Beantwoord

Uitschakelen Vodafone NL wi-fi melding IMS service is niet mogelijk

  • 28 juni 2020
  • 7 reacties
  • 237 keer bekeken

Zeer frequent, teveel dus, krijg ik in ons huis de melding van de IMS-service dat noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking mogelijk is. Op dit forum zijn er er twee tips om de melding weg te krijgen.

De eerste is (te) rigoureus door de de hele functie dan maar uit te schakelen, zie https://forum.vodafone.nl/bellen-sms-133/wat-is-ims-service-melding-298524.

Bij de tweede tip gaat het om het uitschakelen van de melding, zonder de service uit te schakelen, zie https://forum.vodafone.nl/bellen-sms-133/vodafone-nl-wi-fi-melding-ims-service-299254. Deze tip werkte uitstekend op mijn vorige telefoon een S8+. Op mijn S20+5G van nu kan ik het wel vergeten. Grijs is grijs en doet ook wat je verwacht, namelijk niks kunnen uitschakelen, of zie ik iets over het hoofd?

Aangezien Vodafonebereik in huis verre van optimaal is, wil ik juist van deze functie gebruik kunnen maken om onze bellers goed te woord kunnen staan. Zoals het nu is moet ik 10 à 20 keer per dag deze melding wissen of accepteren dat die er altijd blijft staan.

Vraag: Staat deze problematiek bij Vodafone op de radar om daar nog aanpassingen op uit te (laten) voeren?  Naast de melding dat noodoproepen niet beschikbaar is, is er ook nog het statusicoon van de IMS-service waaruit je kan afleiden dat VoLTE is geactiveerd. Ook zonder die melding weten we waar we aan toe zijn, als het om 112 gaat.

Tweemaal = een teveel

We zijn natuurlijk het meest geholpen, als Vodafone het signaal hier in onze omgeving verbetert.

edit: Naast ‘IMS Service’ is er ook een app ‘IMS Settings’. Ook daar valt niets in te stellen, het nut ontgaat me dan ook geheel. Bij beide apps zijn overigens alle gevraagde machtigingen toegekend.

icon

Beste antwoord door Farid- 1 juli 2020, 14:44

Dit gaat niet al te lang meer duren. Meer info m.b.t. de locatie informatie - “Emergency Location Service”:  

Je kunt Voice over WiFi uitzetten, maar niet de melding dat ‘Noodoproepen alleen mogelijk zijn in een gebied met mobiele dekking’. 

VoWiFi uitschakelen: Native Dialer > Optietoets (3 puntjes rechtsboven) > Instellingen > Bellen via WiFi > SIM 1 / 2 > “Uit”

Natuurlijk niet handig als je, zoals in jou geval, slechte mobiele dekking thuis hebt. 

Bekijk origineel

7 reacties

Hey @AoxoMoxoA . Leuk om je ook op deze Community tegen te komen!

Ik snap dat die meldingen heel erg irritant kunnen zijn. Helaas hebben wij geen invloed op de manier waarop de notificaties worden getoond en welke geluiden hier bijvoorbeeld bij worden ingesteld. 
We zijn verplicht de melding te tonen in verband met het bellen naar 112. Daar kunnen we dus niet echt om heen.  Er ligt op dit gebied momenteel ook geen wijzigingsverzoek. 

Is bellen via de wifi als voorkeur instellen wellicht een mogelijkheid voor jou? 
 

@Lycke Vodafone ,

[...KNIP...]

Is bellen via de wifi als voorkeur instellen wellicht een mogelijkheid voor jou? 
 

Begrijp ik niet helemaal. Als ik voor ‘bellen via wifi’ kies, dan komt ook de verplichte melding als ik van de woonkamer naar de keuken ga.

Nu ik op mijn nieuwe toestel hiernaar kijk is zelfs dat niet uit te schakelen. ‘Bellen via wifi’ is geen optie meer, maar een verplichting geworden. Ik bel overigens weinig, dus ik kan moeilijk nagaan welke route (wifi of gsmmast) gekozen wordt als ik zo op het grensvlak zit. Wie o wie gaat hier de fout in? Nog liever, wie o wie gaat dit oplossen?

 

 

NB: En ja ook leuk om je hier tegen te komen!

Reputatie 4
Badge +6

Over een tijdje wordt bellen naar 112 ook ondersteund via VoWiFi en zal de melding niet meer weergegeven hoeven te worden… ;-)

Reputatie 7
Badge +22

Over een tijdje wordt bellen naar 112 ook ondersteund via VoWiFi en zal de melding niet meer weergegeven hoeven te worden… ;-)

Goed nieuws :wink:

@Farid- ,

Over een tijdje wordt bellen naar 112 ook ondersteund via VoWiFi en zal de melding niet meer weergegeven hoeven te worden… ;-)

Dat is inderdaad goed nieuws.

Twee dingen dan nog.

  1. Dan weet je vast ook hoe 112 dan de locatiegegevens van de beller dan te pakken gaat krijgen. Is dat dan op basis van ip-adres? Ik heb gezien dat de ACM begin vorige maand een concept heeft doen laten uit gaan om dit aan te passen. Vanaf 2022 zou dat dat dat een verplichting moeten zijn.
    Enig idee wanneer Vodafone dat geïmplementeerd zal hebben? Nog anderhalf jaar hiermee te dealen hebben vind ik wel erg sneu.
  2. In  het licht gezien dat de ACM strenge eisen stelt, zou het niet zo mogen zijn dat op mijn S20+5G bellen via WiFi niet uit te schakelen is, zie mijn reactie hiervoor. Dit lijkt me een bug, die wel snel opgelost zal moeten worden. Of denkt Vodafone daar anders over?

 

 

Reputatie 4
Badge +6

Dit gaat niet al te lang meer duren. Meer info m.b.t. de locatie informatie - “Emergency Location Service”:  

Je kunt Voice over WiFi uitzetten, maar niet de melding dat ‘Noodoproepen alleen mogelijk zijn in een gebied met mobiele dekking’. 

VoWiFi uitschakelen: Native Dialer > Optietoets (3 puntjes rechtsboven) > Instellingen > Bellen via WiFi > SIM 1 / 2 > “Uit”

Natuurlijk niet handig als je, zoals in jou geval, slechte mobiele dekking thuis hebt. 

@Farid- ,

Dank je voor je info. Niet al te lang is een rekbaar begrip natuurlijk en ik hoop dan ook dat het inderdaad niet al te lang is.

Ik had niet aan de gaten dat ‘bellen over’ wifi ook via de gewone telefoonapp uit te schakelen is, al kostte het me wel even wat moeite er achter te komen wat je met ‘native dialer’ bedoelde. Neemt niet wat weg dat wat ik eerder gemeld heb geen voorbeeld is van een professionele implementatie, een beetje knullig vind ik het eerlijk gezegd wel.

Reageer