee.

Op zich zou je wel sms moeten hebben ontvangen met de tarieven trouwens.
ppwm

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In het algemeen ben ik tevreden over bellen in het buitenland (BloX) met Vodafone...
Maar ook wij zijn dit jaar op de ferry (veerboot) naar Newcastle verrast door de ongewenste(!) verbindinging en ksoten met het Maritieme Netwerk (Noorwegen).
Je krijgt weliswaar een SMS-je maar voordat(!) je je toestel in 'vliegtuigstand' of uit hebt gezet heeft hebben je apps dan al een aantal euro's aan extreem duur dataverkeer (automatische synchronisatie van apps) gegenereerd.... Hetzelfde geldt als je het toestel bij aankomst in de haven weer te snel aanzet...

Het zal wettelijk en contractueel best wel kloppen; maar een opt-in (expliciet aangeven dat je via dit netwerk wilt communiceren) zou ik wel 'nettter' vinden... Prima dat de mogelijkheid wordt aangeboden; maar wij konden in dit geval best een nachtje (overtocht) zonder dataverkeer...
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Volgende keer handmatig netwerk selecteren. Als je vanuit Nederland vertrekt voordat je op de boot stapt handmatig Vodafone NL selecteren dus, dan selecteert hij normaalgesproken ook niet ineens het boot-netwerk.

In Engeland hetzelfde verhaal; eenmaal aangekomen handmatig Vodafone UK selecteren (als je 4G wil gebruiken tenminste).

Voordeel is dat je die 2 netwerken meestal nog kunt gebruiken zo lang je de kust ook kunt zien (en da's best lang).
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic