Beantwoord

Health academy

  • 6 september 2018
  • 71 reacties
  • 21409 Bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

71 reacties

Ook ik kreeg gisteren twee sms'jes van health academy en ben phone medic, allebei van dezelfde content provider. Heb hier gisteren Vodafone over gebeld, en hun hebben me allereerst netjes geholpen met het afmelden. Dat is gelukt. Ik heb toen ook te kennen gegeven dat ik hier niks van afweet, en hier dus ook niet voor ga betalen, dat is notitie van gemaakt. Ikzelf heb voor de zekerheid ook nog een aangetekende brief gestuurd, met wat er is gebeurd, wat ik van Vodafone verwacht, gewoon standaard brief ingevuld die op internet te vinden is. Hiermee duren ik dus officiële klacht in. Ik ga er dan ook vanuit dat het opgelost wordt.

Nog even aan Vodafone, wat me opvalt is dat de klachten van deze twee SMS diensten alleen bij Vodafone zijn. Heb nog geen klachten gezien van Andere telefoon providers hierover? Dat vind ik wel raar.
Kunnen jullie daar ook eens op reageren.

Ik ben in ieder geval overtuigd dat het netjes wordt opgelost. Ben verder gewoon een tevreden klant, een snap dat je niet altijd alles in de hand kan hebben.
Overal is er wel eens wat.
Ik kan me voorstellen dat jullie niet eens zijn met de kosten, echter zijn wij niet verantwoordelijk voor kosten van derde partijen die in rekening worden gebracht.

Ik raad dan ook het volgende aan om te doen:
Via Payinfo kan altijd een blokkade geplaatst worden betreft sms en contentdiensten en kan de contentdienst stop gezet worden.
Hierdoor kunnen diensten zoals smsdiensten, Netflix, Napster, Blendle etc. niet in rekening worden gebracht.
Daarnaast raad ik aan om dit aan te kaarten. Mijn collega's kijken graag voor je naar waardoor het in rekening is gebracht. Via onderstaande link lees je hoe je het kunt aankaarten bij ons.

Meer hierover lees je hier:
Hoi Steven,

dat is aan alle kanten net even iets te kort door de bocht. De enige partij waar ik in dit verband een overeenkomst mee heb is Vodafone. Ik ben geen overeenkomst aangegaan met phone medic. De enige partij die ik er dus op kan aanspreken is vodafone.

Daarnaast vindt er geen levering plaats. En producten / diensten die niet geleverd worden hoeven we als consument natuurlijk ook niet te betalen.

Dat je je kunt afmelden is evident. Dat je vooraf kenbaar kunt maken dat je dit niet wilt ook. Maar wat er nu gebeurt is alsof een onbekende organisatie een rekening door de brievenbus gooit die automatisch van je rekening wordt afgeschreven. Als dan de enige partij die er wat aan kan doen aangeeft dat je je er vooraf voor had kunnen afmelden dan raak je terecht gruwelijk over de zeik.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het technisch mogelijk is om iemands telefoonnummer te achterhalen als hij deze niet zelf invult. Dat klinkt als een zwaar privacylek. Kun je daar iets meer over vertellen, Steven?
Reputatie 7
Badge +17
Ik ben nog steeds benieuwd hoe het technisch mogelijk is om iemands telefoonnummer te achterhalen als hij deze niet zelf invult. Dat klinkt als een zwaar privacylek. Kun je daar iets meer over vertellen, Steven?
Heel simpel, net zoals verkopers via de telefoon je bellen.
Ze laten een computer een reeks van nummers maken en plaatsen die in een data systeem en bellen je dan. Het systeem is zo snel dat hij uit al die reeksen wel een nummer zal vinden die die kan bellen. Dat zal waarschijnlijk ook zo zijn met de nummers via Vodafone en/of T-Mobile en/of KPN. Laat er een computer op los, die zoekt beschikbare nummers en zet ze in een lijst met sms abonnementen en zien of het aankomt. Lukt het, dan hebben ze mooi weer 5,- euro in de pocket en lukt het niet gaat het systeem door met zoeken. En dat gaat zo snel....

Dat heeft dus niets met een privacylek te maken en al helemaal niet met een zwaar lek. En bedrijven die toch al niet netjes bezig zijn zal het ze hun reet roesten hoe ze aan je nummer komen. Normaal moet je je aanmelden maar ze pompen gewoon je nummer in hun systeem en zeggen dat je een abonnement hebt. Mocht zo'n bedrijf opgepakt worden dan is er een dag later wel weer een nieuw bedrijfje dat het doet.
Het enige wat ik kan adviseren is om de stappen te doorlopen zoals ik al eerder beschreven had. (Blokkeren via payinfo (niet alleen stopzetten) en door een mail te sturen. Hierdoor gaat er intern een team mee aan de slag. ZIj zullen onderzoeken wat er precies aan de hand is etc.
Verder durf ik niet te zeggen hoe dit soort bedrijven te werk gaan etc.
Hieronder het antwoord wat ik kreeg van vodafone.

Maar nu blijft nog steeds de vraag, hoe zijn deze kosten bij mij in rekening gebracht, want om die tijd sliep ik namelijk.
Ik herken deze diensten ook helemaal niet? Daar wordt dus geen antwoord op gegeven.
Hoe kan ik dan verantwoordelijk zijn voor iets wat ik niet zelf activeer? Ik vraag me dan ook echt af hoe dit is gegaan,. heb nooit een bevestigingsscherm gezien, kan iemand daar een voorbeeld van geven d.m.v. een screenshot ofzo?
gaat toch gewoon via playstore op android telefoon, je moet daar toch zelf aangeven hoe je wilt betalen?
Blijf het erg vreemd vinden. Leg dat nou eens uit dan.

Antwoord op je e-mail Consumer - Rekening 28/09/2018 13:55 Ons antwoord
Beste heer ****,

U geeft aan dat u ontevreden bent over een betaalde content- / internetdienst en het niet eens bent met de kosten die hiervoor in rekening zijn gebracht.

Uit onze gegevens blijkt dat de internetdiensten Health Academy en Phone Medic Sub op 25 september 2018 zijn geactiveerd. Door het klikken op het bevestigingsscherm op uw mobiele telefoon wordt een internetdienst aangegaan.

Deze zogenaamde internetdiensten betreffen diensten die via internet (dataverkeer) zijn aangesloten. Vodafone biedt eindgebruikers toegang tot het open mobiele internet, maar is niet aansprakelijk voor de content en diensten die daar te vinden zijn of afgenomen en betaald worden.

U bent als contractant verantwoordelijk voor het gebruik en de kosten van uw abonnement. Graag maak ik voor u een uitzondering en vergoed ik eenmalig de kosten van van deze internetdienst(en). De kosten van de internetdiensten van de lopende maand worden niet in rekening gebracht.

Voor de toekomst verwijs ik u naar de mobiele internetpagina www.payinfo.nl. Via uw mobiele telefoon kunt u naar deze pagina surfen. U krijgt dan een overzicht te zien van de lopende internetdiensten en betalingen. Via deze pagina heeft u de mogelijkheid om een blokkade te plaatsen voor alle betaalde diensten.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Lucia
Vodafone Complaint Services
Vodafone moet zich schamen om klanten de schuld te geven.. 'je zal iets aangevinkt of geaccepteerd hebben'. Mijn telefoonnummer is NERGENS bekend bij diensten of bedrijven waar ik mijn telefoonnummer moet achterlaten. Ik gebruik voor dat soort doeleinden een tijdelijk (weggooi) nummer zeg maar.

Ik bel en whatsapp alleen, en lees daarnaast de krant. Verder niets.

Opvallend is dat het enorm veel klanten van VODAFONE betreft (zoek maar op google)... dus heeft VODAFONE een datalek gehad, zijn de servers gehackt (die liggen geregeld plat bij vodafone voor korte of langere tijd). Andere optie is dat er een virus rond gaat waar wij niets vanaf weten.

Vodafone moet echt ophouden door te schrijven 'u heeft iets aangevinkt of geaccepteerd'. Mijn telefoon lag de hele dag aan de lader, en in die periode kwamen twee smsjes binnen op zelfde tijdstip... rara hoe kan dat als ik mijn telefoon niet heb gebruikt.

Vodafone moet onmiddellijk met de minister en ACM om de tafel gaan en hun klanten schadeloos stellen. Zo'n groot bedrijf die niet voor zijn klanten op komt.


Ten tweede is VODAFONE zelf dom bezig. Als klanten een nieuw contract afsluiten dan kan je aan de telefoon of in de winkel aangeven van de mogelijkheden van het 'bel me niet register' en 'payinfo' leg dit uit en waarom. Nu is Vodafone veel tijd kwijt aan boze klanten.. tijdverspilling. Zorg dat bij de vooringang jullie medewerkers een goede training krijgen. Verantwoordelijkheid ligt ZEKER bij de verkopende partij, tenslotte verkoopt VODAFONE ook mobiele telefoon en kan je de klant daar op wijzen.

En VODAFONE ... ik heb NOG IETS LEUKS VOOR JULLIE, WAAR ALLE KLANTEN IETS AAN HEBBEN;

Regels voor aanbieders betaalde sms-diensten

De belangrijkste regels voor aanbieders van betaalde sms-diensten zijn:

U moet een klacht indienen bij de provider over ongewilde sms-diensten.

De provider moet de klacht onderzoeken. Is de klacht ongegrond? Dan mag uw telefoonaanbieder u afsluiten als u de rekening voor de sms-dienst niet betaalt.


Vooraf moet u alle informatie krijgen over een sms-dienst. Zo kunt u bepalen of u deze dienst echt wilt. Geeft een aanbieder van een sms-dienst niet alle informatie? Dan hoeft u de rekening niet te betalen voor deze sms-dienst. Een telefoonaanbieder mag u dan niet afsluiten.


Kost de sms-dienst meer dan € 1,50? Dan moet de telefoonaanbieder aantonen dat u uitdrukkelijk heeft verklaard de sms-dienst te betalen via de telefoonrekening.

U moet een abonnement kunnen afsluiten waarbij u geen sms-diensten kunt afnemen. Telefoonaanbieders moeten u deze optie gratis bieden. Deze plicht geldt voor alle abonnementen en voor prepaid.

U kunt de optie om sms-diensten af te nemen altijd gratis laten blokkeren door uw provider.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/ongewenste-sms-diensten


Aangezien ik geen duidelijke informatie heb gehad (jullie beschuldigen klanten van het zelf activeren van een smsdienst.. terwijl de klanten geen benul hebben dat men iets actief zou zetten...), juridisch gezien zijn wij als klant helemaal niet goed geïnformeerd wat de smsdienst kost of de inhoud daarvan. Dus is bovenstaande regel van toepassing en VODAFONE MAG ONS NIET AFSLUITEN!!


Dus klagende klanten staan volledig in hun echt en vodafone heeft daar niets op in te brengen!!
Ben erg benieuw wat vodafone hier nog op te zeggen heeft.
Reputatie 7
Badge +17
@Van Vuurhout
Schreeuwen heeft geen zin en is ook niet toegestaan op de community, lees de huisregels!
heeft niets met schreeuwen te maken. als opties er zijn om iets in dik zwart te zetten dan doe ik dat 🙂 Dat jij dat anders opvat kan ik niets aan doen :)

Het is duidelijk dat medewerkers van vodafone of personen die hier de moderator spelen duidelijk niets afweten van de wetgeving in Nederland. Wat ik heb geschreven zijn duidelijk de rechten van iedere klant. En al die bla bla die mensen schrijven hebben we niets aan.

@steven schrijft... dat hij niet weet hoe bedrijven te werk gaan. Nou de wetgeving is duidelijk. Een telefombedrijf dient de klant schadeloos te stellen aangezien de klant geen informatie heeft de dienst waarvoor kosten worden afgeschreven. Met andere woorden (nogmaals) de klant staat in zijn recht en vodafone heeft te handelen naar de wet die we in Nederland hebben.
Laten we het netjes houden en geen verwijten naar elkaar maken. Ik zie dat er twee topics over gaan. Ik zal het andere topic sluiten en hiernaar doorverwijzen.

@Van Vuurhout
Mocht je het niet eens zijn met de reactie van mijn collega via mail, dan raad ik aan om het met haar kort te sluiten.

Via het forum is het niet mogelijk om gegevens in te zien. Hierdoor is het dan ook niet mogelijk om issues zoals deze op te pakken etc.
Sorry Steven maar je schrijf zelf ook onzin naar klanten van vodafone terwijl je niets eens bij vodafone werkt. Ook jij.. kijk goed wat in de wetgeving staat en schrijf geen onzin. 'ik weet niet wat het bedrijf gaat doen'. Dat weten we uiteraard wel als we ons aan de wetgeving houden. Daarom schrijf ik het ff duidelijk dat je er niet overheen kan lezen,, en vooral de klanten van vodafone niet.
Reputatie 7
Badge +17
Laten we het netjes houden en geen verwijten naar elkaar maken. Ik zie dat er twee topics over gaan. Laten we dat topic sluiten en de discussie voortzetten in ee topic.
Ik maak geen verwijten, wil alleen uitleggen dat het netter is om niet zo met vet gedrukte teksten te komen. Dat de mogelijkheid er is, dat snap ik. Maar voor korte stukjes en niet voor hele lange teksten. Het is gewoon een nette vraag, lijkt me en Vodafone merkt de topic heus wel op, zeker als die meer keren geplaatst is!!

Ik ben, als klant, betrokken bij iedereen die deze vervelende SMSjes binnen krijgen en dan krijg je de tekst dat ik bla bla schrijf. Dat vind ik persoonlijk niet netjes want, zoals ik al schreef, ben begaan met iedereen die hier door de dupe is. Maar goed, dat zal door sommige mensen niet gewaardeerd worden en zal me er daarom verder buiten houden en afwachten wat Vodafone hier verder nog op te vertellen heeft.
@Van Vuurhout ik werk voor Vodafone.
Het enige wat ik je kan adviseren heb ik hier boven benoemd. Ben je het niet eens met een reactie van een collega via mail, raad ik je aan om dit ook terug te koppelen via de mail.

Vanuit hier kan ik er helaas niks in betekenen.
Nou als jij voor vodafone werkt is het helemaal schandalig hoe je met je klanten omgaat. Omschrijf duidelijk de rechten van de klant volgens de wetgeving. Die is helder, meer dan hoe vodafone met klachten van klanten omgaat.. dan heb ik het over jullie vage reactie. Schrijf duidelijk dat jullie verplicht zijn om klanten schadeloos te stellen volgend de wet. Dat is een helder antwoord.
Ik heb je duidelijk uitgelegd wat er dient te gebeuren. Hoe dit verder opgepakt wordt, als het aangekaart is, ga ik verder niet over. Mijn collega's van de klachtenafdeling zullen dit per issue afhandelen.
Ben je het er niet mee eens, dan mag het terug gekoppeld worden via dat kanaal. Het enige wat ik hierin kan doen is adviseren en uitleggen hoe de procedure loopt.
Ik lees bij Paul “Door het klikken op het bevestigingsscherm op uw mobiele telefoon wordt een internetdienst aangegaan”. Kan iemand mij uitleggen hoe dat technisch werkt? Stel dat ik dat wil implementeren als organisatie, hoe ga ik dan te werk? Sluit ik een overeenkomst met vodafone? Of met alle (nl) providers tegelijk? En waar moet ik aan voldoen?

ik vraag dit omdat hier de sleutel ligt voor een fatsoenlijke oplossing. Eentje die voldoet aan de GDPR (dubbele opt-in) en eentje die niet vereist dat je direct “nee” zegt tegen alle sms-/internetdiensten. Want een nee-nee sticker sluit ALLE reclame uit.

ik ga ook eens aan de ACM vragen hoe zij hierover denken.
Ik ben ook te pakken genomen. 3 smsjes achter elkaar:
Je maakt gebruik van abonnement HEALTH ACADEMY, de kosten zijn € 5,00 per week. Ga naar http://bit.ly/2hQSdY8. Afmelden: www.payinfo.nl

Nooit gehoord van health academy, laat staan toestemming gegeven om (3x) 5 euro per week af te schrijven.

Ik wil ook van Vodafone weten hoe dit kan een hoe payinfo sowieso opeens iets af kan schrijven
@Pizzametsalami zo ver ik weet is er via Payinfo alleen de optie om of alles te blokkeren of niets. Daarnaast kun je er eventueel een slot op zetten, wat alleen je provider kan verwijderen. Hierdoor hebben wij dezelfde optie.

Betreft het aanmelden van dit soort diensten: Hiervoor vul je je mobiele nummer in op een site of reclamewebsite etc.. Vaak staat er in hele kleine letters de kosten etc. Zodra je dat doet ga je akkoord met de kosten.

@Sjoerd D Payinfo brengt deze kosten niet in rekening. Het is de smsdienst die dit in rekening brengt. In jouw geval HEALTH ACADEMY. Payinfo is een overkoepelende organisatie die samen werkt met alle providers. Hierdoor kan iedereen haar eigen mobiele nummer voor dit soort smsjes blokkeren via Payinfo.

@Sjoerd D Payinfo brengt deze kosten niet in rekening. Het is de smsdienst die dit in rekening brengt. In jouw geval HEALTH ACADEMY. Payinfo is een overkoepelende organisatie die samen werkt met alle providers. Hierdoor kan iedereen haar eigen mobiele nummer voor dit soort smsjes blokkeren via Payinfo.


Payinfo en Vodafone sturen mij een factuur voor deze zogenaamde service. Ik heb mij nooit opgegeven voor payinfo en nog nooit van de gehoord hiervoor. Ik was zelfs bang dat zij de scammers waren en durfde niet goed op de links te klikken. Hoe kan ik onvrijwillig opgegeven zijn voor betaling door payinfo? Waarom is deze optie opt-out en niet opt-in? Klink zwaar dubieus

@Sjoerd D Payinfo brengt deze kosten niet in rekening. Het is de smsdienst die dit in rekening brengt. In jouw geval HEALTH ACADEMY. Payinfo is een overkoepelende organisatie die samen werkt met alle providers. Hierdoor kan iedereen haar eigen mobiele nummer voor dit soort smsjes blokkeren via Payinfo.
Payinfo en Vodafone sturen mij een factuur voor deze zogenaamde service. Ik heb mij nooit opgegeven voor payinfo en nog nooit van de gehoord hiervoor. Ik was zelfs bang dat zij de scammers waren en durfde niet goed op de links te klikken. Hoe kan ik onvrijwillig opgegeven zijn voor betaling door payinfo? Waarom is deze optie opt-out en niet opt-in? Klink zwaar dubieus
@Steven: Ik heb nergens mijn telefoonnummer ingevuld. Vandaar dat ik vraag hoe dit technisch mogelijk is. En mijn andere vraag was: stel dat ik zélf zo'n dienst wil verlenen, hoe gaat dat dan technisch en juridisch in z'n werk?
@Pizzametsalami Het juridische gedeelte vind je terug op de website van payinfo. Hier staan alle gedragcodes etc.
Hoe dit technish in zijn werk gaat, durf ik je niet te zeggen. Deze vraag zou je bij een sms dienst neer kunnen leggen. Dit is namelijk verder geen service van ons.

Bij mij is er geen andere variant van bekend. Mocht dit wel zo zijn (vandaar dat ik ook al eerder heb aangegeven om dit via de mail aan te kaarten) dan dient dat bekend gemaakt te worden, zodat er een onderzoek gestart kan worden.
Thanks voor de info. Ik heb de documentatie net even kort ingezien. Wat ik me afvraag: dit betreft een gedragscode die in Nederland is opgesteld. De partij die ons parten speelt zit in Singapore. Heeft die partij in moeten stemmen met deze gedragscode om via Vodafone te mogen handelen? Of gaat dit proces volledig buiten Vodafone om?
Reputatie 7
Badge +17
Thanks voor de info. Ik heb de documentatie net even kort ingezien. Wat ik me afvraag: dit betreft een gedragscode die in Nederland is opgesteld. De partij die ons parten speelt zit in Singapore. Heeft die partij in moeten stemmen met deze gedragscode om via Vodafone te mogen handelen? Of gaat dit proces volledig buiten Vodafone om?
Daar ga je al....
Denk je dat die mensen zich ergens van aan trekken?

Voorlopig blijven de providers aan zet om hier iets aan te doen.
Van mij mogen ze al die betaal sms diensten in 1 klap afsluiten zodat ze niet meer kunnen afschrijven.