akempenaars

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dekking Vodafone niet conform dekkingskaart

Op locatie in wijk aan zee…. slechte dekking

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @akempenaars 

 

Dat klinkt niet goed! Ik kan me voorstellen dat je goed bereik wilt hebben.
De dekking is afhankelijk van meerdere factoren waardoor het mis kan gaan.

Je kunt de volgende stappen doorlopen om uit te sluiten waar het probleem ligt: 

 

Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

 

Vervolgens zet je roaming aan.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

* Bij Android zet je roaming aan via instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken


Natuurlijk dient 4G aan te staan. 
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators. 

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - mobiele datanetwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Hier ga je een foutmelding bij krijgen. Zodra je deze krijgt, zet je hem terug op het netwerk van Vodafone

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.

Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.

Je kan de dekking controleren op werkzaamheden en storingen checken via: 
https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml 
 

Ook kun je de stappen doorlopen van onze Network Check http://voda.fo/ne/3ugam
Aan het einde kun je een onderzoek aanmaken voor de technische dienst. Mijn collega's gaan dan voor je kijken wat er aan de hand is en of ze het kunnen oplossen.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @akempenaars 

 

Dat klinkt niet goed! Ik kan me voorstellen dat je goed bereik wilt hebben.
De dekking is afhankelijk van meerdere factoren waardoor het mis kan gaan.

Je kunt de volgende stappen doorlopen om uit te sluiten waar het probleem ligt: 

 

Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

 

Vervolgens zet je roaming aan.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.

* Bij Android zet je roaming aan via instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken


Natuurlijk dient 4G aan te staan. 
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators. 

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - mobiele datanetwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Hier ga je een foutmelding bij krijgen. Zodra je deze krijgt, zet je hem terug op het netwerk van Vodafone

Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.

Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.

Je kan de dekking controleren op werkzaamheden en storingen checken via: 
https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml 
 

Ook kun je de stappen doorlopen van onze Network Check http://voda.fo/ne/3ugam
Aan het einde kun je een onderzoek aanmaken voor de technische dienst. Mijn collega's gaan dan voor je kijken wat er aan de hand is en of ze het kunnen oplossen.

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Hoi @akempenaars,

Hebben bovenstaande tips van Steven je geholpen? 

akempenaars
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Sharon, nee natuurlijk niet. Het is een uitgebreid commercieel antwoord waar je niks mee kunt.

 

Als ik op de desbetreffende locatie in Wijk aan Zee ben ik ik heb nul dekking, dan kijk ik op de dekkingskaart van Vodafone en dan zie ik dat dat gedeelte 100% 4G zou moeten hebben. Dat is dan niet wat ik ervaar. Dus dat betekend dat een roamingverhaal met kruistesten en dergelijke een antwoord is waar ik niet op zit te wachten. Je hebt dekking of je hebt het niet. In dit geval dus niet, dus wat gaat Vodafone daar aan doen?

 

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Jij gaat ervanuit dat de dekkingskaart niet klopt. Je argumenten ervoor zijn me alleen een raadsel. Hoe weet je zeker dat de dekkingskaart niet klopt? Welke mogelijke oorzaken heb je uitgesloten?

Bovendien, stel de dekkingskaart klopt wel, in dat geval wil je nog steeds dat je probleem opgelost wordt. Des te meer reden om het door jou genoemde "uitgebreid commercieel antwoord" serieus te nemen.

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hi @akempenaars ,

 

Ik kan begrijpen dat het wellicht vervelend is om alle stappen te volgen, maar het is toch wel aan te raden om het te proberen. Want zoals ik het nu lees is dit tot op heden nog niet gedaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic