Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Informatie over de BKR registratie voor mijn mobiele telefoon van Vodafone

Sinds 2017 heeft de Hoge Raad bepaald dat de maandelijkse toestellening bij een abonnement wordt beschouwd als een lening. Sluit jij dus een abonnement bij ons af met een toestel duurder dan 250 euro? Dan zijn we verplicht om een inkomens-en lastentoets uit te voeren en je lening te registreren bij het BKR.


De registratie bij het BKR is positief. Dat wil zeggen dat er alleen geregistreerd staat dat je een lening hebt. Heb je een betalingsachterstand bij ons? Dan zijn we verplicht om dit (na 60 dagen) te melden en is de registratie vanaf dat moment dus negatief. Een negatieve registratie kan invloed hebben op andere kredietverzoeken zoals abonnementen of zelfs hypotheken. Is de achterstand betaald? Dan geven wij dat ook door aan BKR. 

Ik wil geen registratie
Een registratie kun je op 3 manier voorkomen. 

  • Kies een goedkoper toestel waardoor je lening onder de 250 euro blijft. 
  • Betaal bij het afsluiten van je abonnement een hogere eenmalige toestelbetaling, zodat je totale lening onder de 250 euro blijft. 
  • Kies voor een Sim Only. 

Ik heb een registratie, maar wil deze verwijderen
Heb je al een abonnement met een toestellening en wil je daar vanaf? Je kunt het openstaande bedrag in één keer aflossen. Dit regel je in My Vodafone:

  1. Ga naar "Je toestellening aflossen" in My Vodafone. Als je op de link klikt, kom je direct op de juiste pagina
  2. Vul het formulier in
  3. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een e-mail met daarin het restbedrag van de lening en een betaallink
  4. Als je akkoord bent met het restbedrag, betaal je via de betaallink de lening af met iDEAL
  5. Je ontvangt hiervan een rekening via My Vodafone
  6. We zetten je abonnement om naar een abonnement zonder toestellening
  7. Binnen 2 tot 3 werkdagen melden we de lening af bij het BKR. Je krijgt hier geen aparte bevestiging van

Let op: 

  • Je kan je toestellening alleen vervroegd aflossen als je deze hebt afgesloten op of na 1 mei 2017
  • Je kan alleen de hele lening in één keer aflossen, geen gedeelte ervan

Ik wil inzage in mijn BKR registratie
Als je wilt weten of je geregistreerd bent bij het BKR, dan kun je jouw gegevens opvragen via BKR. Vodafone kan dit niet voor je doen. 

Aanvullende informatie
Bij een toestellening vanaf € 250 zijn wij zoals gezegd verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren. Dat houdt in dat je de gezinssamenstelling,  gezinsinkomen en de maandelijkse vaste lasten moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement. Wil je weten wat dit voor jou betekent vóórdat je een abonnement afsluit? Doe dan de toestellening check. Zo weet je wat je maximaal kunt lenen. 

Mis je iets in dit topic? Of heb je een andere vraag over BKR? Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic. De Community denkt graag met je mee! Bekijk ook eens ons topic met achtergrondinformatie over de toestellening

2 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic