Tutorial

Instellingen mobiele data in het buitenland (roaming)

• 16 augustus 2019
  • 17 reacties
  • 8674 keer bekeken

Heerlijk, op vakantie!  Eindelijk genieten! En ook in het buitenland wil je dan natuurlijk gebruik maken van de internetverbinding op je mobiele telefoon. Lukt dit niet en vind je telefoon geen netwerk? Dan lees je hieronder een aantal stappen die je meteen zelf kunt proberen om het op te lossen. 

Allereerst controleer je in My Vodafone of je een blokkade hebt, of dat je de datalimiet bereikt hebt.

< Log in op My Vodafone >

Heb je geen blokkade of geen bereikte datalimiet? Check dan hieronder welk besturingssysteem voor jou van toepassing is. 

Apple

• Als eerste ga je het toestel opnieuw opstarten. Hierdoor krijgt je mobiele nummer een nieuwe aanmelding op het netwerk. 
  • Vervolgens ga je controleren of de mobiele data aan staat. Ga hiervoor via de instellingen van je telefoon naar Mobiele netwerk.  Hier kun je Mobiele data en Roaming aanzetten.
  • Check meteen of 4G geactiveerd is via Instellingen - Mobiel netwerk - Opties - Gesprekken over 4G.

Mochten bovenstaande stappen geen succes hebben, dan is de volgende stap om de APN te controleren. De APN controleren doe je via Instellingen - Mobiele netwerk - Mobiele data netwerk.

• De APN is: live.vodafone.com
  • Gebruikersnaam is: vodafone
  • Wachtwoord is: vodafone.

Mocht er nog andere APN's staan, dan mag je deze verwijderen.

Tot slot is er nóg een handige optie bij iPhones: Je hebt namelijk de mogelijkheid om de netwerkinstellingen te resetten.

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren. Ga hiervoor naar Instellingen en dan Aanbieders. Vervolgens zet je de iPhone op handmatig zodat hij begint te zoeken naar andere netwerken. Daarna selecteer je een ander netwerk dan het huidige netwerk uit de beschikbare netwerken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Android

• Ook hier gaan we beginnen met het opnieuw opstarten van het toestel. Allereerst dient natuurlijk Mobiele data in je telefoon geactiveerd te zijn.
  • Bij Android kun je vanaf het beginscherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je Mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
  • Vervolgens gaan we naar Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken. Hier zetten we Roaming aan.
  • Vervolgens mag je daarna op Network operators klikken om te controleren of 4G aan staat.

De volgende stap is om de APN te controleren. Dit kun je doen via Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken en dan Namen toegangspunten. Hier moet staan: Vodafone Live of Vodafone Internet en de APN: live.vodafone.com. Deze moet ook aangevinkt zijn. Staan hier andere APN's? Dan mogen deze verwijderd worden. Dit doe je via de 3 puntjes rechts bovenin. Er mag maar 1 APN staan. 

In het screenshot hieronder zie je dan ook dat APN's (toegangspunten) nog verwijderd moeten worden. 

Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:
- Naam: Vodafone Live APN: live.vodafone.com
- Proxy: Niet ingesteld
- Poort: Niet ingesteld
- Gebruikersnaam: Niet ingesteld
- Wachtwoord: Niet ingesteld
- Server: Niet ingesteld
- MMSC: Niet ingesteld
- MMS-poort: Niet ingesteld
- MCC: 204
- MNC: 04
- Verificatietype: PAP
- APN-Type: *
- APN-Protocol: IPv4
- Roamingprotocol voor APN: IPv4

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland.

Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren. Dit doe je via: Instellingen - Mobiele gegevens - Netwerkoperators. Hier zet je de instelling op Handmatig zodat hij begint te zoeken naar andere netwerken. Daarna selecteer je een ander netwerk dan het huidige netwerk uit de beschikbare netwerken.
Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Lukt het niet met bovenstaande instructies?  Deze stappen staan ook beschreven via onze toestelhandleidingen. Hier kun je jouw toestel selecteren en daarna zoeken op Internetinstellingen. Je krijgt de uitleg dan stap voor stap te zien met plaatjes erbij waar je alle functies vindt. 

Kruistest
Werken bovenstaande stappen niet? Doe dan een kruistest. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een andere werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee kom je erachter of het probleem aan het toestel ligt of aan de simkaart én kun je vervolgstappen hiervoor ondernemen. 

Deze kruistest én een aantal andere checks voor je internetverbinding kun je ook stapsgewijs doorlopen via onze Network Check

Kom je er echt niet uit? Neem dan contact op met onze klantenservice. Houd er wel rekening mee dat wij helaas niet kunnen controleren of er in het buitenland een storing is. Mocht je vanuit het buitenland contact op willen nemen dan kan dit door te bellen met +31 654 500 100, een chat te starten, een bericht te sturen via Facebook of Twitter of door onder dit topic je vraag te stellen.

17 reacties

Badge +1

(1) Sinds gisteren ben ik niet bereikbaar, ik heb ruimschoots tegoed, dekking goed, telefoon goed opgeladen, ik kan zelf WEL bellen, ik heb nogmaals geprobeerd zonder succes, ik heb de telefoon uit en aangezet en kan nog steeds niet gebeld worden.

(2) Ik ben in het buitenland (EU land) en heb daarom +31654500100 gebeld, spraakcomputer, medewerker spreken is 9, eerst hoor ik “ongeldige invoer”, andere opties werken wel maar heb ik niets aan, meerdere keren optie 9 geprobeerd maar nu hoor ik helemaal niets meer en verlies de verbinding. 

Via mijn-vodafone bericht gestuurd, dat is ontvangen en ik krijg binnen 5 dagen antwoord …

Niet blij hiermee.

Badge +1

Ironisch genoeg na de Stay Connected actie ben ik meteen onbereikbaar geworden op mij Vodafone prepaid, ik kan wel zelf bellen, en het servicenummer met de enige optie om iemand te spreken (9) geeft “onjuiste invoer” en later na weer proberen stopt de verbinding. Ook al niet “Connected”. Ik kom er net achter dat dit sinds gisteren al speelt, het niet bereikbaar zijn.

Hoi @jan-n-anne, het aanpassen van een netwerk naam staat los van het netwerk.
Het netwerk is er dan ook gewoon. Echter vermoed ik dat er totaal iets anders aan de hand is bij je. Heb je het toestel al eens opnieuw opgestart? Ben je daarna wel weer bereikbaar? Heb je niet storen aan staan? Staat er genoeg tegoed op je nummer? 

Badge +1

De chat geprobeerd eerst 500+ vóór mij, maar binnen 5 minuten werd ik tewoord gestaan, dat viel mij dan weer heel erg mee. Ze had er nog niet van gehoord ondanks dat ik dit probleem al sinds gisteren heb. Heeft me de telefoon nogmaals laten uit en aanzetten, handmatig naar andere netwerken (in SP) laten omzetten, 2 andere geprobeerd en die accepteerden het niet, misschien omdat er al een Vodafone in SP is (Vodafone ES)? Terug naar Vodafone ES ook nog maar eens uit en aan gezet, zelf een uitbeltest gedaan, dat werkt gewoon goed, maar kan nog steeds niet gebeld worden. De chatdame gaf aan dat Vofafone netwerkproblemen heeft en kon verder niets meer doen.

Ben ik de enige met dit of soortgelijke problemen?

Badge +1

Dank Steven, tegoed 16 Euro, 4 streejes, volledig opgeladen, uit en aangezet, kan zelf uitbellen.

Badge +1

Zeker geen “niet-storen” ingesteld

Badge +1

Dus na alle acties en checks kan ik zelf uitbellen en nog steeds niet gebeld worden

Ah, je zit in Spanje in plaats van Nederland. Kun je de stappen via het volgende topic eens doorlopen:  https://forum.vodafone.nl/buitenland-6/instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roaming-299774

Badge +1

Het was een suggestie van de chatdame om andere netwerken te proberen, daar kon ik dus niet op aansluiten, maar zoals je al zei, ik zag gewoon 4 streepjes Vodafone ES dus de dekking was er, ook gezien jet uitbellen dat OK was

Badge +1

Kanik doen maar mobiele data gebruik ik niet op deze telefoon, ik heb ‘m vooral om gebeld te worden en sporadisch uitbellen.

Badge +1

Toch die link proberen ondanks dat ik alleen maar bel?

Begrijp ik, maar ik raad zeker aan om de stappen eens te doorlopen. Ook het aanpassen van het netwerk. Ik ga je reacties hier, verplaatsen naar een ander topic omdat dit niks te maken heeft met het aanpassen van de netwerknaam in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +22

Gekke vraag hoor @jan-n-anne 
Maar waarom blijf je niet bij je eigen topic met deze vraag? Om op elke topic maar iets te plaatsen is heel verwarrend en volgens mij niet echt iets voor deze topic? Maar goed, dat laat ik verder aan @Steven over :-)

Maar er is dus al een eigen topic geopend met de vraag!
Hier gaat het nu wel heel erg off topic :-(

Reputatie 7
Badge +22

---

Jazeker, want ook het switchen van netwerk kan daarin een oplossing zijn @jan-n-anne 

Badge +1

Vanochtend alles gedaan wat me gesuggereerd is en méér, maar het bleef aanvankelijk zonder resultaat, ik kon nog steeds. niet gebeld worden maar zélf wel bellen. Uiteindelijk na enkele uren blijkt mijn telefoon weer bereikbaar te zijn. Vermoedelijk is er een netwerkprobleem geweest bij ofwel Vodafone NL ofwel Vodafone ES.  Ik hoop dat Vodafone verder storingsvrij blijft.

Fijn om te lezen dat het opgelost is @jan-n-anne. Wij (Vodafone NL) hebben niks te maken met het netwerk van Vodafone Spanje. Wij kunnen je alleen tips meegeven wat je kunt proberen. 
Aangezien je in Spanje verblijft zit je op het netwerk van Vodafone Spanje. 

Reageer