JeroenK38

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vodafone Wallet

Nieuw! Maak van je telefoon je portemonnee met Vodafone Wallet

Ik ben Jeroen en ben verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe diensten bij Vodafone. Samen met een projectteam heb ik de afgelopen maanden gewerkt aan de Vodafone Wallet. Met Vodafone Wallet wordt je telefoon een digitale portemonnee. In de Wallet kun je betaalkaarten zoals de Vodafone SmartPass en klantenkaarten toevoegen. Op termijn kun je ook tickets en coupons bijvoegen. De registratie van de Wallet is gratis. Ik zal hieronder meer uitleg geven over Vodafone Wallet:

Bekijk hier een korte video over Vodafone Wallet:

Hoe werkt de Vodafone Wallet?

Met Vodafone Wallet kun je makkelijk en snel contactloos betalen met je mobiele telefoon via NFC technologie. NFC staat voor Near Field Communication. Met contactloos betalen reken je kleine bedragen af zonder pas of pincode. Het enige wat je hoeft te doen is je mobiel bij de betaalterminal te houden, en klaar! Zo simpel is het.

Met de Vodafone Wallet app heb je altijd direct inzicht en controle over je uitgaven. Je kunt zelf kiezen of je de Wallet wilt beveiligen. Zo kun je in de app instellen of je snel wilt betalen zonder PINcode (voor kleine bedragen onder de €25), of dat je liever altijd eerst de app wilt openen voor je kunt betalen.

Raak jij je mobiel kwijt? Neem dan meteen contact op met de Vodafone klantenservice op
+31 6 54 50 01 00 (tarief voor bellen naar mobiel) om je SIM te blokkeren.

Wil je de Vodafone Wallet op je mobiel?

Open de Vodafone Updates applicatie op je mobiele telefoon om Vodafone Wallet te installeren. Heb je nog geen NFC SIM kaart, ga dan eerst naar een Vodafone winkel of bel de klantenservice op 1200.
Heb je geen Vodafone Updates, of staat de Wallet niet tussen de apps, dan is je toestel waarschijnlijk nog niet geschikt voor de Wallet. Klik dan hier voor meer informatie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Heb je geen mogelijkheid om de Wallet te downloaden maar wil je wel contactloos betalen met je telefoon? Vraag dan hier Vodafone SmartPass aan. Zo ontvang je een sticker met NFC chip voor op je telefoon en is contactloos betalen ook voor jou binnen handbereik.

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van Wallet vinden!

Groeten,

Jeroen
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Even een update:

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Bekijk in context

156 Reacties 156
vuegoguan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb een Samsung Galaxy S3 en die is geschikt voor NFC en ook ben ik Vodafone klant. Ik zie echter de Vodafone Updates App niet tussen mijn applicaties en kan dus ook niet de Vodafone Wallet App installeren. Hoe kan ik dit oplossen?
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey @vuegoguan
Om de Vodafone Wallet te kunnen gebruiken heb je een toestel nodig dat Branded is.
Ga even naar het belscherm van je toestel en toets daar het volgende in: *#1234# en druk op de belknop
Dan verschijnt je softwareversie in beeld. Staat daar VDF vermeld, dan is je toestel branded anders niet.

Je kunt dan wel gewoon met je mobieltje betalen, daarvoor kun je de Smartpass app downloaden. Lees daar hier meer over: https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/apps/smartpass.shtml er is ook een speciaal topic over Smartpass: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Wallet-Smartpass/Vodafone-Smartpass/td-p/147497


vuegoguan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Klinkt erg logisch :@ De telefoon (Galaxy S3) is door jullie geleverd, maar niet branded en vervolgens kunnen aanvullende diensten niet worden gebruikt... Waarom kan de Vodafone Wallet app niet ook gewoon in de Play Store gezet worden zodat iedereen met een Vodafone NFC-simkaart deze app kan gebruiken?

Gemiste kans...
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Voor andere toestellen die NFC geschikt zijn komt de wallet app na de zomer in de app winkels. Nog even naar uitkijken dus 🙂

edit toevoeging: Vodafone group is druk bezig om meer Vodafone branded telefoons gecertificeerd te krijgen voor veilig betalen met je mobiel, en ook bezig met enkele vanilla varianten van bepaalde telefoons. Waarschijnlijk zullen helaas niet alle vanilla varianten gesupport kunnen worden, er komt namelijk erg veel werk bij kijken en vaak zijn firmware updates nodig om de telefoons gecertificeerd te krijgen voor betalen met de NFC functionaliteit van de telefoon
press

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb een HTC ONE maar niet branded komt daar ook een App voor via goole play!
Ik wil wel Vodafone Walett maar geen smartpass met sticker!

Groet Jack
elroy944

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Zo een sticker is lelijk, denk je nu echt dat mensen met zo een lelijke sticker gaan rondlopen op hun dure smartphone? Hmm

Nfc sim is een betere optie. Is een nfc sim gratis voor Vodafone abbonee's of zijn daar kosten aan verbonden?
aws1971

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Die Vodafone wallet lijkt me wel interessant,
Jammer dat het alleen werkt met een branded telefoon.
De optie van smartpass lijkt leuk alleen de jaarlijkse kosten zijn een stuk minder en daarom niet interessant.
Ik heb al een CC waar ik jaarlijks voor moet betalen en was niet van plan om dan nog eens extra te betalen voor zoiets als het eigenlijk gewoon met de Vodafone wallet zou moeten werken als je een NFS-Simkaart hebt

DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Dit slaat echt nergens op.

Ik heb een Vodafone NFC SIM kaart, ik heb een Nexus 5 (een meer NFC telefoon dan dat kun je niet krijgen) en 50 euro op mijn SmartPass gezet.
Kom ik op het NS, wordt de transactie niet herkend.
Bel ik met Vodafone, dan pas wordt er gezegd dat ik een branded toestel (een telefoon via Vodafone gekocht) moet hebben.

Ik klaag normaal gesproken niet over Vodafone, maar nu voel ik me dus zwaar opgelicht.
Waarom?
De filmpjes van Vodafone zelf, de Play Store, de Vodafone FAQ, de SmartPass FAQ, NIKS zegt dat je een branded toestel moet hebben om ook nog een "Vodafone Wallet" te installeren via "Vodafone Updates".
Alleen dit forum topic zegt er iets over (en de klantenservice).
Ook in de Vodafone winkel in Breda wist niemand dit.

Ik heb overigens via een Spaanse site een Vodafone Updates APK gevonden.
Waarschijnlijk ook nog outdated, want ik kan vanuit daar niks installeren.

Kortom, een hele slechte service voor een heel goed initiatief.
elroy944

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Wat ik heb begrepen van arina's reactie hierboven is dat er na de zomer een app komt voor niet branded toestellen. Meeste samsung toestellen zijn wel mogelijk om achteraf branded te maken, maar om alleen deze functie te gebruiken wat ook nog eens geld moet kosten, daar loop ik niet bepaald warm voor. Juist debrand in altijd vanwege de vele voordelen.

Als Vodafone dit wilt laten slagen moeten ze het toch echt aantrekkelijker maken en niet alleen voor branded phones. Vergeet niet dat veel mensen online (goedkoper) bestellen via webshops, die leveren vaak unbranded icm Vodafone abbonement.

Leuke initiatief, had me er gelijk voor aangemeld, maar ik denk dat ik het op zal zeggen voordat een jaar voorbij is, eigenlijk alleen omdat het de 1e jaar gratis is. Nu moet ik wachten tot na de zomer om het eindelijk eens uit te proberen (wie weet zijn er dan al alternatieven uit, mijn bank was ook met zoiets bezig)... Hopelijk zien jullie dit in en doen er wat aan, anders ben ik bang dat dit een flop gaat worden
press

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Smartpass is een onzinnige uitvinding! Het voegt niks toe aan bestaande manieren van betalen.
Bovendien moet je nog betalen ook!
Wallett met NFC dat is de toekomst,ook banken komen hier mee.
Heb je een toestel met NFC maar niet van Vodafone dan moet je afwachten totdat ze ook een App lanceren voor sim only abonnementen.
Kijk dus eerst wat smartpass je gaat kosten.
In de diversen pers berichten blijkt dat de pers door vodafone niets is verteld over de kosten.


elroy944

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik had een screenshot gemaakt van de kosten, zie bijlage
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
De jaarlijkse kosten en de kosten voor opname uit de muur zijn inderdaad niet normaal.
Ik dacht nog wel dat Neteller hoge kosten had, maar:
- Neteller rekent wel kosten voor opname, maar geen jaarlijkse kosten.
- ING MasterCard rekent wel jaarlijkse kosten , maar geen kosten voor opname.
- Vodafone rekent kosten voor allebei.
elroy944

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
op dit moment gebruik ik zelf een prepaid creditcard van 3v, eenmalig 10 euro en is 5 jr geldig. aankooptoeslag is wel wat hoger (2 euro per opwaardering) en pinnen kost 1 euro in europa. Geen jaarlijkse kosten. Ben benieuwd of vodafone mij kan overtuigen om na een jaar hun service te blijven gebruiken of toch weer terug naar 3v.

Op dit moment is het voordeliger om vodafone smartpass te gebruiken. vanaf 20 euro geen toeslag via ideal en 1e jaar gratis. Handig voor bijvoorbeeld app of apparaat aankopen in playstore. Ik test het gewoon dit jaar uit, ik heb niets te verliezen en opzeggen kan altijd.

Arnolddlonra

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook een unbranded toestel wat wel een NFC chip aan boord heeft en ik vind het maar vreemd dat het niet mogelijk is om Wallet dan te installeren. Ik ga dus niet een plakkertje op mijn toestel plakken terwijl de hardware aanwezig is. Dan maar niet zo betalen, en maar wachten op de bank. Vind het maar merkwaardig dat Vodafone geen rekening houdt met het feit dat er ook mensen zijn die een telefoon los kopen en apart daarvan ook een Vodafone abonnement aanschaffen. Met die combinatie is het ook goed bellen en van internet gebruik maken.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
En er zijn ook mensen die een toestel met abbonement bij Vodafone halen en vooralsnog een unbranded toestel krijgen.
Een van de mensen in dit topic (ergens bovenaan) had dit tenminste.
Ik had dit ook toen met de Nexus One (heel lang geleden dus).
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@Arina
Zijn er dan überhaupt wel Vodafone branded Samsung Galaxy S3, S4 en S3 LTE's ? Ben ze tot op de dag van vandaag n.l. nog nergens tegengekomen DirectSales gaf zelfs aan dat ook die partij ze niet levert maar dit de normale retail versies zijn.

Wel slordig als de dienst op dit moment "na de enorme media aankondiging" alleen voor Vodafone branded telefoons geldt, iedereen blij maken vervolgens teleurstellen omdat het na de grootse aankondiging nog niet beschikbaar blijkt. Management en marketting hebben daar niet goed over nagedacht. Tip voor Vodafone "Eerst denken, dan doen!".

Overigens, op jullie website wordt niets vermeld over het feit dat het "ALLEEN" werkt op Vodafone branded toestellen ???

"Voor andere toestellen die NFC geschikt zijn komt de wallet app na de zomer in de app winkels."
Dan is iedereen het allang weer vergeten en heeft men tegen die tijd zo'n dienst al via bijv. de eigen bank.

@aws1971
"Ik heb al een CC waar ik jaarlijks voor moet betalen en was niet van plan om dan nog eens extra te betalen voor zoiets als het eigenlijk gewoon met de Vodafone wallet zou moeten werken als je een NFS-Simkaart hebt"
Nu je het zegt... je leest er snel overheen dat er na één (1) jaar kosten aan zitten maar er staat niet bij hoeveel. Vodafone kan dus in principe over 10 maanden zeggen € 50,00 te gaan rekenen. Voor gebruikers is het dus zeer goed nadenken of je een dergelijk risico überhaupt wilt lopen!

Die creditcard (3V, Moneybookers etc.) is dan inderdaad misschien zelfs beter. Kun je tenminste zelfs ook prepaid basis op internet betalen.

@DavidBlaszyk
Even contact opnemen met klantenservice en per direct die hele meuk ongedaan maken en je geld laten terugstorten. Meer kun je helaas ook niet doen.

@elroy944
Vooralsnog is het alleen voor branded toestellen, MAAR na de zomer ook voor non-branded. Het is door Vodafone's management en marketting dat er nu enorm veel bekendheid aan gegeven is 'enorme kosten wellicht al' maar Vodafone wederom de stempel opgedrukt gaat krijgen van ZIE weer eerst doen en pas daarna nadenken over je acties. Men had dit eerst stilletjes moeten uitrollen via de markets en pas daarna in de media moeten smijten maar helaas ....

@press
Zie boven... NFC betalingen zijn de toekomst... tenminste, NFC misschien niet zo zeer maar draadloos zonder passen etc. wel degelijk. De pers hoeft de kosten ook niet te vermelden, dat moet Vodafone al eigenlijk direct vooraf te doen.

@elroy944
Niet goed opgelet, de kosten die jij noemt zijn voor Smart pass, Smart Pass ben je echter niet verplicht af te nemen bij Walet. Walet is het 1e jaar gratis neem je daarnaast ook Smart Pass, dan betaal je na het 1e jaar gratis € 12,95.

"Het gebruik en registratie van de wallet is gratis. Maak je ook gebruik van de SmartPass dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Bekijk de kosten voor SmartPass."


Mijn conclusie
De media is voor deze nieuwe dienst veel te snel opgezocht. Mensen worden 'wederom' blij gemaakt met een dode mus. Wederom? Ja! Omdat dit zelfde nog niet zo lang geleden ook plaatsvond met de lancering van de nieuwe My Vodafone app. De media blijkt zelfs niet geheel juist te zijn voogelicht, wordt enerzijds gemeld dat de nieuwe dienst actief is voor Vodafone klanten, blijkt dit achteraf voor Vodafone Branded telefoons te zijn.

Dat Vodafone pogingen doet om als eerste met iets te komen is natuurlijk zo slecht nog niet. Feit blijft dat te snel aankondigen e.d. niet goed is. Wederom zullen velen mensen weer een negatieve ervairing opdoen wat het imago van Vodafone niet goed doet. En die is na de My Vodafone app klachtenregen al niet enorm goed meer gebleken.

Het jaarlijkse bedrag dat nog onbekend is? Sja! Komt weer over van, eerst iedereen lekker (afhankelijk) maken en daarna verrassen met de kosten. Daar hou je namelijk nooit klanten mee vast! Wees duidelijk en transparant (Vodafone!), wie A zegt ........ communiceer de kosten duidelijk die men nadien kan verwachten. Ik neem de gok t.z.t. zeer zeker niet zolang de kosten mij na dat 1e jaar onduidelijk zijn. Ook kwam ik zo 1.2.3. niets tegen over het feit of ik mijn geld terug kan "laten" storten als ik het niet langer wil gebruiken. Lijkt mij niet, maar dan zou ik dus na 1 jaar dat geld ook nog eens kwijt zijn.


elroy944

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik had het tegen press (reactie van boven die van mij) , en dat ging over smart press 😉
veerle

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Komt deze app dan ook beschikbaar voor Windows Phones (al dan niet branded) met NFC (diverse Nokia Lumia's).

groet Veerle
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Als je een specifiek iemand beantwoord kun je het bericht beter vooraf gaan met@gebruikersnaam 🙂

Reageren op een reactie op iemand anders, kan natuurlijk gewoon wat ik ook deed 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic