Sticky Tutorial

Tutorial: Mobiele data in het buitenland

  • 16 augustus 2019
  • 0 reacties
  • 1341 Bekeken

Heerlijk, op vakantie! Na een lange reis arriveer je op je buitenlandse vakantiebestemming. Eindelijk genieten! Maar dan kom je er opeens achter dat niet kunt internetten met je telefoon. Oh no, wat nu? Gelukkig zijn er een aantal stappen die je zelf meteen kunt doorlopen.

Controleer eerst of je geen blokkade hebt, of dat je de datalimiet bereikt hebt. Dit kun je doen via My Vodafone.

Apple
Als eerste ga je het toestel opnieuw opstarten. Hierdoor krijgt je mobiele nummer een nieuwe aanmelding op het netwerk. Vervolgens ga je controleren of de mobiele data aan staat. Ga hiervoor via de instellingen van je telefoon naar Mobiele netwerk. Hier kun je Mobiele data en Roaming aanzetten. Check meteen of 4G geactiveerd is via Instellingen - Mobiel netwerk - Opties - Gesprekken over 4G.

Mochten bovenstaande stappen geen succes hebben, dan is de volgende stap om de APN te controleren. De APN controleren doe je via Instellingen - Mobiele netwerk - Mobiele data netwerk.
De APN is: live.vodafone.com
Gebruikersnaam is: vodafone
Wachtwoord is: vodafone.
Mocht er nog andere APN's staan, dan mag je deze verwijderen.

Tot slot is er nóg een handige optie bij iPhones: Je hebt namelijk de mogelijkheid om de netwerkinstellingen te resetten.

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren. Ga hiervoor naar Instellingen en dan Aanbieders. Vervolgens zet je de iPhone op handmatig zodat hij begint te zoeken naar andere netwerken. Daarna selecteer je een ander netwerk dan het huidige netwerk uit de beschikbare netwerken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Android
Ook hier gaan we beginnen met het opnieuw opstarten van het toestel. Allereerst dient natuurlijk Mobiele data in je telefoon geactiveerd te zijn. Bij Android kun je vanaf het beginscherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je Mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn. Vervolgens gaan we naar Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken. Hier zetten we Roaming aan. Vervolgens mag je daarna op Network operators klikken om te controleren of 4G aan staat.

De volgende stap is om de APN te controleren. Dit kun je doen via Instellingen - Meer verbindingen - Mobiele netwerken en dan Namen toegangspunten. Hier moet staan: Vodafone Live of Vodafone Internet en de APN: live.vodafone.com. Deze moet ook aangevinkt zijn. Staan hier andere APN's? Dan mogen deze verwijderd worden. Dit doe je via de 3 puntjes rechts bovenin.

Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: *
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4

Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het netwerk in Nederland. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland.
Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren. Dit doe je via: Instellingen - Mobiele gegevens - Netwerkoperators. Hier zet je de instelling op Handmatig zodat hij begint te zoeken naar andere netwerken. Daarna selecteer je een ander netwerk dan het huidige netwerk uit de beschikbare netwerken.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.

Overige stappen voor Apple en Android:
Mochten bovenstaande stappen niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee kun je erachter komen of het probleem aan het toestel ligt of aan de simkaart.

Ook kun je de stappen doorlopen van onze Network Check http://voda.fo/ne/3ugam.

Mocht je er niet uitkomen dan staan deze stappen beschreven via: https://handleidingen.vodafone.nl/
Hier kun je jouw toestel selecteren en daarna zoeken op Internet instellingen. Je krijgt dan een overzicht te zien met plaatjes erbij.

Kom je er echt niet uit? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Wij kunnen nog proberen om een netwerk reset te doen.
Wij kunnen helaas niet controleren of er in het buitenland een storing is. Mocht je vanuit het buitenland contact op willen nemen dan kan dit door te bellen met +31 654 500 100, een chat starten, een bericht sturen via Facebook of Twitter of door onder dit topic je vraag te stellen.

0 reacties

Geen reactie

Reageer