Beantwoord

Mobiele data werkt niet in het buitenland

  • 18 juli 2018
  • 7 reacties
  • 20539 keer bekeken

Hallo,
ik was laatst voor een dag naar Duitsland en ik ging ervan uit dat mijn 4G ook zal werken in het buitenland. Helaas werkte mijn internet het niet maar ik kon wel bellen. Over een paar weken ga ik naar Spanje en ik hoop wel dat mijn 4G daar ook zal werken. Ik heb trouwens een Vodafone red abonnement. Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Steven Vodafone 19 juli 2018, 11:31

Allereerst dient natuurlijk mobiele data en roaming aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.

  • Android → Zorg dat Mobiele gegevens aan staat.  Zet ook de Roaming aan via: Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken
  • Apple → Ga naar Instellingen - Mobiel netwerk.

APN
Werkt het dan nog niet, controleer dan de APN in het toestel:

  • Android → Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken - Namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com. Vink deze aan. Zie je geen APN , bekijk hier hoe je dit instelt voor Android.
  • Apple → Instellingen - Mobiele netwerk - Opties - Mobiele data netwerk. Hier moet staan: live.vodafone.com met gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone.

Bij Apple kun je ook aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Handmatig netwerk selecteren
Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is echter niet zo sterk en stabiel als in Nederland. Houd hier dus rekening mee. 

  • Android → Instellingen - Mobiele gegevens - Netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
  • Apple: → Instellingen - Aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik je aan om dit 5 keer achter elkaar te doen. Dan staat er mogelijk een voorkeursnetwerk in het toestel geselecteerd. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Bekijk een uitgebreidere uitleg én aanvullende tips en tricks over netwerkverbinding in het buitenland in dit topic

Contact opnemen
Mocht het hierna nog niet werken dan raad ik aan om contact op te nemen met mijn collega's via +31 654 500 100 (vanuit het buitenland). Wij controleren dan of er een aanmelding is op het netwerk, we geven je nummer een reset en controleren of er eventueel een blokkade actief is. Bekijk ook overige contactmogelijkheden als bellen geen optie is.  

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Hoi @cnb01
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Over het algemeen moet je gewoon overal bereik hebben en kunnen bellen. Omdat je zegt dat je wel kon bellen maar geen internet had zou het wel aan de instellingen van je telefoon kunnen liggen. Heb je bij netwerk instellingen je roaming wel op AAN staan? En heb je bij je instellingen (via My Vodafone) ook aangegeven dat je in het buitenland mag internetten? (My Vodafone - Producten - (onderaan pagina) Naar je instellingen - Blokkades) daar even kijken of alles goed AAN staat.

Probeer het even uit en als je in Spanje bent dan kan je ook kijken of je provider wel goed aangemeld is. Je kan bij je telefoon instellingen onder Mobiel Netwerk even kijken en een ander netwerk zoeken (wel die van Vodafone). Vervelend dat je het nu niet kan testen want je zit nog niet in Spanje.

Mocht er nog een moderator aanvullingen hebben op mijn verhaal, graag :)
Succes en alvast fijne vakantie!

Allereerst dient natuurlijk mobiele data en roaming aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.

  • Android → Zorg dat Mobiele gegevens aan staat.  Zet ook de Roaming aan via: Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken
  • Apple → Ga naar Instellingen - Mobiel netwerk.

APN
Werkt het dan nog niet, controleer dan de APN in het toestel:

  • Android → Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken - Namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com. Vink deze aan. Zie je geen APN , bekijk hier hoe je dit instelt voor Android.
  • Apple → Instellingen - Mobiele netwerk - Opties - Mobiele data netwerk. Hier moet staan: live.vodafone.com met gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone.

Bij Apple kun je ook aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.

Handmatig netwerk selecteren
Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is echter niet zo sterk en stabiel als in Nederland. Houd hier dus rekening mee. 

  • Android → Instellingen - Mobiele gegevens - Netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.
  • Apple: → Instellingen - Aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik je aan om dit 5 keer achter elkaar te doen. Dan staat er mogelijk een voorkeursnetwerk in het toestel geselecteerd. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Bekijk een uitgebreidere uitleg én aanvullende tips en tricks over netwerkverbinding in het buitenland in dit topic

Contact opnemen
Mocht het hierna nog niet werken dan raad ik aan om contact op te nemen met mijn collega's via +31 654 500 100 (vanuit het buitenland). Wij controleren dan of er een aanmelding is op het netwerk, we geven je nummer een reset en controleren of er eventueel een blokkade actief is. Bekijk ook overige contactmogelijkheden als bellen geen optie is.  

Heb je nog een verbinding kunnen maken met het netwerk in Spanje?
Heb je nog een verbinding kunnen maken met het netwerk in Spanje?
Ik ga vandaag weg! Laat het wel weten.
Top ik hoor het graag 🙂
Top ik hoor het graag :)
Ik ben in Spanje op me 4G! Bedankt voor de tips en uitleg!
Graag gedaan! Fijn verblijf!