Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

  • 14 november 2016
  • 536 reacties
  • 234170 keer bekeken
Bellen over WiFi en 4G  [VoLTE - VoWiFi]
Reputatie 2
Badge +3

*update: topic aangepast 15-04-2020*

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.

Om de melding niet meer te ontvangen schakel je de optie Bellen via WiFi in je telefoon uit. Heb je een iPhone? Ga dan naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi.
Gebruik je Android?
Ga naar je beginscherm, veeg van boven naar beneden. Veeg naar rechts. Hier kun je bellen over WiFi uitzetten. (Dit is afhankelijk van hoe het scherm is ingedeeld en waar de optie Bellen over WiFi staat).
 

Toestelinstellingen


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechst naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png

Vodafone Smart Ultra 7
1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png

iPhone
Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij een update plaatsen. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic


536 reacties

Ik heb een Samsung Galaxy S7 edge met de laatste update. Los gekocht in de mediamarkt in Duitsland, met een nieuw Vodafone red abbo ingegaan per 5 december. Ik kan niet 4g bellen of wifi bellen inschakelen. Als ik in de instellingen kijk zoals aangegeven, staat de optie voor WiFi bellen er niet bij.
Reputatie 5
Badge +7
Het Duitse model beschikt niet over de juiste firmware. Je kunt de kale NL firmware flashen, dan gaat het wel werken.
Bedankt voor je reactie!

Mag dit ook de Unbranded versie zijn?

Hieronder is de PDA omschrijving van Sam Mobile

G935FXXU1BPJG

Modem versie:

G935FPHN1BPK1


Ik heb nu:

PDA:
G935FXXU1BPJG

Modem:
G935FXXU1BPJG

Reputatie 5
Badge +7
Ja, de unbranded NL versie en de Vodafone-versie werken allebei!
Bedankt! Het werkt nu wel.
Hoi Thomas,

Ik ben sinds vandaag over naar Vodafone en heb een Samsung Galaxy S7 edge.
De opties VoLTE en Wifi bellen zijn beschikbaar.

Maar helaas als ik bel zijn dat is het tot op heden nog steeds geen VoLTE gesprek.
De telefoon schakeld automatisch terug naar 3g op het moment dat het telefoon gesprek actief wordt.

Ik hoor het graag wat de oplossing is.

Gr. P.
Update:

Vanaf vanavond kunnen klanten met een iPhone 5c of nieuwer gebruik maken van Wi-Fi bellen. Apple heeft hiervoor een nieuwe update ( iOS 10.2 ) gelanceerd waarmee deze functionaliteit beschikbaar wordt. Het is wel belangrijk dat je binnen je Wi-Fi bereik blijft indien je gebruik maakt van Wi-Fi bellen. 4G Bellen (VoLTE) is op dit moment nog niet mogelijk. Dit volgt later.

Voor meer informatie kun je ook een kijkje nemen op de website van Apple.
Dag,

Ik las met interesse het bericht over bellen over wifi. Dit lost mijn problemen op denk ik.
Voordat de overstap ga doen heb ik wel wat vragen! Het telefoon bereik hier is vrijwel niets (welke provider dan ook!). Mij wifi is hier prima, echter is mijn internet vrij dramatisch. Wat word verstaan onder een goede verbinding? Hoeveel belast bellen over de wifi mijn internet?

Graag hoor ik van u de antwoorden hierop!

Groeten Dennis
Hi Dennis, als je een goede internet verbinding hebt thuis (Wi-Fi) dan heb je een grote kans dat dit een oplossing kan bieden. Ik raad je aan om het even uit te proberen. We horen graag wat je bevindingen zijn!
Goedemorgen,

Op mijn WiFi-netwerk werkt het niet (meerdere iPhones en abonnementen getest), dus ik vermoed dat mijn firewall iets blokkeert.

Welke instellingen moet ik doen in de firewall om wifibellen mogelijk te maken? Ik gebruik een Mikrotik router.

Groet,

David
Dank voor je antwoord! Ondertussen heb ik mijn oog laten vallen op een s7, en deze bijna besteld. Ik zat al te wachten op het antwoord op mijn vraag alhier :)
Mijn wifi is zeer goed, en mijn internet stabiel traag... 😛 Vandaar ook mijn vraag of internet bellen veel bandbreedte neemt. Dat heb ik niet 🙂

Gr. Dennis
Reputatie 7
david1, we zijn dit nog niet eerder tegengekomen. Ik verwacht eerder dat je nummer nog niet is geactiveerd voor VoLTE/VoWiFi (Voor iPhones werkt op dit moment alleen VoWiFi). Vanaf 21 november kunnen alle nieuwe klanten en klanten die verlengen direct gebruik maken hiervan. Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt. Zodra je gebruik kunt maken van de dienst word je hier ook door ons van op de hoogte gebracht
Zijn er mensen die hun ervaring willen delen over bellen over wifi? Ik heb een Femtocell maar zit met smacht te wachten op de nieuwe dienst. Sinds de komst van 4g blijft de telefoon op 4g staan waardoor hij de femtocell niet pakt. Schijnbaar geeft Samsung voorrang op snelste type netwerk en niet hardste signaal. Ik hoor alleen nergens verhalen wat de bevindingen zijn van de nieuwe dienst. Hoe laat Vodafone weten dat de dienst actief is? SMS?

Groeten
Reputatie 7
Badge +15
Om de femtocell te laten werken moet je 4G uitschakelen in je toestel. Daarna zul je weer een goede verbinding hebben Mic2005

Hi, is al bekend wanneer de Oneplus 3 / 3T ondersteund wordt? Het toestel ondersteunt dit.
Hi jpq

Ik ga dat even voor je navragen. Zodra ik mee weet hoor je van me!
Snap er helemaal niks meer van.

Heb zojuist een s7 en s7 edge (branded versie) bij de VOD shop in Nieuw Vennep gekocht.
Krijg met geen mogelijkheid de optie 'VoLTE bellen" in de network settings te zien.

Heb zelfs een nieuw abbonement afgesloten om meteen van VoLTE gebruik te kunnen maken.

De medewerker had zelf een unbranded s7 toestel en daar stond de setting wel in.

Heeft er iemand een idee??
Beste Vodafone,

Ik heb een Samsung Galaxy S7 en een 4G abonnement en op mijn telefoon draait de meest recente software. Toch heb ik nog niet de optie om via Wifi/4G te bellen. De hele optie ontbreekt bij mij in het menu.
In bovenstaande post staat 'Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt'. Ben ik nou te ongeduldig of valt 27 december nog steeds onder 'in de loop van december'?

Arjan
Reputatie 2
Badge +3
crpzz , bij nieuwe abonnementen zou de optie in ieder geval mogelijk moeten zijn. Wat zie je precies terug bij de oproepinstellingen? Heb je ook de meest recente software op je toestel?

AriHo, heb je ook al bericht gehad dat je WiFi/4G bellen kunt activeren?
Hi Serkan, al iets bekend over oneplus 3t?
Nee, ik heb geen bericht gehad dat ik WiFi/4G bellen kan activeren. Ik heb ondertussen wel via FB contact gehad met de Vodafone helpdesk. Daar wordt gezegd dat de optie bij mijn abonnement wel is ingesteld.
Badge +8
Vandaag iets ontdekt wat mogelijk anderen ook kan helpen als WiFi bellen niet werkt. Ik had in mijn router een alternatieve DNS ingesteld. Toen ik die eenmaal verwijderd had en mijn router gereset was, werkte het direct.

Daarnaast had ik ook al uitgevonden dat, als je een eigen firewall gebruikt, de UDP poorten 500 en 4500 open moeten staan.

En nu kan ik zorgeloos thuis bellen en gebeld worden in een super gesprekskwaliteit, niet meer van het 2G gebrokkel.

Wat betreft mijn netwerk: ik heb een Ziggo aansluiting met een Technicolor TC7210 router. Ik was niet tevreden over de WiFi in mijn huis. Beneden werkte het nog wel maar boven niet meer. Nu heb ik een nieuwbouwhuis en behalve een gewapend betonnen vloer zit er ook nog van die metalen folie onder het laminaat. Dat schermt het signaal natuurlijk helemaal af. Ik heb Ziggo gevraagd om hem in bridge modus te zetten en er vervolgens een Apple AirPort aan gekoppeld. Het signaal was al veel beter op de 1e etage maar op de zolder haalde het die het weer net niet, ook daar weer hetzelfde verhaal met vloer en de folie onder het laminaat. Ik heb nog een 2e Apple AirPort aangeschaft en deze via een kabel aan elkaar verbonden. En nu heb ik in mijn hele huis perfecte WiFi. Ik gebruik de 5 GHz band waardoor ik met gemakt de maximale internet downloadsnelheid op al mijn toestellen haal. Die Apple routers zijn niet goedkoop maar wel uber stabiel. Ik heb nooit dat de WiFi wegvalt en de snelheid is top.
Reputatie 7
Badge +15
In sommige toestellen dien je dit ook te activeren AriHo
Bij Samsung kun je naar telefoon toe gaan - meer (rechts boven) - instellingen- onderaan staat bellen over WiFi. Deze optie kun je aanzetten en eventueel ook de voorkeur aanpassen dat het over de WiFi moet ipv het netwerk. Bovenste stappen zijn natuurlijk wel afhankelijk van welke telefoon en software je hebt. Ik zelf heb hiervoor naar de instellingen van een s7 edge gekeken.
Marc- op een ander WiFi netwerk schakelt mijn telefoon direct over op Vodafone WiFi. Maar op mijn eigen netwerk wil het niet lukken. Ik heb ook alle tips van robertwebbe geprobeerd, maar ook aanpassen van de DNS heeft geen resultaat. De poorten 500 en 4500 staan open. Gisteren verscheen ook kortdurend wel Vodafone WiFi als netwerk in beeld, maar vandaag krijg ik het met geen mogelijkheid meer aan de praat.

Is er misschien een checklist met eisen waaraan een WiFi-netwerk moet voldoen?
Badge +8
david1 Is het wel een Nederlands netwerk? Of IP waarmee je het internet op gaat? Want buitenland wordt geblokkeerd.

Reageer