kleinefiets

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In Duitsland roamen via T-Mobile (naar Vodafone zakelijk)

Voor werk ben ik regelmatig in Duitsland (Zell/Mosel, PLZ 56856). Vodafone heeft daar (als ik heel veel geluk heb) alleen GPRS dekking, maar er is stralende 4G dekking van T-Mobile. Helaas krijg ik altijd "No service" als ik handmatig overschakel naar T Mobile.

a. Mag ik ervanuit gaan dat ik via T-Mobile zou moeten kunnen roamen met mijn Vodafone zakelijk abbo?
b. Zo ja, waarom werkt dat in de praktijk dan vrijwel nooit? (En ja, ik kies handmatig het netwerk, de APN staat goed etc...)

Hoor graag -- ook van mensen die het wel lukt om via T-mobile in Duitsland (toch de grootste operator daar) te roamen.
3 Reacties 3
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi kleinefiets

Mocht er in het buitenland geen verbinding gemaakt worden met een netwerk, dan ben je vrij om een ander netwerk te selecteren. Dit gaat gewoon van de bundel af zoals je gewend bent. Let wel op dat buiten de EU en het maritieme netwerk hier een uitzondering op zijn. Bij deze maak je namelijk meteen kosten.

Ik geef je voor de zekerheid alle instellingen:
Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens kun je dan via de instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk. Ook kun je hier roaming aanzetten.

Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4

* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.

Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland. Vaak zijn er per land ook nog eens netwerken voor bijvoorbeeld alleen 3G etc.

Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
Apple: Ga naar instellingen en dan aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk, raad ik aan om dit 5 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Betreft ervaringen met netwerk in Duitsland, kan ik je helaas niet beantwoorden.
kleinefiets
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven, bedankt. We gaan het volgende week weer proberen, ik zal mijn ervaringen hier delen.

Als er intussen nog anderen zijn met T-mobile -> Vodafone ervaringen in Duitsland hou ik me aanbevolen.
-Peter
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Top ik hoor het graag!
Ik zal het topic open laten staan 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic