Beantwoord

IP-camera via Vodafone 4G

• 13 februari 2019
  • 31 reacties
  • 1311 Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

31 reacties

Badge
Vodafone was eerder deze week onwillig en zei dat het absoluut onmogelijk is. Ik ga met deze informatie aan de slag om het bij mij ook werkend te krijgen. Groetjes Andries
Reputatie 1
Badge
Hey @AndriesF

Ik heb ook gemerkt dat er soms wat verschil zit in de benadering van vodafone medewerkers. Maar als je een paar uur later opnieuw belt, dan krijg je gegarandeerd iemand anders aan de lijn en zijn er weer nieuwe kansen op een goede afloop. Duidelijk is dat het gewoon kan, maar je bent afhankelijk van de bereidwilligheid van de persoon aan de andere kant van de lijn. Succes en ik ben benieuwd of het ook bij jou lukt om het werkend te krijgen.
Vodafone was eerder deze week onwillig en zei dat het absoluut onmogelijk is. Ik ga met deze informatie aan de slag om het bij mij ook werkend te krijgen. Groetjes Andries
Een probleem bij het aanzetten/gebruiken van open APN is dat het een uniek (publiek, routeerbaar) IPv4 adres kost en het kan goed zijn dat op een ebpaalde mast of locatie er geen of nauwelijks vrije IPv4 adressen over zijn. Die schaarste heeft waarde en zal men inzetten voor meer betalenden en/of zakelijk. Of men wil het gereserveerd houden voor (onvoorziene) uitbreidingen, maar dat is een algemene redenatie gebaseerd op hoe wereldwijd het met de IPv4 adressen gaat.

Ik had/heb o.a. Vodafone prepaid (meerdere landen) en zag weing heil in het 'bedelen' bij een klantenservice en heb toen gekeken wat het effect van een VPN op snelheid/vertraging was. Voor 4G bleek dat acceptabel en werkbaar, voor 3G eigenlijk niet om maar te zwijgen over 2G. Dus als je de mogelijk hebt om de camera (of wat dan ook) automatisch met een VPN server thuis of in cloud te laten verbinden, heb je ook een werkende oplossing. Helaas zijn 4Gmodemrouters of apparaten die dat kunnen dun gezaaid en nogal duur. Dus nog extra router of zelf met software in de weer.

Toen ik dit zo'n beetje uitgezocht en werkend had bleek dat bij T-Mobile NL, ook op prepaid, een open APN gewoon altijd beschikbaar is, zij het dat daar ook truuks nodig zijn i.v.m. IPv4 adres schaarste. Een simpele 4G USBstick of standaard smartphone kan dan weer geen portforwarding, zodat je in een aantal gevallen er weinig mee op schiet.
Reputatie 1
Badge
Duidelijk verhaal @tmoesel

Maar wat ik mij afvroeg: is het niet zo dat een VPN verbinding opzetten en open houden heel veel data vraagt als je aan één kant een IP camera hebt hangen? Ik heb er helemaal geen verstand van hoor en heb nog nooit met VPN gewerkt, maar ik zou denken dat je met zo'n open verbinding in no time door je databundel bent. Mijn Huawei B525s-23a modem biedt overigens wel die VPN functie, dus dat zou mijn laatste redmiddel zijn geweest als het met dat Open APN van vodafone niet gelukt was.

In mijn huidige situatie verbruik ik alleen data op het moment dat ik het camerabeeld oproep met een app op mijn telefoon of laptop. Daarnaast heb ik een widget op mijn telefoon die een klein stilstaand plaatje laat zien dat elke vijf minuten wordt ververst. Maar dat kost nauwelijks data.
Duidelijk verhaal @tmoesel

Maar wat ik mij afvroeg: is het niet zo dat een VPN verbinding opzetten en open houden heel veel data vraagt als je aan één kant een IP camera hebt hangen? Ik heb er helemaal geen verstand van hoor en heb nog nooit met VPN gewerkt, maar ik zou denken dat je met zo'n open verbinding in no time door je databundel bent. Mijn Huawei B525s-23a modem biedt overigens wel die VPN functie, dus dat zou mijn laatste redmiddel zijn geweest als het met dat Open APN van vodafone niet gelukt was.

In mijn huidige situatie verbruik ik alleen data op het moment dat ik het camerabeeld oproep met een app op mijn telefoon of laptop. Daarnaast heb ik een widget op mijn telefoon die een klein stilstaand plaatje laat zien dat elke vijf minuten wordt ververst. Maar dat kost nauwelijks data.

Afhankelijk van welke VPN technologie je gebruikt is de dataoverhead gering en valt in het niet bij andere zaken. Maar het is zeker een punt van aandacht en vereist nogal wat tuning, want het kan redelijk funest zijn voor de batterijduur van het apparaat. Maar voor een uit 230V gevoede combinatie is dat eigenlijk geen probleem.
Omdat het opgelost is, topic gesloten.