Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

  • 20 november 2017
  • 133 reacties
  • 40164 keer bekeken
Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft wel bestaan: daarmee kun je sms’en en bellen. 


Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Hoe je dit kunt checken lees je hieronder. 

Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Met de 4G-toestel check zie je of jouw telefoon geschikt is voor 4G. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

< Doe de 4G -toestelcheck >

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Bekijk hoe je je toestel 4G-ready maakt. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met een 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE.

Ik woon in een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 4 februari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar. Via het 2G-netwerk kun je blijven bellen en sms’en. Via 2G kun je ook internetten. Ook het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simkaart én de juiste instellingen nodig om dit betere 4G-internet te ervaren!

Ik gebruik een MBB of M2M oplossing over 3G (bijv laptop, tablet, pinterminal, webcam, mifi-router) - Wat gebeurt hier nu mee?
Deze blijft werken tot februari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding. Voor sommige apparaten is dat prima. Vanaf 1 juli zijn er voor mobiel breedband klanten hotspots te bestellen via de 4G-toestellen shop. Bekijk meer informatie op: https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/handset. Helaas hebben wij niet voor alle 3G-apparaten een alternatief, aangezien deze niet via Vodafone zijn aangeschaft.

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Om geen onverwachte kosten buiten je bundel te maken, raden we je BloX Beperkt Internet aan. 

Heb je nog andere vragen? Kijk op groeimeenaar4g voor particulieren, of op stap over van 3G naar 4G voor zakelijk. Maar, je kunt natuurlijk ook altijd je vraag of comment onder dit topic plaatsen.

www.vodafone.nl/act/c/3G stopt


133 reacties

Reputatie 7
@Megapaul

Ja! Toevallig gisteren reactie gekregen van ons Netwerk team. De ambitie voor het live zetten van VoLTE (4G Bellen) en VoWiFi is eind dit jaar of begin volgend jaar. Echter, er is nog geen officiële lanceerdatum bekend hiervoor.

Wat betreft je vraag over de 4G dekking: Wanneer 3G wordt uitgeschakeld wordt het vrijgekomen spectrum per direct ingezet voor 4G, er zal dus meer capaciteit vrijkomen voor 4G. Klanten die nu gebruik maken van het 3G netwerk zijn grotendeels klanten met een 3G toestel, non-4G simkaart of die 4G hebben uitgeschakeld in hun telefooninstellingen. Deze klanten vallen terug naar 2G. Het 2G netwerk zal dus drukker worden, op 4G komt er ruimte bij.

Beantwoordt dit jouw vragen?
Reputatie 7
@Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.
Reputatie 2
Badge +3

@Hans.W en @Megapaul 

Helaas is de boodschap dat wij deze informatie (wanneer VoWiFi beschikbaar komt voor hollandsnieuwe dus) op dit moment niet extern mogen communiceren. Houd onze website(s) in de gaten voor updates hierover. Onze excuses voor het ongemak! 

@Sharon 

Ik begrijp hieruit dat de ondersteuning hiervoor 100% zeker komt en de datum is intern bekend. Volgens mij zal het (vrijwel) tegelijk zijn met het uitschaken van het 3G netwerk. 

Alleen een beetje jammer dat het erg lang duurde dat je intern een reactie kreeg. Jullie zijn immers een communicatiebedrijf. 😉

Reputatie 7

Haha @Megapaul, klopt. Maar, er zaten wel de feestdagen tussen… dus dat zorgde sowieso al voor enige vertraging in het proces :wink:

Reputatie 2
Badge +3

@Steven is er ergens ook een lijst terug te vinden welke telefoons ondersteuning krijgen voor 4g en wifi-bellen bij hollandsnieuwe? 

Waarschijnlijk zullen dit dezelfde toestellen zijn als bij Vodafone. Hollandsnieuwe = (budget) Vodafone. 

Dat zullen inderdaad dezelfde toestellen zijn als bij ons @Megapaul @D-2010 

Reputatie 2
Badge +1

Dat zullen inderdaad dezelfde toestellen zijn als bij ons @Megapaul @D-2010 

Per vandaag kunnen wij met ons hollandsnieuwe abonnement wifi-bellen en bellen over 4G. Dit met een best wel oud toestel; de Samsung Galaxy S6. Even getest allemaal en werkt prima! Ook hier zien wij Vodafone in het scherm staan als wifi-bellen aanstaat.

Reputatie 7
Badge +22

Ik kreeg overigens nu ook alleen maar een mail dat ik genoemd ben. Dus geen mail dat er hier een nieuw bericht is geschreven. 1x ontvangen dus!

Badge

Vind het zeer teleurstellend dat 3g uitgeschakeld is. Wat krijg je nu, je kunt niet je internet gebruiken als je aan het bellen bent even wat opzoeken kan nu niet meer als je ingesprek bent. Wat voorheen wel kon. Heb al diverse mensen in mijn omgeving horen klagen dat diet niet meer kan. Wat komt hier voor terug ? . Dit is duidelijk een achteruitgang wat vodafone niet goed doordacht heeft. 

Reputatie 7
Badge +6
Ik hoop daadwerkelijk dat het 4G bereik dan beter wordt. In grote delen van Twente is vaak alleen 4G buiten mogelijk, ondanks dat op jullie kaartje alles staat aangegeven als "4G binnen". Echt niet dus. Misschien maar weer eens even checken? Nu moet ik dus bellen via WiFi. Niet echt handig. Bij ons is het een beetje heuvelachtig, niet echt, maar wel hoogte verschillen en daardoor blijft het bereik waarschijnlijk achter. Maar omdat dit gebied dun bevolkt is, is er voor Vodafone weinig te verdienen. Waarom dan ook moeite doen voor die paar klanten...🤔
In het verleden dit regelmatig aangegeven bij Vodafone. Toen kwam de FemtoCell, die is eruit gedaan. En nu dus bellen via WiFi. Op een gegeven moment houdt het op. En overstappen maakt niks uit, KPN etc. hebben dezelfde problemen. Alleen proberen die nu een mast in de buurt te plaatsen. Wie weet kan Vodafone erbij op. Afwachten maar weer. The Future is Exciting...😂
Reputatie 7
Badge +22
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?
Kijken via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Klopt het niet of je blijft geen bereik houden, aldaar, dan zou ik dit melden en vragen of ze daar iets aan gaan doen. Dit kan via bovenstaande url, dan komt het op de juiste afdeling.

Succes en ik hoop dat ze je snel kunnen helpen 🙂
Reputatie 7
Badge +22
Hoi @wimmetsch
Waarom moet je naar een andere provider als je geen andere telefoon wilt kopen?
Je kan toch gewoon een SIM Only abonnement nemen of Prepaid bij Vodafone.

Als je Vodafone & Ziggo met elkaar combineert dan krijg je bij Vodafone korting en dubbel data en bij Ziggo kan je kiezen uit een TV pakket. Dus dat is je klantenbinding. Ga je weg bij Vodafone dan heb je verder geen combinatie meer en dan vervalt alles.
Het 2G netwerk blijft bestaan @Energieboy @Sebbo.
Het 3G netwerk wordt uitgefaseerd.

De pagina die je doorstuurt gaat over sneller internet. Het 4G netwerk.

Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.Ja, die keuze heb je gelukkig 😁
Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed. Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan.

Maar wat je zegt, gelukkig kan je nog een keuze maken wat je doet. Zeker doen wat je zelf fijn vind!


Goh jij bent zo'n betweterig strebertje die hier likes wilt verzamelen. Jouw antwoord voegt niets toe aan mijn opmerking en laat enkel zien wat voor een zielig figuur je bent. Vandaar dat ik je rapporteer, omdat je enkel je postcount wilt opkrikken en likes wilt krijgen.
Reputatie 7
Badge +22
Graag geen verwijten naar elkaar maken @Energieboy en @Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.

Helemaal mee eens, maakt mij verder ook niets uit hoe iemand naar mij kijkt. Maar kom niet met onzin, daar hou ik niet van. Als ik een andere menig heb dat die van Djasko dan hoef ik niet gelijk een zielig figuur of een betweterig strebertje te zijn. Maar goed, ik zal het bericht maar als niet gelezen beschouwen, dan is het voor mij wel prima zo.

Maar een beetje normaal antwoord was wel op z'n plaats geweest.
Ook al ben je het niet met me eens, het kan anders.
Goede vraag @vluggejapie
Ik ga het voor je navragen. Zodra ik een reactie krijg, zal ik het laten weten @vluggejapie
@Djasko @Energieboy

Andere providers gaan ook 3G uitfaseren:
· In januari 2022 zet KPN het 3G netwerk uit (https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm).
· T-mobile zetten 3G in november 2020 uit (https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten).
Klanten zijn niet verplicht om over te stappen naar een 4G-toestel, hij/zij kan via zijn 3G apparaat blijven sms’en, bellen, wifi en 2G-internet gebruiken.

Wil je overstappen naar een 4G toestel? Check dan nu of je je abonnement kan verlengen. Niet verlengbaar? Dan is Vodafone Next of een los toestel via de groeimeenaar4G.vodafone.nl wellicht iets voor jou.

Daarnaast is een tweedehands 4G telefoon ook prima. Test het wel eerst op een goede werking i.v.m. de juiste 4G-branden/frequenties.

Wil je geen nieuw toestel en is data verbruik via WiFi genoeg voor jou? Migreer dan kosteloos naar een Start S, zodat je niet voor data betaald, die je niet (meer) gebruikt.
Op 1 januari zal het 3G netwerk verdwijnen @vluggejapie Dit wordt op dat moment uitgezet. Indien je op dat moment op het 3G netwerk een data sessie hebt lopen, wordt deze niet afgebroken. Zodra de sessie gestopt is, kun je geen 3G meer gebruiken.
Voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen zullen in het begin de 3G masten blijven werken. Zodat zij intern en extern bereikbaar zijn.
HI @Hans.W

Het uitschakelen van 3G geldt ook voor alle MVNO’s op het Vodafone netwerk, dus ook voor Hollandsnieuwe.
Alle hollandsnieuwe simkaarten zijn 4G geschikt, daarnaast hebben klanten kosteloos de upgrade gehad naar 4G internet. Een Hollandsnieuwe klant heeft straks dus alleen nog een 4G toestel nodig om van snel 4G internet en VoLTE te kunnen genieten. Voor meer informatie over het uitschakelen van 3G bij Hollandsnieuwe ga naar: https://www.hollandsnieuwe.nl/3g

We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.
Badge +2
Ja, zo heb ik het ook. Bedankt!
Reputatie 7
Hoi @Hans.W en @Megapaul,

Ik heb deze kwestie intern uitgezet. Zodra ik antwoord heb, zal ik dit delen in het topic.
Reputatie 7
Ik heb zelf net 2 weken verlof gehad, maar buiten dat heb ik sowieso nog steeds geen reactie op mijn vraag. Ik heb zojuist nogmaals om uitleg gevraagd @Megapaul.
Reputatie 7

Hoi@Megapaul

Ik heb de volgende reactie ontvangen: 

To cover Wognum, there are two sites planned. The one closer to the mentioned zipcode is S00817 (on the upper right). This site is already in the construction phase and will be finished in December.

Site will be upgraded with L18 and L21. Currently the site has 2G (G9), 3G (U21) and  4G (L8). 


Is jouw vraag hiermee beantwoord?  

@Megapaul 

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

Reputatie 2
Badge +3

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

Reageer