Beantwoord

IP-camera via Vodafone 4G

  • 13 februari 2019
  • 31 reacties
  • 1537 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Gedreven Meedenker
  • 16 reacties
Ik heb in een eerder draadje deze vraag al eens gesteld, maar helaas werd het topic gesloten voordat er voor mij een passend antwoord kwam. Daarom wil ik het toch graag nog een keer aan de kennis van alle community-leden voorleggen:

Ik heb een Huawei B525 mifi router en een multi-data sim aangeschaft om camerabewaking te kunnen hebben op een lokatie waar geen vast internet is. Het lukt echter niet om de camera op afstand te benaderen omdat de APN van Vodafone alle poorten dicht houdt. Ik kan in mijn router dus wel een poort open zetten, maar Vodafone houdt alle deuren op slot. Ik heb hierover al vele malen contact gehad met de helpdesk. Eerst werd mij beloofd dat de technische dienst het voor me zou regelen. Maar er gebeurde niet veel, dus toen ik opnieuw belde hoorde ik dat het allemaal geregeld was. Maar ik krijg het niet aan de gang. Er is geen poort waarmee ik van buitenaf mijn camera kan bereiken, lijkt het. Ik heb alle APN's geprobeerd, ook de Open APN, maar niets werkt. Wat kan ik nog doen om het werkend te krijgen?
icon

Beste antwoord door Energieboy 13 februari 2019, 08:01

Hoi @Saud
Ik heb je berichten eens terug gelezen en zie dat er na het antwoord om eventueel synology te kopen geen reactie meer terug. Eigenlijk dacht ik, en waarschijnlijk de moderatoren ook, dat het al was opgelost. Maar dat is dus nog niet het geval.

De TS van toen schreef: Nog een telefoontje met de helpdesk en de technische dienst heeft de oplossing geboden! Toch de open APN ingesteld en het werkt vlekkeloos. Misschien dat je dit ook zelf nog eens kunt proberen.

Contact daarvoor via een privé bericht naar Facebook of Twitter en misschien dat deze mensen je verder kunnen helpen. Het is echt iets waar Vodafone niet zo happig op is, wat ik begrijp uit heel veel andere stukken via Google. Het zou natuurlijk mooier zijn als Vodafone zelf met een Cam komt waar je een SIMkaart in kan steken en gebruiken. Wie weet komt dit nog met IoT?

Maar goed, voor mijn gevoel loop je op de Community echt vast omdat Vodafone de APN moet aanpassen voor je en dat is bij de andere TS gelukt door ze te bellen. Misschien een idee om ook te doen?
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Hoi @Saud
Ik heb je berichten eens terug gelezen en zie dat er na het antwoord om eventueel synology te kopen geen reactie meer terug. Eigenlijk dacht ik, en waarschijnlijk de moderatoren ook, dat het al was opgelost. Maar dat is dus nog niet het geval.

De TS van toen schreef: Nog een telefoontje met de helpdesk en de technische dienst heeft de oplossing geboden! Toch de open APN ingesteld en het werkt vlekkeloos. Misschien dat je dit ook zelf nog eens kunt proberen.

Contact daarvoor via een privé bericht naar Facebook of Twitter en misschien dat deze mensen je verder kunnen helpen. Het is echt iets waar Vodafone niet zo happig op is, wat ik begrijp uit heel veel andere stukken via Google. Het zou natuurlijk mooier zijn als Vodafone zelf met een Cam komt waar je een SIMkaart in kan steken en gebruiken. Wie weet komt dit nog met IoT?

Maar goed, voor mijn gevoel loop je op de Community echt vast omdat Vodafone de APN moet aanpassen voor je en dat is bij de andere TS gelukt door ze te bellen. Misschien een idee om ook te doen?
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor je antwoord @Energyboy. Ik had inderdaad ook gelezen dat iemand schreef dat de technische dienst het had opgelost. Dat heeft de helpdesk ook tegen mij gezegd, maar alle poorten staan nog steeds dicht. Ik heb het idee dat het sterk afhankelijk is van wie je aan de lijn krijgt. Sommige helpdeskmedewerkers begrijpen niet eens waar ik het over heb en als ik niet in contact kan komen met een echte techneut, dan kom je er niet uit. Al zetten ze maar één bepaalde poort open dan weet ik wel hoe ik dat op het modem en mijn camera moet instellen. Ik heb alle beschikbare APN's geprobeerd, maar er werkt niets.

Die oplossing over die Synology NAS heb ik toen wel gelezen, maar ik heb nu al kosten gemaakt voor een extra Simkaart, een Huawei 4 G modem en een fraaie Dahua IP camera met opnamemogelijkheid op een geheugenkaart. Om daar nu ook nog eens een NAS bij ze zetten, ging me wat ver. Mocht Vodafone inderdaad komen met een camera met Simkaart, dan kan ik daar nog over denken.

Na al het bellen met de helpdesk zal ik het toch inderdaad maar eens schriftelijk proberen via Facebook en Twitter. Al vind ik een rechtstreeks telefoongesprek met een techneut een stuk handiger...

Hou dit draadje nog even open, ik laat het zeker hier weten als het werkt en hoe het is gelukt!
Super, dan laat ik hem voor een korte periode open staan. We horen graag van je!
Reputatie 1
Badge
Ik heb via Facebook van een Vodafone medewerker tips gekregen die ik vanmiddag ga uitproberen. Ben benieuwd!
Super 🙂 Dan horen we het graag!
Reputatie 1
Badge
Er zijn door allerlei bereidwillige Facebook-helplijn medewerkers oplossingen aangereikt, maar het werkt nog steeds niet en ik weet niet waarom. Ze hebben de open.vodafone.nl APN "aangesloten" op mijn Multi Data Simcard, ik heb in mijn modem en in mijn camera DDNS instellingen gemaakt (en die afzonderlijk van elkaar geprobeerd), allerlei poorten toegankelijk gemaakt en geforward naar de camera maar ik vind gewoon helemaal geen modem of camera van buitenaf. Als ik via wifi inlog op mijn Huawei B525s-23a modem, dan werkt alles natuurlijk wel, ook de DDNS naam-instellingen werken dan gewoon. Maar goed, intern in het modem is dat niet zo verwonderlijk. Van buitenaf lijken gewoon alle deuren dicht te zitten.
Mij is aangeraden om nog even te proberen een data specialist van de Phone Crew te bellen voor technische ondersteurning. Maar als iemand anders nog een lumineus idee heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Heb je de mogelijkheid om in de Camera of modem ook nog de open APN toe te voegen of aan te passen?
Reputatie 1
Badge
In het modem kan ik inderdaad APN instellingen maken of nieuwe instellingen aanmaken. Ik heb er nu vier in staan: open.vodafone.nl , live.vodafone.com , office.vodafone.nl en web.vodafone.nl.

De open APN zou ik nu moeten kunnen gebruiken en de office.vodafone.nl zou het ook kunnen doen. Ik krijg met alle vier prima internet verbinding, maar zonder toegang van buitenaf.
Badge
In het modem kan ik inderdaad APN instellingen maken of nieuwe instellingen aanmaken. Ik heb er nu vier in staan: open.vodafone.nl , live.vodafone.com , office.vodafone.nl en web.vodafone.nl.

De open APN zou ik nu moeten kunnen gebruiken en de office.vodafone.nl zou het ook kunnen doen. Ik krijg met alle vier prima internet verbinding, maar zonder toegang van buitenaf.


Hallo Saud,

Heb jij dit inmiddels werkend gekregen? Ik heb een 4g Router op de boot geïnstalleerd en wil hierop ook een Synology Nas en een alarmsysteem aansluiten, die vanaf het internet te benaderen zijn.

Heb al contact met support gehad en die zeggen dat het niet kan.

Groetjes Andries
Reputatie 1
Badge
Hi Andries,

Nee, ik heb het nog niet werkend. Ben nog steeds van alles aan het testen. De Vodafone medewerker die ik via Facebook sprak en die de open APN voor mij koppelde aan mijn sim kaart, zei dat het nu zou moeten werken. Daarvan uitgaande ben ik dus nog met allerlei instellingen van modem en camera aan het experimenteren, want het zou natuurlijk ook kunnen dat ik zelf iets verkeerd doe, waardoor het niet werkt. Maar vooralsnog zonder resultaat.

Toen jij contact met support had, wat zeiden ze toen tegen jou?
Badge
De dame zei mij dat ze geen open apn hebben en geen poorten open kunnen zetten. Alleen poort 80 zou kunnen werken.

Ik blijf jouw topic volgen en hoop dat er een oplossing komt.
Reputatie 1
Badge
Als ik iets verder kom, lees je het hier.
Reputatie 7
Badge +17
De dame zei mij dat ze geen open apn hebben en geen poorten open kunnen zetten. Alleen poort 80 zou kunnen werken.

Ik blijf jouw topic volgen en hoop dat er een oplossing komt.

Als alleen poort 80 werkt dan moet het toch gewoon kunnen werken als je een IP Cam hebt en een app die daarbij hoort en dan installeren? Want de meeste IP Cam's werken met een app en zijn vaak via poort 80 te benaderen behalve als je dit zelf aanpast.
Reputatie 1
Badge
Dat zou je denken, maar om die camera aan 4G te hangen is hij natuurlijk aangesloten op een Mifi modem met het 4G sim kaartje. En de webinterface van dat modem benader je ook via poort 80. Mocht die poort in de APN dus echt open staan, dan kom je dus via poort 80 in het modem terecht. Nog niet in de camera.

Nu zou ik daar al ongelooflijk blij mee zijn, want dat houdt in dat het gelukt is om via het vodafone netwerk mijn modem te bereiken (en natuurlijk door een DDNS instelling te maken in het modem, zodat hij ondanks voortdurend wisselende mobiele IP adressen toch vindbaar is op het internet). Maar het is mij nog niet gelukt tot zover.
Reputatie 7
Badge +17
Hmm, dat is wel vervelend. Heb er zelf geen ervaring mee en om te gaan gissen heb je ook niet zoveel. Lastig hoor. Is er niet een community/forum van je Mifi modem en/of IP Cam waar je deze vraag kan stellen? Misschien zitten daar wel mensen die er meer vanaf weten en kunnen melden hoe het moet?
Dat zou je denken, maar om die camera aan 4G te hangen is hij natuurlijk aangesloten op een Mifi modem met het 4G sim kaartje. En de webinterface van dat modem benader je ook via poort 80. Mocht die poort in de APN dus echt open staan, dan kom je dus via poort 80 in het modem terecht. Nog niet in de camera.

Nu zou ik daar al ongelooflijk blij mee zijn, want dat houdt in dat het gelukt is om via het vodafone netwerk mijn modem te bereiken (en natuurlijk door een DDNS instelling te maken in het modem, zodat hij ondanks voortdurend wisselende mobiele IP adressen toch vindbaar is op het internet). Maar het is mij nog niet gelukt tot zover.

De webinterface van de B525 benader je doorgaans vanuit LAN, dat is wat anders dan via extern/WAN.

Je zou eens kunnen checken wat het WAN IP adres is van de B525. Als het in het bereik 100.64.0.0/10 valt, is er iets nog niet juist denk ik. Als het wel een publiek IP adres is, zou ik zo niet weten waar het aan zou kunnen liggen.

Verder weet ik niet zeker of de B525 zoiets als bind-to-MAC kan, ofwel vaste interne adressen afgeven voor een bepaald aparaat. Hoe zorg je dan dat in de portforward rule voor de IP camera het interne IP adres steeds correct blijft?
Reputatie 1
Badge

De webinterface van de B525 benader je doorgaans vanuit LAN, dat is wat anders dan via extern/WAN.


Klopt, maar als de DDNS naamverwijzing goed werkt, kom je ook van buitenaf via poort 80 in de webinterface van het modem terecht.

Je zou eens kunnen checken wat het WAN IP adres is van de B525. Als het in het bereik 100.64.0.0/10 valt, is er iets nog niet juist denk ik. Als het wel een publiek IP adres is, zou ik zo niet weten waar het aan zou kunnen liggen.


Op dit moment is het WAN IP adres van de B525 modem 100.110.53.109. Log ik in op wifi van de B525 en open ik dan b.v. ipscanner.nl, dan verschijnt als extern IP adres 62.140.137.93. Scan ik dan de poorten die open zouden moeten staan, dan blijkt alles hermetisch dicht te staan.
Ik denk dat een deel van het probleem zit in die dubbele IP adressen. Vodafone deelt IP adressen uit in de 62 reeks, maar er lijkt nog een gateway tussen te zitten die een soort lokale adressen geeft in de 100 reeks.

Verder weet ik niet zeker of de B525 zoiets als bind-to-MAC kan, ofwel vaste interne adressen afgeven voor een bepaald aparaat. Hoe zorg je dan dat in de portforward rule voor de IP camera het interne IP adres steeds correct blijft?


Jazeker, de B525 kan vaste interne IP adressen toewijzen aan MAC adressen. "IP and MAC Adress Association" heet die instelling. Dat werkt prima, zal ook niet het probleem zijn.

Vandaag heb ik nog eens gebeld met de service medewerkers van vodafone. Men heeft gechecked of hun open.vodafone.nl APN echt gekoppeld was aan mijn Multi Data Sim en dat bleek het geval. Ik zou gewoon open poorten moeten hebben. Toen ik meldde dat het toch gewoon niet werkt, kreeg ik een opmerkelijke tip: het zou alleen kunnen werken als ik ook op mijn telefoon (met de hoofd-sim-kaart) ook zou instellen op de open APN open.vodafone.nl. Dat heb ik dus gedaan en weer uren lang getest. Maar vooralsnog werkt het niet.
Op dit moment is het WAN IP adres van de B525 modem 100.110.53.109. Log ik in op wifi van de B525 en open ik dan b.v. ipscanner.nl, dan verschijnt als extern IP adres 62.140.137.93. Scan ik dan de poorten die open zouden moeten staan, dan blijkt alles hermetisch dicht te staan.
Ik denk dat een deel van het probleem zit in die dubbele IP adressen. Vodafone deelt IP adressen uit in de 62 reeks, maar er lijkt nog een gateway tussen te zitten die een soort lokale adressen geeft in de 100 reeks.

Mobile operaters in NL gebruiken standaard Carrier Grade NAT voor IPv4 adressen. Dus naar het internet toe presenteert een smartphone of 4Gmodemrouter zich met een gewoon publiek IPv4 adres (62 reeks, behoort toe aan Vodafone) maar in het Vodafone interne netwerk worden private adressen gebruikt. Vodafone NL gebruikt de 100 reeks, zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Reserved_IP_addresses
Een open APN zou kunnen betekenen, althans zo is dat bij andere providers, dat een smartphone of 4Gmodemrouter zelf direct een publiek IPv4 adres toegewezen krijgt en dat de meeste of alle poorten open staan, dus geen firewall o.i.d., daar moet je dan zelf voor zorgen in de 4Gmodemrouter.

Het zou zo kunnen zijn dat een open APN betekent dat nog steeds CGNAT wordt gedaan, maar dat je 4Gmodemrouter als een soort DMZ host is geregistreerd op grond van SIMkaartnummer of andere unieke identifier. Of een standaard aantal portforwards.
Maar gebruikelijk is, i.i.g. wat ik weet, is dat je direct een publiek IPv4 adres krijgt toegewezen. IPv6 werkt (nog) niet bij mijn weten in NL, daar is i.i.g. geen krapte kwa IP adresruimte.

Vandaag heb ik nog eens gebeld met de service medewerkers van vodafone. Men heeft gechecked of hun open.vodafone.nl APN echt gekoppeld was aan mijn Multi Data Sim en dat bleek het geval. Ik zou gewoon open poorten moeten hebben. Toen ik meldde dat het toch gewoon niet werkt, kreeg ik een opmerkelijke tip: het zou alleen kunnen werken als ik ook op mijn telefoon (met de hoofd-sim-kaart) ook zou instellen op de open APN open.vodafone.nl. Dat heb ik dus gedaan en weer uren lang getest. Maar vooralsnog werkt het niet.

Multi Data SIM zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien inderdaad. Had in het verleden daar ook best wel wat gedoe mee (bij VodafoneGmbH ), uiteindelijk maar opgezegd omdat de restricties te hinderlijk waren. Ik zou om te testen, eerst maar eens 1 SIMkaart tegelijk actief hebben.
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor je goede uitleg @tmoesel ! Heel verhelderend verhaal over die Carrier Grade NAT en de publieke en private IP-adressen.

Multi Data SIM zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien inderdaad. Had in het verleden daar ook best wel wat gedoe mee (bij VodafoneGmbH ), uiteindelijk maar opgezegd omdat de restricties te hinderlijk waren. Ik zou om te testen, eerst maar eens 1 SIMkaart tegelijk actief hebben.

Hier had je ook een goed punt. Ik beide apparaten een nacht uit gezet en vanmorgen het modem even opnieuw laten opstarten, maar dat bracht geen oplossing. Vervolgens kwam ik op het idee om de simkaarten eens om te wisselen. Dus mijn gewone simkaart (voor bellen en data) in het modem. En verdraaid, toen vond ipscanner een open poort 443. En het werkt: ik kan vanaf mijn laptop via mijn Ziggo internetverbinding toegang krijgen met mijn camera! Maar zou het ook werken als mijn Multi-Data simkaart gelijktijdig actief zou zijn? Die heb ik dus in mijn telefoon gestopt en het bleef werken. Ik kon zelfs op mijn telefoon het beeld van mijn camera krijgen (dus van het ene mobiele apparaat naar het andere.) Briljant! Alleen kan ik nu niet meer bellen, want mijn gewone simkaart zit nu in het modem. De wisseltruc dus weer terug gedaan: eerst alle apparaten uit en de Multi-Data simkaart in mijn modem. Testen of ik verbinding kan krijgen met de camera. Dat lukt niet. Testen of er poorten open staan: alles potdicht. Nog even mijn gewone simkaart in de telefoon en kijken of dat nog verandering brengt in de situatie... nee, geen enkele toegang meer. Terug bij af.

Het lijkt dus alsof het open zetten van die poorten wel geldt voor mijn gewone simkaart, maar niet voor de Multi-Data simkaart. Ik ga nog maar weer eens bellen...
Reputatie 7
Badge +17
Goede info en wat goed dat je het zo hebt getest.
Wel jammer als die dan zo niet kan werken, waarom heb je anders een Multi-Data SIMkaart?! :)
Een Duo-SIMkaart heb je dan ook niets aan want die werkt alleen op de 1 of op de ander en niet tegelijk.

Ik hoop dat Vodafone je er toch verder mee kan helpen.
Hou ons op de hoogte 😉
Reputatie 1
Badge
Ik ben een BLIJ mens, want het werkt! Dankzij de bereidwillige medewerking van enkele medewerkers van de vodafone phone crew en wat extra techneuten is het vandaag gelukt.

De oplossing bleek de volgende:
De open.vodafone.nl APN was keurig gekoppeld aan zowel mijn gewone simkaart als de Multi-Data simkaart, maar toch werkte het niet. De vodafone medewerker die ik vanmiddag aan de lijn kreeg, zag in zijn systeem mijn Multi-Data simkaart gekoppeld aan mijn Huawei B525s-23a modem via de live.vodafone.com APN. Dus het instellen van die open.vodafone.nl APN in mijn modem bleek helemaal geen effect te hebben. Hoe vaak ik het ook instelde en het modem opnieuw opstartte, het modem bleef gewoon gebruik maken van de live.vodafone.com APN. En dat verklaarde waarom de poorten potdicht bleven. Ik heb hem gevraagd om alle APN's die ik niet nodig heb (dus b.v. live.vodafone.com en office.vodafone.nl) te ontkoppelen van de Multi-Data simkaart, waardoor mijn modem na het opstarten alleen maar verbinding kan maken met de open APN. En het werkt: er staan nu wat poorten open en daardoor kan ik vanaf elke plek op aarde het beeld van mijn camera bekijken, opnames terugkijken en instellingen aanpassen op afstand. Daar was het allemaal om te doen.

Dank aan de minimaal 10 mensen die ik het afgelopen jaar bij vodafone over de kwestie heb gesproken en die het gezamenlijk uiteindelijk voor elkaar hebben gekregen.
Super om te lezen dat dit de oplossing was @Saud
@tmoesel kun je hier iets mee?
Reputatie 7
Badge +17
Echt geweldig dat het is opgelost.
Veel plezier in ieder geval 😀👍
Super om te lezen dat dit de oplossing was @Saud

@tmoesel kun je hier iets mee?

Het is goed om te lezen dat dit toch gewoon kan werken.
De set van 2 SIMkaarten die ik in het verleden bij VodafoneGmbH had bleek zich als een soort (toevallige) tussenvorm van Duo-SIM en Multi-Data SIM te openbaren, voor zowel ik weet wat deze beide vormen bij VodafoneNL inhouden. Het was UMTS-only (er was toen nog ook geen LTE) en thuis (niet verplaatsen) bleek de Data-SIM gewoon te werken omdat dan telefoon dan vrijwel altijd ongebruikt in de hoek aan de lader lag.
Maar overweg bleek bij iedere cellhandover een disconnect, dus de 5 euro maal 24 maanden is 120 euro bleek toen zijn geld niet waard. Portforwarding was toen helemaal niet aan de orde, de laatste jaren wel, maar ik heb ondertussen diverse alternatieven.

M.b.t. IP camera op afstand voert het (mogelijke) datavolume de boventoon. Vrij concreet is dat als je meer complexe beeldanalyse wilt doen, je al gauw 24/7 de complete videostream nodig hebt. Voor een standaard FullHD camera zonder verder optimalistie is dat dan grofweg 50GB per dag. Met standaard bewegingsdetectie enkele GB's aan data per dag, dus dat is wel goed te doen zoals Saud het nu heeft en daar zie ik ook wel mogelijkheden. Maar is momenteel voor mij mosterd na de maaltijd. Ik heb geen coax-kabel, anders zou een Red-Together wel wat zijn geweest en binnen een half jaar moet er glasvezel liggen. Tot die tijd kan het niet uit abo's etc ( 5 providers in totaal) te veranderen. Een enkele keer koop ik een dagbundel (prepaid) om bulk aan data af te handelen, maar op mijn smartphone is momenteel zo'n 200MB (via Vodafone netwerk) voldoende omdat die vrijwel al zijn data via WiFi doet.
Als het 1 en ander native IPv6 zou zijn, zal ik nog eens een bekijken wat de beste optie is, ik heb dat ruim 2 jaar geleden moeten afbreken/verbannen.
Reputatie 1
Badge
@tmoesel

Klopt, de grote hoeveelheid data is zeker een struikelpunt bij IP camera's. Daarom zet ik geen constante stream op. Ik heb een camera met interne SD kaart, waarop bij beweging de filmbeelden worden opgenomen. De camera hangt in een gesloten ruimte en bij inbraak registreert de camera de beweging, begint in HD op te nemen op de SD kaart, stuurt een push bericht en een Email met een paar foto's van dat moment door naar mijn mailbox. Doordat ik de camera van buitenaf kan benaderen, kan ik na ontvangst van de push melding op mijn telefoon via een app direct meekijken wat er op dat moment gebeurt. Dat is een lage-kwaliteit stream, want anders zou het beeld waarschijnlijk alleen maar stil staan. Soms wordt zo'n melding overigens veroorzaakt door een insect dat voor de camera langs vliegt. Maar doordat je direct kunt kijken of er echt iets aan de hand is, ben je snel gerust gesteld. Verder heb ik op mijn telefoon kleine widgets waarop ik een screenshotje zie van al mijn camera's die elke minuut wordt ververst. Daardoor heb ik in één oogopslag overzicht of alle camera's nog in de lucht zijn. Al met al verwacht ik dus met deze IP camera niet veel data te hoeven gebruiken, misschien kost het 1 gb in de maand of zo. Maar dat moet de praktijk uitwijzen. Zou geen probleem moeten worden, want ik heb een 5 Gb bundel, die verdubbeld is omdat ik ook Ziggo klant ben. Al moet ik wel zeggen dat ik gisteren zag dat na het al het bovenstaande (aansluiten Multi Data Simcard op open APN) ik opeens mijn extra 5 Gb aan data kwijt ben. Nu heb ik opeens nog maar ruim 1 Gb tot het einde van de maand. Maar dat probleem zal ook wel weer opgelost worden door vodafone. 😃

Het Huawei B525s-23a modem voldoet nu dus prima in combinatie met een Dahua camera, maar doordat hij in een gesloten, betonnen ruimte staat, maakte hij in eerste instantie slecht contact met het 4G netwerk. Daarom heb ik hem op een Poynting A-XPOL-0001 buitenantenne aangesloten. En dat werkt als een speer. Altijd vijf streepjes ontvangst en dus een snelle dataverbinding. Is een echte aanrader. Na al die investeringen ben ik extra blij dat het nu dus eindelijk is gelukt om die toegang tot de camera van buitenaf geregeld te krijgen.