Sticky

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

  • 20 november 2017
  • 137 reacties
  • 53323 keer bekeken
Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft wel bestaan: daarmee kun je sms’en en bellen. 


Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Hoe je dit kunt checken lees je hieronder. 

Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Met de 4G-toestel check zie je of jouw telefoon geschikt is voor 4G. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

< Doe de 4G -toestelcheck >

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Bekijk hoe je je toestel 4G-ready maakt. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met een 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE.

Ik woon in een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 4 februari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar. Via het 2G-netwerk kun je blijven bellen en sms’en. Via 2G kun je ook internetten. Ook het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simkaart én de juiste instellingen nodig om dit betere 4G-internet te ervaren!

Ik gebruik een MBB of M2M oplossing over 3G (bijv laptop, tablet, pinterminal, webcam, mifi-router) - Wat gebeurt hier nu mee?
Deze blijft werken tot februari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding. Voor sommige apparaten is dat prima. Vanaf 1 juli zijn er voor mobiel breedband klanten hotspots te bestellen via de 4G-toestellen shop. Bekijk meer informatie op: https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/handset. Helaas hebben wij niet voor alle 3G-apparaten een alternatief, aangezien deze niet via Vodafone zijn aangeschaft.

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Om geen onverwachte kosten buiten je bundel te maken, raden we je BloX Beperkt Internet aan. 

Heb je nog andere vragen? Kijk op groeimeenaar4g voor particulieren, of op stap over van 3G naar 4G voor zakelijk. Maar, je kunt natuurlijk ook altijd je vraag of comment onder dit topic plaatsen.

www.vodafone.nl/act/c/3G stopt


137 reacties

Reputatie 2
Badge +3
@Hans.W Dank voor je reactie,



Ik ben bekend met de site 4Gmasten.nl en zoals antennekaart.nl kijk regelmatig wat de veranderingen zijn alleen die ene mast slaat Vodafone blijkbaar over met als nog een paar andere masten in de omgeving.

Ga je naar Hoorn toe dan hebben ze wel meerdere frequenties in een mast zitten. Maar bijvoorbeeld langs het treintraject Hoorn - Zaandam kogerveld weer niet.
Reputatie 7
Hoi @Hans.W en @Megapaul,



Ik heb deze kwestie intern uitgezet. Zodra ik antwoord heb, zal ik dit delen in het topic.
Reputatie 2
Badge +3
@Sharon had je al een terugkoppeling gehad?
Reputatie 7
@Megapaul



Ja! Toevallig gisteren reactie gekregen van ons Netwerk team. De ambitie voor het live zetten van VoLTE (4G Bellen) en VoWiFi is eind dit jaar of begin volgend jaar. Echter, er is nog geen officiële lanceerdatum bekend hiervoor.



Wat betreft je vraag over de 4G dekking: Wanneer 3G wordt uitgeschakeld wordt het vrijgekomen spectrum per direct ingezet voor 4G, er zal dus meer capaciteit vrijkomen voor 4G. Klanten die nu gebruik maken van het 3G netwerk zijn grotendeels klanten met een 3G toestel, non-4G simkaart of die 4G hebben uitgeschakeld in hun telefooninstellingen. Deze klanten vallen terug naar 2G. Het 2G netwerk zal dus drukker worden, op 4G komt er ruimte bij.



Beantwoordt dit jouw vragen?
Reputatie 2
Badge +3
@Sharon Bijna, wanneer komt de upgrade op mast op postcode 1688JG, deze staat in Nibbixwoud maar zorgt voor de dekking in Wognum.

Ik had eerder 23 maart 2020 gehoord via de network crew. Dan zou er namelijk 4G 1800 en 2100 bijkomen.

Of komt dit nou al gelijk met het uitzetten van 3G?
Reputatie 7
@Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.
Reputatie 2
Badge +3
@Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.



@Sharon inmiddels zijn we 2 weken verder had je al iets gehoord?
Reputatie 7
Ik heb zelf net 2 weken verlof gehad, maar buiten dat heb ik sowieso nog steeds geen reactie op mijn vraag. Ik heb zojuist nogmaals om uitleg gevraagd @Megapaul.
Reputatie 7

Hoi@Megapaul

Ik heb de volgende reactie ontvangen: 

To cover Wognum, there are two sites planned. The one closer to the mentioned zipcode is S00817 (on the upper right). This site is already in the construction phase and will be finished in December.

Site will be upgraded with L18 and L21. Currently the site has 2G (G9), 3G (U21) and  4G (L8). 


Is jouw vraag hiermee beantwoord?  

Reputatie 2
Badge +3

@Sharon Ja ik begrijp dat de mast rechtsboven op de kaart al in december de upgrade krijgt, daar ben ik blij mee. Alleen door hun antwoord heb ik vervolgvragen, men zegt dat er 2 sites gepland worden, waar en wanneer?

Of komt de 2e site in de mast rechtsonder op de kaart? (wat nu nog een KPN only mast is) 

 

@Megapaul 

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

Reputatie 2
Badge +3

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

Reputatie 2
Badge +3

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

 

@Vodafone is it possible to send me a message when they start the construction for site S07873?

regards Paul

Reputatie 2
Badge +3

Vodafone is sinds maandag bezig met de upgrade van de mast op 1688JG2 (site S00817) zodat er 4G 1800 en 2100 bijkomt. In de my Vodafone app kan je aangeven of je op de hoogte gehouden wil worden van de voortgang van verkzaamheden / storingen van die mast. Wanneer ik de mast aanklik dan krijg ik de melding dat er werkzaamheden zijn van maandag 9 t/m woensdag 11 december en dat je deze locatie wil volgen. Vervolgens krijg je de melding je volgt deze locatie en we houden je op de hoogte. Echter je krijgt geen berichten hierover.

Wanneer je de mast weer opnieuw aanklikt op de kaart dan krijg je de melding je volgt deze locatie, maar je kan niet meer zien van wanneer tot wanneer de werkzaamheden zijn. 

Daarnaast zijn masten waar werkzaamheden zijn pas op een bepaald zoomniveau zichtbaar het zou handiger zijn als dit eerder zichtbaar is. 

De dekkingskaart de 4G+  van april 2020 en juli 2020 klopt niet. Want mijn Woonplaats Wognum zou dan nog steeds geen 4G+ hebben?? Sowieso is de dekkingskaart nog heel buggy in welke browser dan ook, kaarten worden vaak niet goed geladen na in of uit zoomen. Ik heb dit al meerdere keren aangegeven maar kennelijk wordt daar helemaal niks (zichtbaar) aan gedaan. 

Als laatste nog een aanvullende vraag wanneer gaat 4G+ operationeel worden op de mast op 1688JG2. Is dat gelijk na de werkzaamheden of gaat daar nog een bepaalde tijd overheen. 

 

Mvg Paul 

 

 

 

Reputatie 2
Badge +3

Vodafone is sinds maandag bezig met de upgrade van de mast op 1688JG2 (site S00817) zodat er 4G 1800 en 2100 bijkomt. In de my Vodafone app kan je aangeven of je op de hoogte gehouden wil worden van de voortgang van verkzaamheden / storingen van die mast. Wanneer ik de mast aanklik dan krijg ik de melding dat er werkzaamheden zijn van maandag 9 t/m woensdag 11 december en dat je deze locatie wil volgen. Vervolgens krijg je de melding je volgt deze locatie en we houden je op de hoogte. Echter je krijgt geen berichten hierover.

Wanneer je de mast weer opnieuw aanklikt op de kaart dan krijg je de melding je volgt deze locatie, maar je kan niet meer zien van wanneer tot wanneer de werkzaamheden zijn. 

Daarnaast zijn masten waar werkzaamheden zijn pas op een bepaald zoomniveau zichtbaar het zou handiger zijn als dit eerder zichtbaar is. 

De dekkingskaart de 4G+  van april 2020 en juli 2020 klopt niet. Want mijn Woonplaats Wognum zou dan nog steeds geen 4G+ hebben?? Sowieso is de dekkingskaart nog heel buggy in welke browser dan ook, kaarten worden vaak niet goed geladen na in of uit zoomen. Ik heb dit al meerdere keren aangegeven maar kennelijk wordt daar helemaal niks (zichtbaar) aan gedaan. 

Als laatste nog een aanvullende vraag wanneer gaat 4G+ operationeel worden op de mast op 1688JG2. Is dat gelijk na de werkzaamheden of gaat daar nog een bepaalde tijd overheen. 

 

Mvg Paul 

 

@Steven of@Sharon kunnen jullie mij duidelijkheid verschaffen? 

Daarnaast ook nog een aanvullende vraag was er ook al iets meer bekend wanneer Hollandsnieuwe VoWi-fi en VoLTE krijgt? 

 

 

Badge

  Sluit mij aan moderators laatste vraag van @Megapaul  Volte4g en Vowifi Hollandsnieuwe ivm uitschakeling februari 2020 3g. Ja ik weet dan ga je naar 2g bellen met Hollandsnieuwe mooier is dus voltooing van Volte en Vowifi bij Hollandsnieuwe.

Reputatie 7

@Hans.W en @Megapaul 
ik kom hier volgende week even bij jullie op terug, goed? :) 

Reputatie 2
Badge +3

@Hans.W en @Megapaul 
ik kom hier volgende week even bij jullie op terug, goed? :) 

@Sharon Had je toevallig al meer info? 

Reputatie 7

Hoi @Megapaul,

Ik heb jouw vragen deze week uitgezet bij onze Tech-afdeling maar helaas nog geen reactie hierop. Zodra ik deze wel heb, zal ik deze plaatsen. 

Reputatie 2
Badge +3

Hoi @Megapaul,

Ik heb jouw vragen deze week uitgezet bij onze Tech-afdeling maar helaas nog geen reactie hierop. Zodra ik deze wel heb, zal ik deze plaatsen. 

Heel toevallig al iets gehoord hierover? Aangezien ik gebruik wil maken bij een actie van Hollandsnieuwe welke geldig is t/m 31/12/2019.

Ik zal het bij @Sharon checken @Megapaul . Zo ver ik weet, heeft zij hierover nog geen terugkoppelin

Badge

@Serkan @Sharon  Is er al iets bekend over 4g Volte en Vowifi bij Hollandsnieuwe?. @Megapaul  heeft deze vraag ook al gesteld tot dus ver nog geen terugkoppeling.

Reputatie 7

@Hans.W en @Megapaul 

Helaas is de boodschap dat wij deze informatie (wanneer VoWiFi beschikbaar komt voor hollandsnieuwe dus) op dit moment niet extern mogen communiceren. Houd onze website(s) in de gaten voor updates hierover. Onze excuses voor het ongemak! 

Reputatie 2
Badge +3

@Hans.W en @Megapaul 

Helaas is de boodschap dat wij deze informatie (wanneer VoWiFi beschikbaar komt voor hollandsnieuwe dus) op dit moment niet extern mogen communiceren. Houd onze website(s) in de gaten voor updates hierover. Onze excuses voor het ongemak! 

@Sharon 

Ik begrijp hieruit dat de ondersteuning hiervoor 100% zeker komt en de datum is intern bekend. Volgens mij zal het (vrijwel) tegelijk zijn met het uitschaken van het 3G netwerk. 

Alleen een beetje jammer dat het erg lang duurde dat je intern een reactie kreeg. Jullie zijn immers een communicatiebedrijf. 😉

Reputatie 7

Haha @Megapaul, klopt. Maar, er zaten wel de feestdagen tussen… dus dat zorgde sowieso al voor enige vertraging in het proces :wink:

Reageer