bruijnesteijn

Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 43Likes

eSim voor Apple Watch - Truphone werkt waar Vodafone niet?

Wanneer gaat Vodafone eindelijk eens eSim producten aanbieden? Zonder eSim kunnen producten als Apple Watch door Nederlanders niet gebruikt worden.

Ga aub niet zeggen dat er geen markt is of dat het technisch lastig is, Vodafone biedt de eSim wel aan in Duitsland en elders. Net als andere aanbieders. Je maakt mij niet wijs dat een internationale aanbieder een product beschikbaar in Duitsland ook niet beschikbaar kan maken in Nederland met beperkte inspanning.

Ik kan natuurlijk naar aanbieders GigSky of Truphone gaan en een Duitse Apple Watch kopen. Die combinatie werkt gewoon, ga maar bij Truphone op hun website kijken. Zij bieden over het KPN netwerk een eSim product (voorheen deden ze dat overigens over het Vodafone netwerk). Er bestaat een simpele uitleg hoe je dan in Nederland je Apple Watch aan de praat kan krijgen zonder trucks, maar een gewone installatie. En de kosten vallen op zich nog best mee voor een lokaal data abonnement.

Ik heb deze constructie aan de praat, maar heb nu dus 2 abonnementen en ik wil liever 1 abonnement.

Ik kan niet anders concluderen dat telecom providers geen eSim aanbieden uit concurrentie oogpunt, men is blijkbaar bang dat men sneller wisselt van provider. Op zich onzin, want ik kan nu ook al eenvoudig met nummerbehoud wisselen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ruud001 bruijnesteijn
Helaas is het nog niet zo makkelijk om de e-sim uit te rollen. Ja andere landen hebben dit wel al. Echter omdat wij met hele andere systemen werken dan de overige Vodafone landen is dit nog niet uitgerold.
Achter de schermen wordt er gekeken of dit mogelijk is met onze systemen en de technieken die wij gebruiken. Daarnaast is ook het stukje privacy en veiligheid een belangrijk punt hierin. Ook is het van belang dat het natuurlijk goed werkt.

Ik snap dat jullie dit willen en het zal voor de gebruikers een stuk makkelijker zijn. Er komt helaas meer bij kijken! Ik zeg niet dat de techniek een belemmering is. Ik geef alleen aan dat wij met andere systemen werken. Op dit moment van typen, is er dan ook niet bekend wanneer de e-sim bij Vodafone Nederland beschikbaar komt. Het is helaas afwachten.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hi bruijnesteijn

Welkom op de Community!
Ik kan mij voorstellen dat je hier ook gebruik van wilt maken. Echter bieden wij dit (nog) niet aan.
Ik zal je verzoek intern doorzetten zodat mijn collega's weten dat hier vraag naar is.

Je geeft als reden dat Vodafone Duitsland etc dit aanbiedt en dat het dus niet zo lastig moet zijn. Wij werken met hele andere systemen dan de overige landen. Daardoor is het zeer zeker wel technisch lastig. Daarnaast heeft het ook nog te maken met een stukje veiligheid van gegevens etc.
Onder andere is het hierdoor dan ook (nog) niet beschikbaar.
bruijnesteijn
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 43Likes
Hallo

Het ligt voor de hand dat jullie enige inspanning moeten doen, maar nu doen jullie alsof de techniek de belemmering is.

Het argument 'veiligheid' is ook een gelegenheidsargument, gezien recente discussies over GDPR en privacy wordt 'veiligheid' te pas en onpas opgevoerd om iets te doen of laten. Natuurlijk moeten jullie goed omgaan met gegevens, maar de introductie van een eSim levert nauwelijks extra problemen vwb gegevens. De data gaat over jullie torens, gebruiken zelfde account systemen, het data verkeer kan je op vergelijkbare manier versleutelen. De simkaart is vervangen door een eSim en inderdaad de manier van activeren en beheren is anders, maar niet overdrijven en voor een internationale provider gewoon te doen.

De 'veiligheidsaspecten' moeten alle andere aanbieders als Vodafone DE, Truphone en GigSky ook regelen.

Het verschil in systemen zou kunnen bestaan, maar eSim gedraagt zich na installatie gewoon als en andere simkaart. Zoals gezegd Truphone boodt hun product lange tijd aan met gebruik van jullie torens en netwerk. Dus gaat vooral om beheer en activatie van eSim kaarten die je moet hebben

De belemmering is geen technische, hoewel er iets moet gebeuren om eea aan te bieden, maar het is gewoon een commercieel keuze.

Groeten, Bart
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het is geen commerciële keuze. Ik ben dit namelijk gaan navragen voor je. Het heeft wel degelijk met onze systemen en een stukje veiligheid oa te maken.
Ik heb je feedback dat hier vraag voor is, intern aangekaart.
Sean91

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Ik wou eerst serieus reageren... Maar als ik al die onzin lees waarom Vodafone het nog niet in Nederland heeft dacht ik waarom zou ik...

De eerste provider die eSim in Nederland aan biedt mag meteen haar contract aanbieden en ik ben pleiten bij Vodafone.

Vroeger topbedrijf (zit er nu 10 jaar), nu loopt het achter de feiten aan. Klantenservice van 0,0. In één jaar tijd al meerdere aanvaringen gehad. Zeggen dat dingen geregeld of aangekaart worden, intussen gebeurd er niets... Zelf steeds overal achteraan gaan.

Het aftellen is begonnen.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Sean91 wrote:
nu loopt het achter de feiten aan

Dan lopen toch alle providers, binnen Nederland (KPN, T-Mobile, Tele2) achter de feiten aan?
Geen van deze kan het je nu aanbieden. Jawel, GigSky of Truphone kunnen het je aanbieden. Maar verder is er nog geen Nederlandse provider die dit kan en we zullen zien wie hier als eerst mee komt.

Weet je, uiteindelijk kom je toch nooit achter de volledige waarheid. Apple Pay kon ook al jaren in het buitenland en nu eindelijk komt het naar Nederland. Mensen zeggen dat het te maken heeft omdat wij nu eenmaal een goed contactloos betaalsysteem hebben en anderen zeggen dat het komt omdat Apple veel geld wil hebben voor elke betaling. Maar weer anderen zeggen dat er veiligheid achter zit en Apple dan meer van hun klanten krijgt te weten, dus privacy.

Dit alles kan ook te maken hebben met de eSim. Zeg niet dat het zo is maar ik zit niet bij het vuur om te weten waarom het lang moet duren. Maar dat is met meer dingen zo bij Apple, de speaker is officieel in Nederland ook nog niet te koop 🙂

Ben wel benieuwd wie er als eerst komt met de eSim. Zelf denk ik dat ze opeens allemaal naar buiten komen en zeggen het te gaan aanbieden. We moeten maar afwachten en ik hoop ook dat het snel komt en dan is ook nog maar de vraag wat de kosten zullen zijn.
Ruud001

Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
bruijnesteijn Goedemorgen, hier wordt ik dus blij van. Een medestijder voor de E-Sim. Al een tijd maak ik me hier ook druk over en inderdaad je krijgt van Vodafone (en waarschijnlijk meerdere providers) alleen maar tegengas. Geen enklele medewerking hierover. ja zoiets van, "we zijn er mee bezig". Al jaren lang inmiddels, terwijl de techniek er gewoon is!
Elders zijn er zelfs al handtekeningen acties om dit van de grond te krijgen, maar niets helpt.
Waarschijnlijk een groot kartel van providers die dit zo lang mogelijk proberen uit te stellen.
We moeten ervoor strijden dat de FUTURE, ECITING blijft. Toch? @Vodafone.
bruijnesteijn
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 43Likes
Ik verbaas me altijd wanneer telecomproviders die globaal opereren schwrmen met lokale infrastructuur verschillen. Ik geloof er niks van dat Vodafone die laat in de Nederlandse markt is gestapt volledig andere infrastructuur gebruikt voor Nederland dan voor omringende landen, als dat al zo is zouden ze uit kostenoogpunt gauw moeten aanpassen. Maar zo gezegd, natuurlijk zijn sommige onderdelen lokaal en zal je de Nederlandse klant/accounts moeten activeren. Net als voor andere technologieen geloof ik niet dat Vodafoon voor deze moderne systemen aparte smalen heeft die volledig uit de pas lopen en de ene iets kan wat de andere niet kan, zoiets als wij VHS hebben en in Duitsland hebben ze Betamax (voor oude video liefhebbers). Nederland zou makkelijk mee kunnen liften op Duitse infra, terwijl het Nederlandse accounts betreft. Op vele gebieden is/wil men global player zijn. Vroeger kon gebruik van je data bundel in buitenland ook niet, totdat het moest van de EU en toen was het zo geregeld. Ook toen werd initieel gesuggereerd dat de infrastructuur er niet tegen kon en belemmerde.

Zoals iemand anders ook aanhaalde, zelfde verhaal voor Apple Pay. Daar waren/zijn de banken de bottleneck, past niet in hun business model en idee van klantbinding.

Nu infra van telecom in handen is van enkelen zal de klant voor innovatie afhankelijk blijven van de grillen van de leverancier, marktwerking heet dat. Als de massa maar tevreden is met veel GB voor weinig geld. Nieuwe aanbieders kunnen deze markt nooit openbreken. En dan maakt iedereen zich zorgen over de impact van Chinezen op ons netwerk, ik maak me zorgen over de houding van de providers zelf
bruijnesteijn
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 43Likes
Paar tikfouten, dikke vingers, sorry
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ruud001 bruijnesteijn
Helaas is het nog niet zo makkelijk om de e-sim uit te rollen. Ja andere landen hebben dit wel al. Echter omdat wij met hele andere systemen werken dan de overige Vodafone landen is dit nog niet uitgerold.
Achter de schermen wordt er gekeken of dit mogelijk is met onze systemen en de technieken die wij gebruiken. Daarnaast is ook het stukje privacy en veiligheid een belangrijk punt hierin. Ook is het van belang dat het natuurlijk goed werkt.

Ik snap dat jullie dit willen en het zal voor de gebruikers een stuk makkelijker zijn. Er komt helaas meer bij kijken! Ik zeg niet dat de techniek een belemmering is. Ik geef alleen aan dat wij met andere systemen werken. Op dit moment van typen, is er dan ook niet bekend wanneer de e-sim bij Vodafone Nederland beschikbaar komt. Het is helaas afwachten.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Omdat we momenteel dit topic hebben over: eSIM bij Vodafone, zal ik dit topic sluiten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic