4G op het Vodafone netwerk

• 28 augustus 2013
  • 168 reacties
  • 101508 Bekeken

Hi allemaal,

Vodafone is jaren geleden begonnen met de uitrol van 4G. We hebben ons best gedaan om alle informatie rondom deze techniek overzichtelijk voor jullie op een rijtje te zetten in deze post. Mocht je na het lezen van deze post nog vragen hebben, stel deze dan gerust!

Wat is het?
Eerst was er 2G, daarna 3G en nu al een tijdje 4G, maar wat houdt dit nou eigenlijk in? 4G staat voor 'vierde generatie' van het mobiel internet. De snelheid is meestal sneller dan van je wifi thuis en je kunt hiermee theoretische snelheden halen van wel 225 Mbps (via https://#4G+). De snelheid van het 4G netwerk is dus een stuk hoger dan de snelheid van het huidige 3G netwerk. Je bent op die manier minder afhankelijk van een wifi netwerk om te kunnen videobellen en gamen.

In praktijk biedt het 4G netwerk de volgende voordelen ten opzichte van het 3G netwerk:
  • Hogere snelheden - met name op de uplink verbinding
  • Betere dekking binnen- én buitenshuis door het gebruik van de 800 MHz frequentie
  • Minder vertraging bij interactieve toepassingen
Wat heb je nodig?
Om van 4G gebruik te kunnen maken heb je drie dingen nodig:
  • Een geschikt toestel dat 4G ondersteunt op de relevante frequenties (800 of 1800 MHz). Dit 4G toestel moet door de toestelfabrikant zijn toegelaten op ons netwerk
  • Een abonnement dat 4G netwerktoegang biedt. Deze toegang is bij alle Red abonnementen inbegrepen. Bij verschillende oudere abonnementen, is het mogelijk om 4G toegang bij te kopen
  • Je moet je bevinden in het 4G dekkingsgebied
Waar vind je meer informatie?
Naast de informatie die je terugvindt op deze pagina met betrekking tot 4G, kun je meer informatie vinden op onze website. Zodra er meer informatie bekend is zal dit op onze website worden vermeld.

Wanneer wordt 4G beschikbaar op jouw locatie?
Hier kun je vinden waar we momenteel al 4G dekking aanbieden. We werken er namelijk ook in de rest van Nederland aan om het netwerk aan te passen aan de nieuwe standaard.

Waar moet je op letten?
Net als bij 3G, moet je ook bij 4G zelf goed in de gaten houden, hoeveel data je gebruikt, ten opzichte van je bundel. Er zijn uiteraard handige hulpmiddeltjes voor:
- Hier kun je een schatting maken van je dataverbruik.
- Bij de nieuwe abonnementen krijg je een sms als je bundel bijna op is,
- Je kunt ook je verbruik bijhouden via de My Vodafone app of via de website.

Het kan ook voorkomen dat je internet direct na aansluiten van de 4G BloX of Vodafone Red niet werkt. Zet je toestel dan uit en aan. Kijk voor informatie hierover op http://voda.fo/ne/essak.

Wat is 4G+
4G+ is een uitbreiding op het 4G netwerk, waarmee je nog sneller gebruik kunt maken van mobiel internet. 4G+ ondersteunt datasnelheden tot 225 Mbps waarmee je moeiteloos video's kunt kijken wanneer je onderweg bent. Op onze website kun je meer lezen over 4G+. Ook vind je daar de technische details terug.

Heb je vragen over 4G? Stel ze dan in een reactie op dit topic!

168 reacties

Hi Marc,

Thanks for the clarification. I'm aware they are the same; its just a personal preference! But I guess I'll have to live with it!
Reputatie 7
cugwmui, LTE is only another name for 4G. There is no difference. It is not possible to change this.
Hi,

When I'm in a 4G area, I get the 4G symbol on my phone (tested with both iPhone 7 and Google Pixel). However, in many other operators around the world, we get the symbol of LTE of LTE-A or 4G+ to show the exact type of network we are connected to.
For Vodafone NL, is there any way to change the default symbol?

Regards,
Sachin
Reputatie 7
Badge +15
Heb je ook al eens contact gezocht met de klantenservice om te zien of alles bij hun correct staat (aanmeldingen op het netwerk, 4g mogelijk etc)?
Het geen wat ik je nog kan adviseren is een kruistest. Hierbij gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende in jouw toestel. Op die manier kun je uitsluiten of het aan het toestel ligt. Dit kun je doen bij een Vodafone winkel. Mijn collega's daar kunnen je hiermee helpen en eventueel een simwissel doen.
Het is niet gelukt. Ook niet nadat ik de tel terug heb gezet naar de fabrieksinstellingen.
Reputatie 7
Badge +15
Is het nog gelukt met de tip van ?
Mocht dit niet werken raad ik je aan om eens het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Vergeet hierbij natuurlijk niet om een back-up te maken. Het kan namelijk zijn dat het aan de software ligt 
Reputatie 5
Badge +7
Kun je eens bij je instellingen checken of het aan staat? Dus bij instellingen -> mobiele netwerken, en dan kijken of 2G/3G/4G staat ingesteld.

Als alleen 2G/3G werkt dan is mogelijk je simkaart kapot is zijn er instellingen bij Vodafone niet kloppend, dan kun je het beste de helpdesk even bellen, die kunnen de aanmelding op het netwerk vernieuwen of als het nodig is een nieuwe simkaart opsturen.

In de praktijk zul je zien dat je veel vaker 4G dan 3G hebt daarna 🙂
Hoi MelH,

Volgens de site zou ik bijna overal 4G moeten hebben. Ik heb echter nergens 4G. Ook niet als ik naar andere steden ga. Een vriend die ook Vodafone klant is en een galaxy s6 heeft ontvangt overal 4G. Zelfs binnen.
Reputatie 3
Hallo SandervanZon, ik zie dat er nog niemand op je berichtje heeft gereageerd. Op onze website kun je meer informatie terugvinden over de snelheid van ons netwerk. Ook kun je hier terugvinden of er 4G beschikbaar is op jouw locatie. Ontvang je nergens 4G netwerk of enkel bij jou thuis?
Hallo,

Ik heb een Samsung Galaxy S7. Ik woon in Groenlo. Mijn dekking is binnenshuis regelmatig 3G. Buiten is het ook regelamtig 3G en soms H+.
Dit zou toch altijd 4G moeten zijn??
Reputatie 4
Sooraay, vreemd dat je geen 4G verbinding kunt maken! Hebben de tips van SamsungExpert en Steven- nog iets opgeleverd? Met een iPhone 6s zou je namelijk op de meeste locaties wel gewoon 4G moeten ontvangen.
Reputatie 7
Badge +15
Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

Mocht dit niet geholpen hebben raad ik u aan om een kruistest uit te voeren. Dit betekent dat uw simkaart in een ander merk en type toestel moet en een werkende simkaart in uw toestel. Dit kunt u doen in een Vodafone winkel. Mijn collega's helpen u daar graag verder. Mocht het aan de simkaart liggen dan krijgt u een nieuwe simkaart in de winkel of via de klantenservice.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/ik-kan-niet-bellen-of-internetten.shtml
Reputatie 7
Badge +16
Hoi ,

Vervelend, zou je eens via https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml kunnen kijken hoe optimaal de dekking in je regio is? Als je abonnement 4G beschikt het toestel ook staat op 4G dan kan het nog zo zijn dat misschien de dekking het probleem kan zijn. Indien de dekking ook goed is neem dan contact op met de klantenservice het zou zomaar kunnen zijn dat 4G op je simkaart niet aan staat (geactiveerd is).

Laat je het ons nog even weten of de problemen zijn verholpen?
Hallo,

Ik heb onlangs mijn abonnement verlengd en een los toestel (iPhone 6s) aangeschaft. Mijn abonnement en toestel ondersteunen allebei het 4G-netwerk. In mijn instellingen staat deze ook aan. Maar in het balkje krijg ik steeds maar 3G te zien...
Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
Reputatie 4
Hoi  , welkom op het forum! De 800Mhz is de belangrijkste frequentie voor ons 4G netwerk, met name voor binnenshuis. Alleen de 1800Mhz frequentie is niet genoeg om landelijke 4G dekking te ervaren. Je kunt nakijken hoe de dekking op 1800Mhz in jouw omgeving is via onze dekkingskaart. Per locatie wordt hier aangegeven of het op die locatie mogelijk is om gebruik te maken van 4G met een iPhone 5. Dat toestel maakt namelijk ook alleen gebruik van de 1800Mhz frequentie. De dekking is op die frequentie een stuk minder. Ook kan ik niet garanderen dat je met een dergelijk toestel in het buitenland op voldoende plekken 4G kunt ontvangen. Als je veel waarde hecht aan het gebruik van 4G, zou ik je een toestel dat alleen de 1800 en 2600MHz LTE banden ondersteunt niet aanraden.
Howdy,

Technisch vraagje: Vodafone gebruikt voor 4G de 800, 1800 en 2600MHz banden (20, 3 en 7). Stel dat ik een toestel zou aanschaffen dat alleen de 1800 en 2600MHz LTE banden ondersteunt, gaat dit dan in de praktijk problemen opleveren? Ik begrijp dat de 2600Mhz band voornamelijk op drukke plaatsen ingezet wordt (als Vodafone 'm uberhaupt al gebruikt?) dus de vraag is in principe of alleen de 1800Mhz band genoeg is om 'normaal' landelijk 4G te kunnen gebruiken.

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +15
Super om te lezen dat het opgelost is en de oplossing ook hier gepost wordt 
Reputatie 7
Badge +16
Bedankt voor je bijdragende tip  🙂! En je terugkoppeling.

Nog en fijne avond verder.
De crewmember vertelde mij het volgende:
via instellingen het tab Mobiele netwerken geopend.
hier heb ik de netwerkoperator aan moeten passen naar een andere aanbieder zoals T-mobile. ( let wel op dat de netwerkmodus ingesteld staat op 4G/3G/2G)
zodra ik de melding kreeg dat ik niet aangemeld kon worden de keuze weer terugzetten in Vodafone.
hierna heb ik mijn telefoon uitgezet en opnieuw opgestart. Vervolgens was mijn probleem opgelost.
ik hoop dat dit voor meer mensen helpt.
Rickenkrista

Kun je ook vertellen hoe ze uiteindelijk je probleem hebben opgelost? Dan hebben andere forumgebruikers ook wellicht iets aan die oplossing.
Dankzij de medewerker van de Vodafone Network Crew is het probleem bij mij uiteindelijk opgelost.
Goedemorgen,
Sinds mijn contractverlenging (eind oktober) heb ik ook het probleem dat ik geen 4G meer heb. Ik heb 3G of H+ en krijg het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
Bellen met de klantenservice: we kunnen u nu niet helpen misschien moet u maar even naar de Vodafone winkel. Bij de vodafone winkel erg vriendelijke geholpen en ze hebben er ontzettend hun best voor me gedaan (alles geprobeerd), maar kreeg hier uiteindelijk het antwoord: Het is een bekend probleem, maar we weten niet wanneer het opgelost is. Het duurt al ruim twee maanden en kan nog wel lang duren. We adviseren u om een klacht in te dienen hierover bij de klantenservice.
Bij de klantenservice krijg ik te horen dat ik hiervoor een klachtenformulier moet invullen en als reactie op het klachtenformulier wordt ik weer doorverwezen naar het Forum. Geweldig hoe dit functioneerd. Nergens wordt je fatsoenlijk geholpen (m.u.v. de Vodafonewinkel in Overvecht) en niemand kan me fatoenlijk van dienst zijn.
Ben benieuwd waar ik nu weer naar toe wordt gestuurd.

Reputatie 7
Badge +15
Het klopt idd dat dit een bekend issue is. Ik raad iedereen aan die hier last van heeft dit aan te kaarten en een onderzoek erna te laten starten.
Dit is blijkbaar een bekend probleem, wel 2G en 3G maar geen 4G (bij nieuwe abonnementen, wijzigingen etc.). Het gerucht gaat dat dit mogelijk wordt opgelost met de wijzigingen dit weekend (maar geen zekerheid natuurlijk :-().

Bel anders even met 1201 (keuze 2 en daarna 3) vertel dit, en laat een case aanmaken. Dan is het in ieder geval bekend.

(Tot nu toe is mijn kennismaking met Vodafone - ben sinds maandag over - dramatisch .. zowel nummerbehoud als nu dit weer ..)
Reputatie 7
Badge +15
Hey 

Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

Mocht dit niet geholpen hebben raad ik u aan om een kruistest uit te voeren. Dit betekent dat uw simkaart in een ander merk en type toestel moet en een werkende simkaart in uw toestel. Dit kunt u doen in een Vodafone winkel. Mijn collega's helpen u daar graag verder. Mocht het aan de simkaart liggen dan krijgt u een nieuwe simkaart in de winkel of via de klantenservice.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Nieuws/Eerste-hulp-bij-Netwerkproblemen/td-p/255897
Via deze link kunt u alle stappen doorlopen en een onderzoek laten plaatsen. Dit kan tevens ook via de klantenservice.

Reageer