Berwout

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dataverbruik van mijn telefoon en het abonnement komen niet overeen?

Op Android telefoons kun je in het OS zien hoeveel data er verbruikt is. Daar geeft mijn telefoon aan dat ik 10.55GB heb gebruikt vanaf 30 juni. Toch geeft mijn abonnement (die gereset is op 1 of 2 juli, omdat hij nu nog 10 dagen te gaan heeft) aan dat ik al 13,53 GB verbruikt heb. Waar komt dat verschil vandaan? Meten jullie de data die verzocht wordt, niet wat ook bij de netwerkkaart van mijn telefoon aankomt? 

 

Met vriendelijke groeten,

Berwout

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Kijk, daar hebben we het verschil. Je zit in het buitenland en die data neemt Vodafone niet mee op je lijst van je telefoon wel. Die data komt pas later bij Vodafone op de rekening omdat je in het buitenland bent geweest. Dan gaat dat met even iets anders en kan het ook zijn dat daar de data sneller gaat omdat je dan veel gebruik maakt van hun netwerk. 

Binnen in Nederland is te zien in My Vodafone in de data ring. Buitenland data is daarop niet te zien, alleen op analyse (als ik het goed heb) en uiteraard op je eind facturen. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3025Posts
  • 875Oplossingen
  • 1030Likes

Hey @Berwout 

Dat is zeker bijzonder dat er 3GB verschil zit in het verbruik wat jouw toestel aangeeft en wat je ziet in My Vodafone. Je geeft aan: '’Toch geeft mijn abonnement (die gereset is op 1 of 2 juli, omdat hij nu nog 10 dagen te gaan heeft)'’. Wat bedoel je precies met gereset? Kun je hier iets meer toelichting over geven? Ik durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen of het dataverbruik in de telefoon altijd 100% betrouwbaar is. @Energieboy heb jij hier nog ideeën over?

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Ik heb even zitten denken, maar kan het niet zo zijn dat je toestel alle data oppakt en dat Vodafone alleen echt data oppakt via het netwerk van Vodafone. Dan zou het andersom moeten zijn, maar dit is wat ik kan bedenken. 

En als ik eerlijk ben, mijn teller klopt ook niet altijd en mij is ooit eens laten weten dat er altijd sluip data is maar dat dit soms niet gezien is door het toestel. Daar zou het ook aan kunnen liggen? Dat er bv wel op je toestel WiFi staat, maar dat je toch over 4G hebt gezeten. Ook dit gebeurd bij mij wel eens!

Berwout
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Met gereset bedoel ik dat de teller van het abonnement dan  ongeveer van start moet zijn gegaan, na de teller van mijn telefoon dus. Het verschil is dus vermoedelijk iets groter dan 3 GB. Het viel mij op omdat ik twee weekjes op vakantie ben, dus alleen maar over 4G, kan dus niet het wissselen tussen wifi / 4G zijn.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Kijk, daar hebben we het verschil. Je zit in het buitenland en die data neemt Vodafone niet mee op je lijst van je telefoon wel. Die data komt pas later bij Vodafone op de rekening omdat je in het buitenland bent geweest. Dan gaat dat met even iets anders en kan het ook zijn dat daar de data sneller gaat omdat je dan veel gebruik maakt van hun netwerk. 

Binnen in Nederland is te zien in My Vodafone in de data ring. Buitenland data is daarop niet te zien, alleen op analyse (als ik het goed heb) en uiteraard op je eind facturen. 

Berwout
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ah, helaas, dat is het niet tenzij we Friesland tot het buitenland rekenen

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes
Berwout wrote:

Ah, helaas, dat is het niet tenzij we Friesland tot het buitenland rekenen

Nou, Friesland is toch wel een heel eind in het Noorden ??? - zou me niets verbazen als ze dit als buitenland zien ???

Maar goede vraag, nu begrijp ik het ook niet meer. Of je moet daar slecht bereik hebben gehad en over ging op een ander netwerk (satelliet netwerk)? Ja, het is maar een gedachten. Dit is echt nu iets voor Vodafone om je verder te helpen ??

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Zoals eerder gezegd; de data teller van je telefoon is niet iets wat wij kunnen inzien en het is voor ons ook niet te zien hoe betrouwbaar deze is. Ik moet zeggen dat ik het stukje over “gereset” ook nog steeds niet helemaal snap. Als de periode/het begin van het verbruik op je telefoon anders is dan de periode/begin van het verbruik van het abonnement, dan is het niet vreemd dat er verschil in zit toch? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic