JeanZ

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ontvang ineens geen sms meer in Noorwegen

Ik ben regelmatig in Noorwegen, zo ook nu (laatste keer 6 weken geleden). Bellen, appen, sms-en, internet, ging altijd goed. Nu ontvang ik geen sms meer vanuit Nederland. Ik heb geen ander toestel en ook qua abonnement is er niets veranderd. Heb mijn instellingen al gecheckt, niets veranderd. De provider is Telenor. Wat kan hier aan de hand zijn?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Hoi JeanZ
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Heb je al gekeken of je een andere provider kan overschakelen?
Probeer ook eens of je SIMkaart het in een ander toestel wel doet en wel sms berichten ontvangt.

Heb je ook al gekeken of je APN instellingen goed staan?
Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens kun je dan via de instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk. Ook kun je hier roaming aanzetten.

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4

* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc. Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.

Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.


Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren.
Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Daarna zet je het terug op het vodafone netwerk.

Lukt het nu niet, bel of chat vanuit het land dan met de klantenservice van Vodafone. Je kan dus ook een chat te starten.

Die kunnen even kijken wat er aan de hand is. Het vervelende blijft altijd dat je in een ander land bent en dan is het altijd last. Zie ook deze info: https://forum.vodafone.nl/buitenland-6/tutorial-mobiele-data-in-het-buitenland-299774

Bekijk in context

2 Reacties 2
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Hoi JeanZ
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Heb je al gekeken of je een andere provider kan overschakelen?
Probeer ook eens of je SIMkaart het in een ander toestel wel doet en wel sms berichten ontvangt.

Heb je ook al gekeken of je APN instellingen goed staan?
Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens kun je dan via de instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk. Ook kun je hier roaming aanzetten.

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4

* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc. Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.

Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.


Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren.
Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Daarna zet je het terug op het vodafone netwerk.

Lukt het nu niet, bel of chat vanuit het land dan met de klantenservice van Vodafone. Je kan dus ook een chat te starten.

Die kunnen even kijken wat er aan de hand is. Het vervelende blijft altijd dat je in een ander land bent en dan is het altijd last. Zie ook deze info: https://forum.vodafone.nl/buitenland-6/tutorial-mobiele-data-in-het-buitenland-299774
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Heb je de tips van Energieboy gevolgd JeanZ ?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic