1
Vraag
2
Reacties
Aleunam

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Onbekend gebeld worden; achterhalen waar vandaan?

Hoi!

Ik maak nu sinds een week gebruik van Vodafone, met veel plezier.
Bij mijn vorige provider werd ik op 't eind met enige regelmaat gebeld door een onbekend nummer (persoon zonder weergave), en ik vroeg mij af; is het te achterhalen waar vandaan er gebeld wordt?

Vanmorgen ging de telefoon; onbekend. Ik neem op, en krijg een paar vragen uit naam van één of andere energiemaatschappij. Hij vroeg of ik of ik mevrouw XXX ben, dit bevestigde ik. Vervolgens vraagt hij of ik nog woon op straat X. Hier ontstond een gek gesprek, want wanneer ik vroeg waar dit precies om ging, gaf hij nogmaals aan dat hij van één of andere energiemaatschappij was, en ik vroeg of hij dit kon herhalen aangezien ik het niet goed verstond. Vervolgens zegt hij dat hij voldoende weet, en hangt op.

Dit hele gesprek zit mij niet echt lekker, en heb dus nu mijn telefoon zo ingesteld dat alle inkomende oproepen zonder nummerweergave worden geblokkeerd, maar stel dat het bijvoorbeeld een instantie is waarvan ik weet dat deze belt o.i.d, dan is het wel heel vervelend.

Kan Vodafone achterhalen waar een bepaald nummer vandaan komt?
Zo heb ik bijvoorbeeld ook vrij recent een oproep ontvangen van telefoonnummers +31 73 762 0915 & +317 37 620 911 en na wat onderzoek op Google kom ik erachter dat dit zeer waarschijnlijk SPAM is.

Wat is hier tegen te doen?
Ik heb de twee nummers die boven aangegeven staan wel geblokkeerd, maar ik wil niet dat dit vervelend gaat worden...
Ik sta al jaren in het bel-me-niet register, maar dit helpt eigenlijk totaal niet.

Groeten,
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Aleunam
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Nummers die niet in beeld komen is voor Vodafone niet te blokkeren. Nummers waarvan je zeker bent dat dit SPAM is kan je melden via deze pagina: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/telefonische-overlast-melden-of-betaalde-diensten-stopzetten.shtml - Vodafone neemt deze dan in behandeling om te kijken wat ze daar mee doen.

Goed dat je nu onbekende nummers niet meer accepteert op je toestel maar de kans is groot dat er ook mensen zijn, die je wel wenst te spreken, maar ook met een onbekend nummer belt. Dan komen die ook niet meer binnen op je toestel en dat is wel een probleem. Het beste is gewoon om nooit in te gaan op dit soort gesprekken. Ook al is het je eigen energiemaatschappij of misschien is het Vodafone wel, gewoon nooit op reageren en gelijk ophangen.

Vaker is het zo dat achter de anonieme oproep een bedrijf zit. Vaak werken bedrijven met belcomputers, die geautomatiseerd lijsten uit het klantenbestand bellen. Zodra er verbinding is wordt je doorverbonden met een medewerker, om het gesprek te voeren. Soms gaat dit fout en blijf je worden gebeld totdat er verbinding is.

Wat je mogelijkerwijs al veel gaat helpen is een registratie bij het ‘Bel-me-niet-register’. Daarmee vang je veel ongewenste telefoontjes af. Bedrijven waar je echter een relatie mee hebt of hebt gehad mogen je ondanks die registratie wel bellen. In zo’n geval kun je je beroepen op het ‘Recht van Verzet’ , waarmee je kunt aangeven dat ook dit bedrijf geen contact met je mag leggen.

Het blokkeren wordt pas na 3 keer melden gedaan. Wel is het zo, dat als je een product afneemt bij een bedrijf (ook al sta je vermeld in het bel me niet register), het bedrijf je mag contacteren. Er bestaan apps om anonieme nummers te blokkeren. Lees ook eens deze pagina: https://www.winmagpro.nl/zo-blokkeer-je-vervelende-bellers-voor-iphone-en-android

Hoe dan ook, het blijft lastig. Heb daar al eens een topic over gestart, misschien is dit nog iets: https://forum.vodafone.nl/archief-2019-93/gebeld-worden-door-vodafone-om-je-gegevens-te-controleren-297453#post306568 (dit gaat dan over Vodafone die belt, maar dit is natuurlijk voor elk bedrijf geldig).

Bekijk in context

4 Reacties 4
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Aleunam
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Nummers die niet in beeld komen is voor Vodafone niet te blokkeren. Nummers waarvan je zeker bent dat dit SPAM is kan je melden via deze pagina: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/telefonische-overlast-melden-of-betaalde-diensten-stopzetten.shtml - Vodafone neemt deze dan in behandeling om te kijken wat ze daar mee doen.

Goed dat je nu onbekende nummers niet meer accepteert op je toestel maar de kans is groot dat er ook mensen zijn, die je wel wenst te spreken, maar ook met een onbekend nummer belt. Dan komen die ook niet meer binnen op je toestel en dat is wel een probleem. Het beste is gewoon om nooit in te gaan op dit soort gesprekken. Ook al is het je eigen energiemaatschappij of misschien is het Vodafone wel, gewoon nooit op reageren en gelijk ophangen.

Vaker is het zo dat achter de anonieme oproep een bedrijf zit. Vaak werken bedrijven met belcomputers, die geautomatiseerd lijsten uit het klantenbestand bellen. Zodra er verbinding is wordt je doorverbonden met een medewerker, om het gesprek te voeren. Soms gaat dit fout en blijf je worden gebeld totdat er verbinding is.

Wat je mogelijkerwijs al veel gaat helpen is een registratie bij het ‘Bel-me-niet-register’. Daarmee vang je veel ongewenste telefoontjes af. Bedrijven waar je echter een relatie mee hebt of hebt gehad mogen je ondanks die registratie wel bellen. In zo’n geval kun je je beroepen op het ‘Recht van Verzet’ , waarmee je kunt aangeven dat ook dit bedrijf geen contact met je mag leggen.

Het blokkeren wordt pas na 3 keer melden gedaan. Wel is het zo, dat als je een product afneemt bij een bedrijf (ook al sta je vermeld in het bel me niet register), het bedrijf je mag contacteren. Er bestaan apps om anonieme nummers te blokkeren. Lees ook eens deze pagina: https://www.winmagpro.nl/zo-blokkeer-je-vervelende-bellers-voor-iphone-en-android

Hoe dan ook, het blijft lastig. Heb daar al eens een topic over gestart, misschien is dit nog iets: https://forum.vodafone.nl/archief-2019-93/gebeld-worden-door-vodafone-om-je-gegevens-te-controleren-297453#post306568 (dit gaat dan over Vodafone die belt, maar dit is natuurlijk voor elk bedrijf geldig).
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Heb je hier nog vragen over Aleunam?
Aleunam
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi,

Sorry voor mijn late reactie.
Nee, in principe niet. Ik vind het wel gewoon irritant.
Ik gaf echter alleen al aan dat ik al geregisteerd sta in het Bel-Me-Niet register; dit heeft alleen vrijwel geen nut.

Feit is ook dat ik wel voorzichtig ben met het weggeven van mijn telefoonnummer, en dat ik erg huiverig ben als een of ander persoon belt uit naam van een bepaald bedrijf.

Maar goed, ik weet dus dat daar in principe niets tegen gedaan kan worden, behalve als het nummer traceerbaar is en dus zichtbaar is...

Toch bedankt.

Vriendelijke groet,
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic