Beantwoord

Verdeling van bundel Red Together

  • 30 maart 2019
  • 28 reacties
  • 1109 Bekeken

Badge +2
Als ik een Red Together abonnement heb, en een Red Together Extra, hoe zit het dan met de onderlinge verdeling van de totale databundel?
Ik weet dat ik dit per nummer "toe kan wijzen". Maar is het verplicht om dat te doen?
Of is het zo, dat wanneer ik dat niet doe, beide nummers uit dezelfde databundel gebruiken?

Het liefste heb ik het zo, dat ik niet per se de data onderling hoef te verdelen.
Gewoon één bundel, waar beide nummers gebruik van maken. Ik gebruik beide nummers zelf, en ze staan dan ook op dezelfde naam.
De klantenservice geeft helaas tegenstrijdige berichten af......
icon

Beste antwoord door Steven 31 maart 2019, 07:14

Hoi @AriedeBeuker

Welkom op de Community!

Bij het Red Together abonnement kunnen alle nummers uit dezelfde bundel data verbruiken.
Verbruikt er een nummer te veel data, dan kun je hem pauzeren in My Vodafone betreft data verbruik.
Je hoeft geen data te verdelen.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

28 reacties

Hoi @AriedeBeuker

Welkom op de Community!

Bij het Red Together abonnement kunnen alle nummers uit dezelfde bundel data verbruiken.
Verbruikt er een nummer te veel data, dan kun je hem pauzeren in My Vodafone betreft data verbruik.
Je hoeft geen data te verdelen.
Badge +2
O.K. Dank voor je uitleg @Steven
Dat leek me ook al het meest logisch. Zoals gezegd, ik zou beide nummers zelf gebruiken, dus ik zal over het gebruik geen ruzie krijgen.
Eentje gebruik ik dan min of meer als data-kaart. (Ik had voorheen Multi-Sim, maar bij Together blijkt dat niet meer te bestaan) Hoewel dat mij wel was toegezegd overigens.....

Maar hoe zit dat met gebruik in het buitenland (EU) ?
Volgens de ene pagina zit daar een limiet op, volgens de helpdesk niet.
Maar op de pagina waarop er sprake is van een limiet, spreekt men van 20GB per abonnement.
Houd dat ook in, dat er (bij één Together abonnement + één Extra abonnement) sprake is van één totale pot met 40GB.?
En is dat (bij dubbele data dan ook 80GB?)
Of is de gehele bundel van 160GB bruikbaar in de EU?

Is er überhaupt wel een limiet voor gebruik in de EU?
Tijdens de verkoop werd mij gezegd van niet, maar op sommige pagina's van Vodafone lees ik dan weer van wel.
Net als over de dubbele data. Kan die nu wel of niet in het buitenland gebruikt worden?
Ik krijg de indruk dat er niet voor niets een beetje vaag over wordt gedaan. In elk geval bij de helpdesk.

Ik ben overgestapt van een al langer lopend abonnement (Red Super - 20GB) naar Red Together.
Mijn oude abonnement had (omdat het al een aantal jaren liep) voordelen zoals gratis 2 x Multi-Sim en geen FUP voor de EU.
Hoewel ik alles specifiek heb nagevraagd, zie ik steeds meer dat mij beloftes zijn gedaan die niet kloppen en dat ik een aantal van deze voordelen kwijt geraakt ben.
Zo lijkt het tenminste....

Jammer, want ik ben tot nu toe altijd best tevreden over Vodafone geweest.
En teruggebeld word ik natuurlijk ook niet, maar dat is normaal in deze tijd.....
Bij een Red Together is een Multi Data sim niet mogelijk. Waarom mijn collega's dit toegezegd hebben, durf ik helaas niet te zeggen. Mijn excuses hiervoor.
Zodra je buiten Nederland komt heb je te maken met een FUP. Iedere provider hanteert ook een FUP.

Een Red Together abonnement heeft een standaard databundel van 40 GB. Wanneer je dit abonnement deelt met een Red Together Extra abonnement, verdubbelen we dit tot 80 GB. Ben je Ziggo-klant, dan verdubbelen we het zelfs tot 160 GB.
Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken.
Badge +2
Opnieuw dank voor je reaktie.
Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan.
Volgens de algemene voorwaarden "behoud Vodafone zich het recht voor" om een EU-datalimiet in te stellen.
Deze dient door Vodafone aan de klant "gecommuniceerd" te worden.
Ik neem aan, dat dit gebeurt op het moment dat je over de grens gaat.

Situatie is dus blijbaar zo: Aan de klant word bij verkoop verteld, dat de volledige bundel in de EU bruikbaar is.
En wanneer je dan over de grens gaat. krijg je te zien dat dat toch niet niet het geval is.
Dan is er volgens de algemene voorwaarden: "gecommuniceerd" .
Terwijl e.e.a. bij verkoop al lang en breed bekend was.

Ik vind het op zijn minst bedenkelijk.
Reputatie 7
Badge +17
Hoi @AriedeBeuker
Wat vervelend dat ze je verkeerde uitleg hebben gegeven. Beetje vervelend dat je via de helpdesk andere informatie krijgt dan wanneer je deze op internet leest. Bij geen enkele provider mag je je volledige databundel gebruiken in het buitenland. Daar zijn regels aan verbonden die ze met elkaar hebben afgesproken (volgens mij tot aan de EU toe). Het zou anders te gemakkelijk zijn om in het buitenland een goedkoop abonnement te kunnen nemen en deze dan hier in Nederland te kunnen gebruiken (of andersom). Daarom zijn er dus regels gemaakt en dat moet toch elke helpdesk medewerker weten.

Op de pagina die Steven heeft doorgegeven is te lezen: Red Together abonnement
Een Red Together abonnement heeft een standaard databundel van 40 GB. Wanneer je dit abonnement deelt met een Red Together Extra abonnement, verdubbelen we dit tot 80 GB. Ben je Ziggo-klant, dan verdubbelen we het zelfs tot 160 GB. Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken.

In je algemene voorwaarden staat iets geschreven over Fair Use Policy en iedereen gaat er vanuit dat iedereen de algemene voorwaarden van elk abonnement, die je afsluit, eerst leest. Dat is al een eerste communicatie naar de klant om te vertellen wat ze hanteren. Gelukkig heeft ook nog elke provider een eigen Fair Use Policy pagina aangemaakt om het de klant wat makkelijker uit te leggen.

Je krijgt uiteraard altijd een smsje, mits je deze niet hebt uitgezet, met informatie over het gebruik van je bundel in het buitenland. Voor actuele dienstvoorwaarden ken je ook nog deze pagina raadplegen.

Daarnaast, maar dat is misschien mijn naïviteit, ga ik er vanuit dat iemand die een abonnement neemt en naar het buitenland gaat, zelf ook eerst informeert hoe of wat. Ik blijf het wel jammer vinden dat de persoon die je heeft geholpen niet de juiste informatie heeft verstrekt. Begrijp ook niet dat hij dit heeft gedaan omdat een verkoper toch op z'n minst moet weten wat die verkoopt. Je hebt er nu natuurlijk niets aan, maar ik kan me voorstellen dat dit niet fijn over komt. Je hebt je laten informeren en dan verwacht je toch dat die weet waar die het over heeft. Best heel vervelend en begrijp dat je daarom door de bomen het bos niet meer ziet wat nu wel en niet in je abonnement zit.

Hopende dat het nu wel duidelijk is en dat je toch tevreden bent met je abonnement. Heb zelf nu ook Red Together en ben er zeer tevreden over. Echt lekker en veel data, krijgen het hier samen niet op 🙂
Buitenbundelkosten maak je zodra je geen data meer hebt. Standaard staat dit ingesteld op €50,00 exl btw. Je krijgt sowieso een melding bij 80 en 100 procent als een bundel op is.
Mocht je meer data nodig hebben, dan kun je dit verhogen. Wil je geen data buiten de bundel verbruiken in Nederland en EU, kun je de BloX Beperkt Internet aanzetten. Hierdoor wordt de data vertraagd als het op is.

Betreft het verbruik fair use policy: mogen wij inderdaad bepalen als er geen redelijk verbruik is geweest om er kosten aan te koppelen. Dit staat ook uitgelegd op de link hierboven.
Badge +2
Dank @Steven en @Energieboy

Neem van mij gerust aan, dat e.e.a. uitbebreid ter sprake is geweest in het verkoopgesprek. Juist omdat het voor mij een belangrijk punt was.
Maar goed, zoiets kan gebeuren. Tot nu toe ben ik altijd netjes behandeld, en Vodafone kan dan ook wel een potje bij mij breken.
Twee potjes zelfs in dit geval. (Multi-SIM en buitenland verbruik)
Als ze mij terug zouden bellen, konden ze nóg wel een potje breken. Maar blijkbaar is Vodafone op dat punt toch ook gewoon een bedrijf van deze tijd.
(Eerst kijken wat er gebeurt als we niet reageren.......)

Overigens:
De link die Steven mij gaf voert naar een pagina over de FUP.
De Data-limiet van 20GB geldt echter voor iedereen en is niet (meer) afhankelijk van excessief gebruik.
Het is daarmee een "normale" voorwaarde geworden en heeft met een Fair Use Policy feitelijk niets meer te maken.
Het is mijns inziens dan ook niet juist, om voor iedereen geldende voorwaarden die van toepassing zijn op normaal verbruik, te publiceren op een pagina die betrekking heeft op excessief verbruik.

In de algemene voorwaarden staat ook iets over een EU-datalimiet, maar daar is het geen standaard geldende voorwaarde, maar een optioneel te nemen maatregel:

- Vodafone behoudt zich het recht voor een maandelijkse EU-datalimiet te stellen voor open bundels. Voor 2018 is dit
€3/GB. Voor 2019 is het €2,25/GB. Vodafone communiceert als er een EU-datalimiet van toepassing is op een open
bundel. Als de maandelijkse EU-datalimiet is overschreden kan Vodafone toeslagen in rekening brengen voor het
gebruik van data: €0,0093 per MB data.

De limiet wordt hierin niet uitgedrukt in GB, maar in €/GB. Schiet mij maar lek.....
Misschien bedoelt de schrijver de prijs die je gaat betalen na het overschrijden van de limiet?
Oh nee, toch niet. Want die staat ook nog vermeld als €0,0093 per MB.
Kan één van de schriftgeleerden mij uitleggen wat deze tekst betekent?

Het is voor mij echt niet alleen een kwestie van "door de bomen het bos niet meer zien".
Er zijn in dit geval een aantal bomen, die bewust in de vorm van een struik gesnoeid zijn 🙂
Badge +2
@Energieboy

Nog een kleine toevoeging vergeten, ook n.a.v. jouw reaktie:

Er is vanuit de EU wél een verplichting om de "duurzame band met Nederland" te controleren (zeg maar, het 4 maanden criterium).
Daar zijn ook goede argumenten voor, die jij ook al gaf.
Er is echter geen verbod om (binnen deze periode) het verbruik van een hele bundel in een ander EU land toe te staan.
Dat is de keuze van de provider zelf.
Reputatie 7
Badge +17
@Energieboy

Er is echter geen verbod om (binnen deze periode) het verbruik van een hele bundel in een ander EU land toe te staan.
Dat is de keuze van de provider zelf.

Dat laatste weet ik dan weer niet. Maar die keuze is dan gemaakt met alle providers want ze hebben allemaal hetzelfde. (misschien de een meer dan de ander, maar ze hebben het wel allemaal)
Badge +2
KPN inmiddels niet meer (nog maar sinds kort overigens)
Dat zeggen ze tenminste.....
Reputatie 7
Badge +17
KPN inmiddels niet meer (nog maar sinds kort overigens)
Dat zeggen ze tenminste.....

Je hebt gelijk, zie dat ze dit per Juni 2017 niet meer hebben.
Je moet wel een band hebben met Nederland maar Fair Use Policy hebben ze niet meer.
Netjes hoor, dat wist ik niet. Heb het net even bekeken via Google. Tenminste, ik neem aan dat ze het ook zo bedoelen: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm
Heb je hier nog vragen over @AriedeBeuker?
Badge +2
Opmerkingen genoeg...... Maar vragen niet meer!
Als je nog feedback hent, dan hoor ik het graag @AriedeBeuker
Badge +2
Ja, er stond hierboven eigenlijk toch nog een vraag open zie ik nu.

Eerst een stukje tekst uit de algemene voorwaarden:

- Vodafone behoudt zich het recht voor een maandelijkse EU-datalimiet te stellen voor open bundels. Voor 2018 is dit
€3/GB. Voor 2019 is het €2,25/GB. Vodafone communiceert als er een EU-datalimiet van toepassing is op een open
bundel. Als de maandelijkse EU-datalimiet is overschreden kan Vodafone toeslagen in rekening brengen voor het
gebruik van data: €0,0093 per MB data.

De limiet wordt hierin niet uitgedrukt in GB, maar in €/GB. Schiet mij maar lek.....
Misschien bedoelt de schrijver de prijs die je gaat betalen na het overschrijden van de limiet?
Oh nee, toch niet. Want die staat ook nog vermeld als €0,0093 per MB.

Ik kan met de aan mij ter beschikking gestelde hersenen niet zonder hulp begrijpen, wat deze tekst betekent.
Reputatie 7
Badge +17
Ik denk dat ze willen zeggen:
€ 3,- per GB dus voluit geschreven € 3/GB
Badge +2
Wat ik bedoel is het volgende: Een limiet voor gebruik in het buitenland is uitgedrukt in een hoeveelheid data (al of niet per tijdseenheid). (Bijvoorbeeld 20GB per maand)
Het wordt niet uitrgedrukt in een prijs per GB. Ik wil daarom weten: wat bedoelt men hier met € 3/GB ?
Is het de prijs die je betaalt wanneer je boven de limiet uitkomt? Nee, want die staat apart genoemd als €0,0093 per MB.

Dat het € 3,- per GB betekent is mij duidelijk. Maar welke "limiet" is dan € 3,- per GB ?
Volgens mij is het woord limiet hier dan ook niet op zijn plaats. Maar wat bedoelt men dan wel?
Reputatie 7
Badge +17
Goede vraag. Ik denk dat we moeten wachten op een moderator. Misschien dat die een antwoord kan geven.
Badge +2
Ik denk persoonlijk, dat deze tekst is opgesteld door advocatenkantoor Paste & Copy 🙂
Absoluut niet @AriedeBeuker
Ik heb hem er even bijgepakt: . De open bundel FUP: - Vodafone behoudt zich het recht voor een maandelijkse EU-datalimiet te stellen voor open bundels. Voor 2018 is dit €3/GB. Voor 2019 is het €2,25/GB. Vodafone communiceert als er een EU-datalimiet van toepassing is op een open bundel. Als de maandelijkse EU-datalimiet is overschreden kan Vodafone toeslagen in rekening brengen voor het gebruik van data: €0,0093 per MB data (toeslagen zijn inclusief BTW). 19 9. De toeslagen in de EU die Vodafone toepast (volgend uit de Europese Roaming Verordening) zijn op dit moment: €0,0387 per minuut bellen, €0,0131 per minuut gebeld worden, €0,0121 per sms versturen en €0,0093 per MB data (toeslagen zijn inclusief BTW). Kijk voor meer informatie over de FUP op vodafone.nl/fup, daar vind je ook de meest recente tarieven die we in rekening brengen.

Hier wordt inderdaad mee bedoeld: Voor 2018 is dit €3,00 per GB. Voor 2019 is het €2,25 per GB
Limiet is hier wel van toepassing. Als eerste kun je natuurlijk in My Vodafone een limiet instellen. Standaard staat dit op €50,00 excl btw. Heb je dit niet (dan staat het op onbeperkt). Hierdoor kun je natuurlijk data blijven te gebruiken. Echter als er geen fair use is en je blijft streamen, hebben wij de optie om een limiet in te stellen tot waar je mag gaan.
Wij kunnen dan ook aangeven dat het limiet buiten de bundel bij de FUP is bereikt en hierdoor je nummer blokkeren voor data verbruik.
Badge +2
Hallo @Steven

Mijn nieuwsgierigheid is helaas nog niet helemaal bevredigd!

De door jou genoemde datalimiet van €50 excl. heeft niet specifiek te maken met gebruik in de EU.
Deze limiet is bedoeld als bescherming tegen (al of niet onbewust) buitensporig dataverbruik, en de daaruit voortkomende kosten. Dit geldt zowel voor gebruik in het binnenland als voor gebruik in het buitenland.
Daarnaast is deze (kosten)limiet voor 2018 en 2019 gelijk.
Ook kun je deze limiet zélf instellen en de formulering "Vodafone behoudt zich het recht voor etc. etc" kan hierop dus niet van toepassing zijn.
En het gaat dan ook nog eens om de kosten van gebruik BUITEN de bundel.
De tekst gaat dus duidelijk niet over deze (zelf te kiezen) kostenbegrenzing.

Daarom nogmaals de vraag: waarover gaat dit artikel dan wel?
Ik blijf vooralsnog van mening, dat een "limiet" uitgedrukt wordt in een hoeveelheid data, en dus in GB. Of in GB per tijdseenheid. (Bijv. GB/maand)
Niet in €/GB.

De "limiet" uit de algemene voorwaarden zou voor 2019 €2,25 per GB zijn.
Ik zie graag een rekenvoorbeeld waarin dit getal voorkomt.

Overigens: Ik wil je zeker niet irriteren, maar wel graag het naadje van de kous weten 🙂
Klopt, het limiet in My vodafone heeft er niet mee te maken. Maar om natuurlijk de situatie te voorkomen dat het zo ver komt, mag je deze optie niet vergeten.
Ik kan mij voorstellen dat je alles wilt weten. No worries!
Ik kan je helaas geen rekenvoorbeeld geven. In de voorwaarden staat het op deze manier benoemt en is door onze Legal afdeling opgesteld. Daar kan ik helaas geen verandering in brengen.
In 2019 is het limiet betreft de kosten dus €2,25 per GB.
Badge +2
@Steven
Waar ik op school ging was 1 GB ongeveer 1000MB.
en 1000 maal €0,0093 was toen toch nog zo'n slordige €9,30 (Hoewel er nog geen Euro's waren in die tijd, dus helemaal zeker weet ik dat niet....)

Als de limiet "€2,25 per GB" is, dan vraag ik me echt af, hoe ik als klant die limiet zou kunnen overschrijden. Door vrijwillig meer te gaan betalen per GB?
Wat die €2,25 per GB betekent blijft jou en mij dus onduidelijk.

Misschien is dit een verklaring:
Het zou kunnen zijn, dat het een MINIMUM is, wat Vodafone MOET berekenen volgens de Europese regels.
Dat zou dan ook verklaren waarom het per jaar verschillend is.
Maar in dat geval zou die informatie helemaal niet in de algemene voorwaarden thuishoren, want die hebben betrekking op de relatie tussen Vodafone en de klant.
Daar hoort dan alleen te staan wat de uiteindelijke prijs geworden is. (dus die €0,0093 per MB)

Ik denk echt, dat dit er gewoon niet in thuishoort, en in elk geval niet correct is geformuleerd.
Er worden op elke afdeling fouten gemaakt, dus ook bij de juridische hoogvliegers lijkt me.

Net zoals de toevoeging "Kijk voor meer informatie over de FUP op vodafone.nl/fup, etc. etc."
Die zin hoort niet thuis in artikel 9 maar dient apart in een eigen alinea geplaatst te worden omdat zij ook van toepassing is op bijvoorbeeld artikel 8a en 8b.
Daar is gewoon duidelijk verkeerd geknipt en geplakt.

Wat ook grappig is: Vanuit de algemene voorwaarden wordt je doorverwezen naar de FUP pagina voor de actuele info.
Maar op deze pagina zelf verwijst men juist weer naar de algemene voorwaarden voor de actuele stand der dingen.

Dan is In My Vodafone de extra 10GB bundel nog steeds €40 terwijl de actuele prijs € 30 Euro is.
Als je dan op "meer informatie" klikt kom je (ook als ingelogde abonnementhouder) terecht op een pagina die over Prepaid gaat.
Vlieg je deze bundel aan vanuit een andere hoek, dan kost hij iineens wel €30. (Zoals ook in de tarievenlijst staat)
Dit heb ik overigens doorgegeven en dat zou gecorrigeerd worden.

Ik moet eerlijk zeggen, dat er bij Vodafone best veel van dit soort foutjes te vinden zijn.
Maar ik begrijp ook, dat in een steeds veranderend landschap van wetten en verkoopacties een website behoorlijk "vervuild" kan raken met niet meer ter zake doende teksten en/of achterhaalde informatie en prijzen.
Af en toe moet je dan een grote schoonmaak houden, lijkt me.
Uw reactie op mijn sollicitatie zie ik met belangstelling tegemoet 🙂
Ik zal je feedback intern doorzetten dat het anders wordt gelezen dan dat het er staat. Of het aangepast gaat worden. Durf ik niet te zeggen, daar kan ik geen belofte in doen.
De 10GB en bij prepaid was al aangemeld. Daar zijn wij op de hoogte van!
Mocht je willen solliciteren, dat kan. Stuur mij even een privébericht en ik geef je de link door waar je kunt solliciteren 😛
Reputatie 7
Badge +17
Of kijk gewoon even op deze pagina: https://careers.vodafoneziggo.com/ 😜