BMW ConnectedDrive 3G - van 3G naar 4G voor januari 2020

  • 8 juli 2019
  • 27 reacties
  • 3752 keer bekeken

Badge
  • Gedreven Meedenker
  • 17 reacties
Vodafone heeft aangekondigd dat op 1 januari 2020 3G zal worden uitgeschakeld en dat toestellen die geen 4G ondersteunen geen data verbinding meer kunnen maken: https://www.vodafone.nl/van3gnaar4g/

Echter veel BMW ConnectedDrive abonnementen maken gebruik van het Vodafone 3G netwerk. Wordt deze groep door Vodafone/BMW vergeten? Of wat wordt de situatie na 1 januari 2020 voor deze abonnementen? De klok tikt maar BMW en Vodafone blijven angstig stil De BMW rijder met ConnectedDrive 3G wordt niet geinformeerd.

BMW Nederland heeft alleen in december 2018 het volgende gemeld: Deze vraag hebben wij uitstaan bij BMW AG. Wij gaan ervan uit zo spoedig mogelijk een antwoord te ontvangen.


Ik heb hier meerdere conversaties over geopend, maar worden steeds geachiveerd terwijl de oplossing nog steeds niet voor handen is. Zowel Vodafone als BMW houden BMW rijders met een ConnectedDrive 3G in onzekerheid wat er met de 3G verbinding van hun BMW gebeurt in januari 2020. Blijft het nog wel werken? wordt het langzamer? Welke ConnectedDrive diensten zijn dan nog wel bruikbaar en welke niet?

BMW levert in veel nieuwe auto's al 4G, maar er zijn nog ontzetten veel BMW's met 3G - die geen 4G kunnen. Vanaf Modeljaar 2012 t/m modeljaar 2017 zijn nieuwe BMW's geleverd met 3G. Het gaat om honderdduizenden BMW's die over 6 maanden allemaal de 3G ConnectedDrive verbinding dreigen kwijt te raken als er niet tijdig gehandeld wordt door BMW en Vodafone.

Tot op heden is er niets meer bekend gemaakt over de gevolgen voor BMW ConnectedDrive 3G en iedereen die nu de aanschaf van een gebruikte BMW overweegt kan zomaar voor de verrassing komen te staan dat het eventueel aanwezige ConnectedDrive over iets meer dan een jaar niet meer zal functioneren. Advies is om bij aanschaf van een gebruikte BMW hierover afspraken te maken met het verkopende autobedrijf.

Het is zeer teleurstellend dat BMW Nederland tot op heden hier nog geen enkele aandacht voor heeft gehad en trouwe BMW rijders niet informeert over de mogelijke impact. Het artikel van Vodafone is immer zeer duidelijk en laat geen onduidelijkheid bestaan indien er door BMW niet tijdig wordt gehandeld dat er veel BMW rijders teleurgesteld zullen worden door de BMW / Vodafone combinatie.

Bent u BMW rijder met een ConnectedDrive 3G abonnement, wat vind u van deze situatie?


27 reacties

Hoi @bmns

Het 3G netwerk gaat inderdaad verdwijnen. Ik zal je vraag intern stellen. Mocht ik een antwoord krijgen dan hoor je van mij.
Badge
Hoi @bmns

Het 3G netwerk gaat inderdaad verdwijnen. Ik zal je vraag intern stellen. Mocht ik een antwoord krijgen dan hoor je van mij.

Dag @Steven , bedankt voor jouw reactie namens @vodafone . Bij BMW, maar ook bij Audi en Mercedes zit het iets complexer in elkaar. De telematica unit die de communicatie van de auto met het netwerk van Vodafone verzorgt is beperkt tot 3G hardware. De telematica unit zal dus vervangen moeten worden indien het 3G signaal niet meer beschikbaar is.
Ik heb helaas nog geen terugkoppeling @bmns
Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad @bmns
Ik heb vandaag nog om een update gevraagd.
Badge
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad @bmns

Ik heb vandaag nog om een update gevraagd.


Bedankt @Steven , hopelijk komt er snel duidelijkheid. Helaas heb ik ook niets meer van BMW Nederland vernomen
Ik heb het idee dat het nog niet zo leeft, maar de gevolgen in januari 2020 zullen veel BMW klanten betreffen met een 3G ConnectedDrive verbinding.
Dat vermoeden heb ik ook. Maar zodra ik meer weet, dan laat ik het weten @bmns.
Ze zijn op dit moment hierover nog in gesprek. Ik heb geen update ontvangen @bmns
Heb je nog iets vernomen van BMW?
Ik heb helaas nog geen update.
Reputatie 5
Badge +7
Dit is misschien een heel erg domme reactie, maar kan er geen ander simkaartje in? Bij T-Mobile blijft 3G het langst bestaan.
Goede vraag @RuudNL @bmns ik durf het helaas niet te zeggen of dit zo werkt. Ik meen van een andere BMW gebruiker begrepen te hebben dat vanuit Vodafone Group dit geregeld is met een E-sim. Maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Het is in ieder geval een afspraak tussen Vodafone Group en BMW. Vanuit hier is het aangekaart. Maar helaas krijg ik geen terugkoppeling. Zodra ik meer weet, laat ik dit weten.
Badge
@Steven klopt, de communicatie modules (TCB) van BMW hebben een e-sim. echter de hardware van de TCB die in een BMW met 3G ConnectedDrive abonnement zit is van wat ik weet beperkt tot 3G. Of de TCB omgezet kan worden naar 4G weet ik niet anders zou de TCB zou in mijn perceptie vervangen moeten worden door een TCB die 4G ondersteunt. BMW nederland heeft nog steeds geen reactie gegeven
Een andere TCB erin levert een nieuw probleem op. Als je connected diensten hebt afgenomen dan zijn die gekoppeld aan e-SIMM ID en IMEI. Volgens dit forum zul je de e-SIMM over moeten zetten en de hardware waarin de IMEI opgeslagen zit.

https://cartechnology.co.uk/showthread.php?tid=37323&page=3

Het zou mooi zijn als BMW met een oplossing komt, maar BMW ( en met name de dealers) kennende hebben ze niet veel oog voor hun oude modellen. De (in hun ogen) "echte" BMW rijder koopt wel een nieuwe auto ;-)

Maar ik zou het zomaar mis kunnen hebben, ik hoop het, want sommige functies van BMW connected (hoe instabiel ze ook zijn) zijn best handig.
Vanuit hier heb ik helaas ook nog geen antwoord @Janis.
Mocht er vanuit Vodafone een update komen betreft BMW, dan laat ik dit direct weten. Mochten jullie in de tussentijd een update krijgen, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Hebben jullie al een update ontvangen vanuit BMW @bmns @Janis ?
Zover ik weet dient BMW hierover met een statement te komen.
BMW NL belde vandaag (zaterdag ochtend), wel netjes. BMW Duitsland belooft dat de BMW eigenaren geen last zullen ondervinden van het verdwijnen van 3G bij Vodafone. HOE ze dat gaan oplossen, dat weet BMW NL niet.
Vanuit hier heb ik de terugkoppeling gekregen dat als er indien vragen zijn hierover, jullie terecht kunnen bij BMW.
Netjes dat ze contact hebben opgenomen met je @Janis!

Nooit meer iets gehoord van BMW. En vandaag kan ik al geen bestemmingen meer van googlemaps naar mijn auto sturen. Maar dat kan een andere oorzaak hebben.

Ik denk niet dat er over 10 dagen een oplossing is.

Ik denk het ook niet @Janis. Echter gaat dit via BMW. Vanuit ons zal er geen officieel statement komen. Inmiddels weet ik wel dat in februari pas het 3G netwerk wordt stopgezet wordt.

Badge

Nooit meer iets gehoord van BMW. En vandaag kan ik al geen bestemmingen meer van googlemaps naar mijn auto sturen. Maar dat kan een andere oorzaak hebben.

Ik denk niet dat er over 10 dagen een oplossing is.

BMW Nederland laat niets van zich horen. Helaas tot op heden geen enkel bericht van BMW nederland over de echte gevolgen.

ConnectedDrive online entertainment heeft toch echt een fatsoenlijke bandbreedte nodige en zal niet meer functioneren nadat 3G uitgeschakeld is.

Er zijn meer BMW rijders die zich terecht zorgen maken . http://bit.ly/2QVi8gH

 

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 

Badge

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 


@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook  geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G. 

Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ  - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021. 

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 


@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook  geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G. 

Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ  - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021. 




Je geeft aan dat wij ons niet aangesproken voelen om met BMW de dialoog aan te gaan. Waar baseer je dit op?
Het is namelijk niet bekend of Vodafone NL hierover in gesprek is /  in gesprek is geweest met BMW. Dit wordt ook verder nergens benoemd.

De dienst wordt aangeboden door BMW. Hoe dat verder nationaal of internationaal geregeld is bij BMW, durf ik niet te zeggen. Wij leveren hierin alleen het netwerk. De dienst die in je auto zit, is een dienst vanuit BMW. Dit is dan ook de reden waarom BMW met een statement dient te komen en niet Vodafone NL.  Wij kunnen namelijk niet een statement geven over een dienst wat niet van ons is.

Bij  ons (Vodafone NL) zal het 3G netwerk in februari uitgeschakeld worden. 
Betreft het netwerk bij Vodafone DE en het uitschakelen van 3G (hier hebben wij geen inzage in), zul je bij Vodafone DE aan moeten kaarten. 

Dit betekent niet dat wij niet begrijpen dat jullie ook willen weten waaraan jullie toe zijn. 

Badge

Dat kan ik me heel goed voorstellen @bmns. Helaas dienen zij met een statement te komen omdat het hun product is. 


@steven: BMW Nederland is helemaal niet bezig met dit soort veranderingen. De medewerkers van BMW NL KIS zijn volledig aangewezen op informatie/ondersteuning vanuit BMW AG in Duitsland. Medewerkers van BMW NL KIS hebben zelf - ondanks alle verzoeken van klanten - ook  geen noodzaak om bij BMW AG aan te dringen voor een oplossing. Bij BMW AG in Duitsland is er geen prioriteit voor Nederlands gedoe. Vodafone NL voelt zich blijkbaar niet aangesproken om met BMW de dialoog aan te gaan. Wellicht komt er wel schot in de zaak zodra Vodafone Deutschland 3G gaat uitzetten want dan zijn er in 1 keer veel meer BMW rijders die de dupe worden van het verdwijnen van Vodafone 3G. 

Ik ga er vanuit dat er op korte termijn door BMW Nederland geen oplossing (dmv vervangen TCB door 4G versie) geboden zal worden en er - met alle gevolgen van dien en ondanks de petitie van Richard H : http://bit.ly/39nkNGJ  - gewacht zal moeten worden op het uitschakelen van Vodafone 3G in Duitsland in 2020/2021. 




Je geeft aan dat wij ons niet aangesproken voelen om met BMW de dialoog aan te gaan. Waar baseer je dit op?
Het is namelijk niet bekend of Vodafone NL hierover in gesprek is /  in gesprek is geweest met BMW. Dit wordt ook verder nergens benoemd.

De dienst wordt aangeboden door BMW. Hoe dat verder nationaal of internationaal geregeld is bij BMW, durf ik niet te zeggen. Wij leveren hierin alleen het netwerk. De dienst die in je auto zit, is een dienst vanuit BMW. Dit is dan ook de reden waarom BMW met een statement dient te komen en niet Vodafone NL.  Wij kunnen namelijk niet een statement geven over een dienst wat niet van ons is.

Bij  ons (Vodafone NL) zal het 3G netwerk in februari uitgeschakeld worden. 
Betreft het netwerk bij Vodafone DE en het uitschakelen van 3G (hier hebben wij geen inzage in), zul je bij Vodafone DE aan moeten kaarten. 

Dit betekent niet dat wij niet begrijpen dat jullie ook willen weten waaraan jullie toe zijn. 


Beste @Steven situaties zoals deze vragen om teamwork en commitment van iedere betrokkene. De samenwerking tussen @Vodafone en @bmw is eerder groots aangekondigd dmv persberichten. Echter is het lifecycle management van beide partijen in het partnerschap belabberd. Ik begrijp de stap van @vodafone volledig, maar @vodafone is toch echt de partner van @bmw als het gaat om connected cars. Althans dit wordt in de berichtgeving als boodschap aan de klanten afgegeven. 

De situatie rondom de ondersteuning van 3G in een BMW is niet anders dan voor een willekeurige smartphone. De chip in de communicatiemodule (vergelijkbaar met het data gedeelte van een smartphone) is beperkt tot 3G voor bepaalde BMW modellen geleverd van 2012-2017. De communicatiemodule (TCB igv 3G) van elke BMW is separaat uitwisselbaar. Dit is in de US al een keer gedaan op het moment dat AT&T afscheid heeft genomen van 2G. BMW heeft in de US iedere klant met een actief ConnectedDrive abonnement het voorstel gedaan om de communicatiemodule te vervangen door een 4G exemplaar.  

Daar waar partijen niet samenwerken zal er nooit een oplossing komen. Vodafone levert miljoenen aansluitingen voor BMW's en is voor mij een serieuze partij die samen met BMW voor een oplossing kan zorgen. Het werkt niet om naar BMW te gaan kijken en hopen dat het goed komt. De belangen zijn groter dan dat als de persberichten over de samenwerking tussen Vodafone en BMW enige waarde hebben. 

Voor de klant is er maar 1 Vodafone. Dat er per land een eigen landen organisatie bestaat zou transparant moeten zijn voor de klant. Zoals er ook maar 1 @BMW is met een wereldwijd netwerk van lokale distributeurs en dealers. 

Iedereen verantwoordelijk bij @Vodafone en @BMW in dit spectrum zou een steentje moeten bijdragen in de volgende stap van de mobiele communicatie van connected cars om connected cars connected te houden zolang dit eenvoudig te doen is .  Het vervangen van een communicatiemodule - eerder gedaan in de US - zou door @Vodafone aangejaagd kunnen worden bij @BMW in het kader van het partnerschap tussen beide partijen. Dit is mi hoe een partnerschap hoort te werken en er echt verschil kan worden gemaakt.  

 

Dankjewel voor je feedback @bmns 

Zoals je  ook eerder hebt kunnen lezen is het vanuit hier intern aangekaart. Vodafone is hiervan op de hoogte. Of er gesprekken zijn tussen BMW en Vodafone hierover, durf ik niet te zeggen. Dit zal ook niet naar ons kenbaar gemaakt worden. Ook dit heb ik al eerder aangegeven. In dit geval mag je dit aankaarten bij BMW. Vanuit Vodafone volgt hierover verder geen statement over omdat dit niet aan ons is. Ik wil je dan ook verzoeken om dit bij BMW aan te kaarten.

 

Badge

Dankjewel voor je feedback @bmns 

Zoals je  ook eerder hebt kunnen lezen is het vanuit hier intern aangekaart. Vodafone is hiervan op de hoogte. Of er gesprekken zijn tussen BMW en Vodafone hierover, durf ik niet te zeggen. Dit zal ook niet naar ons kenbaar gemaakt worden. Ook dit heb ik al eerder aangegeven. In dit geval mag je dit aankaarten bij BMW. Vanuit Vodafone volgt hierover verder geen statement over omdat dit niet aan ons is. Ik wil je dan ook verzoeken om dit bij BMW aan te kaarten.

 


Ergens ver weg op de website van @BMWNL staat het onderstaande bericht verstopt

Informatie over het uitschakelen van het 3G netwerk door Vodafone

  • Door de introductie van de nieuwe 5G mobiele standaard en voor het vrijmaken van frequenties voor verdere verbetering van 4G netwerken, beginnen netwerkbeheerders met het uitfaseren van oudere standaarden zoals 3G. De beschikbaarheid van verschillende standaarden en de timing van deze uitfasering verschillen sterk tussen regio’s en landen.
  • BMW is, ook in samenwerking met de netwerkbeheerders, aan het onderzoeken en testen welke gevolgen de uitfasering heeft en welke oplossingen we kunnen bieden.
  • BMW Group voertuigen die gebruikmaken van een 3G simkaart, schakelen automatisch over op het 2G netwerk, dat vooralsnog in alle EU lidstaten beschikbaar is.
  • Met een 2G connectie functioneren diensten zoals de eCall, BMW Intelligent Emergency Call, Teleservices en Remote Services nog steeds.
  • Door de lagere datatransfersnelheid van 2G hebben meer data-intensieve diensten een
    langere reactietijd. Voorbeelden van zulke diensten zijn: RTTI, BMW Online en het verzenden van data naar het voertuig via de Personal Assistant Service.
  • Diensten die ernstig beperkt worden door een lage datatransfersnelheid, zoals Over-the-Air Kaartupdates en Online Entertainment, kunnen helaas niet meer functioneren.
  • Kaartupdates kunnen nog altijd via USB worden uitgevoerd.
bron : bmw.nl

 

Reageer