Beantwoord

Mobiele data werkt niet in het buitenland

• 18 juli 2018
  • 7 reacties
  • 14450 Bekeken

Hallo,
ik was laatst voor een dag naar Duitsland en ik ging ervan uit dat mijn 4G ook zal werken in het buitenland. Helaas werkte mijn internet het niet maar ik kon wel bellen. Over een paar weken ga ik naar Spanje en ik hoop wel dat mijn 4G daar ook zal werken. Ik heb trouwens een Vodafone red abonnement. Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Steven 19 juli 2018, 11:31

Allereerst dient natuurlijk mobiele data en roaming aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens kun je dan via de instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn. Mocht de APN er niet staan, dan zie je hier hoe hij ingesteld moet worden voor Android.
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk- opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk, raad ik aan om dit 5 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Mocht het hierna nog niet werken dan raad ik aan om contact op te nmen met mijn collega's via +31 654 500 100 (vanuit het buitenland) om te controleren of er een aanmelding is op het netwerk, een blokkade op staat etc. Ook kunnen zij je nummer opnieuw op het netwerk zetten etc. Dit mag ook trouwens via de chat etc. 🙂 Wel raad ik aan om dan via een ander toestel te bellen of de chat te starten.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Hoi @cnb01
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Over het algemeen moet je gewoon overal bereik hebben en kunnen bellen. Omdat je zegt dat je wel kon bellen maar geen internet had zou het wel aan de instellingen van je telefoon kunnen liggen. Heb je bij netwerk instellingen je roaming wel op AAN staan? En heb je bij je instellingen (via My Vodafone) ook aangegeven dat je in het buitenland mag internetten? (My Vodafone - Producten - (onderaan pagina) Naar je instellingen - Blokkades) daar even kijken of alles goed AAN staat.

Probeer het even uit en als je in Spanje bent dan kan je ook kijken of je provider wel goed aangemeld is. Je kan bij je telefoon instellingen onder Mobiel Netwerk even kijken en een ander netwerk zoeken (wel die van Vodafone). Vervelend dat je het nu niet kan testen want je zit nog niet in Spanje.

Mocht er nog een moderator aanvullingen hebben op mijn verhaal, graag :)
Succes en alvast fijne vakantie!
Allereerst dient natuurlijk mobiele data en roaming aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens kun je dan via de instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn. Mocht de APN er niet staan, dan zie je hier hoe hij ingesteld moet worden voor Android.
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk- opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk, raad ik aan om dit 5 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Mocht het hierna nog niet werken dan raad ik aan om contact op te nmen met mijn collega's via +31 654 500 100 (vanuit het buitenland) om te controleren of er een aanmelding is op het netwerk, een blokkade op staat etc. Ook kunnen zij je nummer opnieuw op het netwerk zetten etc. Dit mag ook trouwens via de chat etc. 🙂 Wel raad ik aan om dan via een ander toestel te bellen of de chat te starten.
Heb je nog een verbinding kunnen maken met het netwerk in Spanje?
Heb je nog een verbinding kunnen maken met het netwerk in Spanje?
Ik ga vandaag weg! Laat het wel weten.
Top ik hoor het graag 🙂
Top ik hoor het graag :)
Ik ben in Spanje op me 4G! Bedankt voor de tips en uitleg!
Graag gedaan! Fijn verblijf!