Sticky

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

  • 28 augustus 2013
  • 168 reacties
  • 105973 keer bekeken

Reputatie 6

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G komend jaar.

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kun je blijven bellen en sms’en. Via 2G kun je ook internetten. Ook het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!


168 reacties

Wanneer kan ik de update voor de iPhone 5 verwachten, zodat ik gebruik kan maken van 4G?
Reputatie 5
Badge +12
Hoi Joost,

Welkom op het Vodafone Forum!

Je stelt de vraag waarop heel veel mensen het antwoord willen weten (inclusief ikzelf). Ik weet het echter ook niet. Hou onze website in de gaten. Als je de iPhone5 kunt gebruiken op 4G bij Vodafone zal dat daar als eerste vermeld staan.
Ik kreeg van Vodafone bericht dat ik 4G kon gaan gebruiken.( ik heb een Red abonnement)
Ik heb in mijn HTC One instellingen in het netwerkmodus de instelling aangepast
Ik ben van 3G WCDMA  instelling naar WCDMA/LTE 4G instelling gegaan
ik kreeg op mijn toestel te zien 4G ontvangst, dus dat ging goed
Maar wat schets mijn verbazing, dat mijn telefoon ontvangst met 90% naar beneden ging, één streepje in de bovenbalk, dus niet meer bereikt voor telefoon gesprekken.
Als ik de instelling weer terug zet naar 3G WCDMA dan gaat mijn ontvangst weer naar 100% dus weer bereikbaar ,6 streepjes in mijn bovenbalk op het toestel , maar geen 4G ontvangst
Graag uw reactie
Gr
Loek
 
Reputatie 5
Hey lomaoost,

Heb je gekozen voor de optie: gsm/wcdma/lte automatisch?
Want dan zou hij automatisch naar het 2g netwerk moeten overschakelen als je gebeld wordt.
Het LTE netwerk ondersteunt namelijk alleen data geen gesprekken.

Als je deze instelling goed hebt staan dan denk ik dat je het beste even een update van je toestel kunt doen. Misschien is er een instelling fout.
Arina
 
Ik heb elke update binnen gehaald die er voor dit toestel te verkrijgen is, dus dat is het niet
Ik heb op het toestel bij het netwerkmodus  gsm/wcdma/lte automatisch aangevinkt.
Het verbaasd me juist dat, wanneer ik deze optie aanvinkt mijn bereid zeer zwak word
en niet bereikbaar bent, als ik de optie terug zet naar GSM of WCDMA of GSM / WCDMA /AUTOMATICH
dat mijn bereik 100 % is  ( dus goed ), >>>MAAR GEEN 4G
Je zegt dat LTE  netwerk alleen data ondersteund en geen gesprekken ondersteund, maar ik vind het zeer vreemd dat dit gebeurd.
Wat kan dan de reden zijn, wanneer ik het toestel op LTE zet dat mijn ontvangst drastisch naar beneden gaat
en wanneer ik het terug zet dat mijn ontvangst optimaal is
gr
Loek
 
Reputatie 6
Hallo Loek, ik weet niet precies op welke postcode je bent, maar met de info die we nu hebben vermoed ik dat je op de grens van het 4G bereik zit. De actuele 4G dekking vind je via www.vodafone.nl/4g/ (of via deze directe link, haal alle vinkjes weg behalve 4G)

Zou je je postcode eens willen ingeven? Als je dan ziet dat er wel 4G is, maar je aan het randje van het bereik zit, dan kan dat de hoeveelheid balkjes signaal verklaren.
Dag Bas
Mijn postcode is 2285 KN
 
gr
Loek
Bas

Mijn signaal sterkte als 4G aan staat is RSRP (dBm ) -104 RSRQ (dB) -9

Mijn signaal sterkte als UMTS ingeschakeld is( dus geen 4 G ) is -89 dBm 11 asu
Reputatie 5
Badge +12
Je zou daar inderdaad gewoon 4G moeten kunnen ontvangen.
Even opsommen:
- je hebt het juiste (RED) abonnement
- je hebt een geschikt toestel HTC One
- Je bevindt je middenin een gebied waar je 4G zou moeten kunnen ontvangen.

Heb je bij je toestel een nieuwe simkaart gekregen? Het zou kunnen dat een oude simkaart niet geschikt is vootr de snelheid van het 4G netwerk.
Ik heb inmiddels begrepen dat de update voor de iPhone 5 op 18 september komt om 4G te kunnen gebruiken. Kan ik dan in heel Amsterdam gebruik maken van 4G of alleen op bepaalde plekken (ik begrijp dat iPhone 5 niet al jullie frequenties ondersteund?)
Ik las dat er een update voor 4G komt voor de iphone 5 met de introductie van IOS 7.
Komt er een soortgelijke update voor de ipad 4?
Reputatie 5
Hi Joost,

Kijk hiervoor even op de dekkingskaart!
Badge
Enig idee hoe laat we 4G kunnen gebruiken op de iPhone ?
 
Komt er een carrier update voor ?
Hallo,

4G.
Ik vroeg mij af of dit ook in mijn abonnement zit, Ik zie bij BLOX wel 0,00 staan maar bij info wel weer 2,50 per maand..


Mvg,

Jurre Tavenier
Ik voldoe aan; •Bel+Sms+Web-2 Regelmatig/vaak/altijd/extreem Maar toch heb ik geen optie tot 4G blox. Wat zijn nou de precieze regels?
Reputatie 6
Als je dat abonnement hebt hoor je inderdaad de BloX aan te kunnen zetten. Als het goed is zie je hem in My Vodafone. Mocht dat toch niet zo zijn, dan bel even met de klantenservice, of stuur een tweet of mailtje. Dan kijken mijn collega's je abonnement na en zetten de BloX erop als dat mogelijk is.

Cornmeister schreef:
Enig idee hoe laat we 4G kunnen gebruiken op de iPhone ?

Komt er een carrier update voor ?

Deze info staat ook in het iPhone board en ik verwacht dat de meeste mensen hem al hebben, maar mocht je nog geen carrier update hebben voor je iPhone 5, dan doe het volgende:
Ga naar instellingen -> algemeen -> info. Wacht even, dan controleert je toestel of er een carrier-update is, geeft vanzelf een pop-up waarna je hem kunt installeren (kan een minuutje duren voor hij hem vindt)

*EDIT*

upndead schreef:
Hallo,

4G.
Ik vroeg mij af of dit ook in mijn abonnement zit, Ik zie bij BLOX wel 0,00 staan maar bij info wel weer 2,50 per maand..
Mvg,
Jurre Tavenier
Hallo Jurre, het antwoord op je vraag vind je in de eerste post van dit topic (eerste 3 maanden gratis, daarna 2,5 per maand)
Ik kreeg vandaag een sms van Vodafone met het heugelijke nieuws dat ik mijn mijn iPhone 5 met recent abbonnement in aanmerking kom voor 4G.
 
En ja hoor, kon de blox in de Vodafone app aanzetten en kreeg kort erna een sms ter bevestiging: welkom bij G4. Geweldig.
 
Maar.
 
Vanaf dat moment heb ik afwisselend
- helemaal geem bereik
- 3G
- GPRS
 
Ik heb mijn toestel uit en aan gezet, ben naar general/about gegaan zoals ik hierboven las, maar dit alles zonder succes.
 
Zie ik iets over het hoofd? Hoor het graag zsm want als dit is waar ik voortaan op moet rekenen wat betreft bereik, dan liever terug naar 3G!
 
O ja, ik woon op 1051 en werk op 1017 (beide Amsterdam) en heb een iPhone 2 altijd abbo dus dat zou moeten werken.
 
Alvast bedankt voor jullie reactie, groet Lianne
Aangezien de/mijn Ipad4 inmiddels ook de carrierupdate heeft gehad voor 4G,
komt er dan voor "mobiel breedband" gebruikers ook een mogelijkheid om 4G te gebruiken?
Op dit moment is dit niet met BloX aan te zetten.
 
Hallo xliannex, waarschijnlijk is er geen of minimale 4G dekking op jouw locatie. Heb je al eens op de dekkingskaart gekeken hoe de 4G dekking daar is? Probeer overigens eens handmatig 4G uit te zetten via Instellingen - Mobiel netwerk - Schakel 4G uit.

@Heruhur, op dit moment is dit inderdaad nog niet beschikbaar. Ik heb nog geen informatie of en wanneer dit wel mogelijk wordt.
Handmatig aan en uitzetten van 4G heeft geen effect. Zit inderdaad in Amsterdam, volgens deze kaart heeft heel A'dam dekking
https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml
 
Ik probeer al de hele week in detail te kijken op deze kaart
https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/actuele-dekkingskaart.shtml
maar die geeft bij mij alleen een titel en verder een lege pagina.
 
Voel me echt een beetje genept nu. Kan ik die blox weer uitzetten? Ik betaal voor iets dat ik helemaal niet krijg.
Reputatie 6
Zou je eens een andere browser willen proberen? Ik heb het hier getest met IE, Firefox (laatste versie) en Chrome en de kaart werkt voor mij prima.

Mocht je buiten het 4G gebied zitten, bel dan even met de klantenservice. Misschien kunnen zij je helpen. Overigens is de BloX op dit moment de eerste 3 maanden gratis en breiden we het netwerk steeds verder uit, dus mocht je nu op het randje of net er buiten zitten, dan betaal je iig niet voor niets 🙂
BasT dank voor je reactie!
 
Ok weer een stapje verder... volgens de dekkingskaart (die werd geblokt door mijn popup blocker) zit ik midden in het dekkingsgebied.
 
Heb inmiddels twee keer gebeld met de klantenservice en heb nu af en toe 4G.
 
Ik deel mijn oplossing hier even zodat misschien nog iemand anders er iets aan heeft. Wat bij mij heeft gewerkt:
 
- Settings/general/reset/reset network settings
- En een harde reset van de helpdeskmedewerker
Eerste keer had dit geen effect, tweede keer wel. Waarom is een raadsel.
 
Nu heb ik op sommige plekken in mijn buurt 3G en op andere 4G. En in mijn huis GPRS?! Ik blijf het nog een tijdje uitproberen om te zien hoe de dekking zich ontwikkelt de komende tijd.
 
Misschien een idee om deze oplossing ook ergens op de Vodafone site te vermelden? Schreelt een hoop frustratie denk ik.
 
Groet!
 
 
Reputatie 6
Graag gedaan. De dekking zal sowieso nog uitgebreid worden dus dat komt goed :)

We geven wat je gedaan hebt wel als tips. Zo'n reset kun je bijvoorbeeld idd afdwingen door je toestel uit&aan te zetten, netwerkinstellingen opnieuw op te halen (bij een iPhone) of een andere netwerkprovider (bv de vrienden van Ali B of onze parachutespringers 😉 :D) te selecteren en weer terug te switchen naar het oude vertrouwde VodafoneNL netwerk.
Negen van de tien keer is dat genoeg, en soms is dan nog een reset door de klantenservice nodig.

Maar dat staat nog niet heel duidelijk beschreven. Ik ga eens een elegante manier verzinnen om dat ergens te noteren. Toevoegen aan de eerste post van dit topic lijkt me wel een mooie manier toch?
Ik heb vanmiddag mijn iPhone 5 geupgrated naar 4G. Maar heb sinds dat moment dus helemaal geen internet meer.
Vraag me af of dit is goed gegaan en of het wel kan op mijn telefoon maar had het idee van wel.
Reputatie 6
Hallo Jordy, kijk aub even naar de post hierboven. Beantwoord dat je vraag? :)

Reageer