Sticky

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

  • 20 november 2017
  • 137 reacties
  • 51704 keer bekeken
Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

Toon eerste bericht

137 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb wel een paar vragen mbt van uitschakeling van het 3G netwerk,  is op 4 februari het 3g netwerk ook echt helemaal uitgeschakeld om 00:00 of gaat dit geleidelijk?

Hoe zit het met bepaalde trajacten? De HSL lijn van NS van bijvoorbeeld Breda naar Rotterdam, in de buurt van Rotterdam op dit traject wordt je vaak naar 3G overgezet op sommigen stukken en kan je tenminste nog iets doen.. wat als er op die trajecten alleen nog maar 2G is?

 

Betekend dit ook dat veel 4G 800mhz only opstellingen de 2100mhz band krijgen van 3G om zo hogere snelheden te halen? In Breda en omgeving Breda staan nog veel 800 mhz opstellingen dus geen 4G+ maar gewoon 4G, snelheden zijn helaas niet denderend hierdoor, zeker in dorpen waar toch wat mensen wonen en de meeste provider zoals Kpn, T-Mobile (Tele2) meer dan 2 frequentie banden hebben (meer frequentie banden betekend meer bandbreedte = meer snelheid).

 

 

Ik heb je vragen intern gesteld @Vodnlru. Zodra ik een terugkoppeling krijg, laat ik dit weten.

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Reputatie 2
Badge +3

Dan ben ik heel benieuwd hoe de dekking gaat worden met de metro van Amsterdam Centraal naar het Amstel station, het is nu al zeer slecht want op het meerendeel van dit traject ontvang je alleen 3G wat al zeer minimaal is, laat staan met 2G.

Reputatie 7
Badge +22

Lekker toch, even niet bereikbaar. 
Of tijdens de metro rit kan je zeggen: sorry, ik versta je niet meer hoor, ga door de metro buis. Wat heerlijk, net zoals vroeger in de tunnel of in een lift. 

Nee, klote natuurlijk!
Dat daar niet eerst een goede oplossing voor is. Zal mij benieuwen als straks 5G uit komt. Spannend allemaal!

Reputatie 5
Badge +7

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Dus in de metro van 3G naar alleen maar 2G? Terwijl er nog geen 4G is daar en de apparatuur er wel gewoon hangt?

Da's niet wat Vodafone eerder beloofde (overal waar nu 3G is komt 4G). KPN heeft rondom het uitschakelen van haar 3G netwerk eind dit jaar aangekondigd dat op dat soort plekken 3G blijft totdat er 4G is. Omdat er geen 4G is zit het qua ruimte ook niet in de weg.

Reputatie 2
Badge +2

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Tnx voor de antwoord, jammer want dat betekend gelijk mindere dekking en ervaring van het Vodafone netwerk..

Voor de rest weet je al wel wat of de 2100 freq ingezet gaat worden op de nu nog 800 mhz only locaties?

Reputatie 7
Badge +22

Informatie van HollandsNieuwe:

Bij hollandsnieuwe maken we gebruik van het 3G én het 4G netwerk van Vodafone. Vanaf 7 september 2018 staat bij alle abonnementen standaard 4G aan zonder méérkosten. Vanaf februari 2020 zullen we afscheid nemen van ons 3G netwerk en ons volledig toewijden aan het 4G netwerk. Houd er daarom rekening mee dat jouw toestel geschikt is voor 4G. Voor meer informatie hierover, check hollandsnieuwe.nl/3G

4G: De maximale downloadsnelheid van ons 4G netwerk is 250 Mbps en de maximale uploadsnelheid is 50 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. Onze Sim Only abonnementen zijn op basis van 4G.

3G: De maximale downloadsnelheid van ons 3G netwerk is 25 Mbps, de praktische downloadsnelheid ligt tussen 2 en 4 Mbps. De maximale uploadsnelheid is 3,6 Mbps, de praktische uploadsnelheid ligt tussen 0,7 en 1,1 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. 

  downloaden  uploaden 
4G max. 250 Mbps max. 50 Mbps
3G max. 25 Mbps max. 3,6 Mbps



 

Reputatie 2
Badge +3

Informatie van HollandsNieuwe:

Bij hollandsnieuwe maken we gebruik van het 3G én het 4G netwerk van Vodafone. Vanaf 7 september 2018 staat bij alle abonnementen standaard 4G aan zonder méérkosten. Vanaf februari 2020 zullen we afscheid nemen van ons 3G netwerk en ons volledig toewijden aan het 4G netwerk. Houd er daarom rekening mee dat jouw toestel geschikt is voor 4G. Voor meer informatie hierover, check hollandsnieuwe.nl/3G

4G: De maximale downloadsnelheid van ons 4G netwerk is 250 Mbps en de maximale uploadsnelheid is 50 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. Onze Sim Only abonnementen zijn op basis van 4G.

3G: De maximale downloadsnelheid van ons 3G netwerk is 25 Mbps, de praktische downloadsnelheid ligt tussen 2 en 4 Mbps. De maximale uploadsnelheid is 3,6 Mbps, de praktische uploadsnelheid ligt tussen 0,7 en 1,1 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. 

  downloaden  uploaden 
4G max. 250 Mbps max. 50 Mbps
3G max. 25 Mbps max. 3,6 Mbps



 

Deze link van Hollandsnieuwe samen met de Q&A staat al online sinds Vodafone (hetzelfde bedrijf) bekend maakte dat 3G per 2020 eruit gaat. Het is alleen aangepast dat het per februari 2020 is. 

Ze zullen zich volledig toewijden op het 4G netwerk. Dus mijn inziens met de informatie eerder van hier en op het Hollandsnieuwe topic op tweakers. Zullen ze wel met 4G bellen komen en VoWiFi 

De grote vraag is echter wanneer. 

 

 

Vodafone ga er is voor zorgen dat iets simples als een sms ontvangen gaat werken!!!!!!!!!!

nu weer dikke shit met sms 2 traps aut voor e herkenning / bank / SIDN/ ICS kan gewoon niks nu

waardeloos zo

wanneer komt er is een voldoende dekking ook in de straat buiten

nu met de laptop naar een hajee in joure om te werken lekker hoor  en dan ook nog zaken uitfaseren

zo shit dit.

Reputatie 2
Badge +3

Op het tweakers forum heeft iemand aan dat hij via twitter van Hollandsnieuwe wel al antwoord heeft gekregen mbt 4G bellen bij Hollandsnieuwe.

 

Reputatie 7
Badge +22

Hoi @rensoo 
Mocht je klachten hebben over het netwerk van Vodafone dan kan je beter een klacht indienen via de klachten pagina van Vodafone. Dit is een klanten helpen klanten Community en wij als klanten onder elkaar kunnen je hier niet mee helpen. Ook een Vodafone Community medewerker kan hier niet zoveel mee. Je zal de klacht moeten indienen en dan kunnen ze kijken wat er aan de hand is.

Controleer hier ook nog even je dekking bij Vodafone en wekt het netwerk langer dan 45 dagen niet zoals het moet, doe dan de Network check van Vodafone. Bij een storing van meer dan 12 uur op je woon- of vestigingsadres kun je recht hebben op een compensatie voor de overlast. Vraag dan een vergoeding aan. 

Via deze wegen kan je een klacht indienen en laten onderzoeken wat er nu aan de hand is. 

Reputatie 2
Badge +2

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Tnx voor de antwoord, jammer want dat betekend gelijk mindere dekking en ervaring van het Vodafone netwerk..

Voor de rest weet je al wel wat of de 2100 freq ingezet gaat worden op de nu nog 800 mhz only locaties?

@Steven Weet je al iets meer?

Helaas niet @Vodnlru. Zodra ik meer weet, dan laat ik dit weten.

Reputatie 5
Badge +7

Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?

En hoe zit dat bij buitenlanders die ook niet via 4G kunnen bellen op plekken zonder 2G en 3G?

Zouden jullie dat eens bij de technici willen navragen?

Reputatie 7
Badge +22

Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?

Je kan het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als je met je mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken. Meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-alarmnummer-112-bel

Overige info zal Vodafone je moeten vertellen, daar kan ik je niet mee helpen. 

Reputatie 5
Badge +7

Zo makkelijk is het dus niet in de situaties die ik aangeef, want als je telefoon niet kan bellen via 4G en er alleen 4G is dan is er wel degelijk een probleem volgens mij, als je telefoon geen VoLTE ondersteunt of als je als buitenlander roamt op Vodafone. Dit zal overigens maar op weinig locaties voorkomen omdat er meestal wel 2G is.

Op een aantal locaties is er wellicht wel 2G/3G van een andere provider. Mar zelfs dan zou het een probleem kunnen zijn, omdat de software van telefoons over het algemeen maar 1x probeert te bellen, zelfs bij 112. Zit de telefoon al op een 4G-netwerk ingelogd dan zal de telefoon op dat netwerk (via 2G/3G) proberen 112 te bellen. Mislukt dat, bijvoorbeeld omdat die provider op die locatie geen 2G/3G dekking heeft, dan geeft de telefoon een foutmelding en moet je mogelijk een ander netwerk zoeken of de simkaart eruit trekken om wél met 112 te kunnen bellen. Dit is in feite een softwareprobleem van de telefoon. Hetzelfde gebeurt als je je telefoon (bijv. met een app) instelt op LTE Only. Je kunt dan ook 112 niet meer bellen en moet de instelling handmatig terugzetten voordat je 112 weer kunt bereiken.

Ik wacht het antwoord van de Vodafone-technici even af.

Reputatie 2
Badge +3

Als Vodafone op een bepaalde plek geen bereik heeft dan gaat je 112 call over een ander netwerk KPN of T-Mobile.

 

Edit het gaat dus over 112 bellen via 4G.

Ben ook wel benieuwd hoe dit dan zit. 

Reputatie 7

@RuudNL  en @Megapaul 

De vraag is uitgezet bij onze technici. 

Reputatie 2
Badge +2

Helaas niet @Vodnlru. Zodra ik meer weet, dan laat ik dit weten.

Top dat zou fijn zijn!

 

Badge

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Reputatie 2
Badge +2

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

3G is in Delft gewoon nog te gebruiken (5 feb 2020 @ 11:25). Blijkbaar heeft Voda het nog niet afgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +22

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

3G is in Delft gewoon nog te gebruiken (5 feb 2020 @ 11:25). Blijkbaar heeft Voda het nog niet afgeschakeld.

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd
Dit wil zeggen dat ze dit langzaam gaan afsluiten. Volgens andere berichten heeft Vodafone laten weten dat eind februari 2020 alle 3G is uitgeschakeld. Dus het kan goed zijn dat je in Delft nu nog 3G hebt maar dat het morgen, of pas eind februari wel is afgesloten.

Dus… Vodafone heeft 1 maand de tijd genomen om alles uit te zetten!
Het 3G-netwerk van VodafoneZiggo moet eind februari volledig uitgeschakeld zijn.

Reputatie 7

@RuudNL en @Megapaul 

Ik heb antwoord op jullie vragen: 

“Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?”

Ook in geval van zeer slechte dekking is een 112 gesprek toch vaak nog mogelijk. Als er zelfs helemaal geen 2G-dekking is geldt : net zoals andere operators dit ook oplossen geldt op plekken waar geen dekking is, dat het 112 gesprek dan afgehandeld zal worden door de operator, die er wel dekking heeft.

“En hoe zit dat bij buitenlanders die ook niet via 4G kunnen bellen op plekken zonder 2G en 3G?”

Zij zullen 112 bellen over 2G, of door een andere operator, in het geval er toch geen dekking is

“Want als je telefoon niet kan bellen via 4G en er alleen 4G is dan is er wel degelijk een probleem volgens mij, als je telefoon geen VoLTE ondersteunt of als je als buitenlander roamt op Vodafone. Dit zal overigens maar op weinig locaties voorkomen omdat er meestal wel 2G is.

Op een aantal locaties is er wellicht wel 2G/3G van een andere provider. Mar zelfs dan zou het een probleem kunnen zijn, omdat de software van telefoons over het algemeen maar 1x probeert te bellen, zelfs bij 112. Zit de telefoon al op een 4G-netwerk ingelogd dan zal de telefoon op dat netwerk (via 2G/3G) proberen 112 te bellen. Mislukt dat, bijvoorbeeld omdat die provider op die locatie geen 2G/3G dekking heeft, dan geeft de telefoon een foutmelding en moet je mogelijk een ander netwerk zoeken of de simkaart eruit trekken om wél met 112 te kunnen bellen. Dit is in feite een softwareprobleem van de telefoon. Hetzelfde gebeurt als je je telefoon (bijv. met een app) instelt op LTE Only. Je kunt dan ook 112 niet meer bellen en moet de instelling handmatig terugzetten voordat je 112 weer kunt bereiken.”

Nee, de software blijft het 112 proberen op te zetten, ook als je van operator moet wisselt. Je hoeft niets handmatig te doen. Het toestel zoekt zelf de verbinding. Bijvoorbeeld: toestellen schakelen zelfs “flightmode” uit op het moment, als je 112 belt. Uiteraard zijn er afhankelijkheden van de toestelsoftware. Maar ook de toestelfabrikanten hebben niet stil gezeten en de 112 bereikbaarheid optimaal gemaakt.

Reageer